H.M.S. Victory van de Agostini

Ik ben even een paar dagen met andere dingen bezig en ze is al bijna af.... :eek:
Die luiken geven een mooi gezicht aan het schip. Ik neem aan, dat je ze half open laat staan zoals ook op het echte schip?
Ik begreep dat dit vroeger niet gebeurde, ze waren helemaal open of nagenoeg gesloten, soms ook wel op een kiertje voor wat frisse lucht....

mooi werk Koos! Echt een gaaf project!
 
Wow begint nu toch echt wel een imposante verschijning te worden zo met die luiken, laat staan als straks ook nog eens alle kanonnen zijn geplaatst!!

Carry on, Goed bezig !!
 
Ik ben even een paar dagen met andere dingen bezig en ze is al bijna af.... :eek:
Die luiken geven een mooi gezicht aan het schip. Ik neem aan, dat je ze half open laat staan zoals ook op het echte schip?
Ik begreep dat dit vroeger niet gebeurde, ze waren helemaal open of nagenoeg gesloten, soms ook wel op een kiertje voor wat frisse lucht....mooi werk Koos! Echt een gaaf project!
Bedankt voor je compliment Peter :thumbsup:
En inderdaad word het een heel ander gezicht met de luiken erop en zoals ze nu staan blijven ze staan iets meer dan haaks op de romp
Wow begint nu toch echt wel een imposante verschijning te worden zo met die luiken, laat staan als straks ook nog eens alle kanonnen zijn geplaatst!!
Carry on, Goed bezig !!
Het is zeker een imposant geheel zo Boris en bedankt voor je compliment en de belangstelling :)
Mooie vooruitgang zo Koos!
Dank je Heinrich :thumbsup: en het gaat inderdaad stilletjes vooruit zo............
Maar dit gaat mooi Koos :worship::worship:
Dankjewel Peter....... :thumbsup:

En verder maar weer met de luiken, eerst een hoop van die spaghetti slierten wegwerken, de talies werden eerst ingekort:
F6D70D19-2A6A-4836-94A1-DF4A09A9A528.jpeg


De uiteinden voorzien van een klein druppie secondenlijm:
CDEE3EF7-BAA6-47A4-B0C3-FA65D8B8FFAF.jpeg


En dan de sliertjes in de gaatjes friemelen:
0379FC63-65A4-4AC9-8EF4-B93D0B14F2DE.jpeg

Er is helaas niemand die ze binnenin aanpakt en strak trekt...................

En als ze dan in de gaatjes zitten met een saté prikker wat houtlijm op en in het gaatje brengen:
E3F0C8F8-0444-42D3-84CB-B36E03933126.jpeg

De voorste helft is klaar.............

E514DB08-6EEB-4DB6-AEEE-0F35F5C01D3A.jpeg

En na een poosje is stuurboord helemaal gereed............

Boven de fokkerusten werden nog een drie- tal insteekkanonnen aangebracht, drie aan elke zijde:
FF480CFA-427E-4617-8BC7-B4F4A84B0441.jpeg

Dit zou voor het aanbrengen van de weeflijnen moeten gebeuren, maar nu kan ook, beter laat dan nooit.............

En we kunnen weer verder met de luiken aan Bakboord...........
Gaatjes boren, de talies aanbrengen en uiteindelijk in en tegen de romp lijmen......:
351AA702-E826-4255-9F33-F6CADA79BB08.jpeg


Het is eerder gezegd dan gedaan maar aan het eind van de middag zaten ze er allemaal op, nu nog "even" de sliertjes wegwerken, maar dat is weer iets voor de volgende ronde,
Gr Koos.
 
Mooi werk, Koos. Je moet er ‘even’ voor gaan zitten, maar je ziet het resultaat onder je handen groeien. Een stimulance om door te gaan. (Maar ja, je moet wel ..........;))
Gr. Peter
 
Mooi werk, Koos. Je moet er ‘even’ voor gaan zitten, maar je ziet het resultaat onder je handen groeien. Een stimulance om door te gaan. (Maar ja, je moet wel ..........;)) Gr. Peter
Moeten is dwang zeggen hier dan Peter :) maar inderdaad als je "even" gaat zitten dan zie je weer de vooruitgang, maar weer bedankt voor het compliment :thumbsup:
Ze maken het wel af….de luiken met de touwtjes. Mooi :thumbsup:
Tja het is ineens weer een heel ander gezicht Fred maar dat is dan ook de bedoeling nietwaar........ ;)

Vandaag tussen de verplichte figuren door (boodschappen doen en met mijn schoonvader naar de audicien en dan ook nog een 5000 m1 bekijken :)....) toch nog even wat tijd gezien om de slierten aan bakboord weg te werken.

De talies werden weer ingekort en in de gaatjes gestoken en voorzien van een puntje houtlijm:
8644E9F3-378C-4168-A1CF-9A0AFD80FD87.jpeg

Eerst de achterste 13..........

C38BA813-00E3-43EC-BC68-60AC1EEE7589.jpeg

Gevolgd door de laatste 17, incl de voorste die weer dicht blijft............


