Restauratie projekt:Kyosho's GiGaCrusher DualForce (2x 4,3cc nitro)

De auto werd verkocht als nieuw.
Maar helaas niet nieuw, veel is er niet mee gereden, er zit wel her en der wat opgedroogde modder in het chassis en hebben,waarschijnlijk, de motoren wat nitro verstookt. Gezien de restanten van de nitro in de motor en tankjes kan dit een jaar geleden zijn of langer . Vandaar dat ik heb besloten om de auto uit elkaar te halen en waar nodig te reviseren cq te repareren .
Nu zaten de lagers in het carter huis van de eerste motor vast , door de opgedroogde nitro , dus was het een wijs besluit .Ik verwacht geen gebreken te ontdekken , hooguit wat siliconen slang en gloeipluggen die als voorzorg worden vervangen .....

Inmiddels heb ik wat kruiskop cilinder schroeven vervangen door RVS cilinder schroeven met zeskant, de tweede motor is binnenkort aan de beurt , de gloeiplugdrivers zijn gearriveerd, en in het weekend wat Merlin 25% en afterrun halen .
 
Laatst bewerkt:
De tweede motor ook gedemonteerd , deze loopt stroever bij ronddraaien dus maar weer de dieselmethode toegepast , helaas krijg ik de zuigerstang niet los , dus maar in zijn geheel de diesel in.
ea474b76aa9bd455c1965ec9a52cb592.jpg


c5dbdbf0095cf80b10e163a08a625478.jpg


440ed32ce30c26ea721a9c51166d427d.jpg


1c4b9f40719fab1b94bda79ca653622e.jpg


Nog even het verschil tussen schone diesel en de diesel met nitro restanten

d20a8ffd7579be0ddca699eb3ebd8c11.jpg


652762efa8b4b1d46a263a734fde89c1.jpg


Nitro is ook aangeschaft , het is 1 ltr Tornado 16% geworden en daarna wordt het 20%.

Glowdrivers zijn ook binnen , alleen nog de glowplug's scoren, en kijken voor een 6volt accupack. Dan kunnen de servo's ook nog getest worden op hun werking.

De rest van de auto zit er goed uit en alles draait soepel zonder gekraak of speling op de lagers , deze krijgen nog wel een druppeltje lager olie .....
More to come.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan geen kwaad zo te zien.
Hebben twee soorten Nitro gebruikt, omdat de ene motor en het ene tankje minder zijn dan het andere paartje?
 
Geen idee , de motoren zien er qwa slijtage cilinder en cilinderwand hetzelfde uit , althans bijna . Het lijkt erop dat er twee soorten brandstof zijn gebruikt nml bruin en groen achtigd , weet niet of het alleen per merk scheelt , en/of in het percentage .

Maar na de rebuild ga ik eerst beide op 16% een halve liter laten draaien ..
 
Mooi Projekt ! Die RVS schroeven in je cilinder zou ik niet doen, RVS met aluminium is geen fijne combinatie (vreet elkaar op)
 
Boeiend verslag om te volgen,
en leuk om een auto met 2 nitro motoren 'gewoon omdat het kan', te zien tussen alle brushless geweld.
 
Luchtfilter aan de beurt , het schuimpje zit opgesloten tussen de twee inlaten , wat vuil achtergebleven en schuimpje gewassen met dreft en warmwater , voorzien van luchtfilter olie en weer terug geplaatst in het "huis"

c76fc87f78d7dce65e8062d2ceb2d102.jpg


fb42e4b5ea4de3dffd4bf129cc4f43e2.jpg


26656cbb5510bc70305dad136cb2680b.jpg


424be05fa83f405bfb19fea534a1695e.jpg


Nog even een overzicht van de 3-bak, en slippery clutch , nu ook de servo's zichtbaar voor de "achteruit" en throttle.

2ae89789891d2bf5b36f42c0afadfbf9.jpg


b31f4302c2c8da9714dd0aa2646c9e6f.jpg


01e2d37ce1c4fe3eeb3d9fc2936aa9ca.jpg


a2b5f93781272efb7b7cb5d182958385.jpg
 
Die RVS schroeven in je cilinder zou ik niet doen, RVS met aluminium is geen fijne combinatie (vreet elkaar op)

Dat is toch alleen bij staal en aluminium i.c.m. zout (zout water, zeewater, straatpekel) zo? En dan maakt het volgens mij nog niet eens uit of het gewoon staal of RVS is?

(ik kan me vergissen, hoor)

RVS is op zich wel raar spul, want RVS bouten in gewone "pisbakkenstalen" moeren willen nog wel eens qua wrijving gaan vreten, en dat zal in aluminium vermoedelijk nog wat erger zijn.

Groet, Bert
 
Ziet er allemaal erg goed uit zeg..

@Effrem, een achteruit is niet zo heel gek op een nitro.
Savage kun je het ook in bouwen. Kleine toevoeging aan de 2/3 speed toevoegen en met een heveltje in en uitschakelen.
 
