H.M.S. Victory van de Agostini

Mijn dank weer Tim :thumbsup:
Een genot om dit te bekijken Koos:):)
Ook jij weer bedankt Peter :thumbsup:

En uiteraard alle overige weer bedankt voor de likes en overige reactie’s :thumbsup::thumbsup:

Vanochtend weer lekker bezig geweest met het voormarszeil, als eerste het rak weer in elkaar “gesleuteld” en aangebracht.

De onderdelen als eerste uitgestald:
AC09E141-0ACD-432E-ADA8-62B58029FAAD.jpeg

De zes raksleden en de 10 klootjes…….

9BA19154-CFC9-4149-A238-CBCA4EE055D0.jpeg

Het rak ligt klaar…….

FD58F758-33AF-41C7-AC09-38698C03805B.jpeg

En op zijn plaats, nu wel in een keer goed ;)….

Ook de schoten, buikgordings en de geien zijn reeds aangebracht, maar die worden later (morgen) gepost want mijn accu van de telefoon is bijna leeg en de visite staat al bijna voor de deur….:oops:

Dus word vervolgd,
Gr Koos
 
We hebben weer de benodigde power, dus hier het vervolg van gisteren..........

De schoten werden aangebracht, vanuit de onderste leuver, via het 5-1 blok van het samengestelde blok (vioolblok) aan de fokkera:
22A05282-331F-4743-BB04-515983B12FD2.jpeg


Van daaruit loopt deze naar het rechtse blok (van drie) aan de fokkera, naast de mast:
BDB6461D-D753-45E9-BDE7-86A4C5EA1D1B.jpeg


En uiteindelijk werden deze belegd op de binnenste "schijf" van de knechten aan de voorste nagelbank:
5974384C-5F6E-4841-969B-6B8ECC490D02.jpeg


Verder met de buikgordings, deze aan de voorzijde van de ra geknoopt en onder het zeil door naar achter:
84CC6B4E-D3F7-4404-A23D-47EAFCAC5369.jpeg


Daar weer naar boven door een 4-1 blok (het middelste van de drie) aan de voormarsra:
3E6EB2E4-CFD5-4FB7-AFB3-E4BFC1453E86.jpeg


8F3D8414-BD97-46AB-9F3F-7CB6D3E0D1DF.jpeg

Deze werden belegd aan het vierde wanttouw van voor, zie laatste foto................

De geitouwen, start aan de binnenzijde van de voormarsra bij Gt 1:
6EFFDC44-EED9-4B6A-9AC7-6CEA0CF437CE.jpeg

Het verloop van de touwen:
Bg 1 = startpunt buikgording aan voorzijde ra, Bg 2 = onder het zeil door naar achteren, Bg 3 = vanaf het 4-1 blok naar het vierde wanttouw
Gt 1 = startpunt geitouw, Gt 2 = via een 4-1 blok aan de leuver terug naar boven en ook daar door een 4-1 blok, Gt = het verdere verloop van het geitouw..............

En de belegpunten van de twee laatste touwen:
09B27A93-5BB2-465A-85E9-CE91CB39B975.jpeg

Bg = buikgording aan het vierde want, Gt = geitouw aan het vijfde want..............

Deze laatste twee horen eigenlijk aan een klamp op het wanttouw te zitten maar deA vind hiervoor de schaal te klein, dus worden ze boven de jufferblokken vastgezet.

Resten nu nog de toppenanten en de brassen voor dit zeil, maar die zitten dan weer in de volgende up-date..........

Tot dan,
Gr Koos
 
Mooie duidelijke updates Koos :thumbsup:

Nog een wetenswaardigheidje over het vioolblok (1e foto van bovenstaande update) waar je het samengestelde blok tussen (..) een vioolblok noemt.

Twee blokken van gelijke grote op elkaar genaaid is eigenlijk geen vioolblok, maar dit noem je een 'zusterblok', een vioolblok heeft ongelijke schijven qua grote en lijkt daardoor dus op een viool. Beide schijven liggen in het zelfde vlak maar verschillen van diameter, zodat het touw om de grootste schijf vrij loopt van het part om de kleinste. Viool blokken hebben wel de zelfde functie als zuster- of dubbelschijf blokken, maar waren gemakkelijker bij het bedienen van ra's en bomen.
Een samengesteld blok als vervanging voor het vioolblok moet dan ook een kleine en een grote schijf hebben, bijv. een 5 mm blok en een 4 mm blok op elkaar genaaid.
Een variatie op het vioolblok is het 'sikkeblok' waar beide schijven niet in het zelfde vlak staan, maar haaks op elkaar.
 
