multiplex EasyStar

Status
Niet open voor verdere reacties.
die motor heeft eigenlijk een MAX van 9.6 volt. als je meer wilt moet je eigenlijk een speed 400 7.2 volt versie hebben. zo brand je motortje alleen maar door ;)
 
die motor heeft eigenlijk een MAX van 9.6 volt. als je meer wilt moet je eigenlijk een speed 400 7.2 volt versie hebben. zo brand je motortje alleen maar door ;)
Mwja, maar als je constant vol gas vliegt, heb je zo ongeveer een straaljager waarbij in een beetje strakke bocht de vleugele volledig opkrullen. Ik vind het nog een wonder dat ze niet van die carbo stok geschoten zijn. Als je binnen een cirkel van 3 meter een looping draait (en nog één en nog één en nog één...) dan is dat wel een aanslag op je piepschuim. Er zit dan ook behoorlijk wat ruimte nu in dat gat. :D :oops: Dus grootste deel van de tijd vlieg je niet eens half gas.
 
Hallo,

vlieg ongeveer een viertal maandjes met easystar en dat gaat héél goed dat ding. Heb over een paar dagen mijn grote zwever(project: zwever, merk onbekend) kapot gevlogen toen een remklep is blijven hangen... Om aan het werk te blijven heb ik mijn easystar ondertussen uitgerust met ailerons en heb er het standaard motortje er ingelaten. De zware lipo van 11,1V 3600 mAh zou ik echter willen gebruiken bij deze setup. De regelaar van GWS kan 15 A trekken... Heeft er iemand ervaring mee met een gelijkaardige setup, hoe dit vliegt enz...?

andy
 
Hallo,

vlieg ongeveer een viertal maandjes met easystar en dat gaat héél goed dat ding. Heb over een paar dagen mijn grote zwever(project: zwever, merk onbekend) kapot gevlogen toen een remklep is blijven hangen... Om aan het werk te blijven heb ik mijn easystar ondertussen uitgerust met ailerons en heb er het standaard motortje er ingelaten. De zware lipo van 11,1V 3600 mAh zou ik echter willen gebruiken bij deze setup. De regelaar van GWS kan 15 A trekken... Heeft er iemand ervaring mee met een gelijkaardige setup, hoe dit vliegt enz...?

andy
Op zich zou het moeten kunnen. Ik vlieg met een 2S 3200mAh LiPo. Die weegt 190 gram maar daar hangt ook nog een camera van 110-120gram bij. Dus met een 3S LiPo met iets meer capaciteit kom je ook op zo'n 300-320 gram uit. Je EZ zal een stuk stabieler vliegen alleen moet je motor er flink aantrekken om in de lucht te komen. Even controleren na een stukje vliegen of de motor niet te heet wordt.... :? ;)



Vanavond even het richtingsroer wat vergroot en velengd zodat de response wat beter is bij het zweven. En even een balsahouten bakje in de cockpit geknutseld voor wat extra stevigheid en de bevestiging van de fotocamera. :D

easy-modified_rudder1.jpg


easy-modified_rudder2.jpg


easy-cam_cockpit1.jpg
 
Ik heb deze prop erop zitten. Het is wel zo dat als je flink vol gas doorkachelt het motortje ontzettend heet wordt. Niet vreemd als je een 6V motor zo'n 11V voor zijn kiezen geeft. ;)

Ik heb de motor al vervangen door een speed 480 7,2 volt dus dat zou zonder al te veel problemen moeten werken. Morgen naar de dealer voor die prop.

Hij ziet er nog goed uit trouwens die easy* van je. De mijne is al een stuk krommer :rolleyes:
 
Netjes gedaan ;)
Laat jij iets weten of het beter vliegt?
Het vergroten van het roer heeft er absoluut voor gezorgd dat je ook zwevend aanmerkelijk meer controle hebt. Voorheeb moet je toch wel iets gasgeven om te kunnen sturen, nu dus niet meer (tenzij je vreselijk wind mee hebt ;)).


Ik heb de motor al vervangen door een speed 480 7,2 volt dus dat zou zonder al te veel problemen moeten werken. Morgen naar de dealer voor die prop.

Hij ziet er nog goed uit trouwens die easy* van je. De mijne is al een stuk krommer :rolleyes:
Een Speed 480, zeker de 7,2V uitvoering, draait minder snel dan een Speed 400/Permax 400 6V. Da's logisch, maar hou er wel rekening mee dat je dus minder luchtverplaatsing hebt en je prop dus een hogere spanning moet geven. Je zult dan toch echt naar de 10 cellen of 3S LiPo moeten.