Dat is toch alleen bij staal en aluminium i.c.m. zout (zout water, zeewater, straatpekel) zo? En dan maakt het volgens mij nog niet eens uit of het gewoon staal of RVS is?

(ik kan me vergissen, hoor)

RVS is op zich wel raar spul, want RVS bouten in gewone "pisbakkenstalen" moeren willen nog wel eens qua wrijving gaan vreten, en dat zal in aluminium vermoedelijk nog wat erger zijn.

Groet, Bert

Bij de rc boten is het bijna allemaal aluminium hardware en die wordt vastgeschroefd met RVS bouten/moeren/ringen omdat het anders onder het varen al van je boot af roest ;) Nog nooit problemen mee gehad....

Het scheelt wel iets of je onbehandeld aluminium of geanodiseerd aluminium hebt , in het geval van een koelkop is het sowieso geanodiseerd en zal het probleem sowieso nihil zijn.
 
Leuk de verschillende meningen over RVS en Aluminium, het gaat niet om de koelkop , maar de boutjes om het uitlaat spruitstukje aan de achterzijde van de motor te bevestigen , en evt. aan de onderzijde , de bevestiging bouten om de motor op het chassis vast te zetten .

Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger de 23 cc en 26cc motoren van Zenoah voor de bigscale ook gewoon met RVS schroeven heb vast gezet en dat ging altijd goed.
Maar wat Savage.26 pico aangeeft bij de rc speedboten is ook relevant , immers zit alle hardware van de Toy's port al een tijdje zo vast en , tot nu toe , geen probleem.:)

Wat Brutus aanhaalt dat de combi met zout(en) wel kan gaan vreten is meer aannemelijk.
Grappig ik heb eigelijk nooit echt bij stil gestaan de combi rvs en aluminium..:rolleyes:
 
Juist een rvs bout in een rvs moer wil zich graag vastvreten bij aandraaien en dat krijg je niet meer los. Tenzij je de bout voorziet van een lik vet.
Rvs met Alu gaat niet samen, ik kan het niet theoretisch onderbouwen maar weet gewoon dat het zo is. RVS in gewoon stalen moeren gaat gekgenoeg zonder problemen ook zonder vet. Voor de cylinderkopjes gebruik je het best de zwarte inbusboutjes.
 
Juist een rvs bout in een rvs moer wil zich graag vastvreten bij aandraaien en dat krijg je niet meer los. Tenzij je de bout voorziet van een lik vet.
Rvs met Alu gaat niet samen, ik kan het niet theoretisch onderbouwen maar weet gewoon dat het zo is. RVS in gewoon stalen moeren gaat gekgenoeg zonder problemen ook zonder vet. Voor de cylinderkopjes gebruik je het best de zwarte inbusboutjes.

Ik wil absoluut niet lelijk doen, maar in onze ladingtanks, ladingleidingen, afsluiters en slangenflenzen zitten uitsluitend RVS bouten en moeren (zolang er geen mensen vergissingen maken tenminste), en RVS draadeinden in gegoten RVS pomphuizen.... daar gaat geen lik vet op (dan verziek je de lading) maar dat levert nooit problemen op.
Wat meer is: onze ladingslangen worden ook (verplicht) met RVS bouten en moeren aan en afgekoppeld. Soms meerdere keren per dag. Loeivast aandraaien, en probleemloos weer loshalen.
Sorry, maar ik kan uit de dagelijkse praktijk op een chemietanker nu al 23 jaar (en ik heb zelf 6 jaar lang persoonlijk die bouten los en vast staan trekken), jouw ervaringen absoluut niet bevestigen.

Groet, Bert
 
Rvs en aluminium gaat wel samen tenzij er water bijkomt. Ik heb 10 jaar bij de technische dienst van een kippen slachterij gewerkt en daar gebruik je dus veel rvs bouten en moeren. Rvs bouten in aluminium vreet zich helemaal vast als ze de machine een paar keer schoongemaakt hadden. Rvs bouten en moeren krijg je prima los, daar hoeft echt geen vet op hoor.

M.v.g. Mark
 
Het is gewoon dat een onedeler metaal weggevreten wordt tov een edeler metaal. Zo ook bv waarom je geen gietijzer waterleidingsstukken rechtstreeks mag verbinden met koper of messing onderdelen: koper is edeler dan ijzer. Bij boten is het zo (heb ik altijd geleerd) dat de klinknagels bv edeler moeten zijn dan de romp, anders vergaan de klinknagels heel snel omdat het contactoppervlak groter is van de romp. Het is gewoon chemie: oxideren, ladingen.. Eigenlijk zoals bij een ouderwetse loodaccu: ladingen gaan van de ene naar de andere pool.
In specifieke omstandigheden (machines, stallen, boorplatforms) zal dat heel belangrijk zijn, maar op een modelauto, fiets enz die niet extreem op het strand of zo mishandeld wordt, is dat geen probleem. Ik gebruik zoveel mogelijk RVS, ook door de Alu chassisplaat, alu onderdelen... Alu corrodeert ook, gewoon netjes houden met wd40 of dergelijke.
 
Back
Top