Vink vliegt weer F3K, verslag van een herintreder

Goed nieuws: ondertussen is er een nieuwe datum voor de All-Up wedstrijd vastgelegd en is er ook een DLG-wintermeeting op Terlet aangekondigd, waar ook meteen aardig wat inschrijvingen voor zijn gekomen. Als je wilt beginnen met DLG of al een vliegtuig hebt en vliegt maar graag wat wil bijleren kan ik de wintermeetings zeer aanraden. Ik heb veel van de clinics geleerd, de sfeer is erg leuk en gezellig en het heeft mij gemotiveerd om met de wedstrijden mee te gaan doen.

Ondertussen werkt alles weer en heb ik ook geen boomtoppen meer geknuffeld of andere rare fratsen uitgehaald. Gisterennamiddag met veel lol gevlogen in het voor november veel te warme broeierige weer tot het rond half zes te donker werd. Wel weer een fraaie zonsondergang.
Flitz sunset raw.jpg
 
Prachtig eigenlijk dat je in de eerste week van november nog zo heerlijk kan vliegen. Door deze warme dagen wordt de winterstop ook nog eens korter. :)
Eeehhhhhh winterstop!?!?!?!?[emoji58] ook in de winter zijn er dagen genoeg dat je een belletje kunt meepikken alleen is de periode van de dag veel korter als in de zomer[emoji3]

Just for the record[emoji41][emoji106]

Grtz,
Heino
 
Winterstop past ook niet in mijn vocabulaire. :offtopic: In de winter vlieg ik gewoon lekker door. Regen is niet handig voor mijn zender maar voor de rest... juist in de winter kan je fantastisch thermische dagen hebben als het verschil in temperatuur tussen nacht en dag groot is.

Ik heb begin dit jaar een keer enorme pret gehad in dikke mist bij rond de nul graden, toen ik geen hand voor ogen zag en regelmatig de ijsafzetting van de vleugel moest vegen. Ik kon niet te hoog vanwege het zicht maar dat hoefde ook niet want het leek wel of ie nooit naar beneden kwam.
 
Eeehhhhhh winterstop!?!?!?!?[emoji58] ook in de winter zijn er dagen genoeg dat je een belletje kunt meepikken alleen is de periode van de dag veel korter als in de zomer[emoji3]
Grtz,
Heino

Een paar reacties terug schreef ik dit.

Trouwens tijdens de winter kan je ook heerlijk vliegen en doorleren en wat door experimenteren eventueel samen met collega vliegers, zeker als je niks te bouwen hebt.

Maar laten ik eerlijk zijn, vliegen met een snijdende oostelijke wind en een paar graden onder nul, ik kan me dan niet meer concentreren als mijn vingers er afvriezen. :)
 
Vliegen met mist en vorst, ik denk dat vele fanatieke vliegers wel zo hun ervaringen hebben opgedaan zoals ikzelf ooit met de vrije vlucht zwever Amigo op een (gesloten) vliegveld de Amigo oplopen en dan met de fiets er achteraan. En door de ijsafzetting ging hij ook nog eens meer afstand afleggen. :)
 
Ondertussen heb ik een vraag over werptechniek: sinds de laatste paar sessies heb ik het probleem dat ik vrij consequent 20-30 graden meer naar links gooi dan ik eigenlijk wil of bedoel, oftewel ik 'haak' bijna al mijn lanceringen. Ik probeer het af te leren door naar de horizon te kijken terwijl ik gooi, mijn vingers te strekken en niet teveel om de peg heen te krommen en de rechterarm ontspannen te houden maar het is hardnekkig en blijft te vaak voorkomen.

Heeft iemand misschien nog tips of mis ik iets? #durftevragen
 
ik heb het idee dat je nog een beetje door roteert tijdens het moment wanneer je je kist loslaat. Wellicht heb ik het fout, beste om dat zelf te constateren is een video of wanneer je duidelijk merkt dat je de neiging hebt om op je snuffel te smakken direct nadat je de kist loslaat.

