dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    Moederdag

    Hoi allemaal,

    We hebben weer lekker niks gedaan, Tjerk is naar de smackdown in Denemarken en wij hebben moederdag maar even gevierd. Dus vandaag maar niet naar het veld dat doe ik donderdag dan maar wanneer het hemelvaartsdag is.
    Niks doen doe ik altijd thuis en omdat ik wat met epoxy en glasmatten in de weer ben dacht ik maar eens een nog net niet gesneuveld blad onder handen te nemen. De bladen die ik op de Eagle had zitten vond ik fijn hoveren en omdat en eentje de crash nagenoeg had overleefd heb ik die maar even schoongemaakt en wat plekjes strak gemaakt om er mogelijk een mal van te maken. Met een ander blad was ik daar al eens mee begonnen maar dat is denk ik mislukt omdat ik me geen moeite genomen had de juiste lossingsmaterialen aan te schaffen. Een clublid van me had zich vroeger al uitgebreid met het maken van mallen en modellen beziggehouden en ik ben onlangs maar eens gaan buurten voor wat spulletjes.
    Het was me met name te doen om een mal van een romp van een 30er heli. Ik had al eens een romp uit die mal gehad maar ooit weggedaan bij een ruildeal. De mal lag al lange tijd ongebruikt en het had niet veel gescheeld of hij was ooit weggegooid..... :hammer:
    Toen ik langsging voor de spulletjes lag er voor mij ook een krat met glas en koolstof klaar. Wow wat een mooi spul zeg. Vooral die koolstof , Ik zie de rotorbladen al voor me.
    Het rotorblad wat nog heel was heb ik weer mooi gemaakt en het blad wat kapot was heb ik ontleed. Dit was een heel oud ding, maar tevens daardoor interessant. Met oud verwacht ik dat het in het midden van de tachtiger jaren is gemaakt. Wat is hier namelijk bijzonder aan?

    [​IMG]

    Als je goed kijkt op het plaatje dan zie je vooraan de leading edge van het blad. Deze is versterkt met rovings. Echt extreem. Het blad is bij de crash dan wel gebroken maar er zijn geen stukken weggeslingerd. Aan de achterzijde van het blad ligt een wit blokje. Dat is een mengsel van steenmeel en epoxy. Waarom dit? In de begintijd van de kunststof (maar ook de houten) bladen was men doodsbenauwd voor sneldraaiende rotorbladen met lood. De FAI heeft toen gesteld dat er geen lood in de rotorbladen mocht zitten. De wedstrijd piloten zijn toen aan het experimenteren gegaan om een alternatieve oplossing te zoeken. Epoxy vermengd met steenmeel dus. Ik was verrast het een keer te zien in het echt. Er zit een beste grote plak in, het stukje wat ernaast ligt op de foto is maar een stukje ervan. Maar wat je er ook van vindt: het was veilig gemaakt. Ik heb het getest, het is zo!

    Ook veilig zijn NHP bladen. Heel anders gebouwd, maar okay. Ten eerste zijn ze voor mij aantrekkelijk omdat ze een zeer reeele prijs hebben als je ze in engeland koopt en daarnaast vliegen ze ook goed. Als een NHP blad crasht zie je weer een blad wat aan een geheel blijft:

    [​IMG]

    Ook het lood blijf netjes zitten , ze hebben het in een kous gestopt en daarna ingelijmd. Eenvoudig en doeltreffend.

    [​IMG]

    Een chinees blad wat ik ooit gehad heb heeft bij een slechte landing gelijk afscheid genomen van zijn loodstrip , want ik heb toen iets vlak langs mijn hoofd horen zoefen.

    De mal die ik van dat nog goeie chinese blad had gemaakt had ik , nu met goeie losmiddelen, nog 1 kans gegeven. Daarna had ik nog veel te veel epoxy over en heb gelijk maar de rompmallen bestreken en klaargemaakt. We zullen zien wat het wordt. een beetje glasmat en 150 gram epoxy:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    We zijn benieuwd wat het resultaat gaat zijn. Het is allemaal vooral bedoeld voor de oefening met de materialen. Ik denk dat ik er wel wat van ga leren.

