De weg naar de FAI F3C klasse....

Gefeliciteerd met jullie F3C site, het ziet er netjes uit. Daarnaast erg goed dat er voor deze sport nu ook een platform is om dieper op deze materie in te gaan TOP !! Ik zal ook op 3dhelifreakz.nl melding maken van deze nieuwe site.
 
Mooie website! Word het dan nu geen tijd "beide" categorieën op aparte dagen plaats te laten vinden?


Tja, da's lastig.
De Dutch3D beginners klasse is samengevoegd met (F3C) Sportsman klasse.
De deelnemers hierin hebben ook verschillende doorgoei doelen.
De één wil voor F3C gaan, zoals John. De ander 3D zoals Remon.
Als je dit op zou splitsen hou je te weinig over in de Beginner klassen voor beide evenementen en wordt de drempel om in te stappen groter.
Ook moet je dan nog een jury voor beide evenementen gaan regelen.

Tot nu toe is het deelnemersveld goed gevuld, maar nog niet te vol.
Ik denk zelf dat de meesten de mix ook wel gezellig vinden.


:ontopic:
Mooie site.
 
Laatst bewerkt:
juist de mix is zo leuk.
het is een uitdaging om de figuren van de ``f3c`` zo strak mogelijk te vliegen en de uitdagen om toch een beetje met het ``3d`` te beginnen
 
Oefen sessies

De site www.dutchf3c.nl is online en heb weer even de tijd om een stukje te schrijven over mijn oefenpraktijken.


Na mijn wedstrijd in Venlo was ik alleen maar enthousiaster geworden over het wedstrijdvliegen. Mijn eerste uitgangspunt om aan wedstrijden mee te doen is om mijn vliegkunsten te verbeteren
en uit te breiden. Voor Venlo had ik maar 2 weken voorbereidingstijd en nu ruim 2.5 maand dus dat moet goed gaan komen op vliegbasis "Valkenburg". Omdat het F3C vliegen mijn voor-
keur geniet, wilde ik wel figuren kiezen die meer naar de F3C kant toe gaan. Betreft de hover figuren is de keus niet zo moeilijk, ik moest dan zo ie zo een figuur met een pirouette gaan vliegen
want deze vliegbeweging zit in elk hoverfiguur van het F3C programma.

De keus was niet moeilijk....maar nu het vliegen van een pirouette. Een pirouette in een hoverfiguur betekend dat je de heli rustig moet laten rond draaien, dus niet de pook de hoek in en de heli een
zwaai om zijn as laten maken en dan proberen op tijd te stoppen. Omdat je de pirouette rustig moet uitvoeren vlieg je een groot gedeelte "nose in" en dat had ik maanden geleden eens een paar
"gedurft" met mijn 450 maar nog geen lef gevonden om het ook met de Trex 600 te doen. Dus de maandag na Venlo maar weer naar mijn hover veldje, dit veldje ligt naast de A2 met wat obstakels,
daar had ik tijdens het hoveren geen last van gehad dus deze lokatie moest ook nu maar als oefen lokatie fungeren. Oke, oke een paar GROTE obstakels dan, een lantaarnpaal en een
heeeeele grote elektriciteit mast maar ach, die staan toch lekker ver weg. Ik besloot direct maar de stoute schoenen aan te trekken en te beginnen om de pook in hoek te gooien en de heli om
zijn as te laten draaien. Even diep ademhalen en hup de heli op een meter of 10 de lucht in, en de knuppel de hoek in, de heli maakte een draai en na 3/4 om zijn as gedraait te hebben vloog te heli
als een ongeleid projectiel richting de electriciteit mast, na de eerste schrik een verme zwaai aan de knuppel om de heli uit de mast te houden, maar na deze correctie ging de heli in een sneltreinvaart richting de lantaarnpaal. K$%^ die dingen staan ineens dichterbij dan ik dacht., nadat ik ook dit obstakel ontweken had kon ik de heli weer in bedwang houden en de heli aan de grond zetten. Pfffff zo eerst even uitblazen, ik had een pirouette gemaakt maar heb er een hartkwaal bij gekregen. Dit was het dus niet, ik heb de heli in de auto gezet en op zoek gegaan naar een ander veld. In de omgeving Utrecht is niet zo heen veel ruimte maar ik vond zowaar na een kwartier een ander veld, ruimte genoeg en ben toen maar direct daar verder gaan vliegen.

