BLUENOSE van YUANQING, schaal 1:72, Plank on Frame

Na een paar uurtjes in een lekker zonnetje, naadjes vullen en voor-schuren. Een paar foto’s om deze tussen stap in beeld te hebben:
Het Achter dek:
705 SandAft.jpg


Het Voor dek:
706 SandFront.jpg


Het volledige dek:
707 SandWhole.jpg


Dat is een Luxe Dek! Voorlopig geen schoenen aan en alleen met sokken te betreden!
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Mooi gemaakt,

maar heb je het dek geschuurd met een roterende schijf of slijpapparaat ?
Lijken in je grijze lijst duidelijke (haken) sporen te zitten van een roterende schuurkop of iets dergelijks met allemaal ongeveer dezelfde diameter en zie het ook in je dek duidelijk sporen ?, zie het in je voorgaande foto’s niet, dus vandaar mijn vraag,

puur mijn bevinding,

voor de rest maak je er zeker een mooi model van !.
 
Mooi gemaakt,
maar heb je het dek geschuurd met een roterende schijf of slijpapparaat ?
Lijken in je grijze lijst duidelijke (haken) sporen te zitten van een roterende schuurkop of iets dergelijks met allemaal ongeveer dezelfde diameter ?, zie het in je voorgaande foto’s niet, dus vandaar mijn vraag,
puur mijn bevinding,
voor de rest maak je er zeker een mooi model van !.
Klopt helemaal, Boris. Vandaar dat ik ook schreef: voor-schuren. Om alle oneffenheden er uit te halen en alle tussenstappen in beeld te brengen. Als alle dubbelen knietjes er ook in zitten gaat de nabewerking met fijn schuurpapier en polijsten plaats vinden.
Gr. Peter
 
Klopt wederom. Dat bedoelde ik ook met voor-schuren. Om eerst alle oneffenheden in het dek weg te werken. Zoals ook heel duidelijk te zien is op de foto's van een paar dagen geleden. Later volgt fijn schuurpapier en polijsten. En inderdaad: de grijze watergangen worden natuurlijk ook nog bijgewerkt. Maar dat moet ook bij al het schilderwerk aan de binnenzijde. Daarom is dat ook nog niet afgewerkt, omdat ik zeker wist dat met het schuren van het dek, ik ook de watergangen zou raken.
Gr. Peter
 
Een productieve dag: :)
De resterende 45 van de 150 dubbele knietjes geplaatst.
Het dek met grid 800 geschuurd en daarna met de 3 blokken gepolijst.
Vervolgens de watergangen afgetaped om deze van de definitieve grijze lak te voorzien:
708 Tape.jpg

Door de viscositeit van de verf kon ik ook alle kiertjes rond de staanders dichten. Het wit aan de binnenzijde komt later aan de beurt.

Daarna het dek voorzien van de lijnolie:
709 Deck1.jpg

Maar ook de dekbalken:
710 Deck2.jpg

711 Deck3.jpg


En kon ik nu de gehele binnenzijde ook voorzien van lijnolie:
712 Inside1.jpg

713 Inside1.jpg


Met nog 2 plaatjes waarop de richting van de beplanking mooi tot uiting komt:
714 Both.jpg

Als deze laag lijnolie goed is ingetrokken, dan wat plekjes bijwerken en nog een laagje zodat ook de laatste kierjes dicht zitten.

Dan is nu de opbouw van de verschansing aan de beurt.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de opmerking nog niet voorbij zien komen: Zoveel werk met treenails / deuvels in de romp en spanten, waar zijn ze op het dek?
Omdat ik ze subtiel op het dek zichtbaar wil hebben, heb ik gekozen om ze aan te brengen tussen de eerste 2 lagen lijnolie. Zodat ze niet al te scherp af gaan tekenen. Ik heb ze aangebracht met een 0,3/0,5 mm injectienaald:
715 Treenails.jpg

Hier moet je heel goed kijken om ze te zien.

Met scheerlicht tekenen ze wel af:
716 Treenails.jpg

Gr. Peter
 
Ja Peter, proppen slaan in die maat moet je niet willen. Wordt gauw te fors en dit staat mooi! Buiten de hoeveelheid uren bouwen gaat er ook aardig wat denkwerk in zitten. Gr. Klaas.
 
Ja Peter, proppen slaan in die maat moet je niet willen. Wordt gauw te fors en dit staat mooi! Buiten de hoeveelheid uren bouwen gaat er ook aardig wat denkwerk in zitten. Gr. Klaas.
Dankjewel, Klaas. De meningen verschillen inderdaad op de verschillende forums. Deze foto kwam ik tegen van de restauratie van de BN-II:
27681FB8-B6E0-4909-ADC7-BF37C447C1A5.jpeg

Niet zo bont qua beplanking ……… en zij hebben het patroon t.o.v. het midden niet gespiegeld. ;)
Qua denkwerk: als je zo van de handleiding afwijkt, moet je wel wat stappen vooruit denken.
De opbouw van de verschansing ga ik ook ‘net’ wat anders doen.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Maar net dat beetje anders maakt het wel je eigen schip. En al doende zie je mogelijkheden, die het net iets fraaier maken. Waren toch kundige timmerlui toen. Ze hadden nog lang niet de middelen die we nu hebben en bouwden toch mooie schepen. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Begonnen met de dry-fit van de grondplaat van de railing, de Buffalo-rail.
Aan de achterzijde ga ik de eerste verandering doorvoeren.
Links wat YQ heeft bedacht en rechts wat ik heb gezaagd:
717 BuffaloRail.jpg

De rondingen vertekenen een beetje op de foto maar zijn wel degelijk symmetrisch.

Want deze foto heb ik al eerder geplaatst en is mijn inspiratie voor het maken van de achterzijde:
718 Original.jpg


Dry-fit:
719 Buffalo.jpg

Zo toont het achterop:
720 Buffalo.jpg


De volgende stap is alles pas maken zodat de Puttingijzers netjes kunnen worden doorgevoerd en aangelegd tegen de romp. Daarna in de grondverf, wit lakken en bevestigen.
Waarbij ik bij het verhoogde achterdek ook het Monkey-board eerst pas maak. Waar later weer de Monkey-rail op komt te liggen. Maar dat toon ik later.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Back
Top