How to start this hobby (fast)?

full


deze lipos kan je alleen via de stroom-kabel laden en ontladen
bij 5000 mAH 120 C peak krijg je 600 A,
dat kan amper dat stroomkabel, voor de balanceer-kabel zou het een flits zijn,

dat ballanceer-kabel ballanceerd de cellen in de lipo, zo dat ze aan het eind alle netjes 4,2 volt hebben
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thanks voor alle uitleg allemaal (en jullie geduld met mij :wink: ).
'k zat nog te denken van wat voor kabels zitten er nu precies op die lipo's die ik heb voor de Blade 400?
Kan't helaas niet goed bekijken nu, want 'k heb vanochtend de Blade 400 spullen aan Wil meegegeven, hoef ik niet alles in de bus mee te sjouwen als ik donderdag die kant op ga.

'k had nog wel een foto gemaakt van toen ik zo'n lipo voor de Blade 400 voor het eerst ging laden, vroeg me toen al af waar die zwarte en rode kabels voor waren (weet ik nu ;) ), alleen zou je verwachten dat die dikkere rode en zwarte kabels samenkomen in één stekker toch?
(zodat je die kan aansluiten op een lader waar die aansluiting wel op zit, en dan samen met dat witte stekkertje -waarover ik de lipo zelf dus ook oplaad- voor 't balanceren.
Maar dat is niet zo (zie fotohttp://hirzo.com/img/lader.jpghttp://), die rode en zwarte kabels zijn los en komen niet samen in 1 stekker.

Jij had het over 2,5 ampere over dunne kabels Student, dan is het dus niet verantwoord om die Blade 400 lipo's op 3 ampere te laden via de balanceerkabel/stekker (zoals ik gedaan heb)?
 
ligt een beetje aan de kabel natuurlijk. die balanceerdraden zijn volgens mij +/- even dik.
dus 3 ampere over die kabels is niet handig. goede kans dat hij warm gaat worden etc.

wat sommigen nog wel eens doen, is alleen de "bullet" en "huls" solderen, zonder de stekker eroverheen te zetten.
velen hebben ruzie met de huls, oftewel het kunststof ding wat beide draden bij elkaar houd.
die huls houdt de bullet of huls vast, zodat deze niet meer weg kunnen.

zolang alles geisoleerd zit, maakt het niet zoveel uit.
de bullet moet natuurlijk blanco blijven, maar de huls moet dan wel even met een krimpkousje overtrokken worden.
 
Dan steek je dus gewoon die zwarte en rode kabel los in je lader i.p.v. samengebonden in een stekker, right?

Wat is dan nog veilig/verantwoord/handig qua levensduur lipo niet om zeep helpen wat betreft de mogelijkheden die ik nu heb qua laden/lader voor de blade 400 Lipo's?
Op z'n laagste zetten op 300 mAh?
Dat wordt dan inderdaad wel geduld hebben :)

'k heb vandaag 't RMA formulier op de site van hobby maniac ingevuld, en zag dat ze je normaliter winkeltegoed geven i.p.v. 't defecte product te vervangen.
Dan kan ik dat geld (als die echt kapot is en 'k niet iets doms over 't hoofd zie en € 25,- onderzoekskosten kan gaan ophoesten) beter voor 'n lader gebruiken waar ik meer mee kan i.p.v. dezelfde lader voor de mcpx bl opnieuw te doen.
Die moet dan dus geschikt zijn om m'n lipo's voor de mcpx bl en de lipo's voor de Blade 400 te laden.
Er valt uit een heleboel te kiezen qua laders bij hobbymaniac, nog tips voor 'n specifieke lader die beschikbaar is daar?
(zoek dan een beetje naar de sweet spot qua voldoende features/nog betaalbaar/in normale verhouding staan qua prijs t.o.v. wat ik heb aan heli spullen zeg maar)
 
Normaal steek je ze niet in de lader, maar heb je dus verloopkabels.
Anders worden de stekkers op een mcpx accu wel erg zwaar ;-)

Qua lader
Ik heb lang met een 50 watt lader geladen.
Een ultramat 16 (dacht ik, staat al weer ff opzij) en een wat merklozer 50 watt apparaat werkt ook nog steeds.
Gewoon op 220. Moet je wel op letten, dat ie een 220 aansluiting heeft.
Hebben niet alle laders
 
