Gut, auf diese in meinen Augen aufs extremste unsportliche Aktion hin wurde er in diesem Durchgang disqualifiziert. Es blieb aber irgendwie ein ungutes Gefühl; ist jemand geeignet eine EM zu fliegen, der in mehreren hundert Meter Höhe mutwillig versucht mit anderen Modelle zu kollidieren, die dann womöglich unkontrolliert Richtung Erde streben und sich keine Gedanken machen, ob da jetzt der Verpflegungsstand, ein Teamzelt oder bestenfalls freie Wiese ist? Vielen anderen Nationen ging es wohl ähnlich und so haben die Briten schließlich einen Antrag auf Ausschluss für Arijan von der EM geschrieben, der dann von deutlich mehr als der Hälfte der Teammanager unterschrieben wurde. Zusätzlich suchten wir das Gespräch mit NAN-Models, die als Hauptsponsor von Arijan ja auch richtungsweisend auf ihn einwirken könnten. Ich denke, wenn man den Wert eines solchen Modells bezahlt hat, wird man sich zwei oder dreimal überlegen, ob man mutwillig Kollisionen eingeht... Dort gab es jedoch kein Verständnis für unser Anliegen. Ganz im Gegenteil. Man meinte z.B., dass es nur wenige Xplorer-Piloten gibt, die solch ein Event gewinnen können und man wird den Teufel tun und gegen einen der Besten zu sein. Es erschien so, als wäre es für NAN das Wichtigste, dass ein Xplorer gewinnt, koste es, was es wolle.
Naja, ich habs zwar immer noch nicht genau verstanden warum, aber dieses Gespräch und die Tatsache, dass mein Vater als Teammanager des Teams Germany mit dem Antrag zu den Teammanagern der anderen Nationen gegangen ist, führten dazu, dass NAN-Models Cumulus-Modellbau nicht mehr beliefert. Also zumindest so lange ich etwas damit zu tun habe. Da dieser Punkt indiskutabel ist und Rudi keinerlei Druck auf seinen Brötchengeber ausüben wollte, gibt es seit 31.12.15 die Sebastian Feigl und Rudi Nahm GbR (Cumulus-Modellbau) nicht mehr. Bekanntlich hört beim Geld die Freunschaft auf...
Dem Antrag wurde übrigens nicht stattgegeben und Arijan wurde mit fairen Flügen Europameister. Die Sache liegt aber immer noch bei der FAI und es heißt, er wird auf jeden Fall noch bestraft werden.
Tijdens het EK startte Arijan te vroeg, werd te laat op zijn fout gewezen door de wedstrijdleiding, liet zijn vader een oud model pakken waarmee hij een ander uit de lucht maaide om een reflight te forceren.
Naast uitermate onsportief ook nog uitermate onveilig gedrag.
De Engelsen vroegen om een diskwalificatie welke door de meerderheid van de overige teams werd ondersteund.
Daarnaast vroegen "zij", niet geheel duidelijk maar aannemelijk dat dit (Cumulus) Sebastian was, hebben NAN aangesproken op het gedrag van de door NAN gesponsorde vlieger in de hoop dat NAN Arijan zou aanspreken op zijn gedrag.
Echter gaf NAN aan dat zij het gedrag van 'hun topvlieger' niet afkeurden/berispten daar zij van mening waren dat maar enkele personen met een Explorer een EK kunnen winnen waaronder Arijan er 1 van is.
Dat een Explorer het EK zou winnen vonden ze blijkbaar belangrijker dan de manier waarop.
Vader van Sebastian was als teammanager van Duitsland met de aanvraag tot diskwalificatie naar de andere teams gestapt, Sebastian heeft blijkbaar woorden gehad met NAN.
NAN levert niet meer aan Cumulus zolang Sebastian iets met Cumulus te maken heeft.
Rudi Nahm dacht er het zijne van en koos eieren voor zijn geld / koos kant van NAN en verkoopt nu nog NAN onder een iets andere naam.
Wat ik lees is 1 kant van het verhaal verteld door iemand die er waarschijnlijk vandaag de dag nog steeds behoorlijk pissig om is.
Zo'n actie van Arijan is naar mijn mening zeker onsportief en potentieel onveilig.
Ongetwijfeld zullen er best wat stevige woorden heen en weer zijn gegaan tussen NAN en Sebastian waardoor beiden niet meer door 1 deur kunnen.
Dat Rudi Nahm zijn vriendschap met Sebastian opgaf kan ook duiden dat Sebastian wellicht net iets te fel van leer heeft getrokken en dat het wellicht allemaal iets anders in elkaar steekt. Ik weet het niet.
Ik kan best begrijpen dat het voor een bedrijf als NAN, of iedere andere willekeurige constructeur, belangrijk is dat een EK/WK met een model van hun gewonnen wordt. Wiens model op de eerste plek eindigde kan nu eenmaal rekenen op een fikse boost van de sales.
Maar zonder de kant van NAN te weten of er, bij wijze van spreken, bij te zijn geweest is het niet realistisch om nu gelijk te zeggen dat NAN onsportief gedrag propageert en daarom maar geboycot dient te worden.
Mijn persoonlijke mening is dat waar er 2 vechten 2 schuld hebben, dat ze het zelf op moeten lossen, dat het voor het 'normale volk' toch een ver van hun bed show is en de meeste mensen alsnog een NAN kopen.
Uiteindelijk zou ik vandaag de dag ook nog gewoon een Volkswagen TDI kopen.
Zo gaat dat nu eenmaal.....