Autorotatie ?

Hoe kun je het beste beginnen met autorotatie oefeningen ?
Is er een minimale hoogte om mee te beginnen ?
Natuurlijk met de neus tegen de wind in

hoe zijn jullie begonnen ....

ben benieuwd ….

Bas
 
Ik ben veel in de sim gaan oefenen met autoroteren. In Phoenix kan je de engine failure op 'random' zetten, dan gaat hij 'onverwachts' uit.

In het echt ben ik nu met mijn 700 ook een beetje begonnen. Hang de heli stil op een meter (of iets erboven) en gooi dan de motor uit. Met de 450 doe ik hetzelfde, maar die komt een stuk sneller naar beneden. (is wel op een grasveld)
 
ja, dus toch met de sim beginnen.

Regelmatig schakel ik ook de motor uit op een metertje of wat, ja, dat durf ik nog wel :-)

Bas
 
Het gevaar zit in de voorzichtigheid.
Door voorzichtigheid wil je dat ding snel naar beneden hebben => -10
DAT kost juist energie.

John heeft destijds een aardige beschrijving gemaakt:
Auto Rotation Landings


Mijn persoonlijke tips:
- Check je zender dat je gyro OOK werkt tijdens throttle Hold
- Ik had dit eens niet en dan is je staart een dweil tijdens een auto

- Test op de sim de auto.
- Test ook het weer AAN zetten van de motor (worst case scenario)
Je wilt dit instinctief kunnen doen.

- Doe eerst een paar auto's op 1 meter hoog om het gevoel te krijgen.
- Miscchien één op twee meter maar dan moet je al zeker van je zaak zijn. Vanaf 2 meter kun je hem al mollen.

- Dan de echte auto basics.
- Pitch verschil kost head spead !!! zorg er voor dat pitch wisselingen smooth gaan en niet te veel graden tegelijk.
- Gebruik de wind
- Gebruik flaring

De Auto:
- Bouw voorwaarde snelheid op, tegen de wind in.
- Hit throttle hold
- Ga in een schuine lijn naar onderen
- Tail draaien kost VEEL energie.
- Gebruik niet MEER dan -5 graden. -10 LIJKT beter voor je gevoel maar in feite kill je dan de headspead.
- Ongeveer vanaf 5m ga je flaren maar je behoud -5
- Het flaren zet voorwaardse energie om in opwaarse energie.
- Je ziet de heli minder snel dalen terijl je de pitch niet veranderd. Je bouwt zelf extra headspead op.
- De heli laat je tot ong. 1 meter flaren totdat de voorwaardse energie er uit is.
- NU pas gaat de landing energie KOSTEN.
- Je balanceert tussen langzamerhand positieve pitch terwijl je heli langzaam zacht land.
- rechte touchdown.

Wat als het fout gaat?
- Motor aan zetten
- Als je te weinig energie over hebt laat je de heli sliden engebruik je de laatste energie alleen om niet te hard neer te komen.

@Bas
Je hebt een 90 size.
Makkelijker wordt het niet.
 
Toevoeging, hoe kleiner de heli hoe meer negatieve pitch je wel nodig kan hebben. Vooral met een flinke partij wind.
Bij ECS's wel ff kijken of ze nog aan willen na T hold. Zit vaak een pauze tussen. Maar met een 90 size heb je behoorlijk veel spelingsruimte :)
 
Bij een brandstofheli kan je beter de motor stationair laten lopen(th hold op dat percentage zetten) mocht het fout gaan, kan je hem weer vol vermogen laten geven in een paar seconden..
 
Ik heb ook eerst de auto`s geoefend met mijn 500, wil best goed al is het daar iets harder laten vallen en dan vlak boven de grond flaren.

Bas, ik weet niet of je mijn 2e autorotatie op de wedstrijd gezien hebt???
met dank aan de walter en tjerk ging die supergoed.

Een 90-er is veel makkelijker, die laat je gewoon naar benee zweven.

oefenen op de sim en niet de fout maken dat je te snel naar beneden wil.

Remon
 
Als het op de sim lukt... Lukt het buiten zeker ook! Buiten is het vaak makkelijker door de betere orientatie. Op de sim is het erg moeilijk inschatten wanneer je de flare in moet zetten. Dus gaat het 9 van de 10 keer goed op de sim... Waar wacht je nog op?

Verder zijn alle tips al wel gegeven, dit was bedoeld als extra motivatie om het gewoon te proberen. 10 op 1 dat je zoiets hebt van " was dat alles?". Om het sierlijk en gericht te doen is heel andere koek!

