Kyoso Calmato 40 vraagjes.

Hallo iedereen,

Ik heb een paar vragen betreffende het inbouwen van de ontvanger en het ontvanger accu pakket in mijn Kyoso Calmato 40 Trainer. Misschien zijn het rare vragen maar toch....

Het is mij nog niet echt duidelijk hoe dat nu het beste (en vooral veiligste) kan gebeuren. Waar ze ongeveer moeten zitten is me inmiddels wel duidelijk. Maar ik zou graag een duidelijke foto zien van hoe dat nu goed kan worden geplaatst. Ik vind het zelf nogel lastig om in de krappe ruimte te friemelen. (Nogal grote handen :))

Bij een zelfbouw vliegtuigje is het me allemaal wel gelukt omdat ik tijdens de bouw voldoende ruimte had om de nodige voorzieningen te treffen en de ruimte was na de bouw toch wel iets meer dan bij de Calmato.

De problemen waar ik bij de Calmato tegen aanloop is dat in de ruimte voor het middencompartiment waar de servo's zitten, dus achter/onder de brandstoftank, de pushrod loopt van het neuswiel en daar krijg het accupack niet lekker weggewerkt.

Ten tweede, hoe en waar de ontvanger het beste en natuurlijk ook het veiligste de ontvanger te plaatsen. Het lijkt me niet de bedoeling dat dit soort dingen door je vliegtuig gaan wandelen.

Verder wil ik nog even melden dat ik dit een fantastisch forum vindt. Wat ik hier in de afgelopen maanden allemaal al geleerd heb over het bouwen zijn niet meer te tellen. Ook kan ik compleet uit mijn plaatje gaan over hoe mooi en netjes sommige de vliegtuigen weten te bouwen. In één woord ook FANTASTISCH!!
Ik heb hier ook wel gelezen dat het een verslaving/virus is. Daar ben ik dan ook zeker mee behebt.

Alvast bedankt.

Grtz,
Ferry
 
Laatst bewerkt:
Gewoon de accu lekker in het zachte schuim rollen en op de bodem achter de tank leggen, zodanig dat hij een beetje klem zit maar toch tussen het schuim.
Daar je ontvanger bovenop met een verlengkabeltje voor je ailleronservo ingestoken. Antennedraad via de kortse weg naar buiten.
Daar bovenop weer schuim plaatsen zodat ook deze lekker ingepakt en klem ligt.

Succes !
 
Gewoon de accu lekker in het zachte schuim rollen en op de bodem achter de tank leggen, zodanig dat hij een beetje klem zit maar toch tussen het schuim.
Daar je ontvanger bovenop met een verlengkabeltje voor je ailleronservo ingestoken. Antennedraad via de kortse weg naar buiten.
Daar bovenop weer schuim plaatsen zodat ook deze lekker ingepakt en klem ligt.

Succes !

Allereerst bedankt voor je reactie.

Het probleem is nu juist dat daar de stuurstang van mijn neuswiel loopt. Als ik daar de accu onder wil proppen zal ik de stang er gebogen overheen moeten leggen, is dat geen probleem? Het kwam mij juist een beetje knullig over (want zo zit het nu bevestigd) en dacht daar zal best een "officielle/veilige" manier voor zijn.
Maar als het geen probleem is laat ik het lekker zo zitten.

Nogmaals bedankt.

Grtz,
Ferry
 
Ferry,

Als je er niet uit komt maak dan enkele foto,s van de situatie. Beter dan op afstand iets te beoordelen wat we niet zien.

Suc6
 
Het belangrijkst is dat de besturing soepel blijft lopen en dat de accu op zijn plek blijft liggen (ook bij kunstvlucht) de stang naar het neuswiel loopt door een buitenmantel toch ? Gewoon schuim eromheen proppen totdat alles mooi recht loopt en de accu niet wegkan schuiven. Ontvanger er bovenop en daar bovenop weer een laagje schuim. Moet lukken toch !

Zo ziet mijn Calmato Sports er vanbinnen uit.
1383488727861a199.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij kan je bij een Calmato, ivm het zwaartepunt, het beste de accu achter de servo's leggen, dus onder de achterkant van de vleugel.
Maar als ik jou was, en je zo te zien nog geen ervaring hebt met vliegtuigen besturen, zou ik naar een club gaan om de kist even te laten bekijken en evt de eerte vlucht te laten maken.

GJ
 
Volgens mij kan je bij een Calmato, ivm het zwaartepunt, het beste de accu achter de servo's leggen, dus onder de achterkant van de vleugel.
Maar als ik jou was, en je zo te zien nog geen ervaring hebt met vliegtuigen besturen, zou ik naar een club gaan om de kist even te laten bekijken en evt de eerte vlucht te laten maken.

GJ

Wederom iedereen bedankt.

GJ, de mogelijkheid die je noemt is er misschien wel één die in de mogelijkheden ligt, hier was ik met mijn beperkte ervaring (zeg maar geen) niet opgekomen omdat ik er altijd eigenlijk vanuit ben gegaan dat ie voorin moest liggen :confused:. Maar dan zal uiteraard het zwaartepunt eerst gecontroleerd moet worden.

Wij (mijn zoontje en ik) ziijn ook al voor het 2e jaar lid van een vereniging. Waar het eerste vliegtuigje (de zelfbouw) ook zijn luchtdoop heeft gehad. Helaas heeft dat vliegtuigje tijdens zijn eerste vlucht een "mid air crash" niet overleeft, met de controls in de handen van de instructeur. Kortom idd nog geen vliegervaring.

Onze vereniging is alleen niet naast de deur dus ik probeer om alles zo goed mogelijk te klaar te maken want om, net als met het eerste vliegtuig, nu voor ieder dingetje na te laten kijken weer naar de vereniging en terug te rijden, zoals we met de vorige wel hebben gedaan, probeer ik op deze manier te voorkomen. Dus vandaar de vragen hier op het forum. Zoveel vliegers als er hier zijn, van zoveel verschillende verenigingen, met zoveel verschillende ervaring en zoveel verschillende ideeen vind ik nergens anders bij elkaar toch?

Grtz,
Ferry
 
Volgens mij kan je bij een Calmato, ivm het zwaartepunt, het beste de accu achter de servo's leggen, dus onder de achterkant van de vleugel.
Maar als ik jou was, en je zo te zien nog geen ervaring hebt met vliegtuigen besturen, zou ik naar een club gaan om de kist even te laten bekijken en evt de eerte vlucht te laten maken.

GJ

Alles (ontvangertje en accu) wat je dus om en nabij het zwaartepunt in de romp stopt heeft nauwelijks invloed op het vlieggedrag. Je kunt met een accupakketje van pakweg 100 gram wel het balanspunt beinvloeden. Zoals op de foto ligt het goed. Meestal komt het accupakket tegen of onder de tank te liggen. Het moet gek gaan als je die niet ergens kwijt kan zoveel mogelijk naar voren.
Misschien kan iemand je even het zwaartepunt tonen op een foto???
 
Bij mij ligt het ook als op de foto, alleen de ontvanger onderop. Dan kan je de accu makkelijker pakken om bij te laden. Heb wel een servo verlengkabeltje gebruikt voor de rolroerservo's om dat je niet makkelijk meer bij de ontvanger komt dan.
 
Ik heb iemand bij ons vliegen die een standaard Calmato heeft met de standaard motor.
De accu moest daar achter de servo's, zoals ik beschreven heb.
Toen was hij nog steeds wat voorlijk.

GJ
 
Back
Top