T-Rex 500 afstellen / invliegen (Limburg)

Hallo,

Deze winter heb ik na de nodige eSky Honeybee's en Walkera FP heli's te verslijten een eerste T-Rex 500 gebouwd. Deze is mechanisch klaar en alles is mooi ingebouwd. Align ds servo's, GP780 gyro, hyperion motor in combinatie met een Spectrum dx7s.

Omdat het mijn eerste CP is en ik niet meteen zeker ben dat alles goed is, wou ik vragen of er hier iemand was om mij te helpen de zender/gyro in te stellen en eventueel een eerste testvlucht te doen zodat ik weet dat ik tenminste met een goeie basis vertrek.

Ikzelf ben afkomstig uit Belgisch Limburg (Bilzen), maar wil mezelf gerust verplaatsen in een straal van 100km hierrond (zowel in BE als in NL).

Alvat bedankt :-)
 
Ron, waarom zou ik ineens een club opzoeken als een forum juist mensen online bij elkaar brengt... Met alle respect, de dichtbijzijndste club vraagt 89€ lidgeld. Is mooi als je veel kan gaan, maar in mijn geval, met één pasgeboren dochter en één zoontje heb ik niet veel weekends voor mezelf.

Hetgeen ik vroeg was iemand die me kan helpen de zender goed in te stellen en te bevestigen dat alles goed werkt. Vooral iemand die ook met de combinatie T-Rex en Spectrum vliegt... :-)
 
Jurgen,

Ik snap je punt, maar een club is wel erg gezellig en er zit erg veel kennis.
Aangezien het je eerste cp is het feit dat je op een club een instructeur hebt misschien ook nog wel interessant, dat heeft mij (met vliegtuigen dan) in het begin wel een paar crashes gespaard, vooral in het begin haal je het lidmaatschap geld er wel uit, en het belangrijkste, het is gewoon erg gezellig!
 
Ron, waarom zou ik ineens een club opzoeken als een forum juist mensen online bij elkaar brengt... Met alle respect, de dichtbijzijndste club vraagt 89€ lidgeld. Is mooi als je veel kan gaan, maar in mijn geval, met één pasgeboren dochter en één zoontje heb ik niet veel weekends voor mezelf....
Het is aan jou om afwegingen te maken natuurlijk maar grote kans dat je die contributie al bij je eerste bezoek middag terugverdiend. Als je in het begin niet regelmatig kunt vliegen, zou ik helemaal (nog) niet met de hobby beginnen, ééns per twee weken een autorijles is ook niet effectief. En wat kost een sportclub tegenwoordig?

Lees eens wat hier over leren vliegen met dit formaat heli geschreven wordt, mocht je het draadje niet gevolgd hebben:
Wie kan mij leren vliegen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jurgen,
Dat idee van ron is echt niet slecht. Ik weet me nog goed te herrinneren de overstap die ik maakte van de honey bee fp, naar de belt cp v2. De eerste vlucht duurde minder dan 1 minuut. Daarna ging het steeds beter. Op een gegeven moment kwam ik echt niet verder (ik vlieg wild) een paar lesjes (bij helipower) hebben me erg geholpen. Scheelt gewoon materiaalbreuk en je leert het vliegen beter en sneller aan. Kost wat, maar minder denk ik dan elke keer herstellen.
Groeten
Martin
 
Ron, waarom zou ik ineens een club opzoeken als een forum juist mensen online bij elkaar brengt... Met alle respect, de dichtbijzijndste club vraagt 89€ lidgeld. Is mooi als je veel kan gaan, maar in mijn geval, met één pasgeboren dochter en één zoontje heb ik niet veel weekends voor mezelf.

Hetgeen ik vroeg was iemand die me kan helpen de zender goed in te stellen en te bevestigen dat alles goed werkt. Vooral iemand die ook met de combinatie T-Rex en Spectrum vliegt... :-)

Dat "Online" is het grote toverwoord al een aantal jaar, en het stompzinnige is dat vrijwel NIEMAND (die nieuw is in de hobby, de ervaren vliegers weten het allang, maar die hebben het juist niet meer nodig) schijnt te beseffen, dat "Online" nooit, maar dan ook NOOIT het 1 op 1 contact en kennisoverdracht tussen instructeur en leering kan vervangen.... zelfs niet bij benadering!!!!!

