Tractor " Minnie" metrisch

Hallo,
Mijn eerst post op dit forum. Even voorstellen.
Nu de kinderen volwassen zijn krijg ik meer tijd om te besteden aan mijn hobbies.
Eén daarvan is modelbouw in metaal, meer specifiek wil ik me bezig gaan houden met stoomtechniek. Een uitdaging...

Inmiddels ben ik druk doende met een Stuart V10 en dat vordert gestaag, dus ik oriënteer me voorzichtig op een volgend project. Mijn oog valt op de "Minnie Traction Engine". Ik heb geen problemen met de Engelse taal, maar wil toch liever in metrische maten een bouwtekening. Het constant omrekenen van inches naar mm vlot niet zo. Zo mogelijk wil ik een 2" versie bouwen (dubbele grootte van het origineel)
Kan iemand mij helpen? Wat ik vind zijn verlopen verwijzingen naar internetpagina's.
Het is geen probleem om een betaalde tekening te kopen hoor, goed werk mag beloond worden. Een beschrijving van de bouw zou ook wel prettig zijn (hoewel er op Youtube en diverse Engelstalige fora ook het nodige te vinden valt. Op InternetArchive is zelfs het orignele boek nog te lezen).

Alvast dank voor jullie reacties.
Groet, René
 
Hallo René
Kan je een paar foto's van je stuart plaatsen ?
Ik heb ook o.a. een minnie en een stuart v10 gemaakt , maar de stap van een stuart naar die tractor toch wel heel groot.
Gewoon om te zeggen , onderschat het niet.
 
Hallo René
Kan je een paar foto's van je stuart plaatsen ?
Ik heb ook o.a. een minnie en een stuart v10 gemaakt , maar de stap van een stuart naar die tractor toch wel heel groot.
Gewoon om te zeggen , onderschat het niet.
Doe ik, zodra het wat interessanter is om te zien (moet nog iets verder zijn met de bouw, nu zin het nog losse delen). Ik snap dat het best een grote stap is en er zal ook het het een ander mis gaan, maar ja, ook een lange reis begint met een eerste stap toch?
 
je kunt makkelijk omrekenen als je zegt dat 1 inch 32mm is.
Dan kom je uit op hele millimeters.
Het model wordt dan wel iets groter, maar je wil waarschijnlijk toch naar een 2" (to the foot) ofwel 1:6 gaan bouwen.

Als je machinepark het toelaat, ik zou zelfs aan een 3" (to the foot) gaan denken.
Ja, de trekker wordt nog wat groter, de keteltekening zal opnieuw berekend moeten worden (maar dat is bij 2" schaal ook al het geval) maar een grotere trekker is zoveel practischer als je er mee wilt gaan rijden (op shows of wat dan ook).
De ransomes sims & jefferies trekker is een 2" model, net als de in het blad Onder Stoom beschreven Fowler trekker van Alexander Heijnsdijk, hoewel met deze trekkers goed te rijden is op vlak terrein (asfalt, bestrating) hebben ze wel constant aandacht nodig gezien de beperkte waterinhoud.
Net een maatje groter geeft tijdens het bedrijf wat meer rust, het gaat allemaal iets geleidelijker.
Ik merk met mijn 2" Clayton undertype steamwagon dat er net te weinig power is, en met de kleine staande ketel reageert het allemaal wat heftig, waterpeil schommelt sterk, druk houden is niet moeilijk, maar vaak te veel (veel blazende veiligheids kleppen).
 
je kunt makkelijk omrekenen als je zegt dat 1 inch 32mm is.
Dan kom je uit op hele millimeters.
Het model wordt dan wel iets groter, maar je wil waarschijnlijk toch naar een 2" (to the foot) ofwel 1:6 gaan bouwen.

Als je machinepark het toelaat, ik zou zelfs aan een 3" (to the foot) gaan denken.
Ja, de trekker wordt nog wat groter, de keteltekening zal opnieuw berekend moeten worden (maar dat is bij 2" schaal ook al het geval) maar een grotere trekker is zoveel practischer als je er mee wilt gaan rijden (op shows of wat dan ook).
De ransomes sims & jefferies trekker is een 2" model, net als de in het blad Onder Stoom beschreven Fowler trekker van Alexander Heijnsdijk, hoewel met deze trekkers goed te rijden is op vlak terrein (asfalt, bestrating) hebben ze wel constant aandacht nodig gezien de beperkte waterinhoud.
Net een maatje groter geeft tijdens het bedrijf wat meer rust, het gaat allemaal iets geleidelijker.
Ik merk met mijn 2" Clayton undertype steamwagon dat er net te weinig power is, en met de kleine staande ketel reageert het allemaal wat heftig, waterpeil schommelt sterk, druk houden is niet moeilijk, maar vaak te veel (veel blazende veiligheids kleppen).
Inmiddels heb ik een digitale kopie van het originele boekje van L.C. Mason gevonden. Zeer leerzaam, met ook de tekeningen. Zal toch eens kijken naar een officieel bouwtekeningenpakket. 3” lijkt me wat groot worden John. Zal ook eens kijken voor de lay-out van de pijpen in de ketel.
Bedankt voor de reacties…
 