    Zteven!
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Weer machtig interessant Steven, ik ben benieuwd naar je resultaten. Hopelijk tot over 3 weken.
     
  3. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dit is euh.. die Staysee? Misschien dit jaar nog klaar?
     
  4. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    nee nee,

    Dit is niet de Staysee copy, Dit is een Shark voor een 30er. Echt voor het oefenen. Vanavond ga ik em denk ik uit de mal proberen te krijgen.
    Als dat allemaal mooi gaat heb ik weer een beetje ervaring erbij om de Staysee ook in ene keer goed te doen.

    Zteven
     
  5. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    En die blauwe 90'er die je had.
    Herbouw je die nog eens?
     
  6. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    Ja Walter da's een goeie natuurlijk.

    Wellicht is daar supermakkelijk een goeie heli uit te toveren voor mij. Helaas heb ik nog steeds problemen met de YS motor. Ik ben bang dat ik em gemold heb. Ik heb onlangs er fabrieksbrandstof in gedaan met 15% nitro en dunne olie ,maar het resultaat was nog hetzelfde: Op hover niveau en harder gaat de motor armer lopen , maar wat meer tijd eraan besteden kan ook wel eens helpen nu. Heb ik nog niet gedaan. De laatste keer dat ik ermee bezig was dacht ik op een gegeven moment: ik wil vliegen ,niet prutsen!......

    Omdat ik wel nieuwsgierig van aard ben en ook toch een beetje ongeduldig heb ik de mallen maar gelost vanavond. Eerst de cockpitkap maar: En jammer dan. De epoxy was toch weggezakt of niet goed ingesmeerd, de kap is deels niet goed doordrenkt....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor de romp had ik op advies van mijn clubgenoot een mooie mat genomen, toch had ik er beter dan twee lagen dik in kunnen doen. En ook hier nog enige grote luchtbellen. Erg makkelijk is het niet hoor...

    [​IMG]

    Hier op de staart en hier achter de cockpitkap

    [​IMG]

    Totaal plaatje:
    Het weegt nog geen 200gram bij elkaar... Misschien versterk ik em nog , misschien maak ik beter nog 1 .Of 2.

    [​IMG]

    Als je de romp aanraakt is het net zo'n slappe PET fles . Jammer.

    De rotorblad mal is daarentegen weer wel beter. Slechts nog een enkel klein luchtbelletje opvullen en klaar is ie. Het rotorblad die als "moeder" heeft gediend is helaas wat van zijn gelcoat kwijt.

    [​IMG]

    Groeten van iemand die zich veel te veel nevenactiviteiten op de hals haalt,

    Zteven!
     
  7. helipat 21

    helipat 21

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    44
    Locatie:
    in de kelder voor nu
    romp

    Hoi, Steven, goed bezig zo te zien. Ik heb bij mijn eerste romp ook luchtbellen gehad. Iemand gaf mij het advies om voordat je de weefsels erin legt eerst de mal een keer voor te smeren met hars als een gelcoat en dat werkt. Daarnaast om minder luchtbellen te krijgen kan je ook je weefsel op een plank met plastic folie als beschermlaag voor strijken en daarna inbrengen in je mal en met een kwast of een ontluchtingsroller de bellen verwijderen.
    in een tabel hoe ik dit doe:
    1: insmeren met hars of gelcoat (niet teveel, loos gewicht en geeft geen sterkte)
    2: wachten totdat hij begint te pakken (vingerproef-kijken of de hars begint te geleren)
    3: opnieuw een dun laagje hars inbrengen in de mal.
    4: dan de weefsels (voorgestreken of niet- wat je zelf het makkelijkst vind om te werken)
    5: de droge plekken met hars bijwerken.