Het klinkt mischien heel lullig, maar als je geen tijd hebt om naar een club te gaan (en met jonge kinderen kan ik me dat heel goed voorstellen) dan moet je er echt serieus over denken om de hobby nog even een jaartje uit te stellen, OF toch echt tijd vrijmaken voor club of les....

Het kan echt wel, "jezelf leren vliegen" (ik heb dat 30 jaar geleden ook gedaan en denk er nog met kippevel aan terug) maar je doet dat niet "effe"...
Naar schatting slechts 1 op 20 tot 1 op 30 mensen heeft dusdanig aanleg dat dat zelf leren soepel en probleemloos verloopt, geschat 1 op 10 komt er met een hoop schade en schande uiteindelijk ook, de rest geeft op, of neemt les.

Je kans ligt dus niet echt erg hoog, en met een investering (die een T-rex 500 toch al wel is) en als achtergrond kinders die ook een hoop tijd, geld en aandacht vragen, is zelf gaan proberen toch wel ongeveer het onverstandigste wat je kunt doen.....

Groet, Bert
 
Als je in het begin niet regelmatig kunt vliegen, zou ik helemaal (nog) niet met de hobby beginnen, ééns per twee weken een autorijles is ook niet effectief.

Dat vind ik onzin, ik heb ook periodes weinig kunnen vliegen in het begin, niet iedereen heeft er altijd veel tijd voor maar is dat een reden? 1 keer per 2 weken kan perfect maar je vooruitgang zal zeer traag gaan. Sommige mensen hebben gewoon al plezier van af en toe eens naar de heli te kunnen kijken of eraan te knutselen en vinden het vliegen net een minder aspect. Dat hij weinig leertijd heeft is echt geen reden om iemand te demotiveren in zijn hobby. Moeilijk gaat ook! (bedenk me trouwens dat hij eventueel in de week wel af en toe eens 10 minuutjes kan simmen om zijn kunnen te onderhouden/bij te schaven)

En wat kost een sportclub tegenwoordig?

Je hoeft toch iemand anders zijn balans niet te maken? De TS is 35 jaar met 2 jonge kinderen. Ik denk dat hij wel andere prioriteiten heeft met zijn maandelijkse loon momenteel dan een vliegclub. Ik heb ook maanden alleen leren vliegen op een voetbalveldje in de buurt. Ik vind je houding iets te conservatief hierin. Je kan heus alleen leren vliegen. Voor vliegtuigen heb ik mezelf leren vliegen met een battlewing terwijl de oude rotten van de grote vliegclub hier in de buurt zeiden dat ik een hoogdekker moest enz. Heb die wing zelf opgegooid en zonder crashen aan de grond gekregen van bij de eerste lipo. Heli heb ik wel eens gecrasht tijdens men prille begin maar dat gebeurd nu eenmaal en de TS kan al enigszins vliegen. Zo verschillend is een FP van een CP heli niet als je niet in idle-up vliegt.

Brutus, ik snap wat je bedoelt met 'online' maar wat Jurgen volgens mij bedoelt is dat hij online best wel iemand kan vinden die eens hem wil bijstaan in real life zonder dat hij daarvoor een club moet gaan zoeken. Je leest hier genoeg op het forum van mensen die onder elkaar eens afspreken en die niet in een club zitten. Ik zie het grote probleem niet.

Vliegen met een Trex500 is een stuk 'makkelijker' indien de zender instellingen correct staan dan met een HoneyBee FP2, trust me, ik spreek uit ervaring. Dat ding vliegt als een dweil ;) Aan de andere kant, een Trex500 is zeer gevaarlijk als je de controle erover gaat verliezen terwijl een HoneyBee je hoogstens een lelijke buil kan bezorgen.

Is het je allereerste CP? Ik heb ook zelfstandig leren vliegen met een HoneyBee FP2 en ben ook vrij snel op een CP overgestapt zonder grote ongelukken en zonder club dus het kan wel al snap ik het bovenstaande punt wel. Ik zou inderdaad iemand in de buurt proberen vinden die je is wil helpen met de originele maiden maar daarom naar een club stappen zou ik ook niet direct doen (maar is wel een aanrader, de kans is groot dat het je een crash bespaart en die gaat sowieso duurder uitvallen dan 89 euro). Niet iedereen heeft de tijd en het geld voor over dus ik kan je hierin wel begrijpen. Welke toestellen heb je nog al gehad/gevlogen? Kwestie dat we een idee hebben van je kunnen?

Ik zou je gerust willen helpen maar ik ben zelf geen gigantische held in het sleutelen en de afstelling. Ik trek men plan ermee maar ben geen goede lesgever vrees ik omdat ik zelf nog teveel kan bijleren.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Jurgen,
Ik woon een eindje uit de buurt (omg. Bergen op Zoom) maar als je de moeite neemt naar hier te komen dan zal ik je heli netjes afregelen en invliegen voor je op ons priveveldje. Ook kan ik je tips en tricks geven om jezelf te leren vliegen. Zowel ikzelf als mijn maatje hebben veel vliegervaring met deze typen heli's.

Groeten, Marco.

Hallo,

Deze winter heb ik na de nodige eSky Honeybee's en Walkera FP heli's te verslijten een eerste T-Rex 500 gebouwd. Deze is mechanisch klaar en alles is mooi ingebouwd. Align ds servo's, GP780 gyro, hyperion motor in combinatie met een Spectrum dx7s.

Omdat het mijn eerste CP is en ik niet meteen zeker ben dat alles goed is, wou ik vragen of er hier iemand was om mij te helpen de zender/gyro in te stellen en eventueel een eerste testvlucht te doen zodat ik weet dat ik tenminste met een goeie basis vertrek.

Ikzelf ben afkomstig uit Belgisch Limburg (Bilzen), maar wil mezelf gerust verplaatsen in een straal van 100km hierrond (zowel in BE als in NL).

Alvat bedankt :-)
 
Ik zal misschien nog even iets verduidelijken... Het is niet dat ik niet bij een club wil (of niet het geld er voor over heb), dat is absoluut geen probleem. Het probleem stelt zich dat ik niet elk weekend mijn vrouw alleen kan laten met de 2 kinderen voor mijn hobby dan uit te voeren...

Als ik reken op mijn materiaal inpakken, 30 minuten rijden naar de club, dan een paar lipo's vliegen (pak 1 á 2 uur), blijf je zowiezo nog babbelen en kijken naar andere mensen, etc... (de hobby is namelijk vreselijk aanstekelijk) Dan ben je gauw een hele dag weg.

Als ik daarentegen ga vliegen waar ik nu vlieg (= ver uit de bebouwde kom en met toestemming van eigenaar), kan ik op een uurtje tijd mijzelf verder leren vliegen en kan ik deze hobby combineren met het gezin, zonder probleem... Dat was ook mijn bedoeling. Als de kinderen wat groter zijn is het geen probleem om bij de club te gaan.

Ik heb mezelf ook leren vliegen met een Walkera CB180D en daarna een CB180Z, daarna een Honeybee FP2 en ik heb nu ook een MCPx v2 voor indoor te oefenen. In totaal ben ik nu een jaartje bezig. Met elks van deze toestellen kan ik 'een goede basis hooveren = tail-in, side-in, nose in lukt iets minder goed, maar daarvoor is het oefenen), wel met de zenders die bij de toestellen zijn geleverd. Elk van deze zenders heeft een bepaald 'gevoel' en daarom heb ik ook de spectrum gekocht om hier zowel met de mcpx als met de t-rex en eventuele verdere modellen te vliegen. Daarnaast spendeer ik 8 tot 10 uur per week op Phoenix v4 met mijn dx7s (waar ik redelijk goed uit de voeten kan met de T-Rex 500), maar natuurlijk is het gemakkelijker op 'B' te duwen dan in de werkelijkheid dezelfde risico's te maken.

