Oefen sessies
De site
www.dutchf3c.nl is online en heb weer even de tijd om een stukje te schrijven over mijn oefenpraktijken.
Na mijn wedstrijd in Venlo was ik alleen maar enthousiaster geworden over het wedstrijdvliegen. Mijn eerste uitgangspunt om aan wedstrijden mee te doen is om mijn vliegkunsten te verbeteren
en uit te breiden. Voor Venlo had ik maar 2 weken voorbereidingstijd en nu ruim 2.5 maand dus dat moet goed gaan komen op vliegbasis "Valkenburg". Omdat het F3C vliegen mijn voor-
keur geniet, wilde ik wel figuren kiezen die meer naar de F3C kant toe gaan. Betreft de hover figuren is de keus niet zo moeilijk, ik moest dan zo ie zo een figuur met een pirouette gaan vliegen
want deze vliegbeweging zit in elk hoverfiguur van het F3C programma.
De keus was niet moeilijk....maar nu het vliegen van een pirouette. Een pirouette in een hoverfiguur betekend dat je de heli rustig moet laten rond draaien, dus niet de pook de hoek in en de heli een
zwaai om zijn as laten maken en dan proberen op tijd te stoppen. Omdat je de pirouette rustig moet uitvoeren vlieg je een groot gedeelte "nose in" en dat had ik maanden geleden eens een paar
"gedurft" met mijn 450 maar nog geen lef gevonden om het ook met de Trex 600 te doen. Dus de maandag na Venlo maar weer naar mijn hover veldje, dit veldje ligt naast de A2 met wat obstakels,
daar had ik tijdens het hoveren geen last van gehad dus deze lokatie moest ook nu maar als oefen lokatie fungeren. Oke, oke een paar GROTE obstakels dan, een lantaarnpaal en een
heeeeele grote elektriciteit mast maar ach, die staan toch lekker ver weg. Ik besloot direct maar de stoute schoenen aan te trekken en te beginnen om de pook in hoek te gooien en de heli om
zijn as te laten draaien. Even diep ademhalen en hup de heli op een meter of 10 de lucht in, en de knuppel de hoek in, de heli maakte een draai en na 3/4 om zijn as gedraait te hebben vloog te heli
als een ongeleid projectiel richting de electriciteit mast, na de eerste schrik een verme zwaai aan de knuppel om de heli uit de mast te houden, maar na deze correctie ging de heli in een sneltreinvaart richting de lantaarnpaal. K$%^ die dingen staan ineens dichterbij dan ik dacht., nadat ik ook dit obstakel ontweken had kon ik de heli weer in bedwang houden en de heli aan de grond zetten. Pfffff zo eerst even uitblazen, ik had een pirouette gemaakt maar heb er een hartkwaal bij gekregen. Dit was het dus niet, ik heb de heli in de auto gezet en op zoek gegaan naar een ander veld. In de omgeving Utrecht is niet zo heen veel ruimte maar ik vond zowaar na een kwartier een ander veld, ruimte genoeg en ben toen maar direct daar verder gaan vliegen.
De (afgekeurde) hover lokatie:
Ik heb de pirouette eigenlijk stapje voor stapje opgebouwd. Ik ben begonnen door eerst de heli op hoogte van de zijkant te bekijken en steeds een stukje verder te draaien. Zodra ik de kluts
kwijt was zwaaide ik, gecontroleerd, de heli weg of draaide de heli weer met zijn staart naar mij toe en begon weer opnieuw. Dit heb ik net zolang gedaan tot de heli een pirouette maakte.
In het begin ziet het er uiteraard allemaal erg onzeker en slordig uit, soms gehaast. Maar tijdens het pirouette oefenen heb ik ook het nose in vliegen wat verder uitgebreid. Ik had dus vaak vliegsessies waarbij ik de pirouette oefende en tevens vaak ook "nose in" oefende. Ook nu geldt weer, vaak doen dan wordt het vanzelf steeds meer vertrouwd. Ik durf nu zonder enige angst eigenlijk wel de heli nose in te vliegen en zonder zenuwen.