Klus geklaard dus op naar het volgende onderdeel, maar wat dat is?? daar moet ik eerst nog ff over nadenken, tja het is niet veel deze keer maar het is toch weer een vooruitgang nietwaar.:cool:
Dus tot de volgende keer maar weer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Imposant Koos :thumbsup:
Inderdaad Fred :thumbsup::thumbsup:
Tjonge Koos. Ik ben een tijdje niet echt aanwezig geweest op het forum. Maar je bent mooi opgeschoten en :thumbsup:
Ha die Hans, ook weer het forum gevonden :worship: en het schiet inderdaad wel lekker op, zolang je geen overkapping of zo moet bouwen, maar bedankt voor het compliment:thumbsup::thumbsup:
Een prachtig stukje werk Koos, :rofl::rofl:
Dank je Peter :thumbsup:

Na de voltooiing van de luiken gaan we gewoon door met het volgende deel.........

Deel #104, de water- en boegstagen......

Als eerste moesten er een drie-tal oogboutjes in de romp aangebracht worden aan elke zijde:
AB211E1F-34FB-4264-BA01-37B3C3CFC69A.jpeg

Twee naast elkaar en nummer 3 iets verder naar vooor, net boven het koper...........

Hierna weer een aantal blokken aan een touwtje geknoopt:
6EDCE965-393C-4A2C-9048-DCBF0DD9B403.jpeg

Vier 4-2 blokken en drie 4-1 blokken.......

De dubbele blokken werden aan de boegspriet bevestigd bij het vioolstuk:
50E92BFF-E77D-420E-8306-3E65B908E71D.jpeg

Rechtsonder is deze al ingeschoren, was te druk bezig en de foto vergeten..........

Vervolgens de stagen voorbereid:
48F3BD33-FFD3-43C1-A18F-DB7E23D6AF48.jpeg

Een zwarte stag van 0,8mm en in het verlengde daarvan de talreep van 0,25mm.................

En dan maar een voor een aan de romp bevestigen en inrijgen:
ADB90795-ADE6-4800-9490-571F3AF59462.jpeg

De eerste is aan elke zijde aangebracht..................

831D9F4C-4DB0-4EB6-9AFD-E23F0BE7DA90.jpeg

En nummer twee.................


9F234E97-0E5D-487E-8461-63F745EB6999.jpeg


748D0207-8E55-4C33-B253-56F2BE5EA7AD.jpeg


De 3 enkele blokken van 4mm werden onder aan de boegspriet geknoopt:
67E7452D-A639-43E4-BD51-2B03BF8E33AD.jpeg


Daar komen de volgende drie stagen aan, deze werden alle drie al wel voorbereid:
7885560E-859C-4B2B-BE27-2A4C794D9E54.jpeg


Maar het aanbrengen hiervan is weer iets voor de volgende keer.......

Allemaal nog een fijne avond,
Gr Koos
 
Ja ik zie ze.
Gelukkig........... ;)
Pfoe wat een werk. En ja een paar jaar geleden deed ik hetzelfde.
Het is inderdaad een heel werkje maar al met al vordert het gestaag, maar bedankt voor je medeleven Jan :):)
De foto's zie ik hier perfect hoor, zelfs hier in het koude noorden. Ik kan zelfs zien dat het weer een prachtig stukje werk is wat je daar laat zien
Blij dat je de foto's ziet Peter, en wederom bedankt voor je opbeurende woorden :thumbsup::thumbsup:

Verder met de boegstagen:

Zoals op de laatste foto in de vorige up- date te zien was waren de laatste drie boegstagen reeds voorbereid, nu nog "ff" plaatsen, maar ja als je zo bezig bent en alles in de gaten moet houden vergeet je weleens een fotootje te schieten dus hier het eindresultaat:
420578AA-17C6-4E26-B717-960D1E1DC544.jpeg

Het zijn de onderste drie, en inderdaad, ze moeten nog afgespannen worden ;)..........

AE169BC8-A61F-4C2E-A036-9F6D1E2DEF17.jpeg

Zicht vanaf de boeg..........


1D6B4591-24FC-4998-B94E-AEC11C86F0BB.jpeg

De bovenste twee lopen door de gaten in de snavel, de derde is met een Y-vormige constructie aan de oogboutjes boven de koperen plaatjes bevestigd.........

De Stampstagen:

Deze stagen werden weer voorbereid, een dubbele zwarte stag van 0,25mm met een 4-blok waar weer een reep aan geknoopt zat.
De eerste set loopt vanaf de top van de kluiverboom via de bovenste twee gaten in de stampstok naar het bovenste dubbele blok op de apostelen aan bakboord:
E2B76478-451F-4BC7-9EFA-777A0A91C0A2.jpeg


A1B5BCCF-0CF6-4F7E-BC32-8BE4510C13E3.jpeg


De tweede set vanaf de top van het jaaghout via de twee onderste gaten in de stampstok naar het bovenste blok aan de apostel aan stuurboord alwaar deze met een talreep werd ingeschoren:
20693F73-78E9-4EE9-A154-99AA3FCE4825.jpeg


F949BEB2-6351-4C1A-8964-C3A646030F1E.jpeg


EAD12412-17D3-47AB-8E59-4A2245D5D1EE.jpeg


Nadat ze er allemaal op zaten werden de repen definitief bevestigd en de losse eindjes verwijderd:
C45D89AD-3540-4952-B4B8-8EDB628CC622.jpeg


En ook deze klus is weer gereed, nu verder met het stoeien van wat zeiltjes, maar dat is weer iets voor de next time...........
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Back
Top