svenson channy

alle spanten zijn ondertussen gelijmd.
De plaat waar het landingsgestel komt zat niet in de kit. Maar ik had nog wel een stukje hout liggen dat groot genoeg was.
De plaat waar de "schaats" op komt zit ook op zijn plaats.

De spanten zitten allemaal op hun plaats.
De beschrijving gaat verder met de gebogen spanten bovenop het vliegtuig. Deze zaten allemaal in de kit. Ik heb lang zitten puzzelen om het juiste stuk op de juiste plaats te krijgen.
Dat is uiteindelijk niet gelukt en ik heb nog 1 gebogen spant zelf gesneden, geschuurd.

upload_2022-4-9_13-3-34.png


De bovenlijst zit er ook op.
upload_2022-4-9_13-6-34.png


In de bouwbeschrijving gaan ze nu in de motorruimte aan de slag. Aangezien ik een electromotor ga gebruiken sla ik dit deel voorlopig even over en ga binnenkort verder met de beplanking onder en boven.

Dit schiet goed op.
 
De beplanking onderdaan zit erop.
upload_2022-4-10_20-28-43.png
upload_2022-4-10_20-28-59.png


Het deksel aan de voorkant is een reeks aaneengelijmde balkjes.


upload_2022-4-10_20-30-6.png

Zo ongeveer zal de ronding zijn.
De "verdubbelaars" voor in het motorcompartiment liggen ook klaar.

upload_2022-4-10_20-30-29.png




Enkele vragen:

Ik heb de beplanking achteraan boven nog niet gelijmd. Ik denk dat ik eerst de verbinding tussen de servo en roerhoorns (hoe noemt dit eigenlijk?) op hun plaats moet steken. Bij de schuimvliegtuigjes die ik maakte gebruikte ik carbonstaaf of verenstaaldraad. Dit lag dan gewoon los. Ik heb ook al vliegtuigen gezien waar dit in een soort liner zat. Wat is de gangbare manier om dit bij dit soort vliegtuigen te verbinden?

Welke servo's zouden er in dit toestel moeten? Ik heb tot nu toe enkel hobbyking 9gram servo's en mini servo's gebruikt. Maar zijn deze geschikt, sterk en betrouwbaar genoeg voor dit toestel? De servo's komen in een plaatje. Over dit plaatje staat niets op de plannen. Voor de stevigheid zou ik dan een triplex plaatje gebruiken. Of is dit niet nodig en is balsa geschikt?

Dan wat bestreft de motorruimte. Deze is uiteraard gemaakt voor een verbrandingsmotor. Nummer 24 op plan is een hardhouten lat. Daar komt dat 25 de motorplaat op. En 26 de verdubbelaars voor de stevigheid. Bij mij komt de motor op het tussenschot. Nummer 25 kan ik dan al weglaten. Nummer 24 en 26 zal ik wel monteren voor de stevigheid. Of kan ik nummer 26 weglaten en enkel een latje kleven net voor het tussenschot?
Het tussenshot in de kit is al anders van vorm dan dit op de tekening. Dit loopt al verder door naar boven dus dat is mooi meegenomen.
upload_2022-4-10_20-48-50.png


En nu loop ik wel heel ver vooruit maar ik "zie" niet hoe het landingsgestel vast zit.
Op de tekening staat F48 dowel 5. Dat is duidelijk op de overzichtstekening zit precies ook een dowel maar deze heeft geen nummer en staat ook niet op de profieltekening. LAat ik de dowels allebeid door de flank steken en zit het landingsgestel dan met een rekker vast? Of is dit op een andere manier?


upload_2022-4-10_20-55-37.png

upload_2022-4-10_20-56-2.png
 
Zoals ik het zo zie zou ik liggers F24 wel plaatsen samen met vulstukken F26. Deze twee elementen geven de neus extra stevigheid en het beetje gewicht kun je bijna zeker wel hebben in de neus, controleer wel even of je motor er wel tussen past.
Je landingsgestel wordt zoals de tekening laat zien opgesloten tussen twee latjes en vastgehouden met elastieken.
 