    Verder vind ik je mal van je rotorblad goed gelukt (ben er zelf ook mee bezig). Pas alleen op dat je flensen niet te dun maakt (bij mij gingen ze krom staan, nu begrijp ik waarom ze die altijd opvullen en dik zijn ;)).

    Veel succes en gr.Pat.
     
  8. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    top reuze leuk

    Dank Patrick,

    Het is altijd bemoedigend te weten dat anderen dezelfde dingen hebben meegemaakt.
    De volgende zal ik inderdaad gaan voorstrijken in de mal. Ook denk ik dat ik de glasmat in wat meerdere stukjes ga knippen om de "moeilijke" hoekjes en gaten beter te krijgen. De lichte mat die ik in de romp gebruikt heb is dus wel te dun maar zuigt zich prima vol, de zwaardere mat die ik voor de kap heb gebruikt is dus helaas niet goed volgezogen. ( of het is tijdens het drogen naar beneden gezakt)

    nou, ik ga de mal maar weer eens in de was zetten...

    Zteven!
     
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    zow, Vandaag mooi weertje buiten dus hop, spullen gepakt en naar het veld.
    Het was natuurlijk redelijk druk op het veld en dan maak je altijd weer weinig vluchten.
    Evengoed heb ik de hooveroefeningen weer gedaan , ik moet mezelf echt toespreken om ze rustig aan te doen want dan gaan ze een stuk beter.
    Na enkele geconcentreerde momenten begint de heli opeens te pirouetten. Nee he? wat nu weer , eeuuuuh idle eeuuuh nee : Hold! en de heli stopt te pirouetten en wordt redelijk zacht geland. PPPFFFFFT. dat was er weer zo 1.
    Weer gezeik met Uni 1, het houd ook niet meer op lijkt het wel. Uiteindelijk is het maar 1 boutje die gebroken is waardoor de roerhevel losgeraakt is.

    Nou maar weer verder met uni 2. Uni twee doet het momenteel erg goed. Hij vliegt lekker ,stuurt lekker en de motor snort lekker. Helaas is de motor niet zo erg sterk. Maar omdat het vandaag niet erg waait is het wel te doen. Dus de denkbeeldige stoute schoenen maar aangetrokken en 1: de Cubaanse 8 gevlogen De tweede "half 4 point roll" is niet gelukt en daar heb ik een gewone halve roll van moeten maken. Okay dacht ik : alles zo scheef als wat maar ik ben door het figuur heen! De cuban 8 is echt een power vreter. Met harde wind vrees ik dat mijn uni's dit figuur niet presteren. Misschien als ik zeer geoefend ben........
    Dan een "candle, 2 half rolls ,half pushed flip". Ik had em vorige week in Eibergen al even geprobeerd en achteraf viel hij me mee. Zo voor de eerste 2 keren vind ik ze mooi.
    Maar nu de "cobra roll ,3/4 pushed flip" . Ooit heb ik eens een flip met 1 van mijn uni's geprobeerd en dat eindigde in een hele rare rol vermixed met flip, eng dus. Maar goed , de candle ging wel en ook de Pull-back's van de sportklasse gingen goed. Dus aanvliegen, schuin omhoog , rol, doorvliegen tot de snelheid eruit is, (volgende keer iets beter wachten tot de snelheid eruit is!) , Pushen voor de flip, de flip heeft een voorwaarste gang maar de heli blijft mooi in zijn baan. Dan stoppen met de flip, oei iets te vroeg , nog een tikje push erbij, Pitch is al licht negatief, de heli maakt weer wat meer vaart , rollen en uitvliegen. Wow. het kan gewoon heh? Nee mijn lijf is niet meer rustig na deze adrenaline stoten. Komt nog bij dat allerlij ongedierte mijn armen wil prikken en irriteren.
    Okay om even tot rust te komen een dubbele rol, das mooi gedaan Zteven! Na al de modificaties rolt de heli als over een snoertje. Ik hoef alleen maar strak en met vaart aan te vliegen, de rol in de hoek en even met de pitch op en neer. That's it! Dan ook even de rol met de inverted secondes. Geen probleem , alleen het in het midden plaatsen van het figuur zal nog een beetje werk vereisen.
    De autorotatie met 2x 90graden turn: Eerst maar eens gewoon met de motor aan het parcour uitstippelen. Ook hier heb ik nog werk aan te doen, heel veel zelfs...........

