fokker dr1 1:3 balsa usa

oke gesnapt...

voor dit weekend zal het dus niet lukken om nog veel te veranderen,
de originele is natuurlijk wel de langste en dan zal er een gat in de motorkap moeten...
Hoe zit het met warmte en bougie's?? en hoe warm komt zo een motor uiteindelijk...
groeten en alvast bedankt voor de hulp
 
ten 2de ik was de handleiding aan het lezen van de motor, en je kan bv hitteproblemen hebben bij gebruik van een verkeerde bougie... zou die kleine bougie mss te warm komen, zou een grotere beter zijn voor koeling???

De "warmtegraad" van een bougie is vooral bedoeld voor de werking van de bougie zelf. Te "koud" en de bougie zal vol kool lopen en dan ophouden met vonken. Te "warm" en je bougie zal gaan gloeien waardoor het te ontsteken gas/lucht mengsel tendele verdampt. Hierdoor gaat de compressie omhoog en de ontsteking te vroeg. Een soort zelfontbranding. In dat geval heeft de warmtegraad van de bougie (te heet) invloed op het lopen van de motor. Motor kan dan inderdaad heter worden dan normaal. Meestal legt de bougie het loodje voor er echt schade kan ontstaan.
Hoe warm zo'n Zenoah ideaal moet zijn weet ik niet, ik denk zo tussen de 75 en 90 graden. Daar heb je dus niets aan;)
Groeten,
Sam
 
oke, en nog een vraagje

met de magneetontsteking kan je hem feitelijk altijd starten, zetten jullie hier ergens een schakelaar tussen? zoja hoe doen jullie dit en waar aan zetten jullie juist die schakelaar, foto's eventueel als je die hebt?

dit is zoals de handleiding zegt(al zie ik hier een electronische ontsteking)

Knipsel.JPG


als ik het goed voorheb zit het dus zo in elkaar:
1draad van schakelaar naar de grond van de motor(mag dit aan een motorbevestigingspunt zijn uit aluminium??)
en de 2de draad van de schakelaar naar het kleine zwarte draadje op de magneetontsteking(het zwarte draadje die uit het de zwarte box komt...)

ben ik dan zeker als ik de schakelaar uitzet dat de motor NIET kan starten tijdens het shoken?

ik had eerst ook dit erop gezet zoals iemand anders op het forum, maar deze rode kabel heb ik dus niet meer nodig of is dus niet van toepassing als ik het goed voorheb...
DSCF4953.JPG
 
Laatst bewerkt:
dit is zoals de handleiding zegt(al zie ik hier een electronische ontsteking)

Knipsel.JPG


Op dit plaatje zie je hoe het bij ongeveer alle Zenoah motoren is gemaakt, behalve bij die van jou. Niet alleen die van jou maar alle 38's.
Bij jou is de spoel (waar spanning wordt opgewekt) in één blokje gegoten met de bobine (waar de spanning naar hoogspanning wordt omgezet). Aan de voorkant van dat blokje zie je een zwarte draad welke gesoldeerd is aan een lipje. Als je nu aan dat lipje nog een draad soldeert welke via een schakelaar terug naar aarde gaat (ergens op je motor of iets wat daar met een elektrisch geleidende constructie aan vast zit) dan heb jij ook een kilswitch. Wel netjes solderen en zeker niet te heet stoken.
De rode draad op jouw foto heeft er verder niets mee te maken.
Groeten,
Sam
 
oke idd dan heb ik het nu goed gedaan!!en werkt de switch...
waarvoor is het kort rood draadje dan? om de bougie te ontstoren ofzo? want dit zat er oorspronkelijk ook op.

alvast bedankt (heb al meerdere benzine motoren draaien, maar dit is mn eerste zenoah en magneetontsteking...
 
dit weekend toch nog enkele vluchten gemaakt, zaterdag bij ons met VEEL wind. was wat tricky maar verliep goed, ook de landingen waren goed. Dan zondag op de show in willebroek, wat gevoelig opgestegen, vliegen ging goed, maar in de landing toch mijn eerste nose stand... niet overgekipt dus geen breuk...
op naar de volgende vluchten! tot de motor toch wat liters gezien heeft, en daarna eens een rol en looping enzo doen.
 
hallo,

een half jaartje verder, een nieuw huisje en enkele vluchten later...
de fokker is nog niet 100%klaar! ja de spandau machinegeweren moeten nog af geraken, en wel dringend! want eind maart moet hij op een 2daagse opendeurdag staan...en graag had ik ze er nog op gekregen.
enkele maanden geleden was er een forumlid die ze zou kunnen uitfrezen uit dunne alu, maar achteraf bleek het toch niet mogelijk.
Ik zoek iemand die mij kan helpen om deze hulzen, of de volledige loop kunnen uitfrezen uit alu 0,5 a 1mm dik max... en liefst zo snel mogelijk natuurlijk. Ik heb de tekening in cad!
indien er iemand mij kan helpen of aan een adresje kan helpen, of zelfs eventueel aan 2 spandau geweren, laat gerust wat weten!
alvast bedankt, hopende dat iemand me kan helpen:)

Groeten Chris
 
Hei Chris,

ik denk dat het beter is om een Alu-plaatje van 0.5 mm dik uit te laten laseren, en dat dan tot een buis te plooien of rollen. Het zal alleszins veel goedkoper zijn dan het frezen van alle luchtopeningen in een buis, en properder ook. Als de CAD tekening een buis is, wil ik je wel helpen om het als een platte plaat uit te tekenen.
Groeten,

Philip
 
Hallo,
idd had ik ook al gezien, maar ze kosten een bom geld, in engeland is er iemand bezig met ze te 3d printen, en is goed gelukt, echter zijn ze nog niet in productie, nu gaat een clubmaat de komende dagen eens proberen om er wat van uit een 3d printer te persen, we zien wel. toch bedankt voor de link!

Groeten
 
Hallo Chris,

Hoe staat het nu met je bougie?
Gebruik je nog steeds de kleine en hoe bevalt deze na een aantal vluchten?
Of heb je er inmiddels de 'normale' bougie weer opgezet?
Ben er wel benieuwd naar i.v.m. mijn eigen kist waar ook een kleine bougie op gemonteerd zit.

Groeten, Ralf
 
haha bedankt voor het filmpje.
, ja na dik een jaar stil te staan toch eens 3vluchte gedaan. Idd de spandau guns zijn nog niet af..

Ik moet ergens ook nog de motor wat beter zien te koelen vermoed ik...

dit was van de laatste vlucht:
P1040476.JPG


P1040477crop.jpg
 
Vind deze persoonlijk erg mooi. Op een of andere manier is zo'n formaat Dr1 in het rood niet helemaal je van het..?
aa39e52b27d6002afeaee792c8080e69.jpg


2064e1f66ae5e43814983cc12b47b937.jpg


7aae322d39e917f5a2d52778d94af7f1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
idd je hebt gelijk...
zowiso een fokker volledig in het rood komt ARF over en zeker als ze coveren met gewone oracover:p
wel mooi gevlogen
 
Back
Top