Die Wil is snel :)
Lijkt er op dat dit het te bestellen lijstje gaat worden voor de Blade 400:
- hoofdas
- spindle as
- main gear (kan je die bearing/knellager er uit halen en overzetten?)
- 1x servo
- push rod support
- stabilisatie vin (die bovenop de tailboom)
(- misschien nog iets v/d staartaandrijving)

Daarnaast doe 'k denk ik nog zo'n hardware setje dan zodat ik van alles wat heb qua schroefjes etc. en 't gereedschapsetje zodat 'k inbus/schroevendraaier etc. heb wat past. Naast een goede lader staat beter gereedschap daarna hoog op de verlang/prioriteiten lijst.
 
gereedschappen moeten echt o.k. zijn,
bij dit hobby heeft het weinig zin,
bij de buur maar even voor een tang te vragen ...

die, wat je nodig hebt, heeft die niet !
 
Klopt inderdaad, daar ben ik al wel achter gekomen.
Het is ook ontzettend frustrerend om met slecht gereedschap iets voor elkaar proberen te krijgen.
Wat dat betreft is beter gereedschap (en olie/smeermiddelen/locktide etc.),
ook zodat ik fatsoenlijk de heli kan onderhouden, belangrijk.
Bij de mcpx bl kom je soms nog soort van weg met 'half werk', maar bij de Blade 400
is alles nog weer een stap krachtiger/groter/duurder dus zaak om dat in goede conditie te kunnen houden allemaal.
De Blade 400 is in ieder geval in goede handen nu bij Wil.
Man, wat heb ik het wat dat betreft goed getroffen zeg, ook met de club etc. Was een moeilijk verhaal geworden anders.

Al met al gaat 't nog wel even duren (qua voor 't eerst vliegen met de Blade 400) maar dat is niet erg.
Wat dat betreft ben ik er binnenkort toch eerst een paar maanden "tussenuit"
(i.v.m. het in de ziektewet zitten etc, ga er verder even niet op in), ik hoop wel het tweede deel van het seizoen mee te kunnen pakken.

Vandaag is het in ieder geval super mooi vliegweer zoals 't lijkt.
Vanmiddag/vanavond naar de club, zin in!
Is al weer veeeeeeels te lang geleden.
Beetje jammer dat het met de bus 1 1/2 uur reizen is, maar je moet er wat voor over hebben zullen we maar zeggen :D

offtopic: moet je [URL="
[/URL] eens zien, mooi man!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
't was weer mooi (en mooi weer :) ) gisteren in Delfzijl :)
Ideaal dat ik met die lader nu wat sneller die lipo's v/d mcpx bl weer vol heb.
Nu kan ik veel meer vliegen op zo'n middag/avond, i like :)

't ging echt super, nagenoeg geen wind, en lekker de ruimte.
Misschien wel 15 lipo's leeggevolgen, nose in ging ook aanzienlijk beter.

Raar hoe je nog niet zo lang geleden denkt van "pff, dat durf/kan 'k nooit" en nu
kan 'k opstijgen, nose in draaien en zo hoveren tot ik een ons weeg bij wijze van spreken.
(nog ruimte zat voor verbetering uiteraard, en bij wat meer wind zal 't wel snel spannender worden,
maar sowieso erg happy met hoe 't gisteren ging)

Aan het begin v/d middag nog een paar foto's gemaakt van een 'oud beestje',
daarna had ik het zelf te druk met vliegen :)

_MG_0302-2.jpg


_MG_0311.jpg


_MG_0307-3.jpg
 
Ik heb zo even geen idee meer wat voor één het precies is, wel iets van 30 jaar oud ofzo, maar draait nog als een tierelier, mooi ding, oldskool :cool::D
 
Een Schlueter, welk type durf ik even niet te zeggen. Junior of Scout, geen idee, in elk geval met de aansturing die volgens mij "System 80" heette.

Werd nogal op het verkeerde been gezet omdat de kap volgens mij van Vario is....

