Q's Bird of Time

Dat zijn mooie gewichten om mee te rekenen, bedankt!

Ik had al wat zitten rekenen op rcplanes wat voor aandrijving het zou kunnen zijn:
23D591C3-B504-4917-9839-A2BCE6FB2A39.png


Een static thrust van bijna 1kg zou dan met een 2830 toch in ieder geval voldoende moeten zijn. Het gewicht van de combi is dan een dikke 300gr wat ook niet te veel zou moeten zijn. Hopelijk kom ik dan op iets van 1500gr.

Ben benieuwd. De spanten staan in middels, morgen er maar es wat beplanking tegenaan zetten.

Gr Q
 
Zwaartepunt is geen exact punt! Met de twee maten proberen ze om de range aan te geven waartussen je veilig kunt schuiven. In de bouwbeschrijving staat dat je doormiddel van schuiven het juiste punt moet bepalen. Zit je erg ver naar voren dan wordt de snelheid erg laag en haalt hij de gewenste glijhoek niet ga je daarentegen te ver naar achteren dan gaat hij snel vliegen en wordt overdreven gevoelig op het hoogteroer. Hoe zoek je dan dat juiste punt op? Een goede manier is een gewichtje van bv. 50 gram met plakband op de romp te plakken dusdanig dat het zwaartepunt binnen de range zit. Bij mooi rustig weer maak je een handstartje en kijk je hoe hij zweeft, probeer dit even zonder iets aan te passen een paar keer achter elkaar. Dan verplaats je dit gewichtje zeg 5cm naar voren en maak weer de handstartjes, herhaal dit proces net zolang tot hij slechter/korter zweeft en ga dan langzaam naar achteren met dit gewichtje tot hij goed uitzweeft en voor jouw gevoel ook lekker vliegt. En ja dit is tijdrovend, kan je een middag kosten, maar hierna word je wel beloont met een fijn vliegend toestel wat ook goede prestaties levert.
 
Mijn BOT heeft dus een driedelige vleugel en ailerons;) , totaal gewicht is krap 1800gram. In het bouwverslag heb ik ook geschreven dat de ailerons erg weinig deden. Nu ik wat langer hiermee vlieg merk ik dat de ailerons best veel gebruikt worden vooral met het vlak houden bij het thermiek vliegen. Verder is het een zwever met een forse vleugel en een in verhouding korte romp wat heel snel een wat zwabberig en traag vliegbeeld geeft.

Dit zwabberig vliegbeeld weerhield me van dit toestel te bouwen.
Daarom viel mijn keuze op de Aquila van airtronics.
Ook een kist uit die periode maar met een veeeeeeeeeeeeeeeel mooier en beter vliegbeeld.
Het uitzicht van de BOT heeft iets maar daar stopt het.
Er mee vliegen is heel wat minder.
Je merkt het, ik ben geen BOT fan.
 
Inhakend op Aurectar... soms kan het voldoende zijn de EWD (instelhoekverschil) te verkleinen om zo’n klassieker wat prettiger te laten vliegen.
 
Bij een BOT pas je door het verplaatsen van het zwaartepunt automatisch het instelhoek verschil aan;), bij een ver voorliggend zwaartepunt stel je het pendelhoogteroer naar beneden en krijg je dus een groot instelhoek verschil. Wat het vliegen aangaat vind ik het nog steeds een fijn toestel, hoe eerlijk dit is weet ik niet want dit is eigenlijk mijn eerste echte zwever.
 
Ach, wil je snel vliegen moet je gewoon een andere kist kiezen. Wil je echter lekker ronddobberen en genieten van het prachtige silhouet, dan is de BOT een genot om mee te vliegen.

Het is een gemodificeerd clark y profiel geloof ik. Dus lekker veel lift bij lagere snelheden. Geen racer en minder geschikt om even snel door te prikken.
 
Een Bot is altijd een mooie verschijning maar ergens is er een probleem bij dit toestel.
De verklaring is heel simpel.
De geometrie van de vleugel zorgt voor dwarsinstabiliteit.
Ik verklaar nader.
Het lateraal punt van de vleugelhelft ligt te ver van de romp.
Bij deze krijg je een tamelijk groot hefboom effect.
Bij de minste turbulentie gaat het toestel schommelen (zwabberen).
Dit heb je veel minder bij toestellen als vb: Amigo, Oly 2 of een Aquila. om een paar gekende voorbeelden te noemen.
 
In werkelijkheid zie je dit dus ook, laatst met vrij veel onrustige wind gevlogen en dan is het lastig om hem netjes in het gareel te houden.
 
Tsja, ik bouw de BoT met name omdat ik em prachtig vind. Daar zijn we het dan ook allemaal over eens: prachtige verschijning

Ik neem graag van je aan dat het andere toestel een stuk beter vliegt en een moderne zwever ongetwijfeld nog veeel beter dan dat!

Maar het zwaberrige vind ik bij het zweven eigenlijk helemaal niet onprettig. Ik heb een park-flyer-je gebouwd als semi zwever. Een AliExpress Red Swan. Alles van af gesloopt en met Japans papier bespannen. Nog geen 350gr met toch een dikke 1,2m span.

Ik ga zeker niet beweren dat dat toestel goed zweeft. Geen thermiek = 1m/s daling. Vallen als een baksteen naar met thermiek gaat ie als een blaadje de hoogte in.

Gaat ie zwabberen tijdens het vliegen dan zit ik gelijk in de thermiek zo bleek met wat telemetry. Dus rondje vliegen en bij zwabberen tijd voor het inzetten van een bocht.

Zou dat met de BoT ook zo zijn dan lijkt me dit niet nadelig voor mij althans.

