Nieuwe Walkera V120d02S v2

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door daanh, 25 jul 2012.

  1. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Haha. Het is je gelukt Cor.[​IMG]
    De M120D01 ziet er errug goed uit met die V120D02S rotorkop.[​IMG]

    @Tom. Wat zul jij druk geweest zijn met dat bericht.[​IMG]

    @Jeroen. Welke slipper cluth heb je na gemaakt? Die van benmlee?

    Grtz Marco.
     
  2. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    De Benmlee slipperclutch wordt geleverd zonder de twee metelen tandwielen rechtsboven. Die set is te verkrijgen bij Skyes Walkera HM V120D02S Z 11 High Quality Metal Gear Set Made in Taiwan | eBay.
    In de eerste instantie zijn de twee metalen gears van de torque-as gemonteerd. Dit ging niet zonder slag of stoot zoals dat zo smakelijk heet. De tandwielen zijn gegoten, niet gefraisd. Daarom is de oppervlakte ook iets mat, vandaar het idee hier Teflon of Siliconen te gebruiken die zich drukvast in de poriën zet ondanks hoge toerentallen. De front gear is iets aan de ruime kant, lichte radiale speling op de as dus. De achterste gear daarentegen is weer erg krap bemeten. Hier heb ik de platte kant van de D-vorm ruimer moeten schrapen. Tevens de D-vorm van de as met een wetsteentje voorzien van een licht schuin kantje als zoeker door het gat. Voor mij als oud-instrumentmaker geen probleem, maar voor velen zal deze gear met het nodige geweld op de as getikt moeten worden met mogelijke gevolgen van dien. De speling op de voorste gear opgelost met dunne CA lijm. De axiale speling (speling in de lengte van de as) is nul! Prima! Belangrijk is dat de Tailholder Plate iets uitgevijld moet worden zoals bij de maker is aangegeven.
    Aangezien de slipper nog niet binnen was eerst met deze setup gevlogen. Natuurlijk stak er net een stoel over in de kamer en er was een toingggg en een gvd. De krachten gaan natuurlijk naar het zwakste deel en dat blijkt de maingear. Eén tand van de torque-aandrijving ging op vakantie! Op de foto is wel goed te zien dat het siliconenvet goed op de oppervlakte van de maingear blijft zitten. Dit was wel meerdere vluchten later dan de montage, dus van wegslingeren is geen sprake!
    [​IMG]

    De slipper clutch is binnen! Dit is te bestellen bij SCT Pinion Gears
    Opvallend is dat er twee asjes meegeleverd worden. Deze asjes zijn gedraaid om een as met een borst te verkrijgen. Het draaiwerk is erg grof gedaan zoals duidelijk op de foto te zien is. Door het draaiwerk kreeg ik al een schrikbeeld dat even later helaas waar bleek te zijn.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Er wordt een piepklein asje meegeleverd die de meenemer van de as is. Die moet dwars op de as in het gaatje gestoken worden. Nu wordt het leuk! Het asje is niet het asje zoals op de onderdelenfoto, maar een ferro kern met een messing laagje eromheen dat op een schroefdraad lijkt maar in werkelijkheid ringetjes zijn. Waarschijnlijk is het de bedoeling dat dit asje in het gat geperst moet worden. Het gat in de as is minder dan 0,8mm en het pennetje is 0,93 mm. Na het draaien van de as is pas het gat er doorheen geboord en dat is dermate grofstoffelijk gebeurt dat de as gedeformeerd is op dat punt. Het kwam erop neer dat de as niet door het 2mm gat van het kogellager kon. Dus eerst maar eens spelen met wetsteentjes om de as weer op maat te krijgen. Het pennetje waait makkelijk weg dus ik gebruikte een magneetje om de as op zijn plaats te houden en zo mogelijk het wispelturige asje niet te laten wegschieten. Zie foto. Drie flessen Whisky en veel heilige aanroepen later ben ik naar de box gegaan om aldaar uit de reserve een verenstalen staafje van 0,8mm te halen. Het gaatje in de as geruimd naar 0,8mm en een stukje verenstaal op lengte afgeknipt. Zo werd het toch nog een leuke dag.
    [​IMG]

    Er is een klein ringetje bij dat de speling tussen de twee achterste tandwielen moet oplossen. Ik had geen enkele speling! Toch volgens instructie de ring geplaatst en kwam tot de conclusie dat de tandwielen bijna vastzaten. Snel de ring weer verwijderd! Ik ben daarop gaan zoeken op het net en kreeg snel resultaten dat anderen ook merkten dat de ring alleen maar voor wrijving en slijtage zorgde. Het meegeleverde aluminium tandwiel is gefraisd en spiegelglad. Welke hardheid aluminium het tandwiel is weet ik niet, daar is geen enkele mededeling over.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik heb nu dus de losse staartboom in handen met de geheel gemonteerde slipper clutch. Het geheel loopt soepel en spelingvrij. De staart wordt gemonteerd en het maingear wordt geplaatst met een beetje siliconenvet.
    Wat mij vreemd overkomt is dat er een gewone rechtse schroefdraad gebruikt is voor de stelschroef. Als tijdens een botsing de stelschroef van de slipper geraakt wordt, dan kan/zal deze losdraaien en wegschieten! Er is net genoeg schroefdraad over om met een kleine kniptang de schroefdraad iets te beschadigen, zodat de stelschroef er niet afloopt. Linkse schroefdraad was logischer geweest.
    [​IMG]
    [​IMG]

    En we vliegen weer vrolijk verder tot er een tafelpoot oversteekt. Alles lijkt in orde en ik zet de V120 weer neer voor opstijgen. De staart trilt vreselijk! Geen wonder, de slipperas is zo krom als een banaan! Dit was mijn angst bij het zien van het grove draaiwerk! Het metaal is een vrij zacht stukje metaal en heeft niets te maken met de originele harde stalen as. Het geheel is gelukkig wel snel met de vingertjes recht te buigen.