Die heli's vlogen inderdaad goed, Schlueter is gewoon een beetje aan zijn Eigen kwaliteit te gronde gegaan: je had eigenlijk nooit onderdelen nodig (al schijnt de koppeling een zwak punt geweest te zijn in het ontwerp)

Groet, Bert
 
Zo dan, 't eerste scheurtje zit in de nieuwe canopy :rolleyes:
Eerder vanmiddag bij eigenlijk sowieso te veel wind (de wind gooit en smijt echt met de heli met die rukwinden) weer nose in proberen en in idle up een neg. pitch 'missertje'.
Iets teveel op de sim met pitch pumps en inverted zitten proberen de laatste paar dagen i guess :D
'k had echt zoiets van "waarom deed ik dat nou!?!" (de foute/te grove neg. pitch correctie wat in een crash resulteerde, 'k zat al laag, en toen dus tegen de grond gedrukt..En uiteraard op 2 m2 voetpad terwijl rondom gras was)

Zoals verwacht kwam nu inderdaad 't landingsgestel los wat eerder met wat improviseren nog was gefixt. (scheurtje in't mainframe op de plek waar het landingsgestel er in vast'klikt')

Dan nu toch maar weer de stoute schoenen aan, de heli proberen goed uit elkaar te halen en alles overzetten op een nieuw main frame.

Ik had praktisch de hele heli uit elkaar toen ik zag dat er bearings/lagers etc. in het main frame zaten die niet in het nieuwe frame zitten :confused:
Of/hoe die er uit kunnen, daar kwam ik niet uit helaas :(
Dus toen maar gekeken of ik toch nog een keer met lijm/krimpkous 't oude mainframe nog een keer kon recyclen.
Dat is gelukt, sort of, en het verder weer in elkaar zetten v/d heli ook.

Net met aardig wat risico een testvluchtje boven de parkeerplaats met windvlagen van heb ik jou daar, maar hij vliegt.
'k moest in idle up landen terwijl ik normaal tot nu toe in normal mode de landing doe, maar door die wind knalt die heli alle kanten op, ook plotseling naar beneden soms.
By the way; zo'n swashplate leveler moet toch over de main shaft passen?
'k heb zo'n ienie minie ding, maar hij wil maar een klein stukje over
de shaft heen, kan niet ver genoeg naar beneden.

Vroeg of laat komt de dag dat ik em een keer helemaal uit elkaar heb/krijg en goed weer in elkaar zet en em goed kan afstellen :hammer:

Met Phoenix was 'k al een tijdje niet echt aan de gang geweest, maar de laatste paar dagen wel weer, na weer even wat Freddy can fly filmpjes gekeken te hebben pitch pumps en inverted hoveren proberen, gaat vaak genoeg flink fout, maar op't filmpje best aardig :cool:
Zit nog wel een wereld van verschil tussen de sim en real life,
duurt nog wel een tijd voor ik zoiets durf, helemaal als 't bij nose in hover (niet inverted) nu nog makkelijk fout gaat zoals vanmiddag...


'k heb op youtube ook nog een leuke [URL="
serie[/URL] gevonden van 't echt werk. Wel tof.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Brutus

Schlueter klinkt bekend, kan kloppen.
Heel veel aan geknutseld door de jaren heen, er zit nog maar weinig op wat er oorspronkelijk op heeft gezeten :)
 
Kom maar niet van 'n onrustig vliegbeeld (onverwachts hoogte verliezen > te grote/grove pitch correcties moeten doen) af dus 'k was nog maar even aan't knutselen gegaan.

Er zat iets van speling (geen idee wat/hoeveel normaal/acceptabel is) bij de main rotor hub/blade grips, dus dat geheel wat strakker geprobeerd te krijgen door de blades er af te halen en 't geheel strakker aan proberen te draaien; en toen was 'k de kop van het inbus boutje ineens kwijt (die je in de feathering spindle draait), na even zoeken bleek die afgebroken, en nog op 't inbussleuteltje te zitten, beetje jammer.

1a.JPG


1b.JPG


1c.JPG


Was wel een goede oefening voor de macro fotografie trouwens :D
 
Vanochtend de onderdelen binnen, ik dacht "in elkaar schroeven en eindelijk weer vliegen!"maar 'k snap iets niet.

Bij het uit elkaar halen ben ik ze niet tegengekomen, maar bij de nieuwe feathering spindle zitten twee kleine 'zilverkleurige ringetjes', ook met de "exploded" view uit de handleiding kom ik er niet uit waar die horen te zitten.

silverrings.jpg


Sowieso lijken er op die afbeelding uit de handleiding meer onderdelen te zitten dan wat ik zie als ik het uit elkaar haal, maar dat is denk ik omdat ze de bearings ook weergeven die in de blade grips zitten, right?
 
