How to start this hobby (fast)?

Toch even opletten met wat je daar allemaal doet.

Wanneer je via de balancer kabel gaat laden mag je met nooit meer dan een 300 - 400 mA laden. Gewoon omdat de kabeltjes te dun zijn.

Ga je via de laadkabels laden dan kan je steeds veilig de amperage van je lader op een gelijke waarde als de capaciteit van je lipo zetten.
Dus voor een 2200mAh lipo mag je met 2,2A (of 2200mA) gaan laden. Dat noemt men laden met 1C.
Vaak kan je ook veilig met 2C laden (in ons voorbeeld wordt dat dan 4,4A ).
Ik doe dat nooit. Altijd met 1C.

Met echt hoge waardes laden (2A voor een 400mAh lipo bv., dus aan 5C ) kan de levensduur van je lipo enorm inkorten.

Thanks voor de uitleg!
Hmmmz, in mijn geval was 't dus zelfs een 200mAh lipo laden met 2A:o
Nouja, dan hoop ik maar dat 't die lipo was die toch al op z'n retour was.
En beter dit soort fouten/leermomentjes met goedkope lipo's dan straks met 't duurdere spul.

Als ik jouw beredenering doortrek moet ik dus eigenlijk niet die lader gaan gebruiken voor de lipo's van de mcpx bl, right?
Die lipo's zijn 200mAh, en de lader kan niet lager dan 300mAh.
Zou wel jammer zijn, zou handig zijn voor bij de club; 2 laders kunnen gebruiken zodat ik meer kan vliegen op 'n middag/avond.
Ik zat nog te denken om uit te vogelen wat voor type stekkertje er op zo'n mcpx bl lipo zit, en wat voor stekkertje eigenlijk in die lader hoort en dan kijken of daar verloopstekkertjes/adapters voor zijn.
Zoals ik het nu doe werkt het wel, maar 't zit niet helemaal zoals't hoort.
Er hoort eigenlijk een grotere/ander type stekkertje die lader in te gaan.

Aan die lipo's voor de mcpx bl zit trouwens geen aparte balanceer kabel,
op die nieuwe lipo van een ander merk wel, maar die heb ik niet gebruikt.

Nouja, ik kan in ieder geval vandaag vliegen :)
En dan maar even via hobbymaniac een vervangende lader zien te regelen. Uit m'n hoofd had ik alles in aug. vorig jaar gekocht dus dat moet gewoon een garantiegevalletje zijn lijkt me.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een 200mAh lipo laden met 300mA kan geen kwaad. Normaal is tot 2C ruim veilig met de hedendaagse lipo's. De duurdere merken garanderen vaak tot 5C.
10C is er echter wat over. ;-)

Lipo's met een kleinere capaciteit hebben vaak geen aparte laadkabel omdat je die toch gerust kan laden / ontladen via die dunnere balancer draden.

Maar een 2200mAh 30C lipo die je dus mag ONTladen terwijl je 60A trekt, dat gaat niet via die dunne kabels.

Enne, probeer die pinnetjes van je lader niet te forceren. Vroeg of laat breken ze af...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
.. ontladen gaat alleen via de 2 dikken kabels rood en zwaard,
behalve je gaat via een storrage program iets anders doen,
maar voor normaal gebruik in een heli zijn alleen die 2 kabel nodig
 
Op een mcpx heb je daar nog niet zo'n last van;-)
1 kabel.. balancer en laden in 1.

Grotere accus moeten een losse kabel voor laden, en een balancer.

Over laadsnelheden, 5c wordt wel vermeld, maar niet aanbevolen.
1c of 2c is ok, hoger en je gaat wel een beetje aan de vlotte kant..
 