Succes,
Tjerk ;)
 
tja ik had er ook erg veel moeite mee hoor. totdat iemand mij zij dat ik gewoon tijdens het landen vlak voor touchdown throttle hold aan moest zetten.. nou, de eerste keer zocht ik mij rot naar die switch terwijl hij vlak boven mijn vinger zat haha zo gespannen was ik toen. Nu is het automatisme om tijdens het landen de energie uit je machine te halen tijdens het landen. naarmate ik daar aan gewend raakte durf ik hem ook veel makkelijker uit te zetten op grotere hoogte. uiteindelijk gaat het wennen en is het eigenlijk best gaaf om te doen
 
De Autorotatie met een echte helie ;)

Ik zal even proberen uit te leggen hoe het in het eggie gaat.
-Stap 1 motor op Idle zetten
-Hanteer een voorwaartse snelheid van minimaal 50 knopen, liever 60
-Bij voorkeur tegen de wind in
-Rotor RPM moet constant (en hoog genoeg) blijven, dat bepaald dus je daalhoek
-Tail draaien kost VEEL energie, behalve als je het tegen de torque in doet
-Autoroteren gaat in het echt met 0 a 1 graden (positief)
-Ongeveer vanaf 20Ft ga je flaren maar je verandert collective niet
- Het flaren vergroot je Rotor RPM welke je kan omzetten in opwaartse energie als je de helie op de grond gaat zetten
-Je ziet de heli minder snel dalen terwijl je collective niet veranderd.
-De heli laat je tot ong. 3Ft meter flaren totdat de voorwaardse energie er bijna uit is.
-Nu collective full UP waarna je de heli met een minimale voorwaardse snelheid aan de grond zet.

Heb vandaag nl zelf mijn eerste echte auto gedaan :p
 
Hoi Nick,

Dan heb je ergens niet goed opgelet... ;-)
Waar komt die "Torque" vandaan als je geen aandrijving meer hebt? Er is tijdens een autorotatie geen aandrijving/koppel meer, DE rede dat wanneer je staartrotor het begeeft je direct je aandrijving moet uitschakelen!
Bij autoroteren kost het draaien van de staart ALTIJD veel energie, welke kant je ook opdraait.

Greetz,

Michiel.
 
-Autoroteren gaat in het echt met 0 a 1 graden (positief)

Weet je het zeker? de laatste keer dat ik in een EC120 een auto meemaakte had de piloot de collective stick op maar zo'n 10 cm van de grond, en ben toch haast wel zeker dat dat iets in de min was.. anders zou je alleen maar headspeed verliezen.. kan er ook naast zitten natuurlijk..


@mopilot, staartbladen hebben altijd wat hoek om het koppel tegen te gaan, als je autoroteerd, kan je net zo goed de staartbladen op 0 graden zetten, het koppel is dan nl. minimaal(alleen wat meer tijdens het flaren) en dan zou de staart dus ook geen functie hebben.. de staart is eigenlijk overbodig tijdens auto's.... de Raptors hebben dacht ik om diezelfde reden niet eens een aangedreven staart(tijdens het niet draaien vd motor..)
 
Laatst bewerkt:
Dat zeg ik toch ook? "...er is geen aandrijving/koppel meer... ...als je staartrotor het begeeft je direct de aandrijving moet uitschakelen...

En overigens is er ook tijdens flaren geen extra koppel. Er is gewoon geen koppel meer want er is geen motor meer die dit genereert en dus hoef je geen reactiekoppel te genereren. Ook niet tijdens een flare waar je voorwaartse snelheid omzet in lift/extra rotatie energie.

Waarom een echte heli met meer (= dus minder negatief) pitch autoroteert als "ons" komt door het feit dat een echte heli vaak asymetrische rotorbladen heeft. De drag/lift curve van een dergelijk rotorblad is heel anders dan de door ons veelal gebruikte symetrische bladen.

Greetz,

Michiel
 
best handig, zo een paar voorbeelden van autorotatie, zal het morgen ook eens even met de Protos proberen ;) :rolleyes: :confused: 8O 8O 8O 8O 8O
 
Laatst bewerkt:
Haha als dat ergens niet mee gaat lukken is dat wel met een Prôtos!

Genoten van het filmpje, inspiratie genoeg voor een einde van een freestyle!
Moet echt een keer een 90 formaat heli hebben om wat boeiendere auto's te maken dan een inverted met een roll.. Maar wat doet deze s*kkel, koopt ie weer 50 size helis... en ook nog eens met snaar aandrijving..

Die logo 700 had al uit moeten zijn..
 
Back
Top