Beide schijven liggen in het zelfde vlak maar verschillen van diameter, zodat het touw om de grootste schijf vrij loopt van het part om de kleinste.
Helemaal correct Piet :thumbsup: maar zo is het ook uitgevoerd, is alleen heel slecht te zien op de foto

Deze is beter:
60B46727-B3D8-4A2F-BDDB-9C94CF8831F0.jpeg


De bovenste is een 4-1 blok en het onderste een 5-1, het is maar een klein verschil maar het is er wel

Maar bedankt voor je reactie en compliment
Gr Koos
 
Helemaal correct Piet :thumbsup: maar zo is het ook uitgevoerd, is alleen heel slecht te zien op de foto

Deze is beter:
Bekijk bijlage 483224

De bovenste is een 4-1 blok en het onderste een 5-1, het is maar een klein verschil maar het is er wel

Maar bedankt voor je reactie en compliment
Gr Koos
OK Koos, dat was inderdaad niet te zien op de foto, maar evengoed is een beetje extra info nooit verkeerd ;)
 
OK Koos, dat was inderdaad niet te zien op de foto, maar evengoed is een beetje extra info nooit verkeerd ;)
En daar is nu dit forum voor bedoeld Piet :thumbsup:
Het is weer prachtig, en heel duidelijk Koos, samen met de informatie van Piet worden we veel wijzer met ons allen :):)
Daar ben ik het volledig mee eens Peter, ;) bedankt voor het compliment weer :thumbsup:

Uiteraard alle anderen weer bedankt voor het rammen op de leuk knop of wat dan ook :worship:

Vandaag het grootmarszeil afgewerkt, als eerste de toppenanten:
5D74F1E7-27CD-43BE-BAB4-FBCAC7228656.jpeg

Deze starten aan een oogboutje tegen het ezelshoofd, via een 4-1 blok aan de ranok terug door het 4-1 blok onder het oogboutje........

E620BBCF-D1C6-4AF0-BD07-A9B14F184248.jpeg

Hier de loop door het 4-1 blok, de bovenste van het samengestelde (het onderste is een 5-1 blok...)........

Vanaf het ezelshoofd loopt deze geheel naar beneden om belegd te worden op het tweede wanttouw van de fokkemast:
DB2C2A66-ABE6-4655-9FC5-98350DB8E6AF.jpeg

Ook deze worden later nog definitief vastgezet...........

Het laatste touwwerk van dit zeil betreft de brassen, hiervoor zijn twee 4-1 blokken aan de loze grootstag geknoopt net boven de andere twee:
65E7757A-8D27-488E-8D6F-C291F026A565.jpeg

Deze zitten dus wel goed...........

Van daaruit naar de nok van de marsra door het 4-1 blok en dan weer terug om ingeschoren te worden aan het bovenste 4-1 blok,,,,,,,,,,,,
DF0D8FA9-0E11-422D-8F2F-A27A584DB5A6.jpeg

De loop van de brassen..............

Deze werden uiteindelijk belegd op de bolderbank aan de rand van de kuil op de tweede bolder vanaf het midden:
7CBB120F-59C1-4579-90BA-29AF8E6B3A5A.jpeg


En hiermee is dit zeil en ook deel #106 afgerond, dus op naar het volgende deel........

Deel #107: Het voorbramzeil:

Tot slot voor vandaag en deze up-date het voorbereidde voorbramzeil, dit is weer rondom nagelopen en aan de bramra gemarld, waarna er diverse onderdelen aangeknoopt werden:
3E424798-56B2-4266-8268-E79AA39359C0.jpeg

In de rode cirkels de 4-1 blokken, R is de rareep (draaireep) en S zijn de schoten die aan het onderlijk geknoopt zijn.......

Deze ligt dus klaar om gehangen te worden, maar dat is weer iets voor de next time...........

Tot dan,
Gr Koos
 
Aardige puzzel zo, maar je komt er aardig uit, ga vooral door, kijk uit naar het eind resultaat.
 
Aardige puzzel zo, maar je komt er aardig uit, ga vooral door, kijk uit naar het eind resultaat.
Het is wel leuk puzzelen hoor Boris :) maar bedankt voor het compliment
En dat eindresultaat komt steeds dichterbij :rofl::rofl:
Nou dat duurt nog wel even voordat deze klaar is hoor Peter, er moet nog genoeg gebeuren dus de afronding zal wel in het najaar wezen..........
Want in Mei vertrekken we gedurende zo'n acht weken met de caravan, het plan is Roemenië en Bulgarije (groepsreis met de ANWB) maar gezien de ontwikkelingen van vandaag in die hoek wachten we het nog maar af....
In juli begin Augustus hebben we weer een drietal weken in Nederland (Drenthe en Friesland waarschijnlijk) gepland en in September staan we weer in Bladel, inderdaad met de eenhoorn, en dan bouw ik in Oktober weer verder aan deze dame........
Dus klaar is ze voorlopig nog lang niet :rolleyes:

Maar het gaat wel vooruit hoor, vandaag het laatste zeil aan de fokkemast opgehangen en afgewerkt, het voorbramzeil.

Deze werd met de rareep door een gaatje in de bramsteng opgehangen:
3F0E15B6-30DF-4AB3-ACB7-DA09A759C826.jpeg

De reep werd door de mars naar beneden gestoken en uiteindelijk belegd aan de tweede korvijnagel op de achterste nagelbank............

8D584A7E-2E56-4D8C-B98C-FF9AD3420A4F.jpeg

De linkse korvijnagel dus...........

Aansluiten werden de schoten, buikgordings en de geitouwen aangebracht, zie onderstaande foto's:
904375EF-622A-4F87-AF37-D2A0CD2C8FC1.jpeg

Het verloop van de diverse touwen............

