De Duyfken van Kolderstok

In deze crisistijd kan ik, vreemd genoeg of misschien ook niet, de rust en het geduld niet opbrengen om de bouw aan mijn Statenjacht voort te zetten. Over een paar weken weer door?!

Ik werk nu volledig vanuit huis. Heb je geen reistijd, dus meer tijd over, zou je denken. Maar dat gaat dus niet echt op. Zeker niet omdat mijn vrouw ook thuis werkt en ons zoontje niet naar oppas gaat. Daarnaast moest er een en ander in de tuin gebeuren en vroeg een andere hobby wat tijd. Ik ga elke zaterdag mountainbiken, maar met de natte winter had de mountainbike nogal geleden, die heeft dus ook een goede beurt en hier en daar wat nieuwe onderdelen nodig gehad.
 
De luiken zijn nu ook gemaakt. En maar hopen dat ik ze er niet af stoot. De touwen heb ik niet geknoopt, maar in elkaar gedraaid en vast gezet met secondelijm.

IMG_7478.JPG


IMG_7479.JPG
 
Hey bouwmuis, ik weet niet hoe het op jouw tekening staat, maar die luiken dienen om het zeewater buiten het schip te houden, zouden die twee middelste veel nut hebben??
Of dienen die luiken ook nog een ander nut?
Verder ziet er prachtig uit hoor. :worship::worship:

Correctie, ik zie ze ook op andere duifkens zitten, ik heb te snel gejengeld dus.
 
Hey bouwmuis, ik weet niet hoe het op jouw tekening staat, maar die luiken dienen om het zeewater buiten het schip te houden, zouden die twee middelste veel nut hebben??
Of dienen die luiken ook nog een ander nut?
Verder ziet er prachtig uit hoor. :worship::worship:

Correctie, ik zie ze ook op andere duifkens zitten, ik heb te snel gejengeld dus.

Er werden vaak levende dieren meegenomen op het schip. Misschien zijn de luiken om te voorkomen dat die dieren gingen zwemmen ;)
 
De touwen om de geschutspoorten open te trekken zijn belegd op kruishouten. Het zit met een steek vast en eind is er overheen gehangen. Ik vind het er zo wel leuk uitzien, maar ik vroeg me ook af: hoe beleg je correct op een kruishout? Iemand die me daar verder mee kan helpen?

D592A495-9E0A-4B00-98A4-B12D838F4FB3.jpeg
 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat de touwen van het zeil aan de kruishouten belegt werden ik zou pressies 2 kikkers aan de andere kant tegen de binnenkant maken en daar het touw van de luiken aan beleggen.

je schip ziet er wel heel netjes uit :thumbsup:
 
De touwen om de geschutspoorten open te trekken zijn belegd op kruishouten. Het zit met een steek vast en eind is er overheen gehangen. Ik vind het er zo wel leuk uitzien, maar ik vroeg me ook af: hoe beleg je correct op een kruishout? Iemand die me daar verder mee kan helpen?
Op de zelfde manier als op een gewone klamp of 'kikker' Het touw word om de bovenste uitstekende delen/klampen kruislings belegd. Hieronder een tekening die het vast wel duidelijk maakt;
JPG_9399_4940_bewerkt-1.jpg

a is de klamp of kikker en b het kruishout, beide lijnen worden op de zelfde manier belegd.
 
Laatst bewerkt:
ik dacht dat de touwen van het zeil aan de kruishouten belegt werden ik zou pressies 2 kikkers aan de andere kant tegen de binnenkant maken en daar het touw van de luiken aan beleggen.

je schip ziet er wel heel netjes uit :thumbsup:

Bedankt voor het compliment. Ik heb dit afgekeken van een foto in de bouwbeschrijving. Ik ga dan inderdaad maar eens overwegen kikkers te plaatsten waar ik het touw op beleg.
 
Op de zelfde manier als op een gewone klamp of 'kikker' Het touw word om de bovenste uitstekende delen/klampen kruislings belegd. Hieronder een tekