Zender nostalgie

Gelukkig... mijn geheugen bedriegt me dus niet... Of toch wel een beetje: alle bodemplaten waren grijs, de metalen kapjes waren verschillend gekleurd...
Nou, je herinneringen lopen wel wat door elkaar.
Dit zijn geen Variprop onderdelen, maar Varioton analoge toonfilterschakeltrappen met elk 2 relais, een ander systeem dus.
Deze zijn bedoeld voor stuurmotoren als de eerder genoemde Bellamatic.

Per stuurmotor had de zender een veergeneutraliseerde twee standen schakelaar met middenstand.
Grundig en ook Reuter hadden zelfs 4 standen "sticks" in hun programma.

Gek genoeg hadden Amerikaanse zenders uit die tijd vrijwel zonder uitzondering slechts 2 standen schakelaars waarvan de L/R functies boven elkaar aan de rechterkant op het frontpaneel zaten en aan de linkerkant H/L, de H/L trim en het gas. Een soort mode 1 configuratie dus.

Later werd in de USA juist mode 2 populair, terwijl in Duitsland en omgeving mode 1 de norm werd.
Overigens vlogen veel Amerikanen -waaronder wereldkampioen Phil Kraft- die eerder de 10 kanaals toonapparatuur gebruikten, daarna mode 1 proportional.
 
voor de mensen die dit nooit hebben mee gemaakt allemaal chinees
maar voor hun die het zoals ik wel allemaal meegemaakt hebben nostalgie
en het roept allemaal mooie herinneringen op
toen was het ook normaal dat je een bouwpakket van een zender en ontvanger kocht
de batterie (2X1,5 volt van die hele dikke) was soms in formaat groter dan de ontvanger
waren ook binnen de korste keren leeg .
pa en ik hebben nog gevaren met zo een clock work waar je dus en de motor en het roer mee kon bedienen
wilde je twee keer links om had je pijn in je duim van op dat knopke te drukken

wat ik me herinner een eigen bouw chriscraft yacht van 1,50 meter en dan in schoten dennenbad camping op de vijver aldaar aan het varen .
lord hond.jpeg ons hondje van toen met mijn grootvader . mis hem nog steeds ook de hond.daar kon je lekker gaan bij liggen en voelde je veilig .van de boten vind ik niets meer omdat tja toen was het nog echt een foto trekken hé
 
Nou, je herinneringen lopen wel wat door elkaar.
Dit zijn geen Variprop onderdelen, maar Varioton analoge toonfilterschakeltrappen met elk 2 relais, een ander systeem dus.

klopt @Bruno van Hoek

Voor zover ik me herinner, kon je die "4 kanal decoders" stapelen, en waren er decoders voor kanaal 1 t/m 4 (1 en 2 in gewoon nederlands) en kanaal 5 t/m 8 (dus 3 en 4), en ook nog eens kanaal 9 t/m 12 (5 en 6), elke "baustein" had volgens mij zijn eigen kleur plastic bodemplaat.
En volgens deze handleiding bepaald de stapeling welke kanalen op welke module staan, maar dat ga ik nog eens proberen.
lb09.jpg


En bij deze bepaald de kleur van de bodemplaat blijkbaar de functie
EFFB7Q3.jpg


Denk er om, dat die servo's maar heel weinig stelkracht hadden, staat me iets van bij van krap aan een kilo of minder. De grijze servo's zoals in post 505 hadden 1,6 kilo ("micro"), 3 kilo ("standard", als in die foto) en 4,5 kilo ("jumbo") maar die gele 2,4 volt servo's waren bij mijn weten aanmerkelijk minder krachtig

Ja, vliegtuigje mee sturen of een boot, is ook 27mHz.
Maar het moet een keertje werken natuurlijk.

Groeten,

Arie
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal Bruno, überhaupt mooi item.

Accu’s dat was Deac opeen gestapelde cellen.1A max? Later onder de vlagvan Varta.

Deze Graupner Grundig mooi uitgestald in de gele 1972 catalogus. In mijn kinderjaren mijn meest geliefde hoofdkussen.

Een mooie hond en een ford Anglia. Vast in België ook gebouwd.

Maar rond die vroege jaren was Futaba toch al flink vooruit? Proportionals.
Er werd toen driftig zelf gesoldeerd.
Zelfs printplaten geëtst.
Heb hier nog wat spul gestald liggen.
Zelbouwzenders. Robbe kasten, vierkante kasten. Servo’s die ook zelf opgebouwd moesten worden.
Ik heb het niet meer getest. 72Mc.
Servo’s waren toen als hoogwaardig beschouwd. Maar zaten ook goeie motortjes in. Mabuchi stond nog in de kinderschoenen. Explodeerde niet veel later tot hegemonisch producent.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: raf
Dit zijn geen Variprop onderdelen, maar Varioton analoge toonfilterschakeltrappen met elk 2 relais, een ander systeem dus.
Deze zijn bedoeld voor stuurmotoren als de eerder genoemde Bellamatic.
Ik doelde eigenlijk op de vario prop stapelontvanger zoals die door Arie getoond word... Proportionele servo's maar nog steeds 2,4 volt, met middenaftakking op de ontvangeraccu.

