CAP21 Tony Clark kit herziening

Dat verbaast me niks. Deze opmerking doet me de vraag stellen wat ik hier eigenlijk lig te lullen. Hier stop ik mijn tijd niemeer in.
 
we begrijpen dat het leven zwaar is en niet over rozen gaat, toch wil ik je wel meegeven dat je mij (en vast nog vele anderen) laat genieten van je bouwverslag van de Toni Clark Cap 21.
je bouwwerken zijn prachtig en zoveel bouwers zijn er tegenwoordig niet meer, vooral niet die zelf zomaar een legendarische TC Cap 21 verbeterd

niets moet en vooral geen haast, alles wat je plaatst word gewaardeerd :thumbsup:

Gr.Richard
 
Ik schaar mij volledig achter mijn voorganger!
laat zien wat je doet, helpt jou misschien weer met de persoonlijke zaken
 
Ik heb me waarschijnlijk weer eens onzorgvuldig uitgedrukt. :hammer:

Maar begin nu wel te begrijpen wat er bedoeld wordt.

Excuses, ook ik hoop dat je gewoon blijft posten.
En sterkte met de privé situatie.


jan.
 
.
Klasse Jan!

En de CAP wordt prachtig :thumbsup:

img_1140-jpg.492474


niets moet en vooral geen haast, alles wat je plaatst word gewaardeerd :thumbsup:

Helemaal mee eens en sterkte met je/jullie gezondheid!
Benieuwd naar de volgende update.

Groeten, Ramses
.
 
Zon Cap 21 staat bij mij ook nog hoog op t lijstje,
Ik had het filmpje van Merlijn (Jonkje op t forum) nog eens bekeken en het vliegbeeld is prachtig, dat is ook precies hoe ik graag vlieg, lekker strak en extreem zonder dat debiele 3D rondtollen
 
stiekum ben ik best benieuwd of de Cap al weer iets is gevorderd :rolleyes:

heb het verhaal nog een keer helemaal doorgelezen en eigenlijk is zon Cap 21 wel een fantastisch mooi model..... als je toe bent aan het landingsgestel dan geef maar een gil, zal kijken of ik daarmee kan helpen ;)
 
Ja mijne heren ik ben ondertussen begonnen aan de horizontale stab (HS)met behulp van nog wat overschotjes. Helaas moet ik de werkzaamheden weeral staken vanwege de niet beschikbaarheid van de juiste balsa.
nl lichte 1,5mm plankjes voor de HS beplanking.
Ik denk dat ik dit project beter zal staken voor onbepaalde tijd of zn minst tot men er terug in slaagt luchtwaardige balsa te leveren.
Ik blijf ondertussen zoeken maar het fenomeen is globaal. Naar't schijnt kopen de chinezen alles op.
 
Hierbij een foto van het "halffabrikaat" van de HS in harlekijnstijl.
Ga s proberen een Balsaboom in mijn tuin te groeien, en daar blijven de Chinezen met hun fikken af.
 

Bijlagen

  • IMG_1142.jpg
    IMG_1142.jpg
    192,2 KB · Weergaven: 148
Heb vandaag de motor eens gemonteerd. De positie valt mee, 1,5mm uit center horizontaal en vertikaal ook. Dat valt zo een beetje binnen tolerantie en het is gemakkelijk bij te stellen.
De stelschroeven van de carb vallen precies tussen de 2 spanten. Ik teken vanalles met allerlei bedoelingen maar het is altijd spannend als het gemonteerd wordt
of die bedoelingen wel uit komen.
De geluidsdemper is ook zo goed als klaar, juist zijn oren nog. I s wel zwaar, 320gr. Het is een 180x80 mm van Zimmermanmateriaal met 2 tussenschotten en 2 transferkanalen
van 18mm per tussenschot 90graden gedraaid. Normaal maak ik de dempers van lege spuitbussen, dat materiaal is veel dunner. Een Krumscheid clone in spuitbusuitvoering
weegt ca 250 gr en is 250x60. Notebene dat zelf maken van Zimmermanmateriaal is een stuk duurder dan het te kopen. Spijtig genoeg gaan produktiedempers zelden
in een schaalmodel. Daar komt nog bij dat zn gewicht dikwijls complicaties verwekt op vlak van cg als het een inline demper is.
Het maken van dempers en de invloed op het goed lopen van de motor is dan weer een andere zaak en wellicht onderwerp van een aparte topic.
 

