Met het zwaartepunt op de goede plek vliegt het een stuk beter:
Omdat ik nog zoekende ben, eerst de lipo provisorisch met behulp van een ijslollystokje en elastiekjes onder de romp gefixeerd, nou ja, gefixeerd; bij de landing duwt het gras de lipo natuurlijk van z'n plek...
Het lijkt er op, dat ik de plaats van de servo's ongelukkig gekozen heb, als ik de lipo in de romp wil laten verzinken.
Wellicht zitten er nog wat schuimwerkzaamheden in voor de toekomst...
Afgelopen week op een stille dag de 'maiden' met de hangende lipo; dat bleek achteraf de kortste vlucht ooit.
Ik gooi het toestel in de lucht met vol gas, vlieg van me af, win wat hoogte en maak een bocht naar links.
Hé, er valt iets van het vliegtuig...
Het vliegtuig glijdt in een mooie glijvlucht een stuk verder het gras in en tot mijn verbazing is de prop met spinner weg.
Hoewel ik ongeveer gezien heb waar de prop gevallen is, vind je een 4.5x3 propje, witte spinner en zwarte bladen van z'n levensdagen niet terug in 30 cm hoog gras.
Geschatte vliegduur 10 seconden...
Vandaag een tweede poging gewaagd, prop extra gecontroleerd en twee accu's bijna leeg gevlogen, bijna, omdat ik moest verkassen toen een grote trekker met maaigerei het veld nodig had.
Ik ben niet gewend aan een twee assige besturing, dus de eerste rondjes waren wat 'hobbelig', maar gaandeweg begon het ergens op te lijken, ik heb de roeruitslagen niet erg groot gehouden, zodat er soepele bochten gevlogen kunnen worden (door mij dan) terwijl ik evengoed maar kleine knuppeluitslagen maak.
Door de kleine prop gaat het niet erg hard, maar dat was ook de bedoeling, al heb ik dan bij een beetje wind niet veel te vertellen...
Het lage gewicht maakt het toestel gevoelig voor turbulentie, anders kan ik sommige koersen niet verklaren, omdat ik op dat punt de zender niet aanraakte. Ook iets om rekening mee te houden, de turbulentie van een rijtje bomen merk je al.
Zweven gaat redelijk, waarschijnlijk nog beter als de lipo goed vast zit.
Op naar de volgende stille dag.
Groeten, Jan.