Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

  • Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
Zag al dat de F104W anders is. Maar we zullen zondag wel kijken wat er allemaal voor nodig is. Alles boven de 100 euro aan investering is zonde dan want voor iets meer koop je een nieuw chassis.
 
Sinds kort ben ik in bezit van een TAMIYA f104W alleen ik heb wat setup vragen.
Elke keer als ik optrek breekt de auto van achter uit..al van alles al geprobeerd. Andere banden , achter sweep soft, voor ride preglued tires (ets)..meer flex in het chassis...fdr op 3,7 (72/20) (silvercan)...exp.throttle op -70%...uiteindelijk de endpoint van mijn regelaar (corally mms) op 60% gezet en toen was de auto enigzins te hanteren...wat doe ik fout? Ps ik rijd op tapijt bij de amcc.
 
Zachste t-bar zit erin, banden waren achter gesmeerd

Opties:
- balldiff te los, of locknut die los gaat bij gasgeven
- te lage rijhoogte waardoor de auto de grond raakt als je gas geeft
- te plots gas geven
- schokdemper veels te zacht (zit de veer strak genoeg?)
- te veel gewicht op de voorzijde
 
@Thomas...balldiff is oké...te lage rijhoogte (achter 5mm, voor 6mm)...schokbreker zonder veer gereden en met tamiya rode veer...te plots gas geven (zou kunnen)...te veel gewicht op de voorzijde (standaard kit , geen opties gemonteerd)...

@Roy...stalen achteras is een optie...accu verplaatsen niet (rij met een stickpack)..

Iets anders waar ik aan zat te denken is een te laag FDR waardoor er plots te veel power op de achterwielen komt..
 
maar je zegt 5 mm achter en 6 mm voor?? Zou het eerst eens andersom proberen, dus 5 mm voor en 6 mm achter. Scheelt een heel stuk denk ik..
 
Idd altijd achterzijde hoger als voor.
Normaal zorgt een hoge voorzijde tov achterkant op onvoorspelbaar rijgedrag.
Btw ditch the stickpack en ga over op shorty.
Check you carbon achteras ter hoogte van de diff ring.
Gebeurt wel eens dat de as daar gescheurd is zonder dat je het ziet vanaf de buiten zijde.


Mvg Roy
 
schokbreker zonder veer gereden en met tamiya rode veer...

Er van uit gaand dat een F104 niet al te erg verschilt van een Tamiya Group C (dat is immers een F102 met badkuip chassis), hoewel het erg lang geleden is dat ik er mee heb gereden :(, weet ik nog wel dat bij een te zachte vering de t-bar de grond raakte, met hele leuke bewegingen op het moment dat ik gas gaf of een bocht wou maken :p Normaal stel je de schokdemper zo af dat als de accu in de auto zit het chassis recht ligt of een heel klein beetje doorbuigt ter hoogte van de t-bar

te plots gas geven (zou kunnen)...

Als dit je eerste keer rijden is met een pancar, leren heel soepel gas te geven. Alhoewel dat minder een probleem wordt naarmate de auto meer grip heeft...

te veel gewicht op de voorzijde (standaard kit , geen opties gemonteerd)...

@Roy...stalen achteras is een optie...accu verplaatsen niet (rij met een stickpack)..

Meer gewicht op de achterzijde helpt altijd, maar in principe zou je met een lange accu en carbon achteras niet om de haverklap in de rondte moeten gaan.

Nog wat opties:
- body raakt grond bij gasgeven (zou ook problemen moeten geven bij bochten)
- achtervleugel met meer downforce proberen
 
Als je een body met meer downforce achter neemt, maakt dat toch niks uit bij het wegtrekken? Pas op hogere snelheden gaat de spoiler werken..
 
F1 rijders: TRF101(W), F104 (W, W GP, Pro, Pro v2), Exotek F1R2 of iets anders?

Een topic uit nieuwsgierigheid, er is veel te krijgen op F1 gebied en welk chassis prefereer je, welke heeft de beste rij eigenschappen en vooral belangrijk waarom?
 
Uit eigen ervaring:

Rubber, Speed Passion, Serpent, Exotek en F104 (t-bar) en F104v2 gaan prima, TRF101 minder

Foam, Speed Passion gaat voor geen meter, Exotek redelijk en TRF101 en 104v2 super. de 101W heb ik nog geen ervaring mee....
 
Ik rij zelf de Serpent F110 met het nk op foam en op de mach in heemstede ook op rubber gereden.
De auto gaat met beide goed. Wel zou ik dan een stalen achteras erbij nemen. In de kit zit een alu as.
 
Ik zit zelf te twijfelen over nog een F1 chassis er bij, daarom ook een beetje de vraag. Heb nu een F104 Pro met t-bar uit 1 stuk en twijfel een beetje tussen een Exotek F1R2, Tamiya F104 Pro v2 en een Tamiya TRF101W. De TRF101W is qua ontwikkelingen natuurlijk nieuw maar is hij dan ook het best?

Ik wil mijn F104 Pro dan vooral buiten gaan gebruiken en het nieuwe chassis binnen op tapijt. Op tapijt zal ik met GQ foam gaan rijden en buiten afwisselend met Ride rubber of GQ foam.
 
Heb zelf tot dusver prima ervaringen met de TRF101W, zowel op een grote baan (Rucphen) als op een kleine baan (Deventer). Ik kon tijdens de clubwedstrijden in Deventer in de loop van de laatste clubwedstrijd met de snellere rondetijden (16 laag) meekomen.

Marcel
 
Wat reed er voor je als je mee kon komen? :D

Nee serieus, de TRF101W schijnt ook echt een goed chassis te zijn maar is hij beter dan bijv. een Exotek F1R2 of F104 Pro V2?
 
De verschillen zijn mijns inziens niet enorm groot. Er reed van alles mee, een F104W, maar bijvoorbeeld ook een oude F103, waar je als je wilt nog enorm hard mee kan gaan. De winnaar reed met een F103. Er is naar mijn idee niet direct een F1-chassis te noemen wat er met kop en schouders bovenuit steekt. Het hangt ook van je setupvaardigheden af en van je rijstijl. Eerlijk gezegd zou ik je aanraden om voorlopig te gaan rijden met wat je nu hebt. Wat ik zelf wel een nadeel vind van de gewone F104 is dat hij smal is. Meestal wordt er op asfalt met breed gereden, met foam, daarmee worden de beste tijden gereden. Maar de beste hopup heb je al: het opdoen van ervaring en rijvaardigheden.

Mvg
Marcel
 
Back
Top