De (afgekeurde) hover lokatie:

locatie.jpg


Ik heb de pirouette eigenlijk stapje voor stapje opgebouwd. Ik ben begonnen door eerst de heli op hoogte van de zijkant te bekijken en steeds een stukje verder te draaien. Zodra ik de kluts
kwijt was zwaaide ik, gecontroleerd, de heli weg of draaide de heli weer met zijn staart naar mij toe en begon weer opnieuw. Dit heb ik net zolang gedaan tot de heli een pirouette maakte.
In het begin ziet het er uiteraard allemaal erg onzeker en slordig uit, soms gehaast. Maar tijdens het pirouette oefenen heb ik ook het nose in vliegen wat verder uitgebreid. Ik had dus vaak vliegsessies waarbij ik de pirouette oefende en tevens vaak ook "nose in" oefende. Ook nu geldt weer, vaak doen dan wordt het vanzelf steeds meer vertrouwd. Ik durf nu zonder enige angst eigenlijk wel de heli nose in te vliegen en zonder zenuwen.

Omdat ik de laatste wedstrijd ook minimaal 1 vlieg figuur wil vliegen, oefen ik ook een Stall turn. Nou dacht ik altijd dat ik deze al een beetje kon vliegen omdat, als ik rondvlieg, wel meer de heli een stuk (je) vertikaal trek en vervolgens dan 180 ° draai en weer terug vloog. Maar na mijn bezoek in Meerhout, waar ik Remon en Bas een "echte" Stall turn zag vliegen, bleek mijn stall turn meer op een verticaal hupje. Bij een stall turn vliegt de heli nadat je hem vertiaal getrokken hebt nog meter of 5 to 10 door, nou bij mij niet en daar moest ik dus nog wat aan gaan doen. Ik ben eerst begonnen om van links naar rechts en en andersom RECHT! voor mij langs te vliegen. Met een gyro met HH is dat soms verdomd lastig heb ik ervaren, maar oefening baart kunt en het gaat steeds beter. Ik durf ook steeds verder te vliegen waardoor je meer snelheid kan opbouwen om een stall turn te maken. Ook dit figuur
heb ik dus met kleine stapjes opgebouwd en gaat steeds beter. Hij moet nog hoger maar er zit progressie in, ook nu weet ik steeds beter te anticiperen op afzwaaiers die de heli nog wel eens maakt. Als je nieuwe zaken uitprobeert is het eigenlijk in het begin afwachten wat je wachten staat en kijken of je de heli kan corrigeren als hij anders uit een figuur komt dan je van te voren bedacht had.

Op het moment dat ik dit verslagje schrijf heb ik volgens mijn logboek 84 vluchten van +/- 7.5 minuut gemaakt. Dit lijkt veel maar als ik terug kijk naar mijn progressie dan heb ik nog een zeer lange weg te gaan.Ik heb 3 accu's en een vlieg sessie bestaat bij mij dus uit 3 vluchten van ongeveer 7.5 minuut. Ik vlieg deze achter elkaar leeg en ga dan naar huis, ik merk alleen wel dat na de 2 accu's de concentratie iets minder begint te worden. Ik ben ook wel eens tijdens een oefen sessie gestopt, gewoon omdat ik mij absoluut niet kon concentreren. Het lukt dan niet en de kans dat het fout gaat is erg groot en ben naar huis gegaan. Ik ben ook wel eens gestopt omdat het allemaal even te "goed" ging en ik merkte dat ik steeds meer risico ging nemen. ook toen ben ik gestopt omdat ik in de gaten kreeg dat ik een beetje te overmoedig begon te worden.Ik denk dat dit soort zaken horen bij het oefenen, en dat het positief werkt dat je zelf in de gaten hebt waar je mee bezig bent.

