Bouwverslag micropuller El Diablo

Dag allemaal,

Het is weer micropulling seizoen en daar horen altijd de nodige bouwkriebels altijd bij. Het plan voor een nieuwe puller lag al lang op de kast en met de komst met wat nodig gereedschap gaat het er nu toch echt van komen!

Ik rijd mee in de zogenaamde 3,5kg vrije klasse, hier mag je afgezien van wat maten alles zelf bepalen zolang het maar binnen 3,5kg blijft. Dit deed ik altijd nog met de Mr. Dynamite, waar je hier het bouwverslag van vind. Met een enkele 10cc nova rossi kun je dan leuk mee rijden mits de balans in de trekker goed is. Dit laatste was niet optimaal gezien de zware achteras en plaatsing van de motor. Daarom nu een versie 2.0 voordat er echt drastische maatregelen genomen worden (ja dat staat ook al in de kinderschoenen) :mrgreen:

Hier een actie foto van de huidige puller op een duitse (rtcp) wedstrijd:
Anholt.JPG


Het plan: een trekker met genoeg gewicht op de neus om een mooie balans te krijgen (en dus meters pakken!).

Eind vorig jaar begonnen met het uitdenken van de puller, hier nog met een 15cc OS maar die krijgt toch een andere functie (komt nog). Daarna de puller ruw in Solidworks uitgetekend. De achteras werd gemaakt door een ander NMPO (onze vereniging) lid en toen deze klaar was kon er verder worden gebouwd.
DSC_0667.jpg

SW+model.JPG

Naamloos.png


Het plan was om 2 alu L profieltjes te gebruiken voor het frame, daarvoor 2 schetsplaten aan de achteras gemaakt. Deze zijn laser gesneden:
DSC_0668.jpg

Even overdacht en toen maar het hele frame hiervan gemaakt. Op dit moment nog van pmma materiaal maar daar zoek ik eigenlijk nog een goede variant voor, ben bang dat het gaat barsten maar de tijd zal het leren.


Dan spoelen we even door van maart naar begin deze week. De beproefde nova rossi komt er weer op en we gaan aan de slag. Eigenlijk heb je nog wat vermogen tekort met dit blok maar door de rest goed te maken wil ik het maximale eruit halen. Begonnen met de vooras en motorsteunen:
DSC_2709.jpg

Frees niet, komt goed! :p

En aan het eind van de openings post hebben we een rollend frame!
DSC_2710.jpg
 
Laatst bewerkt:
En dan hier verder met de volgende plaatjes.

Om duidelijk te maken wat ik verander ten opzichte van de oude heb ik hem er even naast gezet:
DSC_2713.jpg

De motor dus laag in het frame, voor een laag zwaarte punt. We rijden met hoge wielsnelheid tov de verplaatsing en last van het koppel dat het blok geeft. Door de motor laag te plaatsen vang ik dit deels wat op.

De motor word verder naar voren geplaatst om zo meer gewicht op de neus te brengen.
Waarom? De puller tilt onder het rijden de neus omhoog en als hij daar zwaarder is kun je ook meer trekhaak hoogte hebben en heb je meer grip.
DSC_2714.jpg


Doordat de motor verder naar voren staat is een dubbele uitlaat niet praktisch meer. Dit zat er altijd nog op omdat ik dit mooi vond, maar zal nu plaats moeten maken voor een enkele. Dit is een onbekend resonantie pijpje die ik iets aan wil passen zodat hij er goed op loopt.
https://lh5.googleusercontent.com/-...AAABd0/zQRB7oIyz_c/w1598-h899-no/DSC_2715.jpg

De spatborden die je ziet had ik al eens gemaakt dmv een positieve mal onder een vacuum machine.
Dit is een abs plaat van 2mm, dat houd zich aardig goed op de oude trekker. Redelijk licht van gewicht maar het gaat niet zwabberen zoals je op andere pullers wel eens ziet.
DSC_0670.jpg

DSC_0669.jpg


Aangezien alles lichter word moet ik dit compenseren op de neus, daarvoor een zwaar blok gepakt en een frontje van gefreest. Nog niet helemaal naar mijn zin, zal toch iets van lood moeten fabriceren. Maar zoiets zal het wel worden:
DSC_2717.jpg



