Niet al te duur... lidmaaschap eCalc.ch
Alles virtueel te testen. Behoorlijk raak in de benadering.
Veel e-modellen zijn bijkans al overpowered.
Wat wil je getest hebben. Statisch kan als de spoed hoog is, de prop overtrekken.
Terwijl deze met het model in de lucht uitstekend z'n werk doet.
Bij de start heeft de prop overtrek... maar nog steeds voldoende overdracht om het model los
te trekken.
Statisch trek je veel amperes... maar al vliegend zakt de stroom.
Ook virtueel te testen in eCalc.
Trekkracht meten van een prop pardoes uit de grabbelbak... beste is natuurlijk een geschikte prop
voor de motor...
Maar dat kan op een proefopstelling. Een vliegtuigromp. Trekkracht meet je dan via een viswaag/unster
met een lus touw of band om de staart... zoiets als hieronder...
Dit was een statische meting (op de telemetriesensoren van Jeti in 2015)
Gaf een statische waarde. In de lucht gaat er 2A af... bij loodrecht omhoog
klimt het verbruik naar statisch. Dit was bij een vers geladen volle accu
en een motor op een gearbox. Maar een vliegtuig of modelboot
kan je ook meten op statische trekkracht... en dat doe je dan
met zo een digitale waag. Kosten de kop niet.
Andere mogelijkheid is een weeginstrument fabriceren.
Ik denk dat er wel lasercuts voor zijn. Een weegschaalopstelling.
10 jaar geleden al over gelezen... en dat moet wel terug te vinden zijn op fora.
Een motorbok/opstelling, vast aan een stabiele tafel, een opstelling die kan scharnieren
op de stuwrichting, en met een hevel op een platte keukenweegschaal
het stuwgewicht afgeeft...
De helfbomen moeten dan wel even lang zijn, en anders werken met rekenfactor.
Info is wel te vinden op RC-Groups en andere...
Gr Bas