Ook heb ik al redelijk wat ervaring met electronica, sleutelen, etc, dus die dingen neem ik er graag bij en daar geniet ik even veel van dan van het vliegen zelf... Laat ons zeggen dat elks van bovenstaande toestellen meermaals volledig (en dan is het tot en met het frame) is afgebroken, nagekeken, onderdelen vervangen, opbouwen, afstellen en terug vliegen.

Het was enkel mijn bedoeling om iemand 'online' te vinden die voor mij zou kunnen nakijken of de bouw en basisafstelling (ik heb de bladehoek + gyro naar mijn insziens goed afgesteld) kan nakijken en zien of ik geen fundamentele fout heb gemaakt. De heli heeft nog niet gedraaid omdat ik niet het risico wou lopen dat die out-of-control ergens zou belanden.

Daarnaast was het voor mij ook handig om te zien of de dingen zoals pitch- en throttle curve voor zowel normal als idle-1 realistisch zijn als beginner. Ik volg zeer actief dit en andere forums en heb mij heel goed geinformeerd tijdens de bouw. Maar 2 mensen zien meer dan 1, dus daarvan kwam de vraag.

Iemand die al ervaring heeft met een soortgelijk toestel weet of het toestel zich 'normaal' gedraagt of niet. Wat ik als normaal beschouw en waar ik mij op leer instellen, kan voor iemand ervaren als een probleem beschouwd worden (bvb afdrijven naar een bepaalde kant).

Hoi Jurgen,
Ik woon een eindje uit de buurt (omg. Bergen op Zoom) maar als je de moeite neemt naar hier te komen dan zal ik je heli netjes afregelen en invliegen voor je op ons priveveldje. Ook kan ik je tips en tricks geven om jezelf te leren vliegen. Zowel ikzelf als mijn maatje hebben veel vliegervaring met deze typen heli's.

Groeten, Marco.

Marco,

Voor mij is het absoluut geen probleem om tot bij jou te komen, dat heb ik er graag voor over en ik wil je graag ook bedanken voor het aanbod. Ik zal je verder via PM contacteren.

Zo, hopelijk is het nu een beetje duidelijk voor iedereen. Ik ben niet zomaar een 'zondagsvlieger die zonder nadenken aan iets begint', maar gewoon iemand die door het virus gebeten is, maar zijn hobby moet combineren met een vrouw en 2 kindjes :-)
 
Als je met de mCPX kan vliegen lukt een Trex500 ook wel. Vliegt een pak aangenamer en stabieler :) Veel succes ermee en hou ons op de hoogte! Evt filmpje van de maiden ofzo is altijd leuk.
 
ik kan ook niet elk weekend naar de de club omdat ik kok ben.en toch ben ik lid van een club niets zo fijn als hulp en de gezelligheid die daar bij komt kijken :)
 
Kijk, maar met deze achtergrondinfo word het wel een stuk duidelijker natuurlijk....

Ik moet JacobsT ergens wel wat gelijk geven, als je een MCPX kan hooveren, ben je hooguit een Lipootje of 4, 5 bezig "je hersens opnieuw te calibreren" maar dat is wat anders dan "leren vliegen"...

Wat vrouw en kinders betreft en de tijd die je dan niet op het veld kunt besteden: tsja, ik ben zelf letterlijk de helft van het jaar niet in NL (zelfs niet op land uberhaupt) en kan dus ook de helft van het jaar niet vliegen. Heeft me niet belet, om toch al vanaf dat ik vlieg, ook lid te zijn van een club.

Die centen, die zijn zelfs als je maar 3 of vier middagen per jaar aanwezig kunt zijn, alang vergeten en het is het echt waard (tenminste, als je een leuke club treft, maar ik durf wel te stellen dat 99.9% een leuke club is, anders hield het wel op te bestaan).

Anyway, ik denk dat Marco je prima op pad kan helpen, en ik zou zeggen: veel plezier met de nieuwe machine.