Maar hey, ik had zelf destijds wat te zien is in de bovenste foto van post 505, en toen was ik 12 of 13... Mijn eerste zenderset... Die stapelontvangers kende ik alleen van de plaatjes uit het grote Graupnerboek. Mag mijn geheugen een beetje warrig zijn? :p
Pas toen ik 15, bijna 16 werd, had ik met de krantenwijk voldoende voor een Futaba (Starion als ik me goed herinner) en daarna ging het hard... 3 maanden later vloog ik zelf mijn Hegi Speedy in, en begon ik ook met de eerste stappen op heli gebied (joerpiedepoepie, de onvolprezen Bell 47 G II... :D :D :D )
 
hier met een economic (de beige) een charter gevlogen met een 10 ccm xtv race motor er in
dat de vleugels aan de romp bleven zitten mijn gedacht
 
pa en ik hebben nog gevaren met zo een clock work waar je dus en de motor en het roer mee kon bedienen wilde je twee keer links om had je pijn in je duim van op dat knopke te drukken

Nog een "antieke" bootbesturing , de "servo" zou blijkbaar iets van Graupner zijn .

DSCN7971.JPG


DSCN7970.JPG


Groeten Jef
 
Is inderdaad van Graupner. Is bedoeld om met een 1 kanaal zender links-midden- rechts en vooruit-stop-achteruit
te kunnen bedienen. Heel er lang geleden heb ik er ook een gehad in combinatie met een zelfbouw zender en ontvanger.
 
Nee, helaas niet. Maar het moet eenvoudig zijn.

De stuurmachine heeft aansluitingen voor een vaarbatterij en de aandrijfmotor van de boot. In de stuurmachine zit een tandwieltje met grote tanden. Dat bediend de motorschakelaar. Met hele korte impulsen werd de aandrijfmotor geschakeld. In de stuurmachine zit een kleine elektromotor die het tandwieltje en de stuurhefboom voor het roer bediend. Die motor wordt via een batterij bediend door het relais in de ontvanger.

De elektromotor is op een kantelmechanisme gemonteerd. Door dit te bewegen simuleer je de werking. Een korte beweging van het kantelmechanisme schakelt de motor, een lange beweging bedient de stuurhefboom.

Er bestaan twee versies van deze stuurmachine.
 
Laatst bewerkt:
Nog een "antieke" bootbesturing , de "servo" zou blijkbaar iets van Graupner zijn .
Nee, ik herken deze wel, maar het is een andere.
Dit is de Kinematic (met demo).
Ineens wist ik het weer, die stond in het Kreulen boek:
Rotomatic.jpg


Uiteraard te koop bij Evert zelf:
Rotomatic in catalogus.jpg

Meer docu heb ik op dit moment (nog) niet
 
Fantastisch allemaal! Onlangs zelf nog mijn eerste twee Robbe/Futaba zenders van de hand gedaan in prima staat aan een liefhebber. Dat was begin jaren 80 materiaal.

Dit gaat nog veel verder terug! Ongelofelijk hoe ingenieus allemaal van de technologie van toen!
 
wel dat is dus wat ik bedoelde met clock work en dat was niet van graupner dat wij hadden
de zender was een pixy voor de rest geen idee wie het geproduceerd heeft

bij ons was het roer wel anders aangesloten maar swat het is het zelfde ding
als ik het tegen kom dan maak ik een foto er van

gr raf
 
wel dat is dus wat ik bedoelde met clock work en dat was niet van graupner dat wij hadden
de zender was een pixy voor de rest geen idee wie het geproduceerd heef.
Bij ons was het roer wel anders aangesloten maar swat het is het zelfde ding
als ik het tegen kom dan maak ik een foto er van
Maar de aandrijving is wel degelijk elektrisch, daar komt geen veer (clockwork) aan te pas.
De veer die je ziet dient voor de neutralisatie.
Wat betreft aansluiten, volg de aansluitdraden van de motor, dan weet je wat de input van deze stuurmotor is.
Fantastisch allemaal! Onlangs zelf nog mijn eerste twee Robbe/Futaba zenders van de hand gedaan in prima staat aan een liefhebber. Dat was begin jaren 80 materiaal.
Dit gaat nog veel verder terug! Ongelofelijk hoe ingenieus allemaal van de technologie van toen!
Nou, dit is dan nog maar de 'intermediate' fase, want het komt uit de tijd dat de transistor al werd gebruikt.
De tijd dat ik begon met uitzoeken wat ik allemaal nodig had om zelf RC te kunnen maken.
 
bruno schreef ik toch reeds er waren en /of plannen of bouwdozen om zelf je zender ontvanger in elkaar te branden .
niet iedereen had een 30 watt soldeer boutje
ik heb samen met pa nog rondvlucht gevlogen met 2 en met 3 kabels
de derde was dan om de gas te bedienen
de eerste motoren waren diesel motoren daarna is de glowplug uitgekomen en konden we dus gas geven
wat bij de diesels niet mogelijk was
toen was het nog zweefvliegen vrijvlucht zonder enige besturing
zeilen op een vijver of grote fontein en dan naar de andere kant lopen om de boot op te vangen

de pixy zender en ontvanger daar zat nog een lamp in als versterker hoor niet alles was reeds transistor
 
