Ornithos bouwproject 2021-2022 P51 Mustang

Tjarko, kan je die flaps niet beter aan de onderkant scharnieren? Veel meer uitslag en een kleiner (of geen) gat in je vleugel. Oogt wel wat minder fraai misschien.
 
De "flaps" ga ik niet als flap gebruiken, dus geen 90 graden naar beneden. Ik gebruik ze als rolroer, met ca 25 graden uitslag. En een heel klein beetje flap, 5 graden of zo in de scherpe bochten bij pylonracen.
20211214_203109.jpg

De stuurstangen laten ook niet meer uitslag toe.
Even puzzelen, ze worden na het folieen in de stuurvlakken gelijmd.
 
Kleine aanvulling van mijn kant op het bouwen van de P-51 Mustang.

Mooi strak werk Jurgen!

Nog een beetje folie, erg fijn werkt dat metal spul. En wat restjes wit en zwart.

Fraai kleurenschema!

.
Ben ook weer wat verder met m`n Miss Foxy Lady.
Ik heb weer vleugel fairings gemaakt, vind ik mooi en is nog aerodynamisch ook.
Daarna de romp indekken als eerder in dit verslag door Frans duidelijk omschreven:

full


Uit de romprug wordt voor de turtledeck weer een stuk weggesneden straks, maar eerst dichtmaken:

full


Staartvlakken verlijmd en de hevel van het hoogteroer in de romp aangesloten:

full


Eerste opzet van de turtledeck en cockpit gemaakt:

full


En zo staat ze nu op de bouwplank:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
Dank je Jan!

Turtledeck moet nog verder vorm gegeven worden en daarna geschaafd en geschuurd worden.
Maar de algemene vorm begint er wel al in te komen.

(Hoe heb je de fairings gemaakt?)

Ik heb dit keer geen foto`s van de stappen gemaakt, maar heb ze op dezelfde wijze als bijvoorbeeld bij m`n Ornithos Club Tiger gemaakt.
Ik citeer even uit dat verslag:

Begonnen met de eenvoudige fairings.
Een plaatje 0.6mm vliegtuigtriplex is de basis.
Die tussen vleugel en romp gelijmd met epoxy en wat stukjes driehoekslatjes erop gelijmd.

Een dun laagje plastic tussen romp en vleugel om te voorkomen dat ze per ongeluk aan elkaar gelijmd worden:

full


Daarna lightweight filler gebruikt om ze verder vorm te geven.
Hier de fairings na een eerste schuurbeurt:

full


Onderzijde vleugelfairings:

full


En op exact dezelfde wijze de "omgekeerde fairings" op bijvoorbeeld m`n Sagitta gemaakt:

full


full


Heel licht, erg sterk en eenvoudig te maken!

full


Fly Low, Fly Fast, Turn Left!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Zoals Tjarko al aangaf kunnen helaas de club bouwavonden niet meer plaatsvinden i.v.m. corona maatregelen.
Maar er wordt thuis gestaag doorgebouwd :yes:
Naast de Mustang Club Pylon Racers die hier in dit verslag tot nu toe staan, hierbij ook enkele Mustangs van clubleden die niet actief zijn op het modelbouwforum:

De P-51 Mustang Club Pylon Racer van Ton in aanbouw:

full


De P-51 Mustang Club Pylon Racer van Jeroen in aanbouw:

full


De P-51 Mustang Club Pylon Racer van Piet al ver gereed:

full


Gaaf race kleurenschema Piet!

Groeten, Ramses
.
 
Wel jammer dat ze allemaal die zo kenmerkende knik in de vleugel bij de wortel missen . . .

Ton en Jeroen kunnen dat nog veranderen! :)

Iets met extra mile . . .

(Piet ook, maar ik denk dat die er van af ziet . . .)


jan.
 
Wel jammer dat ze allemaal die zo kenmerkende knik in de vleugel bij de wortel missen . . .

Dit is een ouder AirCombat P-51D Mustang ontwerp waar enkele clubleden toentertijd fanatiek de AirCombat wedstrijden mee hebben gevlogen. Puur ontworpen om snel een eenvoudig te kunnen bouwen en vooral om de vliegeigenschappen. Dat knikje in de voorlijst is dan totaal onbelangrijk.

Het ontwerp is recent nieuw leven ingeblazen als Ornithos Club Winter Bouwproject.
Erg leuke kistjes voor de Ornithos Club Pylon Races :yes:

Maaarrrrr, als schaalpurist weet jij dan ook dat er niet alleen met de P-51D Mustang wordt geraced, maar o.a. ook met de P-51H!
.... en die heeft niet de kenmerkende knik als bijvoorbeeld de P-51A, B, C of D:

north_american_p51_mustang-1.jpg


north_american_p_51h_mustang-73985.jpg


p-51h-mustang-in-flight-rick-pisio.jpg


rC_xRk6v2SBdPdVBW76t2uQwk8Ulpg2Gxmm3xlmZnMpgKkai8d7DOExKW7peCL1dOw1tPHzUR-KkGXa326ohh5FAKEELMRWyUBmBgtCkgIToRpIRUPEG_RluIQ


z0XtRYyQcx5ufol1LgwmNYbaPffkCyhBVSADg-rFYZ_ioALha2HaxKsx_7jfMrNGBRtlCg23VXzSvv2rSNWQ8nsuWiwO0iCFqUfq-A2-dH4MNaL1MGu5V3fz0w


Zijn ze dus nog allemaal schaal ook! :thumbsup:

.
Weer verder met de bouw van de Mustangs...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Servo inbouw.
20211217_232036.jpg
hoogteroer servo in de romp op extra plankje, 2mm koolstof staafje als stuurstang.
20211217_231914.jpg
hoogeroer hevel uit 1.5 mm gvk plaat, zit klem om het vuren balkje, 8x4mm uitsparing, daarna met dunne en dikke CA verlijmd.
De kwiklink is te dik voor de romp, er moet een uitsparing in de romp komen voor up uitslag.
20211217_201209.jpg

Aileron servos in de vleugel, ze gaan er nieteens doorheen. Op 2 triplex 3mm stripjes vastgeschroefd.
 
