bouwverslag sig fourstar 40 UPDATE: nieuwe motor os 46 ax

zo de fourstar heeft weer een 5tal gestaalgde vluchten achter de rug.
probleem van het slingeren is grootendeels opgelost.
het blijft steeds weer een plezier om met deze kist te vliegen:) vooral de reacties van de voorbijgangers zijn leuk ivm de nogal opvallende kleur:)

met smart staat hij te wachten om de lucht in te mogen:)
Foto-8D47XU4F.jpg



lekker aan het genieten van het goede weer.
Foto-SKFJUSD6.jpg



binnekort iemand charteren voor het maken van een film en actie foto`s:) wat stilstaand hebben jullie er ook niet veel an.

gr,
stephan
 
de hirtenberger .61 gaat er toch uit aangezien deze zelfs voor de fourstar te weinig vermogen levert ook met bijgloeien verbetert dit niet echt.

ook is hij al enkele vluchten onbetrouwbaar omdat de caburateur blijft hangen waardoor ik geen gas meer kan geven.

daarom dus maar een os 46ax gekocht denk dat dit wel een degelijke vervanger zal zijn.

Foto-N8A3Z3W6.jpg


tot zover weer voor vandaag.

gr,
stephan
 
zo de motor staat erop, was een behoorlijke rot klus al zeg ik het zelf.
motor staat wel wat verder naar voren echter lijkt mij dit niet zo`n heel erg groot probleem.
maandag ga ik de uitlaat passend maken in de romp en de gas aansturing maken van 1mm draadstaal.
hoop dat ik hem ook al in kan laten draaien.


Foto-ZQZHLAJH.jpg


mvg
stephan
 
motor is volledig aangesloten en heeft zijn eerste tankje gelopen.
alleen is mij het inlopen nog niet volledig duidelijk.
zoals ik het snel vertaal vanauit de handleiding start je de motor erg rijk dit stel je dan indien nodig bij zodat hij stationair blijft lopen.
dan volgas en motor erg rijk zetten zodat hij gaat viertakten?
dan weer laten 2takten dan weer viertakten elke ronde 10 seconde ofzo en dat een tankje of 3.

heb ik dit zo goed?
moet zeggen dat de os 46 echt letterlijk tik en starten is.
zondag hopelijk de lucht in.

mvg
stephan
 
De procedure staat goed omschreven in het boekje dat er bij zit. Dat kan je gerust volgen.
Het komt er op neer dat je inderdaad -vol gas- rijk en arm afwisseld. Niet stationair!... (komt de motor niet op temperatuur!) en 1 tankje lang
Het rijke 4-taktende mengsel om slijpdeeltjes te spoelen en te koelen, het armere om de motor weer iets heter te krijgen, zodat de zuiger en cilinder aan elkaar kunnen wennen. Dat afwissen hoor je zeer duidelijk aan de motorgeluiden.

Wat er bij vaak ook gedaan wordt is tussentijds de motor afzetten. Koelen en weer starten... takten wisselen... en weer uitzetten.
De om de omstreeks 10 seconden takt wisselen, het hoeft echter niet op de tel-seconde nauwkeurig. Gewoon heen en weer.

Daarna is het vliegen met een fractie rijk mengesel, en wisselende toerentallen... doch niet jengelend. Geen kunstvlucht of steile klim, gewoon brave rondjes. Na een vlucht is de motor dan normaal te gebruiken, waarbij met de tijd, het beter inlopen, de motor steeds beter vermogen gaat afgeven.

Na een tijdje zal je het stationair wellicht bij moeten stellen.

Alle fabrieksinstellingen staan in het boekje. Dus mocht je van slag zijn, kan je alles gewoon weer terug zetten.

Juiste lichtinval op je draaiende prop zorgt dat je deze goed ziet, als je met een fijn schroevendraaiertje de zaak bijsteld en je niet met je tengels de prop wilt raken.
Niet te veel volk om je heen, de kist zet je bijvoorbeeld op 1 vleugeltip zodat je staand, dan bijstellen. Kan natuurlijk ook op de knieen of op de tafel....

Motor volgas, tot rust laten komen in het stationair, zodat deze goed de overtollige mengsmering heeft verwerkt, dan bijstellen. Voor het rust laten komen gewoon de tijd nemen. Dan stellen.
Gas geven, en dan gaan kijken hoe de motor zich hersteld. Alles in hele kleine stapjes aan de stelschroef.

