Nieuweling met wat vragen

Hallo mede modelbouwliefhebbers :)

Mijn naam is Ralph en ben 32 jaar. Ik kom uit Limburg en heb me recent een Arrma Kraton 1:8 aangeschaft.
Op het gebied van modelbouwautos ben ik een nieuweling en wil me absoluut ontwikkelen in dit gebied kwa zelfbouw, sleutelen en technische kennis, alsook uiteraard het scheuren met onze "bakkies"

Ik heb me een paar dagen een Arrma Kraton aangeschaft. Helaas kreeg ik het voormekaar om hem na 10 minuten tegen een Betonnen bloembak te laten crashen waardoor de stuurinrichting iets afgebroken is en het chassis wat krom is. (tja, niet echt een leuk begin, maar het is nu eenmaal gebeurd en niet terug te draaien)

Volgens de winkel kost me de reparatie tussen 200 en 250 euro. Iets wat ik zelf aan de hoge kant vind. Zeker aangezien de onderdelen in Duitsland stukken goedkoper zijn. (Ik woon in Duitsland net over de grens bij Sittard, letterlijk 2 minuten lopen haha)

Ik heb ervoor gekozen om maar een nieuwe Kraton te kopen binnenkort en deze "defecte" (maar eigenlijk hagelnieuwe) Kraton te gebruiken om te leren sleutelen en als reserve-onderdelen te gebruiken.

Mijn vraag is of er mss mensen zijn uit de regio die samen met mij deze leuke hobby kunnen en willen uitoefenen en ook vaker wat samen te rijden met onze autos.
Ik ben zoals gezegd nieuweling en moet nog wegwijs worden in dit wereldje.
Mss is er ook iemand die mij een beetje wegwijs kan maken met wat sleutelen of onderhoud (eventueel tegen vergoeding)

Graag zou ik jullie allemaal wat beter leren kennen om onze passie (die er bij mij altijd al was) te delen.

Mijn start was slecht, maar er bestaat altijd nog zoiets als een inhaalrace haha

groetjes
Ralph
 
Welkom!
Dat is inderdaad flink aan de prijs voor een chassis plaat en wat onderdelen!
Ik kom niet uit uw omgeving, maar wat helpt bij sleutelen zijn de exploded views in de handleiding, en foto's maken zodat u later kan zien hoe alles zat.
Wat ook helpt is de schroeven niet helemaal verwijderen, maar een beetje in het onderdeel laten zitten als dat kan, dan weet u waar elke schroef in ging.
Of de schroeven zo neer leggen als ze uit het onderdeel kwamen.

Maar meestal valt het wel mee, ik zag er de eerste keer ook tegen op, maar het valt, zeker na het een keer gedaan te hebben, best mee!

Hopelijk kan u er wat mee!

Ruud
 
Neem eens je auto mee naar http://www.racingarenalimburg.nl/
Daar hebben ze een onroad en offroad indoorbaan. Neem je spullen en je auto mee en er zijn altijd mensen die je met van alles GRATIS kunnen adviseren. Er zijn zat mensen die bereid zijn om je te helpen. Ook kunnen ze je helpen met het vinden van goede shops en ook kunnen ze je adviseren over laders, lipo's en andere elektronica. Je leert er heel veel als je daar even rondloopt.

Dat zal vast niet ver van je huis zijn ;)
 
In Sittard is het toch max 1:10? Maar het is inderdaad wel makklijk als mensen je daar kunnen helpen met sleutelen.
Inderdaad krijg je overal exploded views (waar ik absoluut geen fan van ben, was een ramp met mijn Super SC5 Flux, veel te veel in een plaatje) bij, en wat ook helpt is zorgen dat je bakjes hebt waar je schroefjes en dergelijke in kunt doen (uiteraard niet mixen, maar bij elkaar houden wat bij elkaar hoort). Ik probeer ook altijd onderdelen een beetje rond om de auto te leggen zo dat je weet waar het vandaan komt. Als je veel plaats hebt doe dan dan naast de auto in de vorm.

Ik woon zelf in de buurt van Maastricht overigens.