Omdat ik de laatste wedstrijd ook minimaal 1 vlieg figuur wil vliegen, oefen ik ook een Stall turn. Nou dacht ik altijd dat ik deze al een beetje kon vliegen omdat, als ik rondvlieg, wel meer de heli een stuk (je) vertikaal trek en vervolgens dan 180 ° draai en weer terug vloog. Maar na mijn bezoek in Meerhout, waar ik Remon en Bas een "echte" Stall turn zag vliegen, bleek mijn stall turn meer op een verticaal hupje. Bij een stall turn vliegt de heli nadat je hem vertiaal getrokken hebt nog meter of 5 to 10 door, nou bij mij niet en daar moest ik dus nog wat aan gaan doen. Ik ben eerst begonnen om van links naar rechts en en andersom RECHT! voor mij langs te vliegen. Met een gyro met HH is dat soms verdomd lastig heb ik ervaren, maar oefening baart kunt en het gaat steeds beter. Ik durf ook steeds verder te vliegen waardoor je meer snelheid kan opbouwen om een stall turn te maken. Ook dit figuur
heb ik dus met kleine stapjes opgebouwd en gaat steeds beter. Hij moet nog hoger maar er zit progressie in, ook nu weet ik steeds beter te anticiperen op afzwaaiers die de heli nog wel eens maakt. Als je nieuwe zaken uitprobeert is het eigenlijk in het begin afwachten wat je wachten staat en kijken of je de heli kan corrigeren als hij anders uit een figuur komt dan je van te voren bedacht had.
Op het moment dat ik dit verslagje schrijf heb ik volgens mijn logboek 84 vluchten van +/- 7.5 minuut gemaakt. Dit lijkt veel maar als ik terug kijk naar mijn progressie dan heb ik nog een zeer lange weg te gaan.Ik heb 3 accu's en een vlieg sessie bestaat bij mij dus uit 3 vluchten van ongeveer 7.5 minuut. Ik vlieg deze achter elkaar leeg en ga dan naar huis, ik merk alleen wel dat na de 2 accu's de concentratie iets minder begint te worden. Ik ben ook wel eens tijdens een oefen sessie gestopt, gewoon omdat ik mij absoluut niet kon concentreren. Het lukt dan niet en de kans dat het fout gaat is erg groot en ben naar huis gegaan. Ik ben ook wel eens gestopt omdat het allemaal even te "goed" ging en ik merkte dat ik steeds meer risico ging nemen. ook toen ben ik gestopt omdat ik in de gaten kreeg dat ik een beetje te overmoedig begon te worden.Ik denk dat dit soort zaken horen bij het oefenen, en dat het positief werkt dat je zelf in de gaten hebt waar je mee bezig bent.
Ikzelf denk ook dat je progressie uit fases bestaat. Als je besloten hebt wat je volgende "stap"zal zijn dan moet je deze move/figuur eerst DURVEN vliegen, als je het eenmaal gedaan heb en weet wat er ongeveer kan gebeuren komt de volgende fase , het vertrouwd maken van je nieuwe move/vliegbeweging, als het figuur vertrouwd is dan ga je het verder perfectioneren en gaat het steeds meer "vanzelf". Iedereen die begonnen is met het heli vliegen weet wat het is om de heli in het begin te laten hoveren, daarna wil je steeds verder maar zijn het stappen. ik denk dat je het helivliegen echt in de vingers heb als je kunt hoveren, rondvliegen en de standaard figuren als een looping en roll, autorotatie en nose in onder de knie heb. Als je deze basis technieken beheerst dan verwacht ik (ikzelf ben nog niet zover) dat het verder uitbouwen van je vlieg kunsten gemakkelijker verloopt. Ik kan het verkeerd hebben maar ik merk zelf dat het corrigeren van de heli makkelijker verloopt dan twee maanden geleden en dat ik steeds meer zelf vertrouwen opbouw.
