Behalve als het ultralichte kistje door de geluidsbarrière gaat, dan wordt het gezien als gruwelijk groot zwaar kistje.
Wat niet helemaal onterecht is.
Reken maar eens uit welke potentiële energie zo'n ding aan boord heeft, vergeleken bij iets dat nog geen 7 m/sec gaat.
Toegegeven, hoe kleiner het kistje, de te kleiner de trefkans...
Je kunt ook vintage gaan vliegen met een pruttelend dieseltje voorop , hoor je op 20 meter al niet meer.
De jeugd de schuld geven dat ze niet willen is onredelijk.
De wereld waarin ze zijn opgegroeid is zó anders dan die van mij/ons in de jaren 60-70.
Wij liepen nog naar het raam als we iets in de lucht hoorden, luchtvaart was 'cool'.
Jongeren van nu willen influencer worden, geen piloot...
Verder hebben we ons de ruimte laten ontnemen waar we, dicht bij huis, konden vliegen.
Ik heb mezelf leren LB vliegen in groenstroken en stadsparken, waar ik heen liep of fietste.
Mijn huidige vliegvrienden die het geluk hadden in een landelijker omgeving op te groeien, zaten in no-time op de heide of in het weiland en vlogen Vrije Vlucht.
Degenen met het geluk vermogende ouders te hebben konden zich zelfs RC veroorloven.
Voor ons duurde dat iets langer, maar door zelfbouw / vakantiebaantjes en heel hard sparen lukte dat uiteindelijk ook.
Om ons heen groeide het RC vliegen sneller dan onze 'primaire' klassen totdat er zoveel vliegers waren bijgekomen die nog nooit iets anders hadden gedaan en daardoor meenden dat modelvliegen automatisch RC betekende.
Veel clubs zaten inmiddels vol met zulke figuren, zodat de 'jeugdopleiding' bestond uit het leren bouwen van- en vliegen met een 3 kanaals RC trainer.
Daarvan vielen er altijd veel meer af dan in vergelijkbare clubs waar de eerder genoemde primaire klassen werden beoefend.
Logisch, want een VV werpmodelletje of een LB plankromptrainer zijn veel simpeler en -heel belangrijk- ook veel sneller en eenvoudiger weer gerepareeerd. Meer 'blijvers' dus in die clubs.
Maar met het wegvallen van steeds meer 'wildvlieglocaties' (al heette dat toen nog niet zo) voor de primaire klassen bleven vrijwel alleen de RC clubs met eigen terrein over.
Vandaar dat in deze discussie het beginnen met een primaire klasse helemaal is ondergesneeuwd.
Het is zeker niet allemaal kommer en kwel, want in tegenstelling tot de jaren 80, toen je als -bijvoorbeeld- LB vlieger bijna overal werd weggekeken is er tegenwoordig -zeker door de aandacht die er op dit forum aan is gegeven- weer meer wederzijdse tolerantie en het besef gekomen dat we dit alleen maar samen kunnen doen.
Wat dat betreft is het
Rookie project een stralend voorbeeld. UIt alle lagen van de modelvliegerij wordt dit aangemoedigd.
Toch moeten we aanvaarden dat de 'grote' wereld om ons heen modelvliegen niet meer ziet als een zinvolle tijdbesteding die ook nog eens buitengewone vaardigheden als spin-off oplevert. Echte modelvliegers kunnen heel veel dingen nog gewoon zelf.
Is het vinden van vakmensen nu al een probleem, als er niets gebeurt, is het met een jaar of tien helemaal klaar.
Alleen al daarom: opleiden die nieuwkomers, te beginnen met de jeugd. En houd het simpel!