Je verklaring is trouwens top: betekend dus dat de wing tips goed licht gemaakt moeten worden?! Of iig hoe lichter hoe beter?

Bedankt voor je input @aurectar

====

Profiel is idd volgens artikel een Clark met een andere neus zodat ie juist iets minder lift geeft en harder wil vliegen.

Kan het zijn dat velen de kist wat te langzaam vliegen misschien en dat ie dan wat lastig wordt?! Werd al wel aangegeven ook zo lijkt het..

====

Inmiddels schiet de romp mooi op. Binnenkort wel wat fotootjes!

Gr Q
 
Het zwabberige bij de BOT moet je niet te letterlijk nemen. Ja, als hij langzaam vliegt is hij met turbulentie en zijwind wat beweeglijk, maar met wat meer tempo zijn de bochten en cirkels echt wel gracieus te noemen.

Ik denk genoeg gesteggeld over vliegbeeld etc. Het wordt weer tijd voor wat mooie bouwfoto’s [emoji16]
 
Ja tijd voor weer wat vooruitgang. Inmiddels zijn de spanten gezet en met liggers verlijmd. Beplanking is nu aan de beurt. Inmiddels onderkant en 1 zijkant vast.
5D9271FB-43F5-40C0-A00C-7CAF59096ACB.jpeg
51F8C8DE-1CDE-4C12-9969-87F7FF325D6F.jpeg
771AF29A-C0FC-463C-95D1-8CE79BB35DA4.jpeg
C0A24D71-82FE-44DC-B03F-E9AA4CEEDC85.jpeg

Stijfheid lijkt prima te worden, hier was ik een week geleden nog wat onzeker over. Waren zorgen voor Nix gelukkig!

De bevestiging voor de elastieken nog wat verstevigd aan beide zijden zodat de moment werking goed opgevangen wordt.
5F14B649-48D6-4F20-B8C3-4B2160DC2645.jpeg
DA7416C3-4EF6-4B62-B9C4-8934C32538F5.jpeg
AD6C75BD-3849-43FE-9322-922D30A77A1C.jpeg


Het motorschot is met 2 graden domp en ook zijwaardstelling gezet. Over de zijwaard was ik me niet helemaal zeker. Dacht misschien 1 graad. Maar goed als dat zo is dan staat ie nogsteeds 1 graad verkeerd, enkel andersom :hammer:

C82B1E71-2BD3-40DC-BE61-64EB5E3BE6E7.jpeg
13C99ED6-E946-4AB1-87E0-CCD45E428382.jpeg


Van de week zal ik weinig tijd hebben, maar doel is nu de Servos in de staart te prutsen. Waarom?: nou ja de tekening zegt dat et zwaartepunt goed uit zal komen op die manier en ik heb een hekel aan stuurkabels.

Tis echter wel een gevalletje van Fries "it kin net". Een mooie uitdaging die ik wil aangaan :D

Daarna kan de rest vd beplanking erop, neusje afmaken en dan gaat het hard richting bouw v.d. Vleugel.

Cheers Q
 

Bijlagen

  • 1A40B0E0-7A25-4B51-8650-88F89B25E2DB.jpeg
    1A40B0E0-7A25-4B51-8650-88F89B25E2DB.jpeg
    178,7 KB · Weergaven: 171
Je maakt een grote fout , altijd met hout links en recht samen beplanken, anders heb je bij de minste wijziging in vochtgehalte van de omgeving een kromme romp.
Staat dat zo in de handleiding ?
 
Ai @ISOLA2 daar heb ik niet aan gedacht. Ik klus in de woonomgeving en had niet het idee dat dit een effect zou hebben. Bij de vorige vliegtuigen heb ik hier gelukkig niets van gemerkt, dus ik gok dat we een behoorlijk constante luchtvochtigheid hebben :kwijl:. Althans dat hoop ik dan maar want deze romp is een stuk smaller en dus zeker gevoeliger voor torderen.

Wel zet ik de beplanking er met veel klemmen en gewichten op om zeker te stellen dat ie recht blijft. De tafel is geslepen steen, dus rechter kan haast niet ;-). We gaan het merken; tis nu al te laat...

Groet Q
 
Het zijn juist die heel smalle rompen die geweldig gevoelig zijn , goed vast klemmen en je hout samen met de half afgewerkte romp bewaren.
Succes
 
De Servos zijn binnen gekomen:

3EDD19F0-5BA6-4142-B1D5-A0DC69B59252.jpeg
FC8EF78C-2F51-48A0-B89B-B266024240CF.jpeg


Het zijn de nieuwste micro's van Bluebird. Nu wordt en is Bluebird geassocieerd met HK, maar deze nieuwe servos kon ik na consult met Bluebird zelf enkel in de UK kopen (hyperflight.co.uk). In mijn optiek zijn het juweeltjes met volledig alu behuizing, metalen gears en HV aansturing. Ze wegen haast Nix en zijn enorm sterk. Helaas waren ze echter niet HK chippo :-(.

Hoogteroer ga ik via stang direct aan Servo in de romp (proberen) monteren. Zoals al gezegd is dat een mogelijke "kin net". #wishmeluck

C1C32D16-983B-4CE6-84B6-55DBE8D8E4F0.jpeg
564FD378-1990-462F-8F82-B520550D6455.jpeg
4D804A56-2801-41A7-BB3F-5D26C1FC1561.jpeg
717555AD-8FC8-4A93-A8A0-15AB289937C2.jpeg


Maar goed als het lukt dan denk ik een mooie gewicht besparing verkregen te hebben tov dikke Servos, stalen kabels etc..

Op de foto zijn de liggers verzwakt, maar 0,4mm triplex is in aantocht op deze locaties. Sollte ja kein Problem sein :)

Gruß Q
 
Back
Top