    Later als ik uni 2 weer wil starten voor een volgende ronde voel ik een rotte plek in een tandwiel. Het is die van de koppelingsklok............... alweer werk. Twee helies met een mankement......... Ik ben helaas klaar voor vandaag.
    Gelukkig was het niet al te veel werk om het te fixen, dat heb ik bij thuiskomst dan ook maar direct gedaan. even testen in de tuin ... Van de week maar een avondje er weer opuit.

    Verder heb ik geprobeerd een rotorblad te maken op een ouderwetse maar evengoed goeie manier. Ik ben tevreden over het resultaat. Alleen de volgende keer een dikke glasmat of koolstofmat erbij, want de stijfheid van het blad is te laag. Het resultaat is zegmaar ook ouderwets.
    Het tweede blad is evenzo gelukt en ik heb ermee bewezen dat ik ook gelijkmatig bouwen kan want ze wegen op de gram nauwkeurig evenveel.

    [​IMG]

    Het 1e blad vers uit de mal, ik heb op aanraden van Patrick eerst een laag epoxy in de mal gesmeerd. Het resultaat is bijna luchtbel vrij geworden. Bij het tweede blad is het wel helemaal goed gegaan.

    [​IMG]

    Hier LOOD! Omdat ik van de bouw aan het huis nog wat lood heb overgehouden...... Mooi stripjes van gesneden en erin geplakt.

    [​IMG]

    Ook de Root is gelukt , lekker veel laagje glas en een latje over de lengte van het blad.

    [​IMG]

    Ik heb de eerste bladen zonder kleur gemaakt, ze zijn ook meer bedoelt om te zien wat ik gemaakt heb. In deze foto kan je goed zien dat de naden heel mooi aan elkaar gelijmd zijn en dat van binnen het allemaal goed zit.

    Ik heb er veel van geleerd: Verder met de Staysee, die ik (van de week zelf bedacht) "Spearhead" ga noemen.

    Zteven!
     
  10. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Houd dat lekker zo, tegenwoordig mag je motor stationair blijven draaien bij de autorotatie. Wel 0 punten als je halverwege stopt, maar dat is minder erg dan een stukke heli.
     
  11. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ik blijf me verbazen wat jij allemaal zelf kan maken.
    Zelf bladen maken..... Het zou niet eens in me op komen.
    Maar ben je niet bang dat de heli performance minder wordt? Je hebt al niet veel meer over?
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    Walter,

    ik heb ze in eerste instantie gemaakt om het eens te proberen, gezien deze bladen nogal soepel zijn denk ik dat ik er niet mee ga vliegen, hooguit eens uitproberen. een volgend setje moet harder worden, dan heb ik een leuk setje om helies te checken in zogenaamde test situaties. (Kan je met een gerust hart eens een setje bladen verschrotten.
    Verder zal ik gewoon bladen blijven kopen, zeker ivm de wedstrijden.

    Steven.
     
  13. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ga je Venlo redden met het F3C programma?
    Dat is nog maar 3 weken :shock:
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    Tja,

    ik kom zeker naar Venlo, ik ga ook meedoen. Maar welke figuren wel en welke niet dat ga ik in de komende weken beslissen.
     
  15. 666yeti666

    666yeti666

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    3.880
    Locatie:
    Nijmegen
    Dus je doet mee met de F3C klasse ?
    Ik loop er ook al een hele tijd mee in het hoofd maar die hooverfiguren ..... mmm .... moeilijk !