Edit:
Wat ook handig is, zijn magneet matten om op te werken. Die heb je ook met een soort van bakjes en het grote voordeel is dat schroeven die er op vallen niet verdwijnen onder die ene kast waar je nooit meer aan komt.
 
Die arena in Sittard is letterlijk een straat of 5 verderop. Daar kan ik zeker eens gaan kijken! bedankt voor de tip.
Die exploded views in het boekje helpen een beetje maar die zijn idd erg druk en eigenlijk teveel op 1 plaatje. Maar als naslagwerk zijn ze zeker niet slecht.

Ik ben iemand die graag leert, op zich ben ik best handig, alleen heb ik aan zon auto nog nooit niks gedaan. Ik ben ook iemand die het meteen goed wil doen en leer meestal door de 1ste keer goed te kijken bij een ander en vragen te stellen zodat ik het erna zelf kan. (Zo deed ik het tenminste met klussen aan mijn huis haha)

De winkel in Uden gaf aan dat ik beter eerst kon beginnen met een wieletje eraf halen maar meteen een hele auto overzetten op een nieuw chassis zou wat te moeilijk zijn.
Ik was eigenlijk van mening dat het chassis wel weer recht te maken was, maar dat is mijn eigen ongefundeerde mening :)
Tevens zou ik hem dan uitmekaar moeten halen om pcies te zien welk onderdeeltje nu kapot is. De winkel vroeg zich hier ook 40 euro voor, iets wat ik eigenlijk een beetje slechte service vond, zeker omdat het letterlijk de dag erna was toen ik ruim 600 euro bji ze achterliet, maar ook dit is mijn persoonlijke mening.
Tis uiteraard mijn eigen schuld dat ik crash haha

Plaats heb ik genoeg en die matten zijn idd ook een goed idee, dank voor het advies,

Ik koop zowieso een 2de kraton, maar zou deze graag weer aan de gang krijgen en er een projectje van maken om hem te upgraden enz. Dit is meteen leerzaam en levert me een hoop kennis op.
Mochten er mensen zijn in de omgeving Limburg die samen willen racen en tevens me wat ermee willen helpen kwa uitleg enz, dan hou ik me graag aanbevolen :)

@Raven, mijn vrouw komt ook uit de buurt van Maastricht, Meersen om precies te zijn.

Alvast bedankt voor julie adviezen en de hulp mensen :thumbsup:
 
Ik snap de hele discussie over de prijs van de reparatie niet zo. Als er een nieuwe chassisplaat onder moet, zal de auto grotendeels uit elkaar moeten worden gehaald (en daarna weer opgebouwd). Ondertussen het andere euvel nog even opsporen en fixen en natuurlijk garantie geven op de reparatie.
Ik weet niet precies hoe lang iemand daar mee bezig is, maar een beetje zzp'er vraagt toch al snel € 35,- per uur, ex BTW. Als je een middag aan het schroeven bent, kom je op (35x4)*1,21 = € 169,40 exclusief materiaal.

Dan nog de "slechte service", omdat hij niet gratis de gereden schade wil repareren; als jij met je auto door de wasstraat bent geweest en rijdt op de terugweg naar huis door een modderplas, ga je dan ook terug met de verwachting dat je auto nogmaals en gratis gewassen wordt?
Die winkelier staat daar niet voor de hobby, maar om zijn brood te verdienen.

De opmerking dat het te moeilijk zou zijn voor een beginner om een bodemplaat te vervangen vind ik dan weer onzin. Toen ik begon waren er alleen nog maar bouwpakketten en werd toch echt van de koper verwacht dat deze die zelf in elkaar zou knutselen.
 
Ik wil best wel helpen. Ik heb alleen geen directe ervaring met Arma's, maar het ziet er niet veel complexer uit als mijn SC5 flux.

Beginnen met een wiel eraf te halen is inderdaad een goed idee, het sleuteld makkelijker zonder de wielen eraan :p

Zo te zien zijn het ook inbus schroeven (beter dan Phillips/PosiDriv), en ik zou dan ook kijken voor een set schroevendraaiers. Je handen gaan kapot aan die sleutels als je een beetje bezig bent en ze zijn vaak slecht vast te houden of het is lasten een plek te berijken omdat ze kort zijn.