Mocht dit het geval zijn dan kan het helpen om heel erg rustig en langzaam je rotatie te beginnen en langzaam aan je rotatiesnelheid te versnellen. ergens zit je grens wat betreft de snelheid, truc is die te bereiken op het moment dat je je kist loslaat. in jouw geval heb ik het idee dat je nog niet op je top-rotatie-snelheid zit wanneer je je kist loslaat.
begin langzaam, op halve kracht of nog minder. zodra je echt consistent dezelfde kant opgooit kan stap voor stap je draaisnelheid verhogen. gaan de worpen weer minder recht en onvoorstelbaarder? weer stapje terug. oefen dit elke keer even als je gaat vliegen, het helpt echt maar vraagt tijd en oefening. een goede worp zit hem in een goed getimede versnelling en release.

Zoek je juiste startsnelheid voor wat betreft je rotatie, zorg ervoor dat op het moment van release je eigen rotatiesnelheid op de max zit. Voeg daarbij alle andere tips die hier worden genoemd en dan zou het ooit toch een keer moeten gaan lukken hoor!

Succes en complimenten voor het bijhouden van dit draadje!
 
ik heb het idee dat je nog een beetje door roteert tijdens het moment wanneer je je kist loslaat. Wellicht heb ik het fout, beste om dat zelf te constateren is een video of wanneer je duidelijk merkt dat je de neiging hebt om op je snuffel te smakken direct nadat je de kist loslaat.

Mocht dit het geval zijn dan kan het helpen om heel erg rustig en langzaam je rotatie te beginnen en langzaam aan je rotatiesnelheid te versnellen. ergens zit je grens wat betreft de snelheid, truc is die te bereiken op het moment dat je je kist loslaat. in jouw geval heb ik het idee dat je nog niet op je top-rotatie-snelheid zit wanneer je je kist loslaat.
begin langzaam, op halve kracht of nog minder. zodra je echt consistent dezelfde kant opgooit kan stap voor stap je draaisnelheid verhogen. gaan de worpen weer minder recht en onvoorstelbaarder? weer stapje terug. oefen dit elke keer even als je gaat vliegen, het helpt echt maar vraagt tijd en oefening. een goede worp zit hem in een goed getimede versnelling en release.

Zoek je juiste startsnelheid voor wat betreft je rotatie, zorg ervoor dat op het moment van release je eigen rotatiesnelheid op de max zit. Voeg daarbij alle andere tips die hier worden genoemd en dan zou het ooit toch een keer moeten gaan lukken hoor!

Succes en complimenten voor het bijhouden van dit draadje!

Bedankt Jaap, Edwin en Vincent voor jullie tips en trucs wat betreft mijn vraag over werpen.

Ik herken mezelf met name in het verhaal van Vincent, met als enige verschil dat ik denk dat ik juist al te vroeg in de rotatie te snel ben of probeer te zijn. Dan valt er in het laatste deel van de worp niets meer te accelereren. Dat leidt op zich al tot verlies van werphoogte, maar het wordt ook moeilijk om de release goed te timen omdat je daar dan geen echt gevoel meer bij hebt. Hoe dan ook de oefening is denk ik hetzelfde, namelijk met regelmatige versnelling leren werpen door het langzaam vanaf nul te oefenen. Ik heb het erg druk gehad en had geen gelegenheid afgelopen week te vliegen maar de eerst volgende keer ga ik op die manier oefenen. Dat zou zomaar op de clinic aankomende zaterdag kunnen zijn :D
 
Het is alweer een week geleden maar ik zal nog even kort ingaan op de AULD-wedstrijd van vorige week. Sowieso was het een erg gezellige vliegdag, ik heb veel plezier gehad en helemaal niet meer de stress waar ik eerder nog wel eens mee zat. Wat betreft mijn prestaties was het niet veel beter of slechter dan anders, oftewel onderaan de lijst. Er blijft voldoende over om te verbeteren en de enige manier om dat te doen is meevliegen, afkijken en goed luisteren naar tips van andere piloten.