Hi Henk,

de ontvanger heeft 3 aansluitingen waarop je motor, hoogte en richtingroer aansluit.
op de uitgang van het hoogte en richtingroer, kun je een nieuwe versie van de GG actuator aansluiten, de elektronica hiervoor kan ik achteraf in het doosje met de ontvanger zetten. Je krijgt dan een stekkertje erbij waarop de motor van de Rand actuator wordt aangesloten. Het is ook mogelijk om de elektronica in de "servo behuizing"van de nieuwe Rand-LR3 actuator te plaatsen. Hiermee kun je van iedere willekeurige moderne zender een GG simulatie maken.

full

Hierboven de print in de behuizing van de mini Rand actuator.

En hier aangesloten op een normale ontvanger. Er moet nog een klemring worden aangebracht op de lange as, anders lopen de bewegende delen ervan af. Inmiddels hiervoor een oplossing bedacht door een schroefje van 1,6 mm te gaan gebruiken en dan met het moertje dit tegen te gaan.

full


Aangesloten op een moderne 2,4 GHz ontvanger.

En hier het eerste resultaat, de oranje plaat in bovenstaande foto's is een aanpassing die gedaan is nadat de zwarte versie (onderstaande video) wat haperingen vertoonde, en dat kunnen wij natuurlijk niet gebruiken.

 
Henk,
Plaatje is nieuw geprinte uitvoering. Jouw actuator zetten we weer in elkaar voor het museum:koud:.heb je het motortje nog liggen?
De Rand versie waar deze op gebaseerd is komt te zitten waar de servo’s zitten. Dus is dit waarschijnlijk in zicht. De def. Versie wordt ook rood/ wit gekleurd zoals deze oorspronkelijk was.

ik hoop dat deze voldoende power heeft voor je toestel, anders moeten we er nog 1 bouwen, met een ander ontwerp met vertraging. Ik zit te denken om een oude servo hiervoor te gebruiken.

gr.

gerhard
 
Kissie valt wel mee hoewel.... op de To Do lijst staat nog steeds deze...maar dan als 1,4 meter voor 2,5 diesel.. Dat was de eerste RC kist die ik bij ons op de heide ( renderklippen) zag vliegen met de GG Fleet....en dat is dus het doel waarna wij streven.

004.jpg


Er waren TFA constructeur/RCE kit plannen..en zodra ik de bellamatic en de servomatig aan het zwieberen heb ga ik die jongens het leven heel zuur maken totdat we de kit hebben..:eek::D:p




En dit servo moet ik dan nog hebben om te drosselen...de servomatic:..maar ook dat mag een 3D geprinte zijn waar een klein servo in zit...

Variophmatic.jpg
 
En voor de volledigheid....het is die zelfde zender waar het hier om gaat.. die ik toen in 1962 of zo zag..en in de Kapitan..

1e eigenaar Lammert Jan Beumer...lid en materiaal beheerder van de toenmalige Noord Veluwse LC ( Heerde e.o.)
2e eigenaar Saab van der Veen..lid van de toenmalige NVLC
3e eigenaar..ikke...( bij leven uit de nalatenschap van Saab) ...lid en secretaris van de toenmalige NVLC

Dus ja ... het blijft binnen de club..:p
 
Terug van weg geweest bij de service afdeling van TFA ( Gait) de Fleet.

Net als dat ik bretels en een riem draag heeft Gerhard ook een veiligheid ingebouwd..2 antennes..en die kleine mag ik er niet af knippen.

etc,etc
Henk B..jij weet hoe ik die buitenechtelijke antenne kan wegwerken..doe eens een plaatje..
Hier komt ie dan:

IMG_2527.JPG
IMG_2529.JPG


De 2,4 ghz antenne is verborgen in de frequentieknijper. De antenne bestaat uit een ronde messing buis van 4 mm buiten diameter en het laatste deel van de coax kabel is ontdaan van de metalen afscherming. De afscherming gesoldeerd aan het uiteinde van de messing buis. Let op: de afmeting van buis en onaf geschermd deel van de coax is kritisch. Meer details hierover op het vintage Mode Zero forum. Dit idee van de frequentieknijper is mijn eigen idee. Wel heeft ooit iemand de antenne op soortgelijke manier en met succes verborgen in een frequentie vlaggetje.

Repost: Hidden 2.4ghz transmitter aerials - Mode Zero (mode-zero.uk)

Disclaimer: reikwijdte test moet nog worden gedaan in afwachting van een 7 kanaals ontvanger. En dan beslissen welk model er mee moet worden uitgerust. Misschien mijn 1970 Eyeball uit Model Airplane News herbouwen die ik destijds met de Multiplex Digitron vloog?:banana::banana:


003.jpg
 
Back
Top