Ikzelf denk ook dat je progressie uit fases bestaat. Als je besloten hebt wat je volgende "stap"zal zijn dan moet je deze move/figuur eerst DURVEN vliegen, als je het eenmaal gedaan heb en weet wat er ongeveer kan gebeuren komt de volgende fase , het vertrouwd maken van je nieuwe move/vliegbeweging, als het figuur vertrouwd is dan ga je het verder perfectioneren en gaat het steeds meer "vanzelf". Iedereen die begonnen is met het heli vliegen weet wat het is om de heli in het begin te laten hoveren, daarna wil je steeds verder maar zijn het stappen. ik denk dat je het helivliegen echt in de vingers heb als je kunt hoveren, rondvliegen en de standaard figuren als een looping en roll, autorotatie en nose in onder de knie heb. Als je deze basis technieken beheerst dan verwacht ik (ikzelf ben nog niet zover) dat het verder uitbouwen van je vlieg kunsten gemakkelijker verloopt. Ik kan het verkeerd hebben maar ik merk zelf dat het corrigeren van de heli makkelijker verloopt dan twee maanden geleden en dat ik steeds meer zelf vertrouwen opbouw.

Ik kom er nu ook achter dat oefenen voor wedstrijden ook een negatieve werking kan hebben op het uitproberen van nieuwe vlieg figuren/moves. Zeker als je nieuwe figuren gaat vliegen ziet het er niet mooi uit en oefen je steeds weer hetzelfde, net zolang tot.....tja tot wanneer? Het moment totdat een figuur perfect is kan wel maanden duren en voordat je het weet oefen je maar een paar figuren maar kom je niet verder. Dit realieerde ik mij de afgelopen week omdat ik eigenlijk maar een paar nieuwe figuren aan het oefenen was en moet er wel 6 gaan doen! Ik ben nu dus een iets andere oefen indeling aan het maken om ook nieuwe zaken te gaan proberen. Ik probeer nu figuren te combineren, buiten de stall turn ben ik ook een Pull back aan het proberen. Het begin is identiek als de stall turn alleen de afronding is anders. Dus ik oefen wel iedere keer het verticaal trekken en rond het dan anders af, of de heli draaien en het moet een stall turn voorstellen of ik trek de heli horizontaal , vlieg iets achteruit en duik weer naar beneden om op dezelfde hoogte als ik hem ben begonnen weer uit te vliegen. hahahaha op papier klinkt het als een pull back maar in het echt....lijkt het echt helemaal nergens op. Ik heb de pull back nu een keer of tien geprobeerd, het is dat ik weet dat ik hem probeer te vliegen want het lijkt meer op....ehhh niks. Hier gaan we weer, wat is dat moeilijk zeg, alleen al het heel even hoveren op grote hoogte! Ik ben geen snelle leerling en ben bang dat dit mij ook weer heel veel accu ladingen gaat kosten.

Nog een punt waar ik te weinig aandacht heb besteed is de vieg lokatie, ik heb een paar hoverveldjes op 5 minuten afstand en kan daar prima wat hover figuren maken zonder dat ik gestoord word en andere tot last ben. Maar nu ik steeds meer rond wil vliegen zijn deze velden steeds minder geschikt. Het eerste veldje waar ik veel oefende heeft aan 1 zijden bomen, deze staan vrij ver weg maar toch hou je er rekening mee en blijft daar gevoelsmatig vandaan Een andere plaats was op ruime afstand van en parallel naast de A2, wel op een bouw terein. Ook hier staat op ruime afstand obstakels maar je houd erwel rekening mee dat ze er staan en vliegt er ruim vandaan. Ik merkte pas vorige week hoeveel invloed het had , deze opstakels, toen ik op een heel ruim veld vloog zonder enkele obstakels. Het lijkt wel of je dan ineens "bevrijd" bent van een hoop beperkingen en vloog heerlijk grote bochten en kon de stall turn op ruime afstand oefenen. Ik kreeg eigenlijk direct de indruk dat het een stuk beter ging? Ik vloog het afgelopen jaar dus altijd "wild" maar aangezien al mijn huidige veldjes te klein worden en teveel obstakels krijgen denk ik er hard over om lid te worden bij een vliegclub met een ruim veld.

Nog een leuke, afgelopen maanden was het eigenlijk prachtig vliegweer maar was wel benieuwd hoe het allemaal gaat als er een puist wind staat. Afgelopen week was er zo'n middag, eindelijk een beetje droog maar wel een vlagerig windje ik de heli in de auto en naar mijn veldje om te zien wat er gebeurt. Nou dat was een grote ramp, oke er stond een aardige bries maar ik kon de heli haast niet op zijn plaats houden, de heli stond zo te dansen dat ik niet eens pirouette durfde te maken. Ik heb nog iets aan de toeren gedaan, achteraf iets weinig waarschijnlijk. Diep teleurgesteld weer naar huis en heb op internet hier en daar gekeken om te kijken wat ik hier aan kan doen. Ik had de kop enkele weken geleden al een beetje aangepast om er wat makkelijker mee te hoveren maar ben bang dat de bladen nu het probleem zijn. Ik denk dat de bladen te licht zijn en niet echt geschikt voor het strakke hoveren bij flinke wind.Volgens mij zijn er ook geen andere soorten bladen verkrijgbaar dus moet ik het er maar mee doen. Ik zal de volgende keer iets meer met de toeren doen want ik heb geen andere oplossingen/alternatieven. Verder heb ik geen governor op mijn heli zitten en moet ikzelf dus constant spelen met de toeren im de heli op hoogte te houden

Ik kan maar 1 conclusie trekken, het is veel oefenen en stug doorgaan! Je niet uit het veld laten slaan als het een keer niet lukt. Ik heb op dit moment alleen nog maar meer respect voor de piloten die het nu al goed onder de knie hebben. Ik heb het al eerder gezegd, ik ben geen snelle leerling en het zal mij veel tijd gaan kosten, en ach....ondanks alles blijf ik met volle teugen genieten van deze hobby.

De groeten en tot 19 september op vliegbasis "VALKENBURG";-)

John
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt weer aardig bekend. Alle problematiek rondom velden en nieuwe figuren. Op een gegeven moment wordt het inderdaad wat makkelijker om nieuwe figuren te durven. Bij mij had dat er ook veel mee te maken of ik wist of mijn heli een figuur wel kan. Ik had me bijvoorbeeld altijd wel afgevraagd of mijn heli wel goed kon flippen. De pullback was de eerste figuur die me liet zien dat de staart redelijk strak was. De cobra-v heeft me de rest laten zien. Gister heb ik de eerste volle flips ermee gemaakt.
Ik heb van het begin af aan altijd de staande driehoek met pirouette gevlogen bij de wedstrijden en ondanks dat er wel vooruitgang was zijn de pirouetten me nooit goed gelukt. Pas in het laatste jaar na de grote rotorkop modificaties begon het er een beetje op te lijken, maar het kan ook komen omdat ik er toen zoveel gevlogen heb dat ik het eindelijk ging beheersen. Ja ,ook ik ben een langzame leerling ,maar ik oefen ook maar hooguit 1x per week.
Nou, ik ga heel benieuwd zijn hoe het je vergaat op Valkenburg Airport.
Ik ben er nog nooit geweest dus voor mij wordt het aan alle kanten een verrassing. Ik hoop toch dat het niet als een gekke waait dan.

Steven.
 
hmm die staande driehoek met piro die kan ik ook wel eens gaan oefenen das wel een leuk figuur maar er zijn er zo veel nou eerst maar eens een beetje vertrouwen krijgen met de logo na de pech wat ik heb gehad!
gistern 5 vluchten gedaan en bij de laaste vlucht toch maar ff een flipje erin gegooit:D en hij blijft goed so far:D geen motor falen niks:D alleen nog een beetje tail wag:S
 
Zeker een zeer interessant draadje John. Blijf het in de gaten houden.

ook leuk trouwens je te ontmoeten afgelopen weekend in Cabauw. Was zeker een geslaagde dag.

Gr Gerard
 
@Steven, ik begin er steeds meer achter te komen dat de Trex600 minder geschikt is voor het strakke hoveren. De aanpassingen die ik gedaan heb werken wel maar bij een straffe wind dan is het( voor mij) een hele opgave om de heli op zijn plaats te houden. Voor een 90-er size zijn er genoeg soorten bladen te koop maar voor mijn heli 50- er size zijn het allemaal 3d gerelateerde bladen. Ik denk zelf n.l. dat ,met name voor het hoveren, de Trex te wind gevoelig is doordat de bladen te licht zijn. ik ga deze week de paddle stang weer zwaarder maken maar daarmee verhelp je niet het verticaal jojo-en maar hoop wel dat de heli iets meer op zijn plaats blijft.

Ik hoop dat er op 19 september niet al te veel wind is anders kan het voor mij wel eens erg moeilijk worden om in de figuren een pirouette te maken..

@Gerard, was gisteren idd erg relax zo'n mini meeting, nieuwe gezichten gezien en toch ook weer 3 oefen vluchtjes gemaakt ;-).

Bij elkaar deze week toch weer 15 vluchten gemaakt :-)
 
John, ik denk dat jij jezelf te zwaar beoordeeld.
Met een straffe wind is NIEMAND meer super stabiel in de B-klasse.
Anderen hebben hier dan net zo veel last van waardoor alles weer in balans komt.
Niet te veel zorgen over maken en gewoon even aankijken.
 
Laatst bewerkt:
Ben net weer terug van een oefen sessie en heb weer een hobbeltje genomen. Er stond vrij veel wind vanavond en wilde toch weer wat proberen. Ik heb nu meer toeren op de kop gezet en ben toch weer aan het vliegen gegaan. Voor het eerst nu een stall turn en "pull back" (of iets wat er op moet lijken) met een forse wind gevlogen.
Whoooooo dat is even weer iets anders... maar ik heb het geprobeerd en ben weer een ervaring rijker.

De vorige keer toen er erg veel wind stond durfde ik geen pirouettes te maken maar nu wel :-). Met met toeren op de kop en iets aangepaste expo durfde ik het aan, het is en blijft een opgave om de heli enigzins op zijn plaats te houden maar ik heb nu wel het lef gehad om een pirouette te maken.

En Walter, ik weet dat een ander er ook last van heeft maar ik wil het altijd wel zo goed mogelijk doen. Misschien wel een slechte eigenschap, maar ook als ik van te voren weet dat ik niet KAN winnen....doe ik wel mijn uiterste best OM te winnen ;-)
 
Fantastisch John, mooi om te lezen.

En je gaat er ook echt voor he, super.

Zeg, had je al een caller voor de wedstrijd in Valkenburg?

Ga zo door.

Remon
 
Kost je wel 50 euro..... :rolleyes:

Hehehe... is goed hoor. Ga je nu andere figuren doen of ben je nog niet helemaal zeker?

remon
 
Ik ga zeker andere figuren doen, alleen ik hou nog ff een slag om de arm

Maar ik wil de volgende voor mij "uitdagende" figuren gaan vliegen:

-Hovering M
-Pirouette
-Staande driehoek met 360° pirouette
-Staande rechthoek
-Stall turn
-Pull back

Ik zeg wel van te voren met een slag om de arm want als er een windkracht 6 staat , dan weet ik het nog niet ;-)

Voor mij in iedere geval een vrij uitdagende lijst!

En eehhhh alvast bedankt Remon.
 
Kun jij die stallturn niet vervangen met de rolling stallturn? Zelf vind ik die makkelijker als de pullback. Voor de rest een super nette lijst met figuren, je kunt zien dat je een doel voor ogen hebt! Gaat helemaal goed komen met jou.

Groeten,
Tjerk
 
Tjerk,

Alle figuren zijn moeilijk als je ze goed wilt vliegen. Mijn stall turn,s lukken nog steeds niet goed, 8 van de 10 keer lijkt het nergens op, als ik dan een pull back erachter aanvlieg die nergens op lijkt dan valt het niet zo op hahahahaha.

Nee ff zonder dollen, de pirouette heb ik bewust gekozen en omdat ik tijdens de laatste wedstrijd minimaal 1 vliegfiguur wilde vliegen heb ik gekozen voor de Stall turn. De pull back heb ik de afgelopen weken pas voor het eerst geprobeerd en die deed ik alleen maar om het verticaal trekken te oefenen en de afronding van het figuur af te wissel door de "turn" te maken en een andere keer de pull back.

Ik heb nog nooit een rolling stal turn geprobeerd, tijdens mijn laatste oefen sessie met de stevige wind vloog ik bijna per ongelijk een looping zo'n zwaai kreeg de heli tijdens een stall turn, ik schrok er zelf van.....:-)
 
Back
Top