Ik zat dus vrolijk op 15C ofzo te laden dan. Die 200mAh lipo met 3A laden.
Kijken hoe lang die 't nog doet i guess.
Misschien dikke noob vraag, maar op dat nieuwe lipo'tje zit wel die extra kabel, kan ik die er afknippen..?
Beetje irri om em aan't landingsgestel vast te knopen, zit er toch iets net niet lekker qua gewicht,
bij zo'n ding gaat 't echt om grammetjes (of valt dat mee?)

Was van 't weekend in vakantiehuisje met broers en schoonzussen,
nu ook 'n filmpje van redelijke kwaliteit.
Niet superspannend, ik had ook maar 'n paar vierkante meter, maar
afgelopen 2 dagen wel weer lekker even aardig wat lipo ladingen er
door gejaagd na een paar weken niet gevlogen te hebben:) (op eergisteren na dan)
M'n broertje filmde (stond zeg maar haaks op mij 90 graden), hij stond misschien een meter voor 't huisje, en erom heen direct bomen.
Kon niet al te gek doen, m'n broertje zat amper 2m van de heli af, maar ging best leuk
voor in zo'n kleine ruimte.

'k heb één keer een rondje (niet op dit filmpje helaas) gevlogen,
ging mooi rustig, maar een tweede keer ging 't fout.
Dikke mazzel eigenlijk gehad.
Er was ook wel een leuk grasveldje op 't terrein; bochtjes links- en rechtsom
gingen daar allebei best goed, waarbij linksom toch net wat lastiger/spannender is.

Hij vliegt echt nu zo lekker zonder die speling bij de main gear/shaft.
Ik denk nog wat finetunen en dan wordt 't alleen nog maar mooier :cool::D

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Niet afknippen... kunnen alleen maar vlammen van komen ;-)
Zo extreem veel maakt die paar gram niet uit.

En als je een keer een "echte" lader neemt, kun je de kleine lipo's ook met de grote lader laden.
Die grote lader kan dan weer voor de grotere lipo's gebruikt worden, bijvoorbeeld accu's voor de 450..
 
dat dikke is jou stromkabel,
en dat dunne is de ballancer,
je moet toch een lipo ballanceren,
die meer dan 1 cel heeft,
anders worden ze weer ongelijk vol (leeg) !!

Dus niks afknippen, je hebt ze nodig !
 
Zoals student het zegt... overweeg een "echte" lipolader. Het hoort bij de hobby net zo goed als je zender erbij hoort, ik denk dat het vergevingsgezinder is dan de standaard "speelgoed" ladertjes van Blade en ze zijn niet zo duur om mee te beginnen, kies bijvoorbeeld een ac/dc lader als een b6ac bijvoorbeeld, dan heb je geen aparte voeding nodig wat ook weer op kosten bespaart.
Voor onder de 50,= kun je wel een nieuwe vinden hier of daar, ben je ook van die 20 verschillende laders af.
 
Niet afknippen... kunnen alleen maar vlammen van komen ;-)

Was het dus toch de noob vraag die ik al dacht dat het was :rolleyes::oops:

Vanochtend
Dus niks afknippen, je hebt ze nodig ![/QUOTE]

Ik snap alleen niet wat jij bedoeld Uwe met dat ik die balanceer kabel wel nodig heb bij dat ene lipo'tje, want hij laad en balanceert (volgens de LED-jes op de lader in ieder geval, en trouwens ook als ik em naderhand aan dat test apparaatje hang; de voltages van beide cellen zijn nagenoeg identiek) gewoon via dat stekkertje met die drie snoertjes, die andere gebruik ik niet/lijkt overbodig.

Een 'echte' lader waar ik meer mee kan/langer mee vooruit kan moet er inderdaad nog komen.
Eerst nog de kosten voor het vliegklaar maken v/d Blade 400 en zorgen dat ik daar een voorraadje reserveonderdelen voor in huis heb, nu ze nog her en der verkrijgbaar zijn, dan daarna de lader.