En zo'n bakje is zeker een aanrader als je LiPo vliegt. Omdat je na 6/7 weken fladderen steeds bedrevener wordt in het vlieg, wordt je ook wel eens overmoedig. Als je een low-pass maakt op volle snelheid (< 50cm boven de grond) en je trekt dan ineens op, denkt "een low-pass looping is hip" en door de wind is de cirkel van de looping ineens twee keer groter dan nodig, dan eindig je vol gas met de neus in de groot. 8O De neus was was korter geworden maar de accu is nog recht en het bakje heeft geen krimp gegeven. Dus de rest van de cockpit is nog gewoon recht gebleven. ;) :cool:

Maar weer mooie plaatjes geschoten met de camera (hier meer). :banana:

2rh42ly.jpg
 
Voorheeb moet je toch wel iets gasgeven om te kunnen sturen, nu dus niet meer (tenzij je vreselijk wind mee hebt ;))
Het blijft een hardnekkig misverstand. Wind mee of tegen maakt helemaal geen moer uit met sturen of vliegen. Wind is gewoon een zooi lucht die zich verplaatst ten opzichte van het aardoppervlak. Jouw model heeft ten opzichte van die zich verplaatsende zooi lucht altijd hetzelfde gedrag; alleen wordt het tijdens iedere manoeuvre altijd samen met de lucht een eind downwind verplaatst, waardoor het soms lijkt alsof het slechter reageert als je downwind vliegt.

(Er is een uitzondering waarbij de windsnelheid wél van invloed is op de reaktie van het model: als je met geringe snelheid tegen de wind in vliegt en 180º draait tot met wind mee, dan heeft het model -door zijn massatraagheid- nog even weinig kinetische energie en dus weinig luchtsnelheid; plotseling (lucht)snelheidsverlies en stall kan het gevolg zijn.)
 
Het blijft een hardnekkig misverstand. Wind mee of tegen maakt helemaal geen moer uit met sturen of vliegen. Wind is gewoon een zooi lucht die zich verplaatst ten opzichte van het aardoppervlak. Jouw model heeft ten opzichte van die zich verplaatsende zooi lucht altijd hetzelfde gedrag; alleen wordt het tijdens iedere manoeuvre altijd samen met de lucht een eind downwind verplaatst, waardoor het soms lijkt alsof het slechter reageert als je downwind vliegt.

(Er is een uitzondering waarbij de windsnelheid wél van invloed is op de reaktie van het model: als je met geringe snelheid tegen de wind in vliegt en 180º draait tot met wind mee, dan heeft het model -door zijn massatraagheid- nog even weinig kinetische energie en dus weinig luchtsnelheid; plotseling (lucht)snelheidsverlies en stall kan het gevolg zijn.)
Als je toestel meegenomen wordt door de wind of je vliegt "voor de wind uit" en je verliest dan snelheid, ben je en je draagkracht en dus besturing kwijt. Als je nog een heel geringe snelheid hebt waardoor je voldoende draagkracht hebt om te blijven "hangen" dan is je roeroppervlak te klein om nog wat te kunnen doen. Zo ook bij heel hoge snelheden, dan kun je roeren wat je wilt maar je gaat gewoon rechtdoor. Dan zul je toch echt rolroeren moeten gebruiken.
 
Dat is allemaal bijgeloof. Je toestel doet wat het zou doen als het in windstilte vloog - alleen wordt het, met alle omringende lucht, ondertussen een eind verzet ten opzichte van de grond.
Stel je je model voor als een bootje op een snel stromende rivier. Het kan keurige cirkels varen t.o.v. het water, maar ten opzichte van de wal zijn dat ovalen die telkens een eind stroomafwaarts verzet zijn.
Het praten over vlieggedrag in wind alsof het anders is dan zonder wind, versterkt misverstanden en maakt wind tot iets onbegrijpelijks, vooral voor beginners. Dat jij hebt leren vliegen met die mythe in je hoofd mag nog geen reden zijn anderen diezelfde handicap mee te willen geven... :-)
Zo'n opmerking als:
Zo ook bij heel hoge snelheden, dan kun je roeren wat je wilt maar je gaat gewoon rechtdoor.
toont dat je niet echt begrijpt wat er aan de hand is, sorry.
Nogmaals: Wind is niks anders dan een bewegende zooi lucht.
Problemen kan je hooguit verwachten in zones waar de lucht verschillende kanten op beweegt (turbulentie noemen we dat)
 
...of je vliegt "voor de wind uit" en je verliest dan snelheid,
Dat je snelheid verliest ligt niet aan de wind. Jijzelf, de piloot, hebt je verkeken op de luchtsnelheid; het leek of je model heel veel snelheid had, maar het had zijn normale snelheid (t.o.v. de lucht)! alleen in jouw perceptie kwam de windsnelheid daar nog bij, dus jij dacht dat je wel wat up kon geven, en toen was er geen snelheid genoeg meer over; gevolg, stall.
Het toestel doet dat niet vanzelf omdat het toevallig met wind mee vliegt.

Voorbeeld in cijfers:
Model, stallsnelheid 20 km/u, vliegt downwind in een wind van 20 km/u. Grondsnelheid is dus 40 km/u. Piloot ziet het 40 km/u gaan en denkt (misschien wel onbewust): Dat gaat wel érg hard, laat ik een beetje up geven. Gevolg: luchtsnelheid loopt terug tot 15 km/u t.o.v. de lucht; stall.
 