Groet, Bert
 
Dat vind ik onzin, ik heb ook periodes weinig kunnen vliegen in het begin, niet iedereen heeft er altijd veel tijd voor maar is dat een reden? 1 keer per 2 weken kan perfect maar je vooruitgang zal zeer traag gaan. ...
Zo had ik het ook kunnen schrijven. We zijn het eens :)

... Sommige mensen hebben gewoon al plezier van af en toe eens naar de heli te kunnen kijken of eraan te knutselen en vinden het vliegen net een minder aspect. ...
Die zijn er ook, maar zo lang me dat niet duidelijk is, ga ik (we?) er zonder erover na te denken van uit dat men wil leren vliegen.

... Dat hij weinig leertijd heeft is echt geen reden om iemand te demotiveren in zijn hobby. ...
Of gewoon hard en eerlijk? Daarbij komt, geen vooruitgang zien is ook demotiverend. Het ging overigens over wachten met opstarten van hobby.

... Je hoeft toch iemand anders zijn balans niet te maken? ...
Balans opmaken was niet mijn bedoeling, ik kan sowieso niet in Jeffrey's portemonnaie kijken, ik wilde de kosten van contributie in perspectief zetten.

Dat vind ik onzin, ... Ik trek men plan ermee maar ben geen goede lesgever vrees ik omdat ik zelf nog teveel kan bijleren.
Jij bent je enige referentie T (waar staat de T voor?, voornaam kletst fijner), Bert/Brutus heeft al veel leerlingen door zijn handen zien gaan, en wij hebben het over gemiddelden, niet over individuele vliegers. Laat ik het even zonder nuances stellen: zonder deskundige hulp kun je leren vliegen, het is duurder, frusterender, crashender en onveiliger. Idee ;) als iedereen die het advies geeft om het in je uppie te proberen (jij adviseerde daar tegen :)), of zelfs maar zegt dat het mogelijk is, of de meerwaarde van deskundige hulp nuanceert (want elke beginner denkt natuurlijk dat hij dat ene speciale talent is waardoor hij het wel makkelijk in zijn uppie kan), nou eens de meer-kosten van geen hulp op zich neemt. Dan zal ik de minder-kosten van met deskundige hulp leren vliegen op nemen, zeker weten dat ik dan slapende rijk word :banana::banana: En de beginner kan dan bepalen wat voor hem praktisch/zinvol is, ervaren mannetje erbij of een hele club erbij.

Voor alle duidelijkheid, ik ga er altijd van uit dat iemand wil leren vliegen, ik adviseer ervaren hulp cq. club omdat ik begaan ben met de beginner, niet omdat ik clubs meer contributie wil bezorgen, die draaien allemaal goed tot erg goed (behalve dan eventuele veldproblematiek). Ook zonder maar een meter te vliegen, leer je al veel van oude rotten, en van de crashes/problemen van anderen.

BTW mooi aanbod van Bruteforce.
 
Laatst bewerkt:
Voornaam is Tim Ron :)

En idd het is harder om het solo te doen, zeker omdat je dan onvermijdelijk wel eens een heli gaat prakken maar het kan echt wel. Mijn eerste vlucht met men FP heeft exact 30 seconden geduurd ofzo. De vriendin zei letterlijk toen ik opnieuw binnen kwam: "Is het al gedaan met vliegen?"
"Ja schat, ik ga ff wat reservestukken bestellen op het internet" :rolleyes:

Echter de TS heeft al wat ervaring en ook met een CP. Blade mCPX stuurt toch wel heel scherp tov een normaal afgestelde Trex500 voor sportvliegen dus als je de extra veiligheidsaspecten in acht neemt die je bij zo'n machine moet doen, zal het wel prima lukken, zeker met de hulp van Bruteforce.

Was alleszinds niet bedoeld om je op je plek te zetten ofzo. Soms is het nogal moeilijk om dingen te nuanceren op het internet. ;)
 
Was alleszinds niet bedoeld om je op je plek te zetten ofzo. Soms is het nogal moeilijk om dingen te nuanceren op het internet. ;)

Ah.... Internet en Nuances..... delightful combination...:D:D:D:D:D:D:D

(Is er een emoticon voor "steekt hand in eigen boezem"?;))

Groet, Bert;)
 
Haha, zo herkenbaar!