Ik heb het nu trouwens zo (zie plaatje hieronder) opgelost met die extra kabels aan dat nieuwe lipo'tje; een beetje klitteband aan't stekkertje en onder de canopy.
Zo hoef ik het in ieder geval niet steeds aan één v/d zijkanten van het landingsgestel vast te knopen (wat er sowieso niet uit ziet), en los laten bungelen is ook geen optie want die kabeltjes/het stekkertje kan dan bij draaiende delen komen en zo zit 't extra gewicht ook in midden i.p.v. links of rechts.


Qua gewicht is't misschien verwaarloosbaar maar al met al komen er toch steeds meer grammetjes bij zo en dan gaat het wel oplopen (solid i.p.v. hollow tailboom, tailboom support, anders landingsgestel, extra kabels lipo etc. etc.)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom er aan dat nieuwe lipo'tje dus die extra kabels/stekkertje zit is mij vooralsnog een raadsel dus.
Hoe werkt dat bij grotere lipo's dan, gebruik je dan eerst de ene kabel voor 't laden en daarna de balanceerkabel voor 't balanceren? Of sluit je ze allebei tegelijk aan op de lader?
 
Waarom er aan dat nieuwe lipo'tje dus die extra kabels/stekkertje zit is mij vooralsnog een raadsel dus.

Waarschijnlijk is de lipo ook bedoeld voor andere helikopters dan de Mcpx

Hoe werkt dat bij grotere lipo's dan, gebruik je dan eerst de ene kabel voor 't laden en daarna de balanceerkabel voor 't balanceren? Of sluit je ze allebei tegelijk aan op de lader?

Bij meercellige lipo's zit er altijd een balanceerkabeltje aan, meest voorkomende is de JST-XH, én natuurlijk de stroomkabel zelf, en ja die sluit je beide aan, tegelijkertijd. Met de balanceeraansluiting controleert o.a. de lader uit hoeveel cellen de lipo bestaat, en de spanning van de individuele cellen.

Heeft de Mcpx een 1 of 2 cellige lipo ?
 
nou. een normale servokabel kan max 2,5 ampere continu aan, 5 amp op piek.
jouw balanceerkabeltjes zijn net zo dik, of dunner.
ff voor het idee, voor de orde van grootte..

mijn 3S 2200 mah accu's voor mijn 450 heli laad ik op 1C, dus 2,2 ampere
veel mensen doen dit met 2C, dus 4,4 ampere.
Ontladen (vliegen) gaat stevig vlotter. mijn 450 pakt 25 ampere tijdens de vlucht.
dat gaat dus niet via de balanceeraansluiting. Daar moet je gewoon een serieuze kabel voor hebben.

dus zitten er aan de meeste lipo's 2 kabels, een + en - voor de hoofdstroom.
en een kleintje om de cellen onderling te kunnen balanceren.
dat balanceren is alleen maar de onderlinge spanning van de cellen gelijk houden, gaan dus geen grote stromen lopen.
op die kleine stekker kun je dus ook met een multimeter de cellen onderling nameten.

alleen de erg kleine accu's werken wel eens met alleen een balanceerplug.
alleen zit je dan vaak weer vast aan de bagger lader van dat merk, waar je echt geen fluit op kan zien.
 
Waarschijnlijk is de lipo ook bedoeld voor andere helikopters dan de Mcpx
...........
Heeft de Mcpx een 1 of 2 cellige lipo ?

Klopt inderdaad, de witte stekker is voor de mcpx bl, en de rode voor "other models" zoals het er bij staat bij de productomschrijving, zie ik nu.

M'n mcpx bl heeft een 2 cellige lipo.

@ student: ook bedankt voor de toelichting. Beetje bij beetje bijleren zeg maar ;) :)
'k snap het nog niet 100% though.
'k zou dan verwachten dat ik bijv. bij de grotere lipo's voor m'n Blade 400 (3s 1800mAh uit m'n hoofd) ook zo'n aparte balanceerplug nodig zou zijn die ik tegelijk met de laadkabels op de lader aansluit, maar die heb ik ook gewoon met 1 stekkertje in de lader die ik heb opgeladen en dat gaat ook gewoon goed volgens mij.
 