7997B4EA-7145-4B46-9448-B441A47DEF96.jpeg

De buikgordings om het voorbramzeil.........

DB9789B7-2FF7-41A8-A136-15B5325B6BFD.jpeg

De achterzijde van het zeil met de gordings, schoten en geien..................

4B7FBB5E-BE89-4E74-B1B6-273B56706ABF.jpeg

De buikgordings werden belegd op het achterste wanttouw van de stengemars...............

FDD1C974-9BC9-4C7C-92E6-AF03249195EE.jpeg

De schoten zijn belegd op het zesde-, en de geien op het zevende wanttouw van de fokkemast................

Nu nog de toppenanten en de brassen, maar die zien we in de volgende post...............
 
Verder met de toppenanten:
62EA762D-A159-4C8E-82D9-8E208582506D.jpeg

Deze starten aan de bramsteng, door het 4-1 blok aan de ranok, via het 4-1 blok aan de steng en dan belegd op het vijfde marswant, zie foto vorige post......

En tot slot de brassen, hiervoor weer twee 4-1 blokken aan de marsstag geknoopt:
43BCC1E7-581C-40E1-8D1A-EFD4764C5BD1.jpeg


Van daaruit naar de ranokken door het 4-1 blok en dan weer door het 4-1 blok aan de stag:
214E7A20-1EA5-4051-AF9E-3F8E86E3E8BD.jpeg


En uiteindelijk werden deze op de binnenste bolders van de bolderbank aan de rand van de kuil belegd:
BA055D8A-39DC-40B8-8DE8-95A3703D04CB.jpeg


Klaar is dit zeil weer, en tot slot nog een overzicht van de huidige stand van zaken:
6A86828C-A1ED-4DEB-B847-CF5109A54B9D.jpeg


Tot zover weer,
Gr Koos
 
Mooi werk Koos, indrukwekkend groot schip!

In mei weg met de caravan? Dan heb je jezelf een mooie deadline opgelegd om de bouw te voltooien... :rolleyes::p
 
Koos,
In jouw foto's zag ik ook een paar keer dat er lijnen door het want liepen. Bij de bouw van mijn Victory, ook van DeA, viel ik daar ook al over. Als het lijnen zijn die parallel lopen met de ra dan krijg je problemen met die lijnen als de ra sterk gebrast moet worden. Toen en nu ook vraag ik me af of dat correct is of dat DeA hier een loopje neemt met de werkelijkheid.
Zijn er deskundigen hier die daar iets over kunnen zeggen ?
 
Och jee, en al die tijd moeten we je updates missen???
Ach dat went weer wel Peter en voor je het weet is het weer oktober hoor...... ;)
Wat heb je toch een slecht leven als gepensioneerde tegenwoordig Koos.
Tja Peter, dat is bar en boos :rofl: maar het begint al wat te wennen hoor...........
Mooie vorderingen weer, Koos. Heel wat metertjes weggewerkt. En duidelijk in beeld gebracht.
Gr. Peter
Dank je voor de complimenten Peter :thumbsup:
Dank je Rob :thumbsup:
Prachtige plaatjes en een lekker vooruitzicht met al de travel en kamplewe! :thumbsup:
Dank je Heinrich, en het is inderdaad een leuk vooruitzicht wat wij in het verschiet hebben, :) tenminste als het niet uit de hand loopt in de Oekraïne, de route loopt namelijk dicht tegen de Oekraïense grens aan (+/- 150 km vanaf het zuidelijkste puntje) maar we wachten het maar even af, dat is het voordeel van zo'n groepsreis met de ANWB, die houden het wel mee in de gaten
Mooi werk Koos, indrukwekkend groot schip! In mei weg met de caravan? Dan heb je jezelf een mooie deadline opgelegd om de bouw te voltooien... :rolleyes::p
Dank je Peter, :worship:en inderdaad het is inderdaad een forse dame de totale lengte bedraagt 1,25 meter
Maar ik ben bang dat we de deadline dan niet halen hoor...... maar ik doe mijn best ;)
Koos, In jouw foto's zag ik ook een paar keer dat er lijnen door het want liepen. Bij de bouw van mijn Victory, ook van DeA, viel ik daar ook al over. Als het lijnen zijn die parallel lopen met de ra dan krijg je problemen met die lijnen als de ra sterk gebrast moet worden. Toen en nu ook vraag ik me af of dat correct is of dat DeA hier een loopje neemt met de werkelijkheid.
Zijn er deskundigen hier die daar iets over kunnen zeggen ?
Dat klopt Jan, en ik denk dat je deze foto bedoelt:
8028D002-7977-4E05-A29A-2BF94E3B993A.jpeg

Dit zijn de toppenanten van de fokkera, de lijnen tussen de rode lijnen……

En ik wacht ook met spanning het antwoord op je vraag af, alhoewel er is best nog wel wat ruimte tussen de wanttouwen om de ra te kunnen brassen, dus ik denk dat het in de praktijk allemaal wel meeviel........

Maar nogmaals we zullen het afwachten,
Gr Koos
 
Back
Top