Die zitten tegen het rubber in de kop, als ik me niet vergis
Alleen plakken ze meestal aan het rubber, dan valt het niet zomaar op tafel[emoji39]
 
In jou handleiding vind je terug, waar de ringetjes heen moeten,
soms zijn ze voor een lager om de druk op het binnendeel van de lager te brengen,
soms zijn ze voor de schroef of (wat Student zij) voor de rubbers,

maaaaaaar soms kan het ook zijn om speling weg te werken of speling te creëren !!
(Gaui gebruikt dat princiep b.v.)

Groet, Uwe
 
En toen kwam 'k er 8er dat het forum alweer een week online was terwijl ik constant op m'n oude bookmark in de bladwijzerwerkbalk zat te klikken. :rolleyes:(die linkte naar 't heli algemeen subforum, maar de url is na de switch naar nieuwe style forum iets anders dus werkte niet meer).
#sothisishowanoobmustfeel:)

Thanks voor de tips.
't waren washers voor de inbusschroefjes die in de spindleshaft gaan, ik ben ze niet tegengekomen bij 't uit elkaar halen v/d originele kop/bladegrips etc. Beetje apart.
'k heb nu wat anders. Af en toe schud de mcpx bl als een gek, de hele heli trilt dan heftig, duurt eventjes en dan verdwijnt het weer.
Oorzaak is een mid air collision op de club afgelopen donderdag, met een WLtoys V977
Kan vertellen dat m'n BL er beter uit kwam na de crash dan de V977:D (zat, zoals bijna standaard, in idle up met 100% throttle)

Zal wel weer nieuwe spindle shaft worden.
Ook nog steeds wat issues met hoogte verliezen/onrustig vlieggedrag, denk dat 'k m'n servo's
maar weer uit elkaar moet halen en schoonmaken, maar dat geklooi met die ienie mienie schroefjes die je in no time kapot draait...

Was gisteren of eergisteren nog even op zolder aan het testen ('t regende buiten).
Ik denk dat het dan is dat één of enkele servo's blijven plakken als je positieve pitch geeft en uiteindelijk toch nog verschieten waardoor je zeg maar onverwachts iets krijgt wat op kleine pitch pumps lijkt.
Kan je vertellen dat het dan snel spannend wordt op zolder met enkele m2/m3 aan ruimte beschikbaar en overal obstakels :eek::):cool:

De Blade 400 klaar maken heb 'k uitgesteld. Binnenkort ben ik er een tijdje 'tussenuit' (zie eerder bericht) en dan zorg ik liever dat 'k straks voldoende centen heb om echt goed te kunnen beginnen met m'n eerste grotere heli, dus naast de benodigde onderdelen a 60 euro, ook een goede lader en gereedschap om goed aan de heli te kunnen werken.
En dan in de tussentijd gewoon lekker door met de mcpx bl en de sim, des te meer ik leer voor ik aan de 400 begin des te beter.

Misschien heb 'k er 'straks' ook nog een Blade 200 QX bij trouwens:). Had m'n huisgenoot op z'n stage gevonden. Was al in januari dit jaar en ze wilden em weggooien nadat buurtonderzoek + melden bij de politie geen resultaat opleverde. Hij vroeg of ik er iets mee kon en na er na gekeken te hebben lijkt die voor zo'n 60 euro ook weer klaar te krijgen (nieuwe body + 1 motor).
Toen ik em voor 't eerst aan m'n dx6i ging binden sprong ie direct in agility mode. Iemand die niet wist waar die aan begon perhaps?
'k wilde sowieso hier op't foum nog even kijken of er iets van een gevonden/verloren topic is.
Als iemand dan reageert wil 'k wel precies horen waar diegene em is kwijtgeraakt voor die terug gaat, te mooi ding om weg te geven aan iemand die liegt en zegt dat ie van hem/haar is, daar moet je helaas dan toch ook rekening mee houden i guess:confused:

En dan nog even twee foto's die 'k geschoten heb op de club vorige week donderdag :)
Die V977's zijn vrij populaire oefen heli's op de club, zowel voor de beginner als ook voor de gevorderden zoals hier met Wil die nu ook inverted aan het rondvliegen is.
Valt nog niet mee om zo'n klein kreng goed op de foto te krijgen zeg!:eek:
(en voor degene met haviksogen, yup, 'k moet inderdaad m'n sensor v/d dslr weer schoonmaken:D)

_MG_0372-2.jpg


_MG_0382-2.jpg


Edit: klopt het dat er geen apart gevonden/verloren topic is hier op MBF? Ik kan het zo 1,2,3 niet vinden in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top