@Micropuller
Ik zag zelf liever dat er meer kits waren, dan weet je tenminste hoe zo een ding in elkaar zit en krijg je ook een fatsoenlijke handlijding er bij.

Nu vind ik het bouwen ook meteen een van de leukste dingen, maar het is als beginner ook gewoon goed om te weten hoe je model in elkaar zit want om iedere keer bij de winkel aan te moeten kloppen is ook niets.

Maar ik vind ook dat wat gratis advies en inspectie ook wel moet kunnen van zo'n winkelier en dan niet direct de rekening zwaaien. Je laat er waarschijnlijk ook veel geld achter voor nieuwe onderdelen.
 
Advies: uiteraard, dat is het voordeel (zou het voordeel moeten zijn) van kopen in een fysieke winkel.
Inspectie: ligt eraan hoe ruim je dat neemt. Oppervlakkig kijken of je kunt zien wat er aan de hand is; uiteraard.
Maar complete auto's uit elkaar halen om onderdelen te gaan vervangen? Verwacht je van een automaterialenzaak ook dat ze gratis je zojuist gekochte V-snaar vervangen als je dat zelf niet kunt, of ga je daarvoor naar een garage en betaal je de garagehouder voor de tijd die hij daarmee bezig is?
 
@Micropuller: ik doel ook niet op een gratis reparatie. Ik vroeg wat de reparatie ging kosten en wat nu kapot is. Zodra ze ook maar een schroevendraaier in de hand namen kostte het meteen geld zei hij. Ik heb zelf ook een bedrijf gehad (waarmee ik overigens niet gestopt mee ben omwille van dat het slecht ging haha) en ik vind een stukje afterervice wel belangrijk. Ik had verwacht dat ik pcies zou horen wat kapot is en hoeveel het gaat kosten. Toen werd er gezegd dat ze het niet konden zien en dat het tussen de 200 en 250 euro ging kosten en mss wel meer.
Ik vind niet dat je tegen een klant kan zeggen dat het of dit of dat kan zijn met mss nog wel wat extras en dan zien we wel wat het kost.
Dat is het stukje wat ik persoonlijk niet als afterservice ervaar, zeker niet nadat ik de dag ervoor royaal daar gekocht heb, ik zou dmv van een beetje afterservice aan klantenbinding doen.
Maar dat is puur mijn mening en wil ook niet de winkel afzeiken hoor, is niet mijn bedoeling!
Ik wilde gewoon de reden laten weten dat ik hem voor dat geld niet laat maken maar liever een 2de nieuwe koop voor rond de 100 euro meer. Die 100 euro kunnen me in verhouding juist heel veel kennis opleveren door al het gesleutel wat ik kan doen aan die gecrashte auto :)

@Raven, Een setje inbus schroevendraaiers zal ik zeker kopen. Ik had al moeite om het beschermkapje van de ontvanger los te draaien om hem te calibreren met de controller haha. De bijgeleverde inbusjes zijn erg klein en met je vingers heb je idd weinig plaats.

Als jij me wil helpen met wat uitleggen en samen naar dat ding kijken zou ik dat zeker op prijs stellen! Mss kunnen we ook een keer samen racen met de autos als ik mijn 2de kraton gekocht heb.
Ik zie idd op de site van arenaracinglimburg alleen maar 1:10 en kleiner. Ik ga ze eens mailen of ik daar uberhaupt mag komen rijden. Maar om er gewoon eens heen te gaan lijkt het me wel een superleuke plek.
Die SC5 flux van jou, is dat een 1:5? ik heb ff snel op youtube gekeken en dat zijn volgens mij ook autos die aardig aan de maat zijn haha

Bedankt voor de reacties
 
@ Micropuller: 1 medewerker zei dat het wel meeviel met de schade en dat bijna niets kapot is en de ander zei dat juist veel kapot is. Ik kan zelf zien waar iets is afgebroken maar niemand daar kon me vertellen welk onderdeeltje dat was. Er kan heel veel meer kapot zijn zeiden ze. Dat verschil tussen 2 medewerkers deed me een beetje twijfelen, mede ook omdat ik nog een noob ben op dit gebied.
Nogmaals, tis niet kwalijk naar de winkel bedoeld maar meer om aan te geven waarom ik kies voor een 2de nieuwe en de eerste te gebruiken om te sleutelen enz.