    Bas
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    Ja Bas,

    het gaat gebeuren. Er is geen betere oefening dan "the real thing". zei Roak , dus gaan met die banaan.

    vandaag heb ik weer een poging gedaan om te oefenen. Het is weer half werk geworden. Het zit de laatste tijd erg tegen op de kleine dingen. De laatste keer ben ik nogal bezig geweest om unistar 1 z'n motor weer goed aan de wandel te maken en toen maakte ik toch weer een tik op de grond met de heckrotor. Vandaag bleek dat er toch schade van gekomen was: Na het landen in de middencirkel tussen de pionnen, toerde ik de rotor af en daarbij hoorde ik een vreemd getik. na kort onderzoek bleek het uit het heckrotor huis te komen. Een snelle inspectie wees uit dat er een tand van 1 der beide tandwielen afgebroken was. Jammer weer , niet met deze heli gaan vliegen, dat loopt fout af.
    Gauw Unistar 2 er weer bij gehaald en startklaar gemaakt. Startmotor derop en vrrrrrr, weg startinbus. Nee ik heb niet die dikke groene locktite bij me.... "Wij wel!" zegt iemand.... Komt het toch nog zover goed dat we even kunnen oefenen.
    vandaag waaide het een beetje met vlaagjes en dat was te merken want de heli was nauwelijks stil te hangen. Omdat ik wel in de veronderstelling was dat ik de heli overstuurde, heb ik de expo waardes nog maar eens aangepast. Ze stond op 34, dus hup naar 40, niet veel beter dus hup naar 50%. Ja nu merk ik het wat. Weer de 3 hooverfiguren geprobeerd. Tja het begon wel wat beter maar nu is de concentratie denk ik ook op. have a break....
    Na een tankbeurt ben ik toch nog maar even de aero's gaan doornemen. De cubaanse acht is vandaag errug moeilijk doordat ik zijwind heb. Boven in de loopingdelen draait de heli telkens de wind in. Bah het lukt me niet. Ook de 4x 180graden rol heeft hier last van maar dat is op te lossen door een veel langere (en dus rechte) aanloop te nemen. dat je zulke basic dingen telkens weer vergeet of stomweg niet doet is niet te begrijpen. Actie puntje voor mijn helper dus. De cobra rol krijgt van mij een fantastische 270graden flip maar deze vorm levert flink wat punten aftrek. Hij is nl in een baan ipv op de plek. Toch ben ik heel blij dat de heli er zo doorheen komt. De spike was ik al niet meer bang voor en die gaat ook heel aardig vandaag. De overige figuren laten nog op zich wachten. Ik maak een landing met een autorotatie die uiteraard niet daar uitkomt waar het zou moeten. maar ze land zachtjes en mooi.

    Mijn adrenaline heeft genoeg level nu en de concentratie is op.
    Het is tijd om naar huis te gaan, mijn kids hebben een balletuitvoering in de schouwburg en ik ga heerlijk samen met de vrouw van hun uitvoering en die van al die andere kids genieten.

    Zteven!
     
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.811
    Locatie:
    hengelo
    Nu de wedstrijd achter de rug is heb ik wel weer even tijd om wat op te kalken. Het was een zeer geslaagde dag gisteren en naar verluid was mijn optreden op zich al zeer spannend. deels komt dat natuurlijk doordat ik al mijn voorbereidingen hier aan het internet en aan jullie lezers toevertrouw. Het was dan ook zeer leuk om weer een aantal gezichten te zien die schuil gaan achter een evenzogroot aantal zeer interessante draadjes met een evenzo groot genietbaar leesgehalte. Lang leve bluebird, helipat en superjohn! Geweldig jullie te ontmoeten.

