Toewijzing bedieningselementen zender voor een grote schaalzwever

Outputs : je bedoelt pages 6/11 SERVOS, OK bedankt.
Nee, ik bedoel OUTPUTS maar misschien heet dat in versies vóór OpenTX 2.2 SERVOS
Wat is daar zo raar aan ?
Hoeveel heb jij er al staan voor je Eraser of Xplorer ?
Een stuk minder, nergens meer dan 5. Voor een aileron heb ik er 5, en ik zie niet waarom ik er meer nodig zou hebben. Ik durf zelfs te beweren dat als je er 25 nodig hebt het concept niet helemaal snapt...

Dit is wat ik heb voor aileron:
  1. Source: Aileron stick voor de gewone aileron functie
  2. Source: Brake voor het omhoog zetten voor de butterfly bij remmen
  3. Source: Elevator voor SnapFlap
  4. Source: geen. Alleen Offset voor de Thermal flightmode
  5. Source: geen. Alleen Offset voor de Speed flightmode
Wat zou je nog meer nodig hebben?
 
Maar ik ben dan ook een beetje gestoord. Ik wil nergens clipping, geen invloed van aileron throw op flaps en omgekeerd, max 1parameter om een setting te wijzigen , etc.
 
Nee, ik bedoel OUTPUTS maar misschien heet dat in versies vóór OpenTX 2.2 SERVOS

Een stuk minder, nergens meer dan 5. Voor een aileron heb ik er 5, en ik zie niet waarom ik er meer nodig zou hebben. Ik durf zelfs te beweren dat als je er 25 nodig hebt het concept niet helemaal snapt...

Dit is wat ik heb voor aileron:
  1. Source: Aileron stick voor de gewone aileron functie
  2. Source: Brake voor het omhoog zetten voor de butterfly bij remmen
  3. Source: Elevator voor SnapFlap
  4. Source: geen. Alleen Offset voor de Thermal flightmode
  5. Source: geen. Alleen Offset voor de Speed flightmode
Wat zou je nog meer nodig hebben?

Hallo Wubbe ,
Is er misschien een misverstand over het aantal regels of gebruik jij GVA (Global Variabelen)
Zijn dit jouw hoofdregels zonder subs. en dus maar totaal 5 regels van de 64 regels mogelijkheden in je zender ?
Dus maar 5 regels van de 64 (in mijn software versie v 2.1.17 , ga binnenkort toch maar weer eens updaten)

Wat ik zoal b.v. mis ?
6 Motorfasen ( via Switch en/of Slider)
7 Motor compensatie op Elevator
8 Ailerons naar Rudder ( evt. uit te zetten in Special Functions met CombiSwitch SC)
9 Brake correctie op Elevator
10 Camber instellingen enz.

Ik mis zelf nog jouw 3 - SnapFlap mogelijkheid.

Vraag ? : Wubbe hoe bedien jij die SnapFlap ?
Mvg. Xat
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er inderdaad een misverstand is. Ik heb zo'n 5 mixers per kanaal ingesteld (en alleen één aileron kanaal als voorbeeld gegeven). Dan kom je in totaal inderdaad uit op 25.
Ik dacht dat je 25 mix-regels per kanaal bedoelde. En dat is wat veel...

Motor compensatie op elevator is een mix die bij het elevator-kanaal zit, en de brake correctie op elevator ook.
Ailerons naar rudder zit bij rudder. Helemaal goed. We begrijpen elkaar.

SnapFlap is dus een mix die bij beide ailerons en beide flaps zit, met de hoogteroer-stick als input. Weight zo'n 10%.

Maar ik ben dan ook een beetje gestoord. Ik wil nergens clipping, geen invloed van aileron throw op flaps en omgekeerd, max 1parameter om een setting te wijzigen , etc.
Als je normaal je mixers programmeert heb je geen invloed van aileron throw op flaps en omgekeerd. Ik snap niet dat je daar een extra mixer voor nodig zou hebben.
Throws stel je bij OUTPUT/SERVO in, en niet in je mixers.
 
Voorbeeld: je hebt een offset op je flaperons van 40%. Dwz dat je je servos zo hebt ingebouwd dat ze evenveel omhoog sturen als naar beneden, en de neutraal stand van je servos is met de flaps en heel stuk naar beneden.

Nu moet je de offset weg regelen, en daarna de Maxima op aileron en op flaps.

