Ja ik ben ook een liefhebber van motoren en en modellen uit mijn jeugd, zoals dit duo
(ik heb de bouw van de Barnstormer hier beschreven)
https://www.modelbouwforum.nl/threads/uit-de-oude-doos-db-barnstormer-en-bi-stormer.237693/
Dit zijn de David Boddington modellen Bistormer en Barnstormer, ontwerpen van ruim 50 jaar geleden.
Hoe begon dit verhaal?
Nu ik verzamel dus oudere motoren, en ik kocht op marktplaats een Saito waar een Barnstormer aan vast zat!
Deze Barnstormer had Multiplex servo's vast ingebouwd uit circa 1970? en een Saito uit de jaen 80.
Aan de gaten in de motorsteunen te zien was dit minimaal de vierde motor van deze kist!
Toch besloot ik dat de Barnstormer nog te redden was, maar wat voor motor erop dan?
Een OS 60 4takt van rond 1980 was mijn keuze.
Niet veel power en geen uitlaatdemper maar toch erg stil, en ongelofelijk zuinig!
Past er echt mooi bij.
Dit was enkele jaren na de dood van de ontwerper "'Boddo" wiens boeken "Beheers en vlieg" en "modelvliegtuigen bouwen en vliegen" ik nog steeds graag lees.
Dat waren nog echte modelvliegtuigen!
Dit projekt zag ik dan ook als een soort eerbetoon aan de ontwerper.
Deze kist heb ik dus niet zelf gebouwd, en ik ontdekte een grote bouwfout.
Op de tekening staat dat je de kist kunt bouwen met of zonder rolroeren, maar dat met rolroeren de V-stelling gehalveerd moet worden.
De bouwer had de V-stelling niet aangepast en de rolroeren 75% van de grootte op de tekening gemaakt.
Wel begrijpelijk, ik was in de jaren 70 ook nog bang voor rolroeren, iedereen vertelde mij dat dat echt dingen voor experts waren!
En hoe vliegt deze Barnstormer dan?
Naar huidige maatstaven zwak gemotoriseerd maar een grondstart kan goed, mits voldoende ruimte.
De start is wel opletten, je moet bij het begin van de start vol up geven anders staat hij gelijk op zijn neus.
Het richtingsroer is dan veel te effectief, nadat ik de uitslag van het staartwiel 50% van de uitslag van het richtingsroer gemaakt heb ging dit veel beter.
Heb je voldoende snelheid zodat er wind over de staart gaat dan kun je het hoogteroer loslaten en dan stijgt de kist vanzelf rustig op.
Sturen gaat goed, maar de rolroeren doen weinig, bochten maak je vooral met het richtingsroer.
Niet gaan mixen op de zender! In de bocht moet ik vaak wat tegengesteld rolroer geven!
Deze manier van sturen was niet nieuw voor mij, mijn 1/5 Curtiss Jenny reageert precies hetzelfde en ik verwacht de 1/3 Curtiss Jenny ook.
Ik heb zelf ook met een mandragende Ka8 zwever gevlogen en daar moest je ook veel richtingsroer gebruiken, dat hoort dus zo blijkbaar.
Terwijl ik bezig was met de restauratie van de Barnstormer had ik samen met de tekeningen van de Barnstormer ook de tekeningen van de dubbeldeks Bistormer gekocht.
Tot mijn verrassing waren dit precies dezelfde tekeningen, je kon zien waar de extra vleugel gewoon ingetekend was in de romp, en de balsa verstevingings plaat van de zijkanten is 1 spant langer, en het richtingsroer was vergroot, maar echt dezelfde tekening.
Dit kon je goed zien omdat de tekening nog met de hand getekend en geschreven was.
Hier staat het resultaat net voor de maiden, nog zonder verf, wel bespannen met Solartex "antiek"
Ik heb de Bistormer wel iets aan gepast:
1 Bovenvleugel heeft geen V stelling, ondervleugel wel volgens tekening.
2 Rolroeren (alleen in de bovenvleugel) 25% groter dan op de tekening gemaakt.
3 Cockpit iets naar voren verplaatst, zit nu tussen de spanten in zodat er eventueel een full-body piloot of knuffel inpast.
4 De motor is een "moderne" Saito 90 met kleine uitlaatdemper uit circa 1985, dus krachtiger dan de 10 cc 2takt waar de kist voor ontworpen was.
5 Na vele testvluchten heb ik alle instelhoeken op 0 graden gezet, dus stabilo, bovenvleugel en ondervleugel allemaal 0 graden.
6 Hoogteroeren en richtingsroeren pull-pull met kabel van Tony Clark
Opmerkelijk is dat de kist op de motorsteunen (zijn bij mij van Meranti met een stukje triplex erachter) na geheel van balsa is.
Zoals beschreven in de boeken van DB zijn de hoofdliggers van de vleugels van hard balsa en langsliggers van de romp van medium balsa.
Het resultaat is een echte klassieke kist met lijnen uit de jaren 70 die vliegt al een moderne trainer!
(in de start en landing blijft het natuurlijk net als de Barnstormer echt een staartwielkist)
In de landing kun je hem echt "uithongeren" hij blijft gewoon doorvliegen tot hij bijna stilstaat in de lucht!
Beetje kleur erop puur voor de sier, de naad van het solartex zit op de achterlijst en hoef ik dus niet weg te werken.
Letters Bi-stormer zijn gewoon met de kwast geschilderd, net als in 1970!
Het resultaat, een mooi duo
De Barnstormer is op de ontvanger (en accu) geheel vintage, alle delen minimaal 35 jaar oud.
De kunststof wielnaven waren helaas bros geworden en braken in 2019 in de landing ik heb deze voorlopig vervangen door nieuwere.
De Bi-stormer heeft de klassieke looks maar heeft veel meer pit, is in de start snel los en kan ook snel stijgen.
Maar blijft net als zijn oudere broer vooral een rustige vlieger.
Mooie kisten, betrouwbaar en degelijk, ik vlieg ze met plezier.
En het bewijs Dat die oude ontwerpen nog steeds zeer goed vliegen!
Groeten Willem.