    Maar eerst de afgelopen week. Het ging afgelopen zondag dus nog niet zo heel erg goed dus heb ik de afgelopen week op dinsdag in de avonduren wat geoefend. Ook had ik het programma nog nooit achtereenvolgens gevlogen dus het werd tijd voor een stevige oefensessie. Ik had ondertussen besloten welke figuren ik zou gaan vliegen. Stoer als ik het zelf vind zijn dat de 1e 8 figuren. Ik had eerder niet verwacht zover te komen dat dit al presenteerbaar zou zijn. Ondanks dat alles nog steeds als een baksteen gevlogen is/wordt heb ik met mijn helper besloten het zo te gaan doen.
    Ook woensdags hebben we 's-avonds nog even wat doorgenomen en toen besloten dat dat voor zaterdag voldoende moest zijn. Ook hadden we besloten dat Uni star 2 de nummer 1 zou gaan zijn met de wedstrijd.

    Zaterdag brak dan eindelijk de grote en geduchte dag aan dat de wedstrijd is. helaas was ik de avond te voren weer te laat in bed terecht gekomen en was het evenzo ongunstig zaterdag ochtend alweer vroeg dag. Om 6:45h vertrokken Harrie en ik vanaf zijn lokatie via Duitsland naar Venlo. We kwamen mooi op tijd aan en ik kon beginnen met in te schrijven en een bak koffie. Gelukkig begon men met de a-klasse en kon ik nog even op adem komen van de tocht en ontzenuwen. Toen ik dan eindelijk aan de beurt was, was ik de nervositeit ook al lang weer vergeten en begon aan mijn eerste hover figuur. Tegen het einde van het figuur begon de heli vreemd te doen. Er was een rare gremlin aanwezig die ik eerder ook al eens heb gehad. Deze Gremlin veroorzaakt het zogenaamde servozücken en die onzin kan ik er niet bij hebben. Ik brak mijn vlucht af, heb de jury gevraagd om een herkansing en dat werd gehonoreerd. Ik moest nu Uni star1 gaan inzetten. Even later stond ik er weer en kon ik weer starten met de hovers. Het ging natuurlijk slechter als thuis maar er stond ook een vervelend briesje . Ik troost me met de gedachte dat ik enkele andere klasgenoten ook met de wind zien stoeien. Na de hoovers begin ik aan mijn figuren waarvan een aantal ook ernstig mis gaan ondanks dat helper Harrie me helpt herinneren dat ik wijd moet uitvliegen en strak moet aanvliegen. HHMMM, Uni 1 vliegt niet zo strak aan, zometeen maar even de expo controleren. Figuur 9 vlieg ik maar in een rechte lijn voorbij en figuur 10 wordt geen autorotatie maar gewoon een landingsvlucht volgens voorgeschreven patroon. Geland PFFF, ... Klaar!



    Een luid gejuich klinkt over de Venlose heide en ik kom vanuit mijn concentratie in de levende werkelijkheid terecht. Wow, dit is eigenlijk mooier dan de eerste prijs. Iedereen bedankt voor jullie aandacht en vooral ook Harrie , bedankt voor het callen en stiekum co- piloten. Ik juich even mee want ik vond het ook heel wat.
    Toen de sportklasse. Mijn aandacht was een en al bij mijn eigen dingen natuurlijk. Iets meer expo programmeren en de heli weer aftanken. hmm, lachen hoor : een programma van een minuut of 8 a 10 vliegen en de tank is nog voor ruim een derde deel gevuld. En dat terwijl je een groot deel op volgas vliegt.
    Opeens wordt mijn aandacht naar het veld geleid , sportklasse ,... oei, is John al aan het vliegen? Nee het is Yuri, en John is daarna aan de beurt. John vliegt indrukwekkend zo voor zijn eerste wedstrijd. echt heel mooi. Hem overkomt hetzelfde als mij. na zijn laatste figuur klinkt er een luid gejuich en applaus! Wat een teamspirit!