Ok duidelijk.
Mocht je overgaan naar een vergroting van het model naar 2 inch, en je zou er mee willen gaan rijden op evenementen dan is de keuringsvrije grens van 3 bar te weinig.
Dit betekend dat de ketel opnieuw getekend moet worden voor een 2 inch versie en dat daar door de NVM/Stoomgroep Holland een sterkte berekening op gedaan moet worden.
De ketel moet dan ook gekeurd worden (periodiek).
Dat kan allemaal wel, maar is wel extra werk.
Mocht je gaan beginnen is dat de start het project, zorgen dat de ketel tekening er is, dat deze goed is gekeurd en ga dan de materialen verzamelen om de gaan bouwen.
De ketel is het frame van de machine, daar hangt alles aan vast.

een 1 inch machine is mooi voor op tafel, eventueel gas gestookt, kolen kan ook maar dan toch wel buiten.
 
Doe ik, zodra het wat interessanter is om te zien (moet nog iets verder zijn met de bouw, nu zin het nog losse delen). Ik snap dat het best een grote stap is en er zal ook het het een ander mis gaan, maar ja, ook een lange reis begint met een eerste stap toch?
Losse onderdelen is vaak ook interessant
 
Ok duidelijk.
Mocht je overgaan naar een vergroting van het model naar 2 inch, en je zou er mee willen gaan rijden op evenementen dan is de keuringsvrije grens van 3 bar te weinig.
Dit betekend dat de ketel opnieuw getekend moet worden voor een 2 inch versie en dat daar door de NVM/Stoomgroep Holland een sterkte berekening op gedaan moet worden.
De ketel moet dan ook gekeurd worden (periodiek).
Dat kan allemaal wel, maar is wel extra werk.
Mocht je gaan beginnen is dat de start het project, zorgen dat de ketel tekening er is, dat deze goed is gekeurd en ga dan de materialen verzamelen om de gaan bouwen.
De ketel is het frame van de machine, daar hangt alles aan vast.

een 1 inch machine is mooi voor op tafel, eventueel gas gestookt, kolen kan ook maar dan toch wel buiten.
Dankjewel voor jouw reactie John. Ik heb al de nodige info ontvangen van Stoomgroep Holland. Zal eens contact opnemen met een deskundige voor ik materiaal aanschaf. Ik begrijp dat de ketel uit plaatmateriaal wordt gemaakt, toch?

Groet, René

.:
 
Als je geen geschikte naadloze buis kunt vinden zul je de ketelromp uit plaat moeten walsen.
Na wat zoeken vond ik dat de ketelbuis op tekening 2,5" is, 63,5mm
Zou je naar 2" schaal gaan wordt dat een buis van 127mm.
Dit is 5 inch diameter koperen buis, een handelsmaat.
Maar ik weet niet of je jezelf al hebt ingelezen over de kostprijs van een dergelijke ketel?
Ik denk dat een ketel van dat formaat snel 500 tot 1000 euro gaat kosten, alleen aan materiaal.
Koper buis, ik vond deze in Engeland, 5", 10" inch lang 200 pond ex verzending.
Koper plaat 3mm dik een aantal flinke stukken voor de pijpen platen, vuurkist en buitenvuurkist.
Klinknagels rood koper 3 en 4mm.
Massief rond koper 8 of 10mm net zo lang als de hele ketel (langs steunen)
Koperen buis 10 of 12mm voor de vlampijpen.
Brons tbv de appendages en draadbussen voor in de ketel.
Zilversoldeer, 2mm staafjes liefst 2 soorten smelt trajecten.
Hoog smelttraject voor de binnenvuurkist en vlampijpen, en iets lager om alles aan de buitenkant af te solderen.
2 grote gasbranders, of in grote gasbrander en een acytileen/zuurstof brander.
Een aantal vuurvaste stenen en voldoende vloeimiddel (flux).

Een hobbyist kan vaak wel helpen (stoom groep Holland) om te solderen maar het fabriceren van alle keteldelen moet je zelf doen, uitgloeien en dan het koper rond een mal kloppen etc, met 3mm plaat gaat daar behoorlijk wat warmte in zitten.
Daarom is de ketel vaak het grootste struikelblok bij stoommachines, ze zijn zwaar en best duur om te maken.
Maar eenmaal af, dicht en afgeperst heb je een ketel die bij goed gebruik jaren mee kan.
 
Back
Top