De flaps is het makkelijkst. Gewoon 140% gewicht aan je Flapstick toewijzen die dan naar de flaperons gaat.

Maar voor de ailerons kun je maar 60% gebruiken voordat het gaat klippen, dus 60% gewicht op flaps.

Nu, dat zijn drie parameters die eigenlijk maar door 1 parameter, de offset, bepaald worden. De andere zijn 100% + offset, en 100% - offset.

Dat heb ik dus dan ook maar op één plek in te stellen, in een gewicht op een max input.
 
Ik denk dat er inderdaad een misverstand is. Ik heb zo'n 5 mixers per kanaal ingesteld (en alleen één aileron kanaal als voorbeeld gegeven). Dan kom je in totaal inderdaad uit op 25.
Ik dacht dat je 25 mix-regels per kanaal bedoelde. En dat is wat veel...

Gelukkig Wubbe een klein misverstand weg genomen.:)
Ik ging bijna knock-out door je bewering :

Ik durf zelfs te beweren dat als je er 25 nodig hebt het concept niet helemaal snapt...

Ben , na een nachtje slapen , blij dat ik niet alleen een beetje gestoord ben toen ik het bericht van I shems las ,
he , ben gelukkig niet alleen gestoord.

Maar ik ben dan ook een beetje gestoord.

Bedankt voor je SnapFlap info , ga dit straks ook eens toevoegen en proberen nog beter boven te blijven in de Thermiek.
SnapFlap is dus een mix die bij beide ailerons en beide flaps zit, met de hoogteroer-stick als input. Weight zo'n 10%.

Mvg Xat
 
Ook nog een mogelijkheid: Maak alle knuppels verend.
Gasknuppel naar je toe: butterfly/remmen.
Het is maar een idee. En in de Taranis simpel in te stellen

Ik wil nergens clipping, geen invloed van aileron throw op flaps en omgekeerd, max 1parameter om een setting te wijzigen , etc.

Daar ben of was ik ook een beetje bang voor met dit Idee ?
Ieder Voordeel heeft soms ook een Nadeel ?
En had dit al eens bij een start gezien bij Ailerons bediening , zag ik Flaps even Down gaan , wat niet de bedoeling is.
Heb toen een kleine dode-zone in bediening Remkleppen gezet.

mvg. Xat
 
Voorbeeld: je hebt een offset op je flaperons van 40%. Dwz dat je je servos zo hebt ingebouwd dat ze evenveel omhoog sturen als naar beneden, en de neutraal stand van je servos is met de flaps en heel stuk naar beneden.

Nu moet je de offset weg regelen, en daarna de Maxima op aileron en op flaps.

De flaps is het makkelijkst. Gewoon 140% gewicht aan je Flapstick toewijzen die dan naar de flaperons gaat.

Maar voor de ailerons kun je maar 60% gebruiken voordat het gaat klippen, dus 60% gewicht op flaps.

Nu, dat zijn drie parameters die eigenlijk maar door 1 parameter, de offset, bepaald worden. De andere zijn 100% + offset, en 100% - offset.

Dat heb ik dus dan ook maar op één plek in te stellen, in een gewicht op een max input.
Ik snap hier niets van.

Ten eerste gebruik je de termen flaperons, flaps en ailerons door elkaar. Een vliegtuig heeft óf flaps én ailerons óf alleen flaperons.

Ten tweede regel je de offset van de flaps (en de throw) helemaal niet met een mixer, maar in het output/servo menu.

En wat bedoel je met "Maar voor de ailerons kun je maar 60% gebruiken voordat het gaat klippen, dus 60% gewicht op flaps."?

Wat hebben hier flaps met ailerons te maken?
 
Ik snap hier niets van.

Ten eerste gebruik je de termen flaperons, flaps en ailerons door elkaar. Een vliegtuig heeft óf flaps én ailerons óf alleen flaperons.

Ten tweede regel je de offset van de flaps (en de throw) helemaal niet met een mixer, maar in het output/servo menu.

En wat bedoel je met "Maar voor de ailerons kun je maar 60% gebruiken voordat het gaat klippen, dus 60% gewicht op flaps."?

Wat hebben hier flaps met ailerons te maken?
Sorry voor het gebruik van telen door elkaar heen.

Als je de offset regelt in de servo outputs, door de zero trim dan blijkbaar te verschuiven, zal dezelfde hoeveelheid stick input naar boven, minder uitslag geven als naar beneden.

Om symmetrische aileron uitslagen te krijgen moet je dan met dif gaan werken.

