Je kiest ze wel uit, Jan. Even zoeken op YouTube levert allemaal resultaten op in de trant van "Radiolink Byme D issue..... "
De keuze voor de Byme-D is gemaakt op basis van de afmetingen, er is weinig ruimte in dit vliegtuig.
Het 'probleem' is de wijze waarop deze stabilizer werkt, vergeleken met andere.
Zo heb ik bijvoorbeeld een ZMR Nx4 Pro in mijn Easystar clone schuimpje, die, als de neus naar beneden gaat, beide ailerons omhoog beweegt en bij een ongewenste rolbeweging beide ailerons in tegengestelde richting beweegt.
Dan sta je vreemd te kijken, als de Byme-D bij een duik, maar één elevon omhoog beweegt, waardoor het vliegtuig in een rol terecht komt.
Een rolbeweging, wordt door de Byme-D gecorrigeerd door één elevon naar beneden te bewegen, wat een rol/duik tot gevolg heeft.
Op de werkbank ziet dat er bizar uit, maar neem je het vliegtuig in de hand en laat je het bovenstaande bewegingen uitvoeren, dan blijkt de combinatie van beide reacties de boel recht te houden.
De uitgebreide gebruiksaanwijzing is in dit opzicht duidelijk geschreven door iemand die bij de ontwikkeling ervan betrokken is geweest en dus weet hoe de Byme-D reageert en het niet nodig vond dit in de gebruiksaanwijzing te vermelden.
Iemand die dit niet weet, snapt er in eerste instantie geen zak van... In tweede instantie trouwens ook niet, ik ben twee dagen aan het zoeken en proberen geweest.
Iets wat ik zelf had kunnen bedenken, maar ook niet vermeld wordt, is het feit dat de motor ingeschakeld moet zijn (prop eraf!), wil de kalibratie succesvol zijn, met de motor uit op de zender lukt dat dus niet.
Ik zou vanochtend in de praktijk testen, maar op het veld aangekomen, begon het flink te regenen en stak de wind op...
Ik heb toen het droog was nog wat rondjes gevlogen met mijn Flidl met een loodje op een kebab prikker achter de staart. Dit blijkt de goede balans te zijn voor dit vliegtuig, dus daar kan ik mee verder, in de zin dat accu en servo's een andere plaats krijgen, om zonder deze contrapties en extra lood te kunnen vliegen. De harde wind maakt het leven moeilijk voor dit lichte vliegtuig, dus ik ben geland voor de wind dat vóór me regelde...
Een andere keer maar weer proberen met de Flying Wing.
Onder voorbehoud van een geslaagde testvlucht, lijkt de Byme-D een goed werkende gyro stabilisatie te zijn, met een incomplete gebruiksaanwijzing, dat dan weer wel.
Groeten, Jan.