En dan eindelijk de eerste vlucht!
Toch wat stevige wind voor een eerste vlucht maar achter de bomenrij konden we perfect de eerste handstart doen. Maarten was zo vriendelijk om mij te helpen. Extra kritische blik was erg gewenst. Reikwijdte test prima en de eerste handstart verliep goed maar hoogteroer uitslag was te heftig. Dit bijgesteld en de tweede handstart was perfect, Butterfly zag er ook goed uit.
Dan de start met de motor. Even gewacht tot de wind wat minder was en hoppa, los. Motortje trekt er fors aan en kist gaat mooi weg maar "schrik" heftige flutter op de tippen! Bij iets meer up was dat direct weg en kon ik na uitzetten van de motor rustig zweven en de stuurbewegingen controleren. Is op zich prima maar moet toch wat richting bij de ailerons (combi ail-rudder). Landing uitstekend. Genoeg down getrimd bij Butterfly.
Wat te doen aan die flutter? De tipverbindingen zat wat speling op en dat hebben we m.b.v. van tape en grassprieten, ja echt..., verminderd.
Nogmaals gestart maar nog steeds die heftige flutter direct na de start. Wat is dat eng om te zien! Volgens ons is de oorzaak teveel speling op de ailerons. Wellicht is LDS toch niet zo'n goed idee voor houtbouw....
Ik ga dit aanpassen zodat er meer grip is op de ailerons. Dit moet het probleem oplossen. De lichte speling van de vleugelverbinders is ook m.b.v. wat verdikking wel op te lossen.
Het idee is om de stuurstang naar buiten te brengen en meer afstand te creëren tot het scharnierpunt. Hopelijk is het verplaatsen van de koppeling op het aileron en het verlengen vd LDS koppelstang voldoende. Moet hier nog een nachtje over slapen.
Verder laat de kist zich heel makkelijk sturen. Zwaartepunt lijkt al goed te liggen, geen lood in de neus nodig. Dat is top.
V-staart werkt prima. De V-stelling van de vleugel zou ik meer wensen, maar eerst maar eens die flutter oplossen.