    Mijn tweede vlucht wordt marginaal beter als de eerste. Weer verpruts ik enkele figuren door slecht aanvliegen en stuurfouten, maar getroost. Alles blijft wederom heel. Wel heb ik halverwege een vreselijk droge mond van de inspanning en de transpiratie die grotendeels door het warme weer veroorzaakt wordt. Net zoals na de eerste vlucht neem ik in de pauzetijd maar weer voldoende water tot mij. Da's goed voor de concentratie las ik in het laatste bijblad van de KNVvL.



    Ik was zeer blij dat iedereen drie rondes kon vliegen. Mijn derde rond ging ik met meer ervaring en meer vertrouwen in. Voor mijn gevoel was er iets minder wind. Maar het was enkel mijn gevoel. ook in deze ronde doe ik de hover figuren met de tail in de wind. Het heeft twee redenen: de eerste is dat dit mijn "makkelijke" kant is en het tweede is dat dan de halve cirkel met de wind mee geschied. Tijdens mijn oefensessies is telkens gebleken dat ik er nog een probleem mee heb dat wanneer ik boven in de cirkel zit en verder tegen de wind in moet opboxen dit slecht gaat. En als ie dan haat gaat ie weer veels te hard waardoor ik altijd niet goed uitkom. Helaas verpest ik de cirkel in het tweede stuk dit keer evengoed, ondanks de wind mee.
    De diamond ging erg mooi vond ik, ook de pirouette blijft op zijn plaats. Dan de vliegfiguren: dit keer lukt de dubbele rol niet. Het is weer doordat ik em verkeerd aanvlieg. De meeste keren vlieg ik gewoon niet ver genoeg weg om de heli in een rechte baan te zetten voordat ik het figuur inga. Aan het einde van het figuur verpruts ik em zodanig dat ik em beter al na de eerste rol had kunnen afbreken. Op dit moment staan er nog 2 figuren op het programma. De looping met piro sla ik over en vlieg ik weer in een rechte lijn voorbij. Ik vlieg vervolgens aan voor de landingsvlucht maar omdat ik goed aanvlieg , niets te verliezen meer en er een goed gevoel over heb gooi ik de "hold" om en maak ik er een autorotatie van. Ik maak de bocht, waarschijnlijk is het meer 1 van 180 graden dan 2 van 90 graden , maar de heli houdt mooi snelheid komt gelijkmatig omlaag en komt fantastisch op zijn doel af. Het laatste stuk van de autorotatie zie ik de heli eigenlijk heerlijk rustig op me af komen met voldoende voorwaartse snelheid. Harrie roept dat ik moet remmen want anders ga ik over de landingsplek heen. Ik gooi de heli dus iets achterover en kan de heli netjes landen. Niet in de cirkel maar het levert wel punten op. Wederom gejuich, mijn dag is volmaakt. Deze vlucht is wat ik wilde laten zien!

    Zteven!
     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2020
  18. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Hardstikke leuk dat het zo goed gelopen is en petje af hoor, bij mij ging er ook altijd vanalles fout wat normaal geen probleem moest geven. Ander veld, andere wind, "vreemde ogen" en de zenuwen in bedwang houden is niet makkelijk.

    Proficiat!:worship:
     
  19. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Steven het was een zeer geslaagde dag in Venlo, ik heb je voor het eerst ontmoet en heb je uiteraard ook je verhalen hier gelezen en heb nu nog meer respect voor je doorzettings vermogen en je geniet zichtbaar van de hobby.
    En inderdaad Steven, dat applaus en gejuich na je ronde......ik ken het gevoel ;-) .

    Goed gedaan man en spreek je snel.
     
  20. Lazerbeak

    Lazerbeak

    Lid geworden:
    2 jan 2005
    Berichten:
    1.284
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Ja, dat he'j weer mooi doan! Met die ouwe meuk, ging dat toch best leuk!

    Groenten,
    Tjerk ;)
     

Deel Deze Pagina