Dat je snelheid verliest ligt niet aan de wind. Jijzelf, de piloot, hebt je verkeken op de luchtsnelheid; het leek of je model heel veel snelheid had, maar het had zijn normale snelheid (t.o.v. de lucht)! alleen in jouw perceptie kwam de windsnelheid daar nog bij, dus jij dacht dat je wel wat up kon geven, en toen was er geen snelheid genoeg meer over; gevolg, stall.
Het toestel doet dat niet vanzelf omdat het toevallig met wind mee vliegt.

Voorbeeld in cijfers:
Model, stallsnelheid 20 km/u, vliegt downwind in een wind van 20 km/u. Grondsnelheid is dus 40 km/u. Piloot ziet het 40 km/u gaan en denkt (misschien wel onbewust): Dat gaat wel érg hard, laat ik een beetje up geven. Gevolg: luchtsnelheid loopt terug tot 15 km/u t.o.v. de lucht; stall.
Dat verhaal is bekend, maar als je op de kritische grens net voor de stall vliegt, dan heb je met een Easy Star verrekte weinig aan je standaard roer. Je zult dan dus of flink gas moeten geven om wat response te krijgen door de wind in het roer te blazen, of je moet het oppervlak aanmerkelijk vergroten.
 
Dat verhaal is bekend, maar als je op de kritische grens net voor de stall vliegt, dan heb je met een Easy Star verrekte weinig aan je standaard roer. Je zult dan dus of flink gas moeten geven om wat response te krijgen door de wind in het roer te blazen, of je moet het oppervlak aanmerkelijk vergroten.
Okee; zoals je het nu beschrijft wordt er tenminste niet gesuggereerd dat het iets met de wind te maken heeft... :-)
 
Okee; zoals je het nu beschrijft wordt er tenminste niet gesuggereerd dat het iets met de wind te maken heeft... :-)
Blijft lastig uitleggen. Ik was inderdaad vergeten te vermelden of het om luchtsnelheid of grondsnelheid ging. :oops: ;)

Hoe dan ook, met zo'n groot richtingsroer is de EZ een stuk wendbaarder maar ook weer nerveuser. Dus het vereist wel meer controle over de stick, niet meer even helemaal links en helemaal rechts. ;) :?
 
Hoe dan ook, met zo'n groot richtingsroer is de EZ een stuk wendbaarder maar ook weer nerveuser. Dus het vereist wel meer controle over de stick, niet meer even helemaal links en helemaal rechts. ;) :?
Fout!
Net wèl alles helemaal links of rechts, en ook nog eens volledig up.
Maakt ie prachtige barrel-rolls van.

Disclaimer: zorg dat je hoog genoeg zit :mrgreen:
 
Fout!
Net wèl alles helemaal links of rechts, en ook nog eens volledig up.
Maakt ie prachtige barrel-rolls van.

Disclaimer: zorg dat je hoog genoeg zit :mrgreen:
Ja, dat dan weer wel. Alleen oppassen dat je bij zulke snelle bochten de twee strips die de carbon staaf vasthouden ook echt goed gekleefd zijn. Anders ga je vleugels verliezen... :? ;)


Vandaag even de camerasteun wat definitiever gemaakt. Zo'n klont piepschuim met veel tape smoelt niet echt. :nooo: ;) Deze zit mooi vast en het scherm en alles functies zijn gewoon toegankelijk.

easy-cam_cockpit7_cam_mount.jpg


En even een stukje hout geplakt onder de prop op de staart zodat niet de staart van de romp gehakt wordt bij een iets te harde landing. 8O

easy-prop_scratch_plate.jpg
 
Hallo Sleurhutje

Zo mooi camera kan je bij je volgende toestel misschien ook zo inbouwen dan blijf je vliegtuig de originele vorm behouden.









Ton
 
Hallo Sleurhutje

Zo mooi camera kan je bij je volgende toestel misschien ook zo inbouwen dan blijf je vliegtuig de originele vorm behouden.
Ja, daar heb ik wel aan zitten denken, maar...
- De kans dat je een randje vleugel mee-fotografeert is behoorlijk groot :?
- Het maken van opnames tijdens duikvluchten met een diagonaal gerichte camera gaat beter 8O ;)
- Op die plek zit mijn tweede ontvanger (Spektrum DX6i/AR6200) en de snelheidsregelaar, zo ver mogelijk weg van de hoofdontvanger :yes:
- Het zwaartepunt komt dan heeeeeel ver naag achter te liggen :?

Mijn vliegklaargewicht met 3S1P 2000mAh LiPo, camera etc. bedraagt 810 gram. Als ik een beetje gas geef, moet ik hem echt flink met de neus naar beneden duwen anders is het loopings-all-over-the-place. :D Bij normale en glijvluchten is de balans nu prima (ca. 1 cm. voor het oorspronkelijke punt). Bij wat hardere wind gaat er nog zo'n 75 gram extra gewicht bij voor meer stabiliteit. 8O
 
Die van mij 1035 gram, ik win! :lol:

(Heb er 7 cellen Sub-C NiMH van 4500 mAh in zitten, blijft hij ruim een half uur mee in de lucht. Voordeel is ook dat hij veel minder windgevoelig is.)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top