Laten we bij deze de winkel buiten beschouwing laten want dat is niet de reden waarvoor ik dit topic geopend heb :)

alast bedankt
 
Als ik jou was zou ik hem rustig uit elkaar gaan halen met de door Ruud aangeraden exploded views en alleen de kapotte onderdelen vervangen.
Dat scheelt je heel veel geld ... En dan weet je ook hoe je moet sleutelen.
Als je 2 van dezelfde modellen hebt zul je erachter komen dat je heel veel onderdelen nooit kapot zult rijden.
Dus ook onnodig onderdelen in huis zult hebben.

Sleutelen zul je toch met 1 auto ook moeten doen..
Tenzij je zwemt in je geld, dan zou ik er ook 1 bij kopen... :) :) :) :)
 
Ja die is 1:5, en dat is inderdaad flink aan de maat. Flinke slag groter dan 1:8.

En caretaker heeft inderdaad een punt dat het financieel gezien misschien niet de beste optie is om een tweede te kopen.
 
Ik ben idd al aan het kijken naar een compleet gereedschapssetje om aan te schaffen.
https://www.toprc.nl/fastrax-team-tools-gereedschapset-6-stuks.html
Is dit mss iets?

Financieel gezien heeft caretaker helemaal gelijk. Maar ik weet niet of ik hem ook weer in mekaar krijg en of ik uberhaupt pcies te weten kom welk onderdeel nu kapot is. Als ik dat idd al zou weten kan ik aan de hand van de onderdeelnummers eenvoudig een vervangingsonderdeel bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk setje schroevendraaiers.

Bodemplaat ff recht maken in de werkbank, En dan alles er weer op schroeven.

Als je er niet uitkomt, plaats je hier foto's en we helpen je
 
Dat is inderdaad een mooie set.

Uit elkaar halen en weer in elkaar is niet moeilijk.
Vaak staat de gehele bouwbeschrijving in de meegeleverde manual.
Foto's maken tijdens demontage is een tip die @ruudxd vaak geeft en die is voor beginners absoluut makkelijk..

En zoals Schots en Scheef al aangeeft, Mocht je er echt helemaal niet meer uitkomen even foto plaatsen..
 
Beste mede Limburger ,

Welkom bij deze mooie modelbouwgroep.
Wat mij gelijk inviel toen ik las dat je net over de grens in Sittard woont, was dat je eens op de duitse ebay een blik moet werpen.
Daar kwam ik dit bijvoorbeeld tegen http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=331778696237&alt=web
Want in feite heb je idd geen hele nieuwe set nodig.
Ikzelf heb me enige tijd geleden tegoed gedaan aan een roller voor mijn e-MTA door erop te bieden via ebay.
Bij aankomst kwam ik erachter dat het ook nog om de HD uitvoering ging met versterkte assen en lagering
Kan me wel goed voorstellen dat je een beetje huiverig bent om te starten met sleutelen, dat heb ik namelijk ook gehad.
Uiteindelijk moet over de drempel heen en er voor gaan, want door het gewoon te doen leer je je auto goed kennen.
Belangrijk is wel dat je voor je zelf een systeem hanteert dat je de opbouw van parts weet.
Soms maak ik gewoon met mijn telefoon foto's voordat ik het uit elkaar neem.

Mare, in Sittard ligt wel een mooie bmx baan waar je met de Kraton lekker tekeer kan gaan.
Moet het wel wat droger worden, anders is het daar gewoon blubberkarren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In Brunssum zitten overigens de Dirt Devils http://www.rcautosbrunssum.nl/
Alleen weet ik niet zeker of daar nog veel gedaan wordt.
Daar wordt met 1:10, 1:8 en 1:5 gereden.
Is een hele leuke groep en je kan er altijd antwoorden op je vragen krijgen.
Ik weet alleen niet zeker of nog op de huidige locatie zitten, ivm de aanleg van de buitenring.
Zou je eens op het forum moeten kijken en informeren.
Ik meen me te herinneren dat de gemeente andere plannen voor heeft met de locatie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top