Ik vlieg eigenlijk nooit hier voren bij mij op het pleintje, maar ik had een Walkera HM22E van iemand gekregen en die moest even geprobeerd worden natuurlijk. Dat ding had erg last van het bij deze modellen bekende "sticky head" syndrome (maar dat wist ik toen nog niet), en dat ging letterlijk van "zoefffff....klang..." helemaal in stukken. Mijn buurman, met de handen in de zakken en altijd goed voor gepast commentaar, zei daarop "doe dat nog eens want we zagen het niet goed"! Ook mijn nietsvermoedende vrouw deed nog een duit in het zakje door me bij binnenkomst verbaasd te vragen "Oh ik dacht dat je ging vliegen?":bad-words:

Lekker hoor...;)

Ik hoop dat je nu nog steeds naar hier wilt komen met je Trex... :cool:

Mijn eerste vlucht met men FP heeft exact 30 seconden geduurd ofzo. De vriendin zei letterlijk toen ik opnieuw binnen kwam: "Is het al gedaan met vliegen?"
"Ja schat, ik ga ff wat reservestukken bestellen op het internet" :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was de dag van de maiden... Lekker vroeg opgestaan om rond 9u30 aan te komen in het verre Nederland. Gezellige boel daar trouwens! Veel mooie heli's gezien in alle categorieën. Wel jammer van de koude wind...

Nadat Marco alles had nagekeken en de nodige dingen van een laagje silicone-olie had voorzien, hebben we nog de bladhoek ingesteld. Als laatste hebben we de pitch / throttle curve en expo ingesteld (10% expo op cyclic en 15% op rudder). Daarna nog de gyro afgesteld (met dank om een kleurenblinde, ik dus, te helpen met groen-rood ;-)).

Hierna heeft Marco hem voorzichtig laten hoveren. Eerste resultaat was wat bladspoor en tail-wag. Maar algemeen zag het er goed uit. Na de nodige afstellingen was alles zoals het hoorde te zijn.

Daarna hebben we een hoepel bevestigd aan het landingsgestel en heb ik zelf de handen uit de mouwen gestoken voor de maiden... Eerste lipo voorzichtig wennen aan de controls, het is tenslotte wel wat anders dan een honeybee en/of een mcpx, en ook aan de wind wat toch een nieuw 'gevoel' is om te corrigeren.

De 2e lipo ging iets vlotter, maar om één of andere reden verloor de heli soms ineens de power. Na stoppen en terug opspinnen kwam het vermogen terug. (Marco: heb ondertussen de regelaar eens nagekeken en blijkbaar stond de governor mode aan en throttle cut op high, wat misschien wel eens de reden zou geweest zijn. Heb ondertussen de governor uitgezet om eens te vergelijken, wat blijkbaar ook de standaardinstelling is).

Al bij al een zeer geslaagde voormiddag, veel bijgeleerd en rondgekeken en vooral -> zonder brokken en met een goed gevoel huiswaards gekeerd.

Hier nog enkele foto's (gemaakt door fox):

95jurgen.th.jpg

Grotere versie

84jurgen.th.jpg

Grotere versie

92jurgen.th.jpg

Grotere versie

75jurgen.th.jpg

Grotere versie

Canopy zat er even niet op omdat de batterij te ver omlaag moest met de hoepel, normaal zit er wel eentje op :-) Het hoveren ging eigenlijk vrij goed (voor een eerste keer met een 500 size) en met klamme handjes (niet alleen van het zweet :cool:).

Hier ook nog een filmpje van de Hughes van Bruteforce... Schitterende machine:

1.jpg

Marco (Bruteforce) met de Hughes - YouTube

Met dank aan allen die aanwezig waren, voor de koffie, de tips en de hulp. Het wordt ten zeerste gewaardeerd :-) Als ik een mogelijkheid heb, ga ik zeker nog eens langskomen.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top