Bouwverslag das Bunte Huhn. Filmpjes vanaf pagina 27

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door hendrik, 1 jan 2010.

  1. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.299
    Locatie:
    Gouda
    Wat een beauty is het geworden.

    Super!

    Rick
     
  2. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.552
    Locatie:
    Schoonhoven
    Mooi! Dat rood/wit staat me wel aan.
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Hij is prachtig! Of is het zij?
     
  4. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Fantastisch mooi! :worship:

    En die oogjes en tipveren geven een erg fraai detail.
     
  5. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    'tis een huhn. da's een kip of hen.
    "zij" dus.
     
  6. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Dan kan dan wel zijn Gerard, maar de bouw en het folie-werk is wél jouw sterkste kant! Hij is gaaf! Zaterdag slepen? ;-)
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zit opnieuw te aarzelen of ik niet tóch voor transparant bespannen zal gaan....
     
  8. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    Whoooooowwwww, die is super mooi geworden zeg!! Diepe buiging!!

    Bart: je ziet hoe mooi het is, transparant, maar is natuurlijk je eigen keuze. Maak je niet druk om een plekje of weet ik wat, iedereen die bouwt weet dat niet alles perfect kan/hoeft te zijn.
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.299
    Locatie:
    Gouda
    Het valt me altijd op hoe goed kisten met transparante bekleding zichtbaar zijn, blijven in de lucht. Zeker doen! :yes:

    Rick
     
  10. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.702
    Locatie:
    Werkendam
    Plaatje!
     
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zie opeens dat je de elevons in tweeën hebt gedeeld, met ieder van de vier kleppen een eigen servo. Is vrij ongebruikelijk voor vliegende vleugels (omdat de elevons standaard rol- en hoogteroer gemixed zijn). Of ging het je erom een remfunctie te hebben? Je rudder is vast, en op deze manier kan je -door de gescheiden elevons omhoog en omlaag te zetten- een remfunctie maken, al zal het wel even uitzoeken zijn hoe groot de afzonderlijke uitslagen moeten zijn...
    Of had je nog een andere overweging om de elevons te delen?
     
  12. hendrik

    hendrik

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    1.495
    Locatie:
    Deventer
    ja verdraaid, was me nog niet eens opgevallen
     
  13. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Reactie op Reactie van mijn Bunte Huhn.

    Hartstikke bedankt voor jullie positieve reacties !! :D:D:D.
     
  14. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    De hoofdreden is inderdaad de remfunctie, mooi meegenomen is dat je het
    vliegbeeld enigsinds kan beinvloeden b.v. bij het thermieken, flaps 2 a 3 graden naar beneden. Als je de verslagen leest in het forum over de Huhn van onze Oosterburen staan interessante opmerkingen.Zelfs de ontwerper van de Huhn is een fan van een 4 kleppen model.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik heb het niet bekeken op het Duitse forum, maar dat verbaast me eigenlijk; als je nu bv de binenste kleppen 2 mm omlaag doet om sneller te vliegen, dan zal je toch je elevons iets omhoog moeten doen anders wordt het een duikvlucht. En daarmee is het effect van de 4 kleppen te niet gedaan. Bovendien zit je met het S-slag profiel, je kan niet ongestraft het achterlijk omlaag draaien zonder stabiliteit te verliezen.
    Het is anders bij een gepijlde vliegende vleugel, want dan zitten de elevons veel verder achter het CG dan de "hoogteroer"kleppen, en de wash-up kan gemaakt worden door wat tipverdraaiïng. Maar voor een plankvleugel... tja als er mensen zijn die de praktijkervaring hebben dan zal het wel zo zijn, maar ik zie nog niet hoe.
    Bovendien zie ik het Huhn als een mooiweer, weinig wind, floater (hoewel de mijne iets minder zal floaten omdat er een E-motor en dikke lipo voorin ligt). Als het waait pak ik de Flamingo of de Epsilon wel...
     
  16. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Zoals gezegd, hoofdzaak voor mij is om de geinduceerde weerstand te kunnen verhogen om bij (te) sterke thermiek, de bel te kunnen ontvluchten!
    In heel zwakke thermiek kun je nog een beetje spelen met de welfkleppen
    en je elevons.
    We zien wel hoe het uitpakt!
     
  17. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels over een kraaien- resp. butterfly-stand om te remmen. Je leest inderdaad zo nu en dan over een poging in die richting. Maar dan wordt het meestal stil ... Ik heb nog nooit gelezen dat het een succes is geworden. Let wel: dit geldt enkel voor (nagenoeg) ongepijlde planken (zoals Bart ook al terecht opmerkt).

    Wat ik wel vaker heb gelezen (en daar geloof ik zelf meer in, alhoewel ik ook meteen moet toegeven dat ik er geen enkele ervaring mee heb) is gewoon belachelijk veel up geven (rustig aan). Hij wordt steeds langzamer, en dan wordt de glijhoek steeds beroerder. Op een gegeven moment wordt die glijhoek zo beroerd dat we over een zakvlucht gaan spreken. Hij komt dan met 30-45-55 gr naar beneden zetten. Daar kan geen (Nederlandse) thermiekbel meer tegenop. Het lijkt erg veel op die ouderwetste thermiekrem op vrije vlucht en bestuurde gewone staartzwevers: een pendel-stabilo dat een uislge van 45-55 gr up kan maken.

    Voorzichtig en op ruime hoogte uitproberen en afregelen die kraaienstand.

    Dirk.
     
  18. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Klopt. Mijn Geier was daar heel goed in (maar ja die had van zichzelf ook al niet zo'n beste glijhoek...) Veel vliegende vleugels willen niet echt overtrekken (behalve vanuit oversnelheid). De toestellen van Jim Marske waren er beroemd om. De Amerikanen noemen deze vliegtoestand "mush mode".
    Mogelijk wel geschikt om uit een bel weg te komen, maar niet om de laatste meters naar je landing te zakken; om weer normaal te kunnen sturen moet er eerst weer wat snelheid aangeprikt worden... dus niet laag uitproberen.
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in.

    Overigens realiseer ik me dat bij butterfly op een 'plank' meestel een ongelijke spanwijdte van de flaps wordt gebruikt. Grofweg 1/3de flap, en 2/3de 'rolroer' (om het in staartzweverterminologie uit te drukken).
    Dan hou je op de buitenste elevons wat meer autoriteit over om te sturen.
     
  20. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Bedankt Dirk en Bart, ik kan me helemaal vinden in jullie opmerkingen!
     

Deel Deze Pagina