Ik had wat moeite met het weer, er was de hele dag weinig lift met een koude zwakke tot matige wind uit het noordoosten. Juist als het zo weinig draagt zit ik nog wel te klooien met wanneer/waarop wel of niet cirkelen, wel of geen ballast, grote of kleine cirkels etc. Normaal vlieg ik sessies van 30 minuten aan één stuk en krijg ik meestal na 15 minuten wel een beetje gevoel voor wat werkt en wat niet, maar dat gaat niet tijdens een wedstrijd. Ook is bij dit weertype de werphoogte belangrijker dan wanneer er meer lift te vinden is, en die blijft een beetje hangen op 45-50m zo zag ik in mijn logs. De hele wedstrijd ben ik daar ook nauwelijks bovenuit gekomen, de drie minuten heb ik de hele dag ook niet gehaald. Positief is wel dat alles nog heel is, ik zag toch weer een tweetal midairs en wat kisten met ontvangstpanne en dat is altijd weer jammer om te zien. Het start- en landingsveld was nogal klein gehouden en dat leverde af en toe nog wel even wat zoeken op met landen in verband met ander verkeer en vliegers. Ik had ook twee nogal onnodige buitenlandingen (waarvan eentje 15cm over de lijn :stout:) omdat ik in een hoek van het veld stond en al tijdrekkend net over de lijn schoot, met nul punten als gevolg. Nou ja, beter dat dan iemand of een vliegtuig raken.

Ik wil behalve @BastiaanD (1) en @specialpainter.nl (2) vooral ook @tunderman nog feliciteren met zijn 3e plek, volgens mij zijn eerste F3K NL podiumplaats (?). Ik heb hem gedurende de dag een paar keer getimed zodat ik goed kon volgen hoe hij het deed en ik vond dat hij erg goed aan het vliegen was. Inmiddels gooit meneer ook al 65m hoog, erg indrukwekkend!
 
Martijn leuk om alle tips over het launchen nog eens door te lezen,vandaag weer een mooie dag om te oefenen.
Fijn draadje om af en toe weer helemaal opnieuw te lezen voor een dlg starter.
En Martijn ,'Bang the drum' van jullie is ook een leuk nr op spotify ,zit in mijn relax afspeellijst
 
Hoi Henk, leuk om te horen dat je wat aan dit verhaal hebt! Het is nog altijd werk in uitvoering maar daardoor blijft het juist leuk om te doen. En mooi dat je mijn muziek ook waardeert!

Ondertussen vlieg ik vanwege muziekdrukte en een nieuwe baan wat minder dan voorheen maar nog steeds sta ik met enige regelmaat op mijn veldje. Afgelopen zondag was vooral een mooie sessie, een prachtige dag met bijna geen wind en zwakke maar alom aanwezige lift.

Verder heb ik een nieuwe vliegmaat leren kennen! Hij heet Fritz en komt tegenwoordig altijd als ik ga vliegen kijken en blijft dan de hele sessie, dus meestal meer dan twee uur bij me. Hij vliegt zelf niet heel vaak maar als ie het doet dan wel altijd volledig FPV.

Dit is Fritz:
20190122_162702.jpg
 
Fritz gaf aan de klassieke javelin launch te prefereren boven een discuslaunch maar vooralsnog staat hij me nog niet toe om hem daarmee te helpen. Sowieso heb ik hem nog niet zien vliegen dus die sterke verhalen van hem neem ik ook maar met een korreltje zout.

Fritz heeft al wel even bij me op schoot gezeten. Nogal opmerkelijk voor een wild of op zijn minst verwilderd dier dus ik dacht misschien mankeert hij iets en zoekt hij hulp. Maar ik kon geen blessures vinden, hij eet flink (gras, zaden, wormen) en kijkt monter uit de oogjes dus ik denk dat hij gewoon nieuwsgierig is en terecht inschat dat ik nog geen vlieg kwaad zou doen, laat staan een fazant.
 
Back
Top