Pas op, een accu verouderd ook als hij niet gebruikt wordt! Omdat er dan vaak niet of te weinig naar om wordt gekeken kan die periode van "niets doen" slecht uitpakken voor de accu. Zet de accu NOOIT leeg of slechts gedeeltelijk geladen weg. Daardoor kan je accu binnen korte tijd veel slechter worden.
Wanneer je de accu constant aangesloten laat op een lader met een uitgangsspanning van 13,8V kan dat de levensduur van de accu aanmerkelijk verlengen. Dus thuis komen, de accu op de lader aansluiten die hem bij laad tot 13,8V en dan gaat hij over op onderhoud. Er loopt dan nauwelijks of geen laadstroom meer maar de accu wordt netjes op peil gehouden. Dit kan een loodaccu jaren volhouden!
Wat ik nu zeg, kan ik alleen maar door mijn eigen ervaring onderbouwen, niet door enige literatuur. Dus let wel, het is een ervaringsfeit, geen vaststaande "best practice"!
In de 30 jaar dat ik nu aan modelbouw doe, heb ik vele accu's versleten, en meerdere laders gehad. Ik heb alles geprobeerd, uiteraard inclusief de instructies van fabrikanten, wat ik uit technische leerboeken opgepikt heb en ook veel dingen die buiten dit bestek vallen. Sinds ik auto en motor rij, zijn daar ook nog wat accu's doorheen gegaan.
Uiteindelijk is bij mij het volgende voor zowel "droge" als "natte" loodaccu's gebleken, daarmee houden ze het bij mij het langste vol:
-Ik laad met 0.3C via een lader met loodprogramma, tot een afslagspanning van 14.6V
-Ik laad pas als het nodig is, maar niet minder dan één keer per 6 maanden
-ik gebruik GEEN "onderhouds-lading" (druppel lading)
Tot nog toe heeft bij mij laden voor iedere vliegdag, zowel via laadprogramma als gewoon met een goedkope multilader op 0.1C, alsmede onderhoudslading via die fancy druppelladers van bij de motorzaak, eigenlijk altijd een accu binnen anderhalf jaar om zeep geholpen, vaak zelfs sneller.
Ik ben vaak lang van huis, en onderhoudslading van motorfietsaccu's en auto accu heeft mij ook tegen alle verwachtingen in, meerdere accu's gekost. Sinds ik gewoon de accu alleen oplaad als het nodig is nadat ik weer thuis ben, blijven ze heel. Ik heb dan ook de onderhoudsladers het huis uit gefl....
Ik weet niet waarom het bij mij afwijkt van wat gangbaar is, maar het geldt voor alle accu's die ik in huis heb: doe ik wat de leerboeken en laderfabrikanten aanraden, dan blijf ik accu's kopen, laad ik alleen wanneer het nodig is, dan blijft de zaak gewoon goed presteren.
Ben benieuwd of iemand hier een verklaring voor kan geven, want ik kan het niet, het gaat tegen alles in wat ik ooit geleerd heb....
Groet, Bert
PS: als ik mijn startkist een keer per 6 maanden laad, en hij gaat dan 5 jaar mee, is dat dus maar tien cyclussen. Als ik iedere week laad en hij gaat twee jaar mee, haal ik 200 cyclussen, maar dat aantal cyclussen, daar koop ik weinig voor....
Laatst bewerkt: