Vliegend maken Great Planes CAP 580 & DL111

maar 2 seizoenen?

Als je mij een wiel geeft dat 2 seizoenen meegaat spring ik een gat in de lucht.
Ik heb met mijn yak op 2 seizoenen zeker 3 of 4 paar wielen gehad.

Ja, maar ik vlieg niet zoveel als jij doet. Ik zou wel willen maar ik heb nog een gezinnetje.
Volgend jaar ik een deal gesloten dat ik meer ga vliegen. Vorig jaar had ik helemaal weinig tijd vanwege de sport en het optreden als coach.

Dit jaar staat in het teken van modelbouw en F3A-X en dus ga ik er volledig voor. Maar nog steeds zal jij meer vliegen dan mij. Dat geeft niet, ik kijk met genot naar de kunsten van anderen zodat ik er van kan leren.

Greetz,
Thierry
 
heh heh , gaan we wat minder van je c.e zien en horen
lawaaibak haha

Ach, ja de ruimte voor uitlaten is er nu toch. Dus dan wat stiller. Maar prop geluid is toch iets wat voor een show er moet zijn. Dus komend jaar een 23x8 G-Sonic op de eagle ipv een 22x8. Die was toch echt een beetje te gortig.
Maar deze Cap, gaat wel lekker stil worden. Dat is tenminste wel het plan.

Hoe zit het met jouw eagle?
 
is zo goed als klaar
ben er nog de laatste dingetjes aan het in monteren

ik vond het geluid geweldig hoor , dat hoort gewoon bij die kist.
ik weet wel dat ze het niet overal kunnen waarderen , maar ik vind het super klinken;

De mijne moet ook zeker dat typische geluid kunnen halen :D

ben benieuwd naar je nieuwe toestel......
 
Heren,

Inmiddels is het al weer een tijdje geleden dat ik lucht kwam met updates van de CAP580. Dit kwam omdat ik eigenlijk 2 projecten tegelijkertijd aan het runnen was. De MX-2 is inmiddels af en doet het goed.
Afgelopen 3D College was ie mee en heeft ie bescheiden gevlogen tussen het grote spul. Gelukkig was ie niet zo klein als de yak54 van great planes, dus zo erg was het ook weer niet.

Ik heb daar een DL111 en een Mezjlik 28x10 gekocht en afgelopen weekend heb ik de firewall opnieuw ingericht zodat het blokje er goed op gaat passen.
Ik heb besloten om deze direct op het hout te zetten. We gaan wel zien hoe het geluid gaat worden. Anders kan ik nog altijd een speciaal replacement motor mount erop zetten die rubbers bevat en dezelfde afstand heeft als de afstands bussen die erbij zitten.
Dit ding kun je kopen bij engel modellbau: Accessories - Engine Mounts

Zie hieronder het blokje
4548768606_54169910ea.jpg


Verder heb ik de binnenkant leeg gemaakt voor het inbouwen van canisters. De uitlaat keuze is gevallen op 2x Krumscheid 88 VS-5 R. Deze uitlaten zijn 25 cm lang en 6,5 breed. Alle andere uitlaten zijn te lang om het goed weg te werken.

Hieronder zie je de ruimte opgevuld met twee bussen remmenreiniger die ongeveer dezelfde maten hebben. Ze liggen op de foto nu tegen de vleugelbuis aan. Ze moeten een stukje naar voren komen.
4548131833_5cd3fc602a.jpg


Uiteindelijk moet het iets gaan worden als:
Oj26379.jpg

Vt56620.jpg


Ben benieuwd naar het geluid. Weet iemand of die potten een beetje klinken?
Greetz,
Thierry
 
Ben benieuwd naar het geluid. Weet iemand of die potten een beetje klinken?

Ik vond ze niet echt stiller dan de 4 kamer versie, die "klacht" hoor ik wel meer. Bij mij zitten ze op de 3.16m Wagstaff Extra, voorheen met DA150, nu met ZDZ160RV-J. Ze zullen verder qua geluid prima zijn hoor, maar ik had er destijds hogere verwachtingen van...
 
Geluiddemping gaat verder dan een schotje in een potje.
Begin bij de spinner , zorg voor invulling van holle ruimten ,zodat er geen klankkast effecten ontstaan.De propeller met 10 spoed is een goede eerste keuze. Misschien draait de motor ook wel een 28X12 2 blad.
Zelf heb ik goede ervaringen met de 27X10 wideblad .
Zorg dat er geen constructie onderdelen tegen elkaar aan kunnen trillen.
En ja , de motor op rubber helpt heel veel in de geluid reductie.
Met dit soort grote motoren helpt ook de vlieg stijl aanpassen .
Alleen dan vol gas geven als het nodig is .
De horizontale passages met sterk gereduceerd gas vliegen.
 
Thanx 4 the nfo, Ed.

Delen van wat je nu vertelt ga ik toepassen op de MX2. Daar zijn nog wat punten te scoren als ik goed luister.
Bij deze Cap ga ik ook het een en ander doen. Zelf denk ik dat de prop aan de smalle kant is, maar goed voor een eerste keuze idd. Vol gas vliegen is geen optie denk ik met dit vermogen.

De rubbers sla ik deze keer over. Wellicht ga ik de speciale mount proberen van engel als ik de boel klaar heb. Dan ga ik het eens opnemen en aanhoren. Vervolgens de mount monteren en kijken of het scheelt. Dat gaat natuurlijk nog wel even duren. Eerst zullen de uitlaten nog binnen moeten komen.
Over 2 weekjes ga ik de bestelling plaatsen.

By the way. Ik moet toch eens kijken bij dat veld in Wieringermeer. Ik werk iedere dag in Den Helder. Wie weet is dat handig.
 
Laatst bewerkt:
Heren,

De uitlaten en bochten zijn binnen gekomen. Het spul is besteld en geleverd bij Aerobertics.
Dat gaat voor mij toch een beetje mijn hof leverancier worden zo.

Het volgende lijstje gaat er in:

1 x Canister 88VS-5 R with smoke tap
1 x Canister 88VS-5 L with smoke tap
2 x ABF-header KS
1x PTFE-tube 20cm
4x spring clamb for PTFE-tube
1 x DA Tankdop (Ondanks een DLE111) :-)

Inmiddels heb ik ook de betreffende ondersteuning voor de uitlaten gemaakt. Hiervoor heb ik de bestaande onderkant aan moeten passen (Lees: uitbreken) en nieuwe ondersteuning moeten maken voor het landingsgestel en uitlaat houders.

4661266548_331d08dd58.jpg


4661267022_b56833b0a8.jpg


Hieronder vanaf de bovenkant. Daarbij moest dus de bestaande tank paneel verwijderd worden zodat ik de kamer voor de uitlaten kon maken. Het exit gat zit netjes aan de onderkant.
4661268124_0d4771ca81.jpg


Toen alles netjes gelijmd was en de uitlaten goed pas zaten, heb ik de bovenkant gemaakt waarop de tanks komen te zitten. Tevens zorgt dit paneel ervoor dat de uitlaat kamer enigszins afgesloten is t.o.v. de binnenkant van de kist. Oftewel de binnen stromende lucht, moet via de onderkant naar buiten. Een beetje zal zich gaan ophopen in de kist zelf.

Zie hieronder het plankje. Achter de tanks, komt de rook pomp met lipo. De tanks zijn beide 750 ml met klunk. Eén voor de rook en één voor de benzine.
4660646739_3940959cda.jpg


Nadat alles op maat gemaakt was, kon het plankje erin gemaakt worden.
4660658335_77868a183e.jpg

Nu zie je mooi de gereserveerde ruimte voor de smoke pomp. Tevens kun je zien dat aan de voorkant in de binnenkant ook een opening is. Hierdoor kan de hete lucht van de uitlaten toch een beetje de kist in komen. Ik vermoed niet dat dit een serieus probleem gaat geven.

Nadat vanavond mijn bankschroefje vast gezet is aan mijn werkbank, kon ik de bochten gaan buigen. Eerst dan maar even op zoek in de schuur naar een soort staaf om als hefboom te laten fungeren. Na 10 minuten struinen had ik er een gevonden. Geen idee wat het waarvoor het was maar het voldeed.

Na een klein half uurtje buigen, meten, buigen, meten, buigen en meten, had ik er één helemaal af.
4661271464_3f5ee1baa9.jpg


In eerste instantie geeft KS aan dat de headerpipe tussen de 20 en 22cm moet komen te zitten. De lengte die de pijp nu heeft is ongeveer 24 cm. Korter kan altijd nog.

Hebben jullie eng idee wat een langere headerpipe gaat doen met geluid en power?

Groetjes,
Thierry
 
Laatst bewerkt:
Hebben jullie eng idee wat een langere headerpipe gaat doen met geluid en power?

Beter middengebied, minder topvermogen. Echter is die 2cm iets wat veel mensen er standaard bij nemen om een beter middengebied te krijgen, zonder echt merkbaar vermogensverlies, zelf doe ik dat ook altijd.
 
Dan laat ik 'm lekker zo lang. Korter kan altijd nog. Wat vermogen betreft zou ik genoeg moeten hebben met 111 cc op deze kist.

Thanx 4 het antwoord.

Vanavond weer oefenen voor de volgende wedstrijd
 
Zo, ik ben weer wat verder gekomen met de cap. De bochten zijn gemaakt. De uitlaten zitte erin en de box waarin ze zitten is ook helemaal afgemaakt.
Het blok zit er definitief op, de ontsteking met het speciale stukje electronica zit erin, de gasstang zit erin en servo is aangesloten.

Nu nog de emcotec en de laatste 2 hoogte roer servo's. Vanavond haal ik de 2 hoogte roer servo's op. Die probeer ik er vanavond nog in te meubelen. Volgende week de emcotec erin.
Dan zouden mijn lipo's volgende week binnen moeten komen, en dan is het spul klaar.

Hieronder alvast wat foto's:

4732496244_5725ee20a9.jpg


4731848777_8b6d01f940.jpg


4732492914_8b454793ba.jpg


4732494224_da502cd7a3.jpg


4731848259_0068d254b2.jpg


4732491276_7782f01ab4.jpg


4731847271_07c9398095.jpg


4732493820_928041369a.jpg


4731851555_334dd27499.jpg
 
Dat is idd een nadeel van folie. Maar het oude ventje is weer strak na een paar strijkjes met de bout.
Het staartwiel met veertjes zot er nu ook goed op. Nu nog even wat kabeltjes solderen en dan is ie bijna klaar.
Eerst even op vakantie. Als ik terug ben dan kan ie wat mij betreft de lucht in.
 
Heren,

Eindelijk kan ik even tijd vinden om mijzelf even achter de PC te krijgen.
Ik heb inmiddels een emcotecje gescoord. Het is de DPSI RV Mini 5 Magic geworden.
4945646938_539059a18c.jpg


Er zitten 2 dikke lipo's in van elk 2S 3800 mAh. Deze voeden de emcotec en de igintion.
De iginition gaat via de dat snufje electronica die op zijn beurt weer direct op de emcotec zit.

4945064709_50cefb0511.jpg


Hieronder zie je het totaal overzicht met smoke pump.

4945649328_1254651648.jpg


Eerste vlucht
Dit was natuurlijk spannend. Eerder had ik al een grond test gedaan en daarbij ook de range test. Dat ging allemaal goed.
Afgelopen vrijdag avond was dan toch de eerste vlucht met een 100cc bak van rond de 13,5 Kg.
Eenmaal aangekomen op het FMS veld, even heel relaxed alles opbouwen en neer zetten. Nogmaals een range test doen. Daarna gewoon gaan met de gele banaan.
4933129690_fcb73e925b.jpg


Hier heb ik een klein stukje video van de start.

<object type="application/x-shockwave-flash" width="400" height="300" data="http://www.flickr.com/apps/video/stewart.swf?v=71377" classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000"> <param name="flashvars" value="intl_lang=en-us&photo_secret=1dd4cebff0&photo_id=4945212641"></param> <param name="movie" value="http://www.flickr.com/apps/video/stewart.swf?v=71377"></param> <param name="bgcolor" value="#000000"></param> <param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed type="application/x-shockwave-flash" src="http://www.flickr.com/apps/video/stewart.swf?v=71377" bgcolor="#000000" allowfullscreen="true" flashvars="intl_lang=en-us&photo_secret=1dd4cebff0&photo_id=4945212641" height="300" width="400"></embed></object>
 
We zullen het meemaken te odoorn thierry

Hij is erg mooi geworden
En ik vond het erg leuk hem eve van dichtbij te hebben kunnen bewonderen
Hij zal wel behoorlijk wat oververmogen hebben Met de DLE 111
 
Heren,

Inmiddels heb ik er een 7 tal vluchten op zitten met de CAP en ik kan het resultaat in 1 woord zeggen. Cooolll!!!
Wat een prachtig geluid, view, silhouet en een performance heeft die kist.

Zwaar? Op de grond misschien maar met vliegen totaal niet. Het ding voelt als was in je handen. Niks doorzakken en rare eigenschappen. Geen wingrock of andere high wingload achtige perikelen. Niks uitbreken.
Je kunt er prachtige lomcevacks mee uitvoeren. Meskant wilde ie een beetje naar de belly. Dat is er uit gehaald met een mixertje.

Ik ben trots dat ik een echte Cap heb. Weer eens iets anders dan de extra's en yak's in het veld.
Deze gaan we voorlopig nog een tijdje uitmelken voordat ie naar zijn uiterste houdbaarheid datum gaat.

Greetz,
Thierry
 
Thierry,

Een spetterende kist!

Heb je al eens het toerental gemeten van deze setup.
Dus met de 28x10 mejzlik 2blad prop.

groet Twan
 
Back
Top