Ik kom er nu ook achter dat oefenen voor wedstrijden ook een negatieve werking kan hebben op het uitproberen van nieuwe vlieg figuren/moves. Zeker als je nieuwe figuren gaat vliegen ziet het er niet mooi uit en oefen je steeds weer hetzelfde, net zolang tot.....tja tot wanneer? Het moment totdat een figuur perfect is kan wel maanden duren en voordat je het weet oefen je maar een paar figuren maar kom je niet verder. Dit realieerde ik mij de afgelopen week omdat ik eigenlijk maar een paar nieuwe figuren aan het oefenen was en moet er wel 6 gaan doen! Ik ben nu dus een iets andere oefen indeling aan het maken om ook nieuwe zaken te gaan proberen. Ik probeer nu figuren te combineren, buiten de stall turn ben ik ook een Pull back aan het proberen. Het begin is identiek als de stall turn alleen de afronding is anders. Dus ik oefen wel iedere keer het verticaal trekken en rond het dan anders af, of de heli draaien en het moet een stall turn voorstellen of ik trek de heli horizontaal , vlieg iets achteruit en duik weer naar beneden om op dezelfde hoogte als ik hem ben begonnen weer uit te vliegen. hahahaha op papier klinkt het als een pull back maar in het echt....lijkt het echt helemaal nergens op. Ik heb de pull back nu een keer of tien geprobeerd, het is dat ik weet dat ik hem probeer te vliegen want het lijkt meer op....ehhh niks. Hier gaan we weer, wat is dat moeilijk zeg, alleen al het heel even hoveren op grote hoogte! Ik ben geen snelle leerling en ben bang dat dit mij ook weer heel veel accu ladingen gaat kosten.
Nog een punt waar ik te weinig aandacht heb besteed is de vieg lokatie, ik heb een paar hoverveldjes op 5 minuten afstand en kan daar prima wat hover figuren maken zonder dat ik gestoord word en andere tot last ben. Maar nu ik steeds meer rond wil vliegen zijn deze velden steeds minder geschikt. Het eerste veldje waar ik veel oefende heeft aan 1 zijden bomen, deze staan vrij ver weg maar toch hou je er rekening mee en blijft daar gevoelsmatig vandaan Een andere plaats was op ruime afstand van en parallel naast de A2, wel op een bouw terein. Ook hier staat op ruime afstand obstakels maar je houd erwel rekening mee dat ze er staan en vliegt er ruim vandaan. Ik merkte pas vorige week hoeveel invloed het had , deze opstakels, toen ik op een heel ruim veld vloog zonder enkele obstakels. Het lijkt wel of je dan ineens "bevrijd" bent van een hoop beperkingen en vloog heerlijk grote bochten en kon de stall turn op ruime afstand oefenen. Ik kreeg eigenlijk direct de indruk dat het een stuk beter ging? Ik vloog het afgelopen jaar dus altijd "wild" maar aangezien al mijn huidige veldjes te klein worden en teveel obstakels krijgen denk ik er hard over om lid te worden bij een vliegclub met een ruim veld.
Nog een leuke, afgelopen maanden was het eigenlijk prachtig vliegweer maar was wel benieuwd hoe het allemaal gaat als er een puist wind staat. Afgelopen week was er zo'n middag, eindelijk een beetje droog maar wel een vlagerig windje ik de heli in de auto en naar mijn veldje om te zien wat er gebeurt. Nou dat was een grote ramp, oke er stond een aardige bries maar ik kon de heli haast niet op zijn plaats houden, de heli stond zo te dansen dat ik niet eens pirouette durfde te maken. Ik heb nog iets aan de toeren gedaan, achteraf iets weinig waarschijnlijk. Diep teleurgesteld weer naar huis en heb op internet hier en daar gekeken om te kijken wat ik hier aan kan doen. Ik had de kop enkele weken geleden al een beetje aangepast om er wat makkelijker mee te hoveren maar ben bang dat de bladen nu het probleem zijn. Ik denk dat de bladen te licht zijn en niet echt geschikt voor het strakke hoveren bij flinke wind.Volgens mij zijn er ook geen andere soorten bladen verkrijgbaar dus moet ik het er maar mee doen. Ik zal de volgende keer iets meer met de toeren doen want ik heb geen andere oplossingen/alternatieven. Verder heb ik geen governor op mijn heli zitten en moet ikzelf dus constant spelen met de toeren im de heli op hoogte te houden
Ik kan maar 1 conclusie trekken, het is veel oefenen en stug doorgaan! Je niet uit het veld laten slaan als het een keer niet lukt. Ik heb op dit moment alleen nog maar meer respect voor de piloten die het nu al goed onder de knie hebben. Ik heb het al eerder gezegd, ik ben geen snelle leerling en het zal mij veel tijd gaan kosten, en ach....ondanks alles blijf ik met volle teugen genieten van deze hobby.
De groeten en tot 19 september op vliegbasis "VALKENBURG";-)
John