Vervolgens een brandstof tankje gedraaid, deze lijkt erg klein vergeleken bij brandstof auto's, maar wij rijden maar 15 meter en tanken dan weer. Voor het rijden even warm draaien, maar daarna tank je ook weer dus je hebt niet zo veel nodig.
DSC_2739.jpg


Tot zo ver even een overzichtje, volgende plannen de aandrijflijn afmaken en iets bedenken tegen de zijdelingse verplaatsing van het frame.. torderen mag maar dit liever niet. De uitlaat afmaken en electronica instaleren.
Maar zo eerst een weekje der tussen uit!

DSC_2719.jpg


Groeten uit een tropische achterhoek! :zon:
 
Cool!
Heb je thuis allemaal het juiste materiaal ervoor staan?

Thanks! We hebben sinds kort een draai en freesbankje waar we het mee fabriceren, neem aan dat je dat bedoeld?

Nog even een vraag aan alle meelezers; Iemand een idee wat het precieze materiaal is dat veel gebruikt word in modelbouw auto's voor steuntjes ophangingen etc? Zoek nog een betere plaat voor de frameplaten maar kan nog niet echt wat vinden. Liefst van 3mm dikte of iets dikker (bijschuren is wat lastiger dan eraf :p)
 
Blijf leuk die 1:10 tractorpulling machines.

wat voor reductie heb je nu in je achteras als ik zo vrij mag zijn om te vragen??
 
Blijf leuk die 1:10 tractorpulling machines.

wat voor reductie heb je nu in je achteras als ik zo vrij mag zijn om te vragen??

't is wat kleiner maar het spelletje is precies als bij de grote, bandenspanning trekhaakhoogte gewichts verdeling etc hoort hier ook allemaal bij :)

Bij de vorige reed ik met 1:3 in het diff en in de eindvertraging (vario in de velg) 14 op 40 tands. Dus vertraag vanaf het blok 8,6 keer zon beetje. Het blok draait zo'n 20.000 toeren en met de banden kom je dan ruw uit op 70-75 km/u. Maar ik rijd zonder schuim in de banden en ze zetten bij die snelheid wat uit dus dat komt er nog bij op.

Hierbij komt het blok net wat vermogen te kort om er goed door te blijven spinnen als we een zware (lees plakkerige) baan hebben. Er zit nu een dropbox voor de achteras waarmee ik in vertraging kan varieren, ga er nu iets onder zitten zodat hij het wat makkelijker heeft.
 
Even nog een korte update van de puller.

De aandrijflijn afgemaakt, maar dit word nog aangepast. In de koppelingsklok zit een lager die afsteunt op de schroefdraad van de krukas, maar dat kan natuurlijk wel iets werken. Normaal wou dat wel maar omdat het frame nu wat kan flexen kan de klok scheef op de koppeling komen te staan.. daarom komt er nog een lagerblok achter de klok, wat hem tevens tegen aflopen houd (regelement)

DSC_2735.jpg


Een cardan koppeling van graupner genomen, geen idee hoeveel toeren die aan kan maar daar zullen we snel genoeg achter komen :yes:

DSC_2734.jpg

(die boutjes zijn natuurlijk tijdelijk ;-))

Verder nog een uitlaat bochtje gefabriceerd, moest redelijk stik de bocht om om mijn uitlaat kwijt te kunnen. De afstand tot de spatborden is best krap om een fatsoenlijke 10cc expansie pijp kwijt te kunnen. Passen en meten, dit moet hem worden:
DSC_2736.jpg


En toen aan elkaar gebakken:
IMG-20130802-WA0000.jpg


Van de week als het goed is weer een update :thumbsup:
 
Ben benieuwd hoe lang die cardan koppeling het uit gaat houden. Afhankelijk van de hoek die je moet gaan corrigeren kun je er trouwens ook beter twee inbouwen, anders gaat het nog wringen.
Hoe lang is de aandrijfas? Ik heb zelf ooit een CVD uit een bigscale gebruikt, dat werkte prima.
Hoort die uitlaat trouwens bij het blok? Hij lijkt me zo klein (en de bocht vrij kort)
Verder ziet het er netjes uit. Mooie machientjes ook!
 
hoe heb jij die zo zonder vouwen gebogen???? warm gestookt neem in aan???