Bijlagen

  • IMG_1146.JPG
    IMG_1146.JPG
    219,2 KB · Weergaven: 145
  • IMG_1147.JPG
    IMG_1147.JPG
    234,1 KB · Weergaven: 149
  • IMG_1148.JPG
    IMG_1148.JPG
    150,4 KB · Weergaven: 139
IMG_1152.JPG Bekijk bijlage 503536 Hier isk weer.
Ik heb ondertussen mijn vleugelbuis toe gekregen (30x1x1000) van de heer ahltech of zoiets op ebay.
Hieronder enkele foto's van de fabrikatie van de schede. Er zijn misschien (heel zeker) wel andere methoden maar ik omwikkel
spiraalvormig de buis met substraatpapier van labels dat meestal onverwijlt in de vuilbak terecht komt.Maar het is nu net in de vuilbakken van
bedrijven waar de interessantste zaken te vinden zijn.
De glanzende kant naar buiten en een centimeter of zo overlapping. Door dat papier met de hand aan te draaien kan je het strak
tegen de buis aandrukken. De uiteinden fixeer ik met een spanbandje.
Hierover lamineer ik een glasweefseldoekje van ca 160 gr in 2 lagen met een overlapping van 1cm.
Na uitharding kan het geheel van de buis geschoven worden en het papier verwijderd.
Ik gebruik papier van 5 hondersten dik.
 

Bijlagen

  • IMG_1154.JPG
    IMG_1154.JPG
    221,3 KB · Weergaven: 123
  • IMG_1155[1].JPG
    IMG_1155[1].JPG
    368,2 KB · Weergaven: 128
Dit had ik al eerder gepost maar schijnt zomaar verdwenen te zijn, dus nog s.

Skelet van de rechter vleugel
 

Bijlagen

  • IMG_1159.JPG
    IMG_1159.JPG
    189,1 KB · Weergaven: 107
Ok nu staat het er 2 keer, vraag me niet waarom.
Even een financiele beslommering bij wijze van info.
De Cap21 kost mij , als ik alles zo wat uitreken en 100 € bij tel voor alles wat ik vergeten ben ca 2000 € en dat is met de canopy, motorkap en teen en tander gekocht bij TC.
Moest ik een arf gekocht hebben en dezelfde motor gemonteerd en gekochte krumscheid demper en zelfde servo's en al, 1890 €.
Dus mijn zucht naar creativiteit kost me ruw 100€
Moest ik de kit gekocht hebben met zenoah pci dan moest ik ca 2500 neertellen zonder de hydromount en andere speciallekes rond de motor. Vegeet nist, de oracover kost 15 € de meter en je hebt er denk ik wel 8 meter van nodig.

Dus als ge nog eens wil kommersen en een bod van 500€ doet op een gelijkaardig toestel , dan zal je nu begrijpen dat de verkoper je hiervoor bedankt.
 
Ok, hieronder de stand van zaken in fotoformaat. Wat heb ik daarover te zeggen? Vooreerst de dingen die niet helemaal naar mn goesting zijn en dat is dat de vleugelovergangen niet helemaal passen om reden van de vluchtboord die bij mij een beetje dikker is dan bij de versie van TC. TC heeft scherpe en ik dikke, dus die moet ik aanpassen. Ook de kromming van de romp is bij TC scherper dus daar ook een kleine gaper. De kromming aan de voorkant is ook nie helemaal identiek. Komt dat door profiel of door de vrij grote dikteverschillen van de beplanking, ik weet het niet. Codewoord is "aanpassen".
Tweedens ben ik er niet in geslaagd de uitlaatkrommer helemaal binnen de motorkap te houden. Op de tekening moest dat lukken maar theorie en praktijk... Tis aan den onderkant en niet dramatisch dus moet ik r maar mee leven.
Ja wa nog, diverse fouten (domme zoals gewoonlijk).
 

Bijlagen

  • IMG_1181.JPG
    IMG_1181.JPG
    174,3 KB · Weergaven: 134
  • IMG_1182.JPG
    IMG_1182.JPG
    170,6 KB · Weergaven: 132
vaak ben je zelf te precies en stoor je je aan alle kleine dingetjes die net niet perfect zijn, als ik het zo zie kan ik maar 1 ding zeggen, en dat is : ik vind het prachtig :thumbsup:
ik kan niet wachten tot de volgende update ;)
 
fout fout... wat is fout?
zeker als het gaat om een motor en uitlaat binnen de kap te houden...
je moet ergens bij stap 1 de motor op het schot boren, en bij stap 4000 komt die kap eroverheen
tussendoor verandert er vanalles, blijkt die kap net anders erop te moeten dan je dacht...

op het eind, wie ziet het, als je er zelf niets bij zegt.
Constructief is het meest belangrijk, zicht kun je daaromheen aanpassen.

in het kader: als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat :D
je bouwt een mooie kist, die er ongetwijfeld geweldig uit gaat zien.
nu alleen even bepalen hoe je de aanpassingen uitvoert :cool:

qua kap en uitlaat: maak je alleen een gat in de kap?
of maak je het gat wat ruimer om er een mooie uitlaatbobbel in te glassen?
of je past heel de onderkant van de kap aan.. als je dan toch bezig bent..
 
uitlaat is vaak een kutding om weg te werken, ik ben een nieuw kissie aan het opbouwen en wilde daar een OS 108 fsr in douwen, maar heel die foeilelijke pot door de mooie kap heen is geen porum... uiteindelijk de 108 fsr eruit en een ASP 120 4takt erin, en nu past heel de motor en de uitlaat binnen de kap..
een uitstekende bocht stoor ik me weer niet minder aan, een bobbel zoals Student aangeeft kan natuurlijk ook,
 
Back
Top