Je wordt oud als je.......

Heerlijk, zo'n vintage venturi "demper" op de foto....
 
en dan durf je ons oud te noemen als we een model kopen waar we zo ongeveer mee begonnen zijn........
een van mijn eerste echt zelf gebouwde westrijd modellen was de Saper 13, nu kon ik de rc versie krijgen, dus die maar laten komen en dat wordt het volgende bouwproject als de 2 die nu lopen klaar zijn.

360.jpg


helaas is de eerste bouwdoos die ik kreeg waarschijnlijk niet meer uit te halen, toen was ik een jaar of 10 en kreeg ik een bouwdoos waar 3 modellen inzaten, eentje was een chuck en de 2 anderen waren rubbermotormodellen voor indoor waarschijnlijk een doos van Keilkraft. mijn 2de model was een zwever van ik dacht graupner, met de naam dolfijn of zoiets.
 
Heel herkenbaar... mijn eerste kit was een Kleine Uhu, maar onder die naam heeft Graupner in de loop der jaren een heleboel zeer verschillende modellen uitgebracht. Die zou ik trouwens niet zo gauw opnieuw bouwen, net als de Amigo (ja versie 1, ik denk plm. 1960) of de Hegi Bergfalke (gebouwd maar nooit gevlogen, toen was de hobby op een laag pitje en verkocht ik de afgebouwde Bergfalke).
Mijn eerste echt goede A1 zwever heette Pjerri, van een of andere Scandinavische firma, die vloog heel goed en was niet kapot te krijgen - maar ja, ook die zou ik nu niet meer gaan bouwen.
Ergens in de jaren 70 heb ik even opnieuw aan modelvliegen geroken en bouwde toen een Robbe Nova (met ribbenvleugel), nadat ik ook een Geier overwogen had. Die Nova vloog aardig, vandaar dat ik een aantal jaren geleden een Nova (met schuimvleugel) van iemand heb overgenomen. Later daar nog ailerons op gemaakt, maar dit model voldeed me niet meer zo.
Wel heb ik van tekening een Geier gebouwd, met een zelf ontworpen rompje met BL motor voorin, en daarmee een aantal jaren heel veel plezier gehad, prima gooi&smijt vliegtuig. Uiteindelijk werd hij gammel en heb ik 'm verkocht aan iemand die wél zin had om hem weer op te lappen. De tekening koester ik, het zou zomaar kunnen dat ik die ooit nog eens bouw...
 
leuk allemaal. Ik ga nu dit komend jaar (deze winter gaat niet lukken) bekijken wat ik toch ga moderniseren. Ik heb er idd toen een voor destijds monsterachtige 15cc Webra op, jaja en met Dynamix carburateur (die in eerste instantie best functioneerde maar na enige slijtage super onbetrouwbaar werd).
Dus uiteraard ga ik de optie elektro meenemen, maar een mooie boxer viertakt is natuurlijk ook een optie.
Flaps had ik er toen niet op, maar pas later ingebouwd, dat kan ik nu gelijk doen. En en en en...
 
Ik heb m'n eerste zwever nog steeds, vliegenklaar. Al 40 jaar:
Graupner Dandy. Heel makkelijk te vliegen maar wel hoge sinkrate
 
Leuk ! Ik heb ook de Dandy gehad, hij vloog gemakkelijk maar idd was hij snel weer beneden. Uiteindelijk had ik er een 0,8 cc cox motortje op geknutseld en zodoende leerde ik ermee vliegen zonder hulp.
De kleine Uhu heb ik er daarvoor 3 gehad, 2 zijn weggevlogen ondanks het timertje. De laatste heb ik helemaal versleten.
 
Timertje, dat is chique... ik behielp me met lontjes. Had je de hele middag gevlogen, iedere keer weer een lontje. Goed, nog één vluchtje, de lonten zijn op maar het lukt toch niet met die thermiek. En jawel hoor, daar moesten we samen op één fiets achter de Amigo aan. Terwijl we stopten bij een fietsenmaker om de band op te pompen verdween hij een wolk in...
Ik was ook altijd wel een beetje bezorgd of die lontjes de hei niet in de fik zouden steken...
 
Lontjes...jongens, er lezen hier mensen mee die denken dat je een bom in je model stopt, haha. Vrije Vlucht? Wasdah?
Helemaal aan het begin van mijn modelvliegen stond een P40 van Cox. Kansloos natuurlijk op 11 jarige leeftijd, zeker omdat ik bedacht had op het ijs te starten, loskomen, een stall en pats, al het plastic aan gort! En dat was nadat we drie dagen onafgebroken bezig waren geweest dat verrekte motortje te starten!
Eerlijk gezegd was mijn allereerste kit ook een zwevertje van een oud Engels bouwdoos merk, ik denk keilkraft. Dat was een hele excercitie. mijn vader wist een heel klein beetje maar verder niemand om te helpen. Geen club in de buurt, geen internet. De eerste keer dat ik het bespan papier nat gemaakt had en ik terugkwam uit school, vond ik dat een godswonder dattie zo strak getrokken was!
 
Ik vlieg zelfs af en toe nog eens met mijn eerste toestel! Gekregen van mijn vader en grootvader toen ik 12 was, nu ben ik er 39.
Van dit:
full


naar dit:
full
 
Oh ja. Leuk. De Westerly !
Daar heb ik het mee geleerd.
Weet uit ervaring dat ie eindeloos te repareren was
 
Back
Top