Zo strak ging zelf buigen niet, dan knikt hij inderdaad. Dit was een bestaand bochtje waar ik een eind af gezaagd heb zodat de hoek goed was en een flensje aan gemaakt heb ;)

Anders kun je proberen hem vol te stouwen met zand, en dan goed warm maken en buigen.. maar ideaal is het niet.

Ben benieuwd hoe lang die cardan koppeling het uit gaat houden. Afhankelijk van de hoek die je moet gaan corrigeren kun je er trouwens ook beter twee inbouwen, anders gaat het nog wringen.
Hoe lang is de aandrijfas? Ik heb zelf ooit een CVD uit een bigscale gebruikt, dat werkte prima.
Hoort die uitlaat trouwens bij het blok? Hij lijkt me zo klein (en de bocht vrij kort)
Verder ziet het er netjes uit. Mooie machientjes ook!

Thanks, probeer het inderdaad strak te houden ;)

Heb al een begin gemaakt aan een lagerblok en dan is het voorste stuk zo goed als star en flext hij achter dat lagerblok dus in principe is het niet echt nodig maar ga er wel een 2e achter zetten just in case. As hier was uit mijn hoofd zo'n 18cm.

Standaard zit er zo'n dikke heli uitlaat bij die amper op de puller past. Dit is een resonantie pijpje van een powerboot, verwacht dat hij zo standaard niet wil lopen maar dan kijk ik wel of het beter loopt als ik het gat groter maak of draai er zelf een passende uitlaat bij. Machientjes doen het prima! :)
 
Laatst bewerkt:
En we zijn weer iets verder.

Een stuur pinnetje gemaakt van een oude fiets spaak.
Dmv een armpje aan het wielblokje drukt de servo hem weg, niet ideaal maar voor onze sport genoeg omdat we niet zoveel uitslag hoeven. Ook busjes gedraaid en in het kunstof geperst zodat de wielen er mooi recht aan staan.
DSC_2803.jpg


Hier het lagerblok om de koppelingsklok op zijn plaats te houden, er komt nog een cardan achter maar de postbode laat nog even op zich wachten ;)
Dit zal ook als houder voor de servo's gaan functioneren, hoe dat in elkaar gaat steken moet ik nog even uit prakkiseren.
DSC_2807.jpg


En even de huidige tussenstand:
DSC_2806.jpg
 
Update #5, de eerste klappen zijn gemaakt :cool:

DSC_2841.jpg

Ja de schoffel moet weer eens in de baan

Voor de 'eurocup' wedstrijd (met onze duitse vrienden) a.s. zaterdag moest er nog heel wat gebeuren. Allereerst het afbouwen van de puller maar ook testen of alles werkt, op zijn plek blijft, niet los trilt etc. Het blijven natuurlijk maar theorieën die zich nog moeten bewijzen.

Begonnen met de servo steunen en tank. Ik wilde eigenlijk zo min mogelijk bouten door het frame dus steuntjes gemaakt die met een randje op het lagerblok afsteunen. De kabeltjes komen nog door een gootje naar achteren zodat deze ook mooi weggewerkt zijn. Verwacht wel dat er nog een keer grotere servo's op komen, het houd niet over dit (en m2 tappen vind ik maar niks :mrgreen:)

DSC_2813.jpg

Hier trouwens ook de nieuwe cardan koppeling, een kleinere van 10mm rond. Lijkt allemaal wel fragiel maar ik kan altijd nog uitvallen naar een grotere versie, de tijd zal het leren. :teacher:

Daarna een blokje gefreest waar de tank op kan. Alle gaten gingen maar net langs elkaar heen en dan moest er ook nog een stuur sleuf onderin en een uitsparing voor de stuur uitslag.. maar het zit!
DSC_2816.jpg