Toch?
 
Sorry voor het gebruik van telen door elkaar heen.

Als je de offset regelt in de servo outputs, door de zero trim dan blijkbaar te verschuiven, zal dezelfde hoeveelheid stick input naar boven, minder uitslag geven als naar beneden.

Om symmetrische aileron uitslagen te krijgen moet je dan met dif gaan werken.

Toch?
Dat hangt er van af. Als je de subtrim wijzigt, gaan de eindpunten niet mee en krijg je ongelijke uitslagen. Verander je het aantal microseconden (die standaard op 1500 staat) dan gaan de eindpunten wél mee. Daar kun je wat mee experimenteren. Voor flaps zou ik die niet gebruiken, maar bv. wel voor Rudder.
Zijn de uitslagen echt verschillend en wil je ze alleen vooor deze mixer zo hebben, dan gebruik je inderdaad differential of een curve.

De fysieke eindpunten van een servo stel je in het output/servo menu in.

En de verwarring komt doordat flaperons nou net de aileron 'functie' met de flaps 'functie' combineert.

Zullen we dezelfde termen hanteren die OpenTX ook gebruikt? We hebben dan inputs (sticks en schuifjes) zoals:
  • Elevator
  • Throttle
  • Aileron
  • Rudder
En dan hebben we outputs/servo's (in feite kanalen op de ontvanger) zoals:
  • Throttle (gas)
  • Left Aileron
  • Right Aileron
  • Left Flap
  • Right Flap
  • Elevator
  • Rudder
Mixers koppelen die 2 volgend bepaalde karakteristieken.
Er is dus geen Flap-functie...
 
Zullen we dezelfde termen hanteren die OpenTX ook gebruikt? We hebben dan inputs (sticks en schuifjes) zoals:
  • Elevator
  • Throttle
  • Aileron
  • Rudder
En dan hebben we outputs/servo's (in feite kanalen op de ontvanger) zoals:
  • Throttle (gas)
  • Left Aileron
  • Right Aileron
  • Left Flap
  • Right Flap
  • Elevator
  • Rudder
Mixers koppelen die 2 volgend bepaalde karakteristieken.
Er is dus geen Flap-functie...
Als je voorstelt om terminologie van OpenTX te gebruiken, moet je niet over (flap-)functie gaan spreken, maar over "input" (desnoods output). Toch?

Overigens: bestaat er geen flap-input in deze zender?
 
Dat is precies wat ik zeg, Dirk.

Er zijn sticks, sliders, switches en rotary sliders, die kun je allemaal gebruiken voor de flap, als je dat wilt. Alles is mogelijk bij een Taranis :)
 
De laatste zin van jou luidde "Er is dus geen Flap-functie...".
Ik had er overheen gelezen, dat je daar reageerde op diezelfde term die 'I shems' gebruikte. :weetnie:
 
Zullen we dezelfde termen hanteren die OpenTX ook gebruikt? We hebben dan inputs (sticks en schuifjes) zoals:
  • Elevator
  • Throttle
  • Aileron
  • Rudder
Hallo I shems & Wubbe ; even een praktische vraag aan jullie ?
Ik heb bij mijn Taranis alleen iets van een Quickguide ontvangen , een paar blz. zeer chummier voor zon Zender.
Welke Handleiding gebruiken jullie graag ?
Graag een praktische url/site die jullie graag gebruiken , als Leidraad ?
Ik weet er zijn vele YouTubes.
Mvg. Xat
 
Hoi Xat,

Omdat ik enthousiast DLG vlieger ben, heb ik van de verkoper (ik heb de Taranis 2e hands gekocht) het document Taranis for DLG Pilots er bij gekregen. Hier staat uitgebreid in uitgelegd hoe je een Taranis voor een DLG instelt. Het document kun je hier vinden: https://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=9337906
Dit document beschrijft ook het concept van de Taranis, alleen specifiek voor DLG's. Ik ben jaren programmeur geweest, en het kwartje van de Taranis logica viel bij mij al vrij snel. Ik heb dan ook een poging gedaan om te beschrijven hoe je een Taranis instelt voor iedere kist, hoeft geen DLG te zijn.

Het document beschrijft een setup volgens het Taranis concept. Misschien heb je er wat aan. Het document staat hier: Taranis Quick Setup Guide
Als je vragen of commentaar hebt, hoor ik dat graag.

Veel plezier er mee.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top