Flying wing opbouw.

Lekker is relatief, ik was vandaag liever gaan vliegen (of varen), maar de boel repareert zichzelf jammer genoeg niet.
Aan de andere kant, je leert weer wat nieuws.

Ik had gisteren bij wijze van test een paar blokjes schuim, blauw en wit 'ingepakt' in de folie, om de temperatuur van de bout proefondervindelijk vast te stellen.
Daarvóór een video bekeken van FliteTest van een jaar of tien geleden waar vliegende vleugels werden geverfd, toen van een paar lagen spuitlijm voorzien, die goed gedroogd werden, toen stickers en pinstripes er op geplakt en als laatste gelamineerd met transparante folie.

De spuitlijm zorgde voor een betere hechting op het geverfde oppervlak.

Ik heb dit bij mijn proefstukjes ook geprobeerd en de helft met spuitlijm van de Karwei ingespoten.
Nu is dat klotespul, ondanks tien minuten schudden komt de lijm er niet als nevel uit, maar in klodders, dus veel te dik, waardoor het oplosmiddel het schuim deels oploste...

Test pieces.JPG


Voor de hechting van de folie maakte dat, op de plekken die niet weggevreten waren, wel degelijk uit, maar als ik dit weer probeer, dan neem ik betere spuitlijm, geschikt voor schuim.

Groeten, Jan.
 
Ha de mannen van FliteTest zijn ook mijn vrienden. Je steekt er heel veel van op. Over die spuitlijm: Ik heb bison lijmspray gebruikt, misschien een idee?
 
Ik heb dit bij mijn proefstukjes ook geprobeerd en de helft met spuitlijm van de Karwei ingespoten.
Van wat ik begrepen heb, werkt dun insmeren met witte houtlijm ook. Dat reageert (als het eenmaal gedroogd is) ook op warmte, en vermoedelijk hoeft je bout dan ook niet superheet.

Het werkt in elk geval super bij "folie op hout" en ook bij "hout op hout"
 
Van wat ik begrepen heb, werkt dun insmeren met witte houtlijm ook. Dat reageert (als het eenmaal gedroogd is) ook op warmte, en vermoedelijk hoeft je bout dan ook niet superheet.

Het werkt in elk geval super bij "folie op hout" en ook bij "hout op hout"
dit kan ik beamen, bij mijn redbull calmato had ik het vette hout (onder de folie gekropen brandstof residu) wat schoon gemaakt met IPA en ingesmeerd met witte houtlijm, gebruik hiervoor gewoon de witte pattex houtlijm van de action of Bison van de bouwmarkt... in ieder geval niet de gele houtlijm zoals Titebond of elmers
bij het fineren van mn bootje heb ik beide zijden eerst ingesmeerd met iets verdunde witte houtlijm en met een folieboutje vast gestreken gaat echt monsterlijk
 
Gisteren de ailerons gefolied (is dat een woord?), dat was inderdaad een dingetje, want het inpakken zorgde ervoor dat ze niet recht meer waren.
Hinged.JPG


Het maken van de folie scharnieren was dus een uitdaging, helemaal omdat ik dit voor het eerst deed...
De ailerons draaien nogal zwaar, met onder en boven een strip folie,eens kijken wat de servo's daarvan vinden.

Eventueel maak ik de scharnieren opnieuw, met meer ruimte tussen de vleugel en de ailerons.
Of nieuwe ailerons van balsa.

Groeten, Jan.
 
Als de ailerons zwaar draaien zou ik er zeker nog eens naar kijken. Tijdens het vliegen moet een servo erg veel werk verrichten. "Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald".
 
De dubbele laag folie, onder en boven 'fixeert' de aileron in lijn met de vleugel, als ik er vandaag aan toe kom, zal ik de electronika weer installeren en kijken hoe hard de servo's moeten werken.

Groeten, Jan.
 
Je kan de ailerons ook gewoon lossnijden en 1mm naar achteren plaatsen en de scharnierpunten maken van plakband. Ik doe alle foam toestel scharnieren met plakband.
 
een beetje laat voor nu, maar voor een volgend schuim model zou je kunnen overwegen om ipv folie een 25 grams glasmatje met glitsa parketlak
 
een beetje laat voor nu, maar voor een volgend schuim model zou je kunnen overwegen om ipv folie een 25 grams glasmatje met glitsa parketlak
Het oplosmiddel in de Glitsa lost het schuim niet op?

Met glasweefsel heb ik meer ervaring, dus dat zal wel lukken, maar blijf je de weefselstructuur niet zien en voelen?

Maar: ik heb voor dit model een nieuwe rol van 100 lamineerfolie aangebroken....

Groeten, Jan.
 
Het oplosmiddel in de Glitsa lost het schuim niet op?

Met glasweefsel heb ik meer ervaring, dus dat zal wel lukken, maar blijf je de weefselstructuur niet zien en voelen?

Maar: ik heb voor dit model een nieuwe rol van 100 lamineerfolie aangebroken....

Groeten, Jan.
glitsa parketlak lost het schuim niet op, echt fantastisch mooi spul om licht een stuk meer stevigheid te krijgen in het skoem :D.... onderkant van bv een zwever rompje geeft veel minder krassen en deukjes bij een landing

het weefselstructuur blijf je wel zien, je kan het daarna nog een kleurtje geven (of de parketlak gelijk tinten natuurlijk) of het weefsel structuur storend is.... :rolleyes:
 
Bedoel je die glasvezel versterkte tape van o.a. TESA?, Die heb ik bij de hand.
Die kan ook, maar er is ook gladde scharniertape, lijkt wat op die wit doorschijnende kantoortape, maar scheurt niet. Die gebruik ik zelf, weet het merk zo gauw even niet.
 
Back
Top