Nu eerst alles tijdelijk aangesloten en de puller gestart. De uitlaat die ik er eerst bij had heeft plaats gemaakt voor wat anders. Een expansie van een CMB 7,5 uit een powerboot. Deze had een ander lid nog over en kon ik wel proberen. Op zijn tijd draai ik hier nog een nieuwe voor maar nu kan ik er mooi mee expirimenteren. Wel eerst ongeveer een halve meter ingekort.. 't ken net!
DSC_2827.jpg


DSC_2832.jpg


"whem bem bem bem" Loopt nog mooi ook :D Grofweg berekent dat de doorlaat achter in de buurt van 10-11mm moest en hem hier afgezaagd. Het is natuurlijk wel een compromis door de lengte en optimaal zal het niet zijn maar het loopt aardig. Om mijn spatborden nog even te houden en de banden niet elke keer te hoeven poetsen een busje met opening naar onder gemaakt. Deze er in geperst en dat lijkt wel goed vast te zitten:
DSC_2835.jpg


DSC_2833.jpg


DSC_2836.jpg


En toen kon het eerste baantje getrokken worden. De sleepwagen en baan zijn niet optimaal maar het geeft wel de mogelijkheid om even goed gas te kunen geven.
DSC_2840.jpg


Een bult stofzand later staat hij er zo bij, volgende stap is nog een halve kilo gewicht ergens kwijt te raken (pff) en de elektronica netjes af te werken. Ook ga ik me nog bezig houden met een trekhaak die in drie richtingen af te stellen is (hoogte, zijdelings en lengte) Ik houd jullie op de hoogte. ;)

DSC_2842.jpg
 
Wilde jullie het "eind" resultaat niet onthouden.
Nog snel even creatief geweest met de spuitbus en wat stickers geprint zodat er voor de wedstrijd in ieder geval iets op de spatborden stond. Zal voorlopig even zo blijven maar ga hier nog wel wat anders voor verzinnen.

Op de wedstrijd zelf liep niet alles naar wens, de koppelingen bleken het toch niet te kunnen hebben. Had hier al mijn twijfels bij maar na een tang erop te hebben gezet en verschillende proefruns bleken ze het te houden en heb ik het maar zo gelaten. Toch maar wat anders voor maken dus!

DSC_2847.jpg




En dan de plaatjes, rara welke met een echte camera gemaakt zijn ;)

DSC_2846.jpg


DSC_2845.jpg


DSC06862.JPG


DSC06812.JPG
 
Gaaf project! Ben ook benieuwd naar een filmpje hiervan! Leuk om te zien hoe je dit hebt aangepakt. Ik krijg jeukende vingers om ook 3D CAD aan te zwengelen (werk zelf liefst met Inventor).
 
Thanks mannen, ben ook best tevreden over het resultaat. Toch even een stapje verder dan de vorige! ;)

Van de puller zelf helaas nog geen beelden maar om jullie een idee te geven van de sport hier een compilatie filmpje dat ik vorig jaar op een wedstrijd gemaakt heb. Het is klein spul maar toch gaat er nog heel wat om in zo'n puller onder de run. Zeker in de 4,5 en 5,5 kg klasses waar er echt pk's op komen te staan. Denk aan 6mm zilverstalen assen in de achterwielen die op 3cm gewoon krom trekken omdat de wielen weg willen lopen.

Afijn, hier het filmpje:

Gi581CTNCCY[/media] Micropulling Borculo - YouTube
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier nog wat plaatjes van het geheel incl close ups. Plaatje zegt meer dan duizend woorden dus ik zal me verder stil houden, enjoy! ;)

DSC06812.JPG


DSC06821.JPG


DSC06863.JPG


DSC06826.JPG


DSC06839.JPG


DSC06897.JPG


DSC06899.JPG


DSC06904.JPG


DSC06910.JPG


DSC06911.JPG

(Even een paar boutjes bij denken)

DSC06912.JPG


DSC06913.JPG


DSC06886.JPG


Dat was 'm! Op naar het volgende project, ter zijner tijd meer daarvan :)
 
Laatst bewerkt:
Sweet! Ziet er intimiderend uit... Laat een berichtje achter als je er mee hebt geraced!
 
Netjes geworden, maar hoe is het nu afgelopen met je kruiskoppelingen?
Goed filmpje trouwens, old school tractorpullingmuziek!
 
Back
Top