.
Mooi werk weer Tjarko :thumbsup:

.
Update Miss Foxy Lady:
Ik heb gekozen een Reno P-51 Mustang versie te maken met een afwijkende turtledeck i.p.v. een standaard P-51 romp.
Dat betekent dat de cockpitkap van het kitje niet past op mijn romp.
Twee plankjes van 12mm balsa op elkaar gelijmd om een plugje te maken.
Hier grof in vorm geschuurd, lijkt wel een Caudron C460 cockpit op onderstaande foto... :D

full


Schuren, schuren, schuren...

full


Het plugje in een kleine PET fles gefixeerd met reststukken balsa en dan krimpen met de heatgun:

full


Grof uitgeknipt en klaar om te passen en netjes uit te knippen:

full


Het custom kapje voor m`n Miss Foxy Lady:

full


Dit nummer heb ik steeds in m`n hoofd als ik aan deze P-51 werk:


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Weekend update Miss Foxy Lady:

De vleugelbevestiging heb ik gemaakt als in de kit voorzien, hardhouten pen aan de voorzijde en een breekbout aan de achterzijde.
Hier het resultaat van de vleugelfairings en de vleugelbevestiging:

full


Een strookje glasweefsel met epoxy over de verbindingsnaad gemaakt.
Voor de bellyscoop is in de kit een stukje styropor voorzien, ik ga daar iets van afwijken en deze niet gebruiken.
Ik bouw dat deel persoonlijk liever op van hout en dan bekleden met glasweefsel en epoxy.
Aan de hand van foto`s van het origineel de bellyscoop van medium balsa vorm gegeven:

full


full


Aansluiting onderzijde van de vleugel met de romp:

full


Cockpitvloer mat zwart geschilderd en de randen grijs d.m.v. Humbrol verf.
Pilootje in de cockpit gelijmd met epoxy, naar links kijkend en het cockpit kapje even met stukjes tape vastgezet:
Fly Low, Go Fast, Turn Left!

full


Gisteren een mooi aluminium spinnertje voor Miss Foxy Lady gekocht.
Bovenkant van de neus afgemaakt en het spinnertje even met tape vastgezet:

full


Laatste ruwbouw klusjes nog te doen:
  • Motor inbouwen en de onderzijde van de neus afmaken
  • Ailerons uitsnijden en de aansturing daarvan maken

full


Miss Foxy Lady zoals ze nu op de bouwplank ligt:

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Heel fraai Ramses!
Ik moet de airscoop ook nog maken, zal jouw voorbeeld gebruiken. Ik vind de driehoekige ondersteuning naar de vleugel mooi gelukt.
De scoop kan evt wat schuiner, glijd beter over het gras.
Ik heb wat internet tekeningetjes gevonden, er zijn 2 varianten.
vector-drawing-world-war-fighter-side-view-image-illustration-infographics-195986644.jpg

Geen idee of de tekening accuraat is ...
 
Mijn update, hoogteroer aansturing.
Servo plankje in de romp.
20211217_232036.jpg

Stuurstang 2mm carbon.

Hoogteroer hevel uit 1.5mm gvk, strakke passing op vuren balkje. Verlijmd met CA.
20211217_231914.jpg

Kwiklink uitgeboord naar 2 mm en op 2mm carbon verlijmd. Er zit nog een krimpkousje om de kwiklink uiteindelijk.
De romp is terplekke opengemaakt anders past het er niet in met uitslag up.
20211218_142915.jpg

Extra rechthoekige opening achter in de romp.
20211219_141754.jpg
hevel is best groot aan de bovenkant, niet zo mooi.
20211219_143120.jpg
Verstopt achter een stukje balsa en zelfklevend aluminium tape van de bouwmarkt.
 
Cockpit..
20211218_172001.jpg

Ik had nog een kapje van de Ramses SeaFury, die is prima. Even passen, aftekenen en gat in de romp snijden.
20211218_212714.jpg

Cockpit inbouwen, instrumenten paneeltje, plaatje van internet geprint. Vloer is 1.5mm balsa en olive drab folie van de fokker D7.
Pilootje was over van Easy Iskra project.
Beetje groene en zwarte verf.
Antenne draden zo hoog mogelijk boven alle alu folie uit, gefixeerd met 2 drupjes hotmelt.
20211219_140059.jpg
cockpit pasgemaakt, knippen en schuren over een cilinder,flesje met grof schuurpapier.
Verlijmen met 5 min epoxy. Die laat ik eerst 3 min staan, dat het net begint taaier te worden. Dan is het snel aanbrengen op de kaprand, en kap in een beweging op de romp. Kan er niks meer druipen op weglopen.
20211219_145737.jpg
Afwerking met zelfklevend alu folie.
 
.
Heel gaaf Tjarko :thumbsup:
Je gaat erg hard, dit jaar nog de maiden?

Groeten, Ramses
.
 
Back
Top