De F24 en F26 zitten op hun plaats.
Het motorkapje heeft zijn vorm.
Ik laat de romp zoals ze nu is. Van zodra ik het nodige materiaal (servo, motor, stuurstangen,...heb kan ik daarmee verder.

upload_2022-4-19_15-11-57.png


Volgende stap, de vleugel.
Plan met folie op de tafel gezet en dan volgens de bouwbeschrijving.
upload_2022-4-19_15-13-35.png


spannend...
 
beplanking, ondertse ligger capstrips, ribben, bovenste ligger, hoekverstellers, aanvalboordligger alles op zijn plaats en vast.

De middelste ribben heb ik onder een kleine hoek gezet. Als de 2 vleugelhelften tegen elkaar komen zullen deze mooi volledig tegen elkaar passen. Ik veronderstel dat dit de bedoeling is.


upload_2022-4-23_13-58-32.png

upload_2022-4-23_13-59-4.png

upload_2022-4-23_13-59-49.png


ik doe rustig verder, elke avond een half uurtje tot een uurtje.
Maandag ga ik het materiaal halen zo dat ik verder kan aan de romp.
 
kuch kuch, eventjes wat stof wegblazen.
Ik heb geen tussendoorfoto's mee genomen.
Maar servo's zitten in de romp, de stuurstangen zitten op hun plaats, de bovenste beplanking achteraan zit vast...
De laatste latjes van de vleugel zijn op dit moment aan het drogen.
Het begint zowaar op een vliegtuigje te lijken.
Hier voor de foto de losse onderdelen eens gepresenteerd.
upload_2022-7-22_12-49-3.png
 
het einde is in zicht.
Ik heb geen ervaring met folie klever. Gelukkig was er een clublid met veel ervaring die mij wel op weg wou zetten.
De stabilo en het geel van de romp deden we samen. Dan was het aan mij om de vleugel en de rest te doen.
Al bij al ben ik tevreden. Zondag zal ik het op de club eens voorleggen ter evaluatie.

upload_2022-8-19_21-36-14.png

upload_2022-8-19_21-38-41.png
upload_2022-8-19_21-39-11.png

upload_2022-8-19_21-40-47.png

upload_2022-8-19_21-40-4.png


Het zwaartepunt zal ook uitkomen. Op de laatste foto zit er al een batterij tegen het motorschot.

Morgen de roeren aansluiten en het landingsgestel "arrangeren".
 
Gisteren nam ik de channy mee naar het vliegplein. Bij aankomst waren de condities voor een eerste vlucht niet ideaal. Maar rond 15u ging de wind helemaal liggen.
Ik zag het niet zitten om op te stijgen. Maar volk genoeg met veel ervaring dus voor ik het goed doorhad zat de channy in de lucht en kreeg ik de zender in mijn hanen gestopt.
Na een paar rondjes geland om de hoek van de motor nog wat bij te regelen. En hopla terug omhoog.
Ik kan aan de afwerking beginnen.
upload_2022-8-22_7-49-59.png

upload_2022-8-22_7-50-32.png
 
Vorige weekend was er classic fly. Iemand maakte deze mooie foto's van de channy.
Wat mij nu opvalt is dat ik de voorkant, zoals de positie van de motor en de afwerking rond de motor, nog wel wat beter kan afwerken.

Maar het is een plezier om te zien vliegen.

upload_2022-9-7_10-59-12.png

upload_2022-9-7_11-0-34.png

upload_2022-9-7_11-0-4.png
 
Wat een leuk kistje :yes:
Ik ben wel benieuwd hoe je de cockpitraampjes gemaakt en bevestigd hebt, heb je hier foto’s van?

groeten Ralf
 
Wat een leuk kistje :yes:
Ik ben wel benieuwd hoe je de cockpitraampjes gemaakt en bevestigd hebt, heb je hier foto’s van?

groeten Ralf

de ramen zijn gemaakt van lamineerfolie die ik leeg door het lamineer apparaat liet gaan. 125 micron dik. Dit is redelijk stevig.
Op het plan stond een "uitvouw van het voorste en achterste raampje. Dat heb ik als vorm gebruikt. Dit paste al redelijk, hier en daar nog een kleine aanpassing.
De voorste ruit is enkel geplakt aan de buitenkant van de "kabinepaal".
De middelste ruiten zijn rechthoeken die aan de binnenkant gekleefd zijn.
De achterste ruit was moeilijkst om mooi passend te maken. Ik heb ze aan de binnenkant van de kabine gekleefd.
Daar heb ik geen foto's van gemaakt sorry.
 
Back
Top