...
'k snap het nog niet 100% though.
'k zou dan verwachten dat ik bijv. bij de grotere lipo's voor m'n Blade 400 (3s 1800mAh uit m'n hoofd) ook zo'n aparte balanceerplug nodig zou zijn die ik tegelijk met de laadkabels op de lader aansluit, maar die heb ik ook gewoon met 1 stekkertje in de lader die ik heb opgeladen en dat gaat ook gewoon goed volgens mij...

Dat kán uiteraard ook, dan wordt de lipo óók gebalanceerd geladen, maar dan via de balanceerconnector. Gaat prima hoor, alleen moet je dan wel véél geduld hebben...
 
Aan de lipo voor de Blade 400 zitten twee stekkers, één balanceerstekker(tje) en een gewone aansluiting (EC3 / EC5 / Deans / XT60).

Dus: laden kan via de balanceerstekker, maar dan geen hoge laadstroom (= duurt het laden lang), of via de stroomconnector (die kan veel meer Ampére aan, zowel bij ontladen als laden) en de balanceerstekker (via die laatste een klein beetje stroom om de lipo te balanceren, via de "gewone" aansluiting wordt de lipo volgepompt)

Duidelijker kan ik het niet uitleggen :mrgreen:
 
Dat kán uiteraard ook, dan wordt de lipo óók gebalanceerd geladen, maar dan via de balanceerconnector. Gaat prima hoor, alleen moet je dan wel véél geduld hebben...
Dat heb ik op zich wel gelukkig :) Zijnde dat die uitspraak wel een beetje in tegenspraak is met de titel van m'n topic ;):D

Maar in principe is dus gebruikelijk(er) dat je zegmaar een kabel heb die uit + en - snoer bestaat voor het laden, en dat je daarnaast een los kabeltje/stekkertje (die uit meerdere losse kabeltjes bestaat) heb voor 't balanceren, zeg ik het zo dan goed?
 
Maar laden en balanceren via dezelfde kabel/stekker kan dus ook, right?

Juist! Maar dan wél via de balanceerstekker, anders balanceert de lader niet.

Dus je hóeft geen andere lader aan te schaffen, die je nu hebt werkt ook, maar je moet wel flink geduld hebben, én die lader geeft ook niets aan, buiten dan die leds die minimale informatie geven.
Die kleine ladertjes heb ik ook, en geven zo'n 800Ma. Als je met zo'n ladertje die 1800Ma lipo gaat laden ben je zo'n 2,5 tot 3 uur per lipo bezig.
 
alleen bij de cheap ass standaard laders.

je zal merken dat een klein beetje gezonde lader dit niet eens wil.
balanceren is voor balanceren, laden/ontladen is voor de grote kabels.

die 3s 1800 van jou zou veel beter geladen kunnen worden met de hoofdkabels, en de balanceerplug als balanceerplug..
anders duurt het inderdaad eeuwen. en je zet er een beetje te gemakkelijk veels te veel stroom op.

Dus voor jouw idee: bij de kleinere heli's (vaak setjes) wil het gebeuren dat er via de balanceerplug geladen word.
vanaf 250 wordt dat zeldzaam
vanaf 450 is dat eigenlijk niet te doen, laden via beide stekkers.
 
...Maar in principe is dus gebruikelijk(er) dat je zegmaar een kabel heb die uit + en - snoer bestaat voor het laden, en dat je daarnaast een los kabeltje/stekkertje (die uit meerdere losse kabeltjes bestaat) heb voor 't balanceren, zeg ik het zo dan goed?

Ja, zo zeg je het goed, die dunne kabeltjes van de balanceerstekker kunnen niet zo'n hoog Amperage aan, de kabels van de normale aansluiting zijn niet voor niets veel dikker ;)
 
Back
Top