    Pro:
    Al met al blijven de gears nu heel, zeker in combinatie met beide torque-as gears.

    Cons:
    Je moet nog steeds niets raken. Risico voor een kromme tail rotoras.

    Ik denk dat de slipper clutch van Bob minder technisch is, maar blijft wel gebruik maken van de originele as.
     
  3. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    Nou ik heb het wel gezien, heb net vluchtje 131 achter de rug en met in totaal 16 crashes(allen op gras) blijf ik gewoon bij de originele doos v120, enige na crash 1 (de hardste en geen th erop) servootje vervangen en maingear. Voor de rest noppie kosten.
     
  4. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Da's mooi balen Tom, dat ze die tail-as van pisbakken staal gemaakt hebben.[​IMG]
    Het is de bedoeling dat het een stootje kan hebben.
    Maar als ie met de eerste de beste aanraking al krom is.
    En wat een pens met werk dat je er aan hebt, om die clutch te monteren.
    Het zelfde geld voor de metalen tandwieltjes.
    Dan zijn die originele geperste geitenkeutels nog niet eens zo slecht.[​IMG]
    Want die gaan bij mij al heel wat vluchtjes mee.[​IMG]

    Grtz Marco.
     
  5. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ik heb die van Bob nagemaakt. Hij heeft me 2 van die mini stelschroeven gestuurd want die dingen zijn zoooo klein en hij wilde niet zeggen waar hij ze koopt ivm concurentie ha ha, hij was bang dat ik dan slippery clutches ging verkopen. Om die schroef vast te zetten heb ik ook even de dremel op zo'n walkera inbus sleutel gezet ( die in dat zakje bij de bindplug zitten) om die zo passend te maken en dat is gelukt :) . Deze clutch lijkt me minder ingewikkeld dan die van Tom. Ik had ook de one way gear erin gezet maar dat liep niet best dus die heb ik er weer uitgehaald.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  6. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Heb ook nog zitten denken aan dat autorotatie tandwiel van xtreme.
    Maar na het bekijken van filmpjes op jouwbuis, heb ik er toch maar van af gezien.
    Op die filmpjes slingerde het hoofdtandwiel best wel veel.
    Wat vond jij van dat autorotatie tandwiel Jeroen?

    Grtz Marco.
     
  7. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ja dat was bij mij dus ook dus snel eruit gehaald, ik had hem heel snel geprobeerd maar ik zet hem ooit nog wel eens terug en dan misschien even beter afstellen op de as. Het leek net of het kleine tandwiel wat de tail aandrijft los kwam :???:.
     
    Laatst bewerkt: 19 jan 2013
  8. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Ik merkte al eens op dat de manuals van Walkera gefotografeerde pagina's zijn.
    Daarom zijn ze niet doorzoekbaar op woorden.
    Ik ben erin geslaagd om de manuals voor de New V120D02S (760kB) en de DEVO 8S (3,27MB) doorzoekbaar te maken.

    Wie interesse heeft graag per PB je mailadres geven dan stuur ik ze op.
     
  9. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Goed bezig Tom :) . Ik heb de voorste metal gear ook effe eruit gegooid, doordat dat ding zo los zit slipte hij daar. Nu spint hij weer als een kitten ha ha :). We houden het toch maar bij plastic.
     
  10. pizmo75

    pizmo75

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    449
    Is de v120d02s v2 met de wk2801pro tx te vliegen?
     
  11. redman

    redman

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    478
    Locatie:
    Arnhem
    Nee, helaas niet. Of je moet zo'n magic-cube op je zender zetten.
    Maar een Devo zender is een betere optie.

    Grtz Marco.
     
  12. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    ik heb nog wel een Devo 7 voor weinig:D
     
  13. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Chow

    Chow Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    10.452
    Locatie:
    Paramaribo
  15. Daviddutch

    Daviddutch

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    2.491
    je moet wat als je je verveelt:p
     
  16. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Ha ha heb je hem ook in het rood :)
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Gaaf zeg!!
    Wanneer is dat leverbaar?
    Vr Gr D
     
  18. HeliPriest

    HeliPriest

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Doesburg
    Dat is echt een gaaf ding zeg!!!!
    Hm....heb heel de tijd gezegt dat ik 1 V120d02s voldoende vond....ja dat werd en word toch anders denk ik nu zo hahaha
    Heb ondertussen M120d01 erbij...dank daarvoor Erwin....en nu ik deze V120 zie dan......IK WIL DEZE NU OOK!!!!

    gr. M
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Ha ha ha ha ha ha Marinus............
    Mijn excuses voor jou op het verkeerde been te zetten.Ha ha ha ha
    Ik reageerde dus op die V120D02S waarbij het sterk leek op een Goblin.
    Maar die slimme Dave heeft het gewoon gefoto shopped ofzo.Ha ha ha ha
    De slimme rakkert.Ha ha ha ha
    Zo'n toestel is helemaal niet te krijgen maatje Marinus.Ha ha ha ha
    Zou het wel willen, maar helaas nog ver buiten beeld.Ha ha ha
    Fijn weekend Marinus.
    Vr Gr D
     
  20. HeliPriest

    HeliPriest

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Doesburg
    En toch wil ik hem hebbennnnnnn!!!!!!!
     

Deel Deze Pagina