Veel plezier met deze fijne motor.
Gr Bas
 
hij is inmiddels al twee tankjes in gelopen op de manier hoe het hierboven omschreven staat.
donderdag avond nog twee tankjes en dan moet hij klaar zijn voor zijn eerste circuitjes.
ben benieuwd.
moet zeggen dat de os wel erg trilt bij laag stationair draaien.

gr,


@hb busking bedankt voor het uitgebreide inloop verhaal hierboven:) daar heb je tenminste wat aan
 
Zo als Johan schrijft... balanceren kan wel eens zeer nodig zijn.

Welk merk prop heb je? De APC's zijn over het algemeen toch goed in balans.
Zelf merk ik dat het niet nodig is.
Ze komen uit een spuitgietmatrijs die zeer zuiver machinaal is vervaardigd, spuitgietfouten heb ik nog niet meegemaakt.
Let ook op het boorgat van de prop. De prop moet goed sluitend om de as passen. Mocht dit niet zo zijn zal je een vullend busje moeten flansen, of er een nieuwe prop op monteren.
Beste prop met P-Box is 11 x 6. Daarmee loopt de motor niet te warm, en prettig bij het landen. Met m'n AX was dat een prettige set-up.
Met een tuned pipe kan je naar 11 x 7 of 11 x 8 naar believen.

Overigens... m'n collega vloog met een 10 x 9 op de standaard GX40 motor een stuk sneller recht uit. Mijn klim was echter weer beter. Dat waren (is) Calmato's
Zijn GX40 leeft niet meer, mijn AX sleurt nog braaf voort....
 
@bas: ik draai op mijn os 46 een apc sport 11*6. maar zal deze binnekort maar eens balanceren.

motor heeft zijn drie inloop tankjes inmiddels achter de rug.
morge of zondag de kist maar eens even op het vliegveld rondjesw rijk laten tuffen.

gr.
stephan
 
toch maar eens mijn fourstar topic uit de slijk omhoog trekken.

inmiddels al dik een jaar met de fourstar aan het vliegen moet zeggen met veel plezier echt te gek wat dit kissie allemaal kan zonder kapot te gaan.
paar eer landings gestel eronderuit gevlogen maja dat hoort bij de hobby.

echter zal het kissie nu dus wel wel een keer een beetje gerestaureerd moeten gaan worden:

de plannen zijn:

- roeren vergroten (airelons en richting)
- staart wiel vervangen door eentje van sullivan (fourstar stuurt echt slecht met het orginele wieltje.
- nieuwe folie/thema (waarschijnlijk fluor groen met donker blauw en de fourstar sterren.
- beter landings gestel (oude is helemaal door gezakt en erg slap)
- 2 servò`s in de vleugel.


dit alles hoop ik rond de winter klaar te hebben, eest moet ik bij extra nog voorzien van een gespoten motor kap.
een ding is zeker hij zal komend seizoen helemaal als nieuw weer het veld op gaan.

tvt komen de foto`s hier te staan.

mvg
stephan
 
Ik heb nu inmiddels 4 seizoenen full time met de fourstar gevlogen en hij was eigelijk wel toe aan een beetje restauratie.

vandaar dat ik dit draadje naar boven gehaald heb, en foto`s worden inderdaad niet gewist...

wil graag de opknap op het forum delen.

follie is er inmiddels helemaal vanaf ook de smerige lijm/kleur resten.

wonderbaarlijk genoeg zit er weinig tot geen olie in het hout dus dat scheelt dan weer.

tot zover

groetjes,
 
kleine modificatie

....wil graag de opknap op het forum delen.

Dan krijg je ongevraagd ook reacties ;).
De fourstar heb ik ook gehad, hele fijne kist! Je schrijft dat je er al 4 seizoenen mee vliegt, dus heeft deze kist geen verrassingen meer voor je.
Mag ik je daarom adviseren de V-stelling er voor 75% uit te halen en de vleugel aan beide zijden met 1 rib te verkleinen. Na deze aanpassing zit er veel meer pit in de kist :) en heb je er de komende seizoenen nog meer plezier van.
 
Dan krijg je ongevraagd ook reacties ;).
De fourstar heb ik ook gehad, hele fijne kist! Je schrijft dat je er al 4 seizoenen mee vliegt, dus heeft deze kist geen verrassingen meer voor je.
Mag ik je daarom adviseren de V-stelling er voor 75% uit te halen en de vleugel aan beide zijden met 1 rib te verkleinen. Na deze aanpassing zit er veel meer pit in de kist :) en heb je er de komende seizoenen nog meer plezier van.


was ook al de bedoeling:)
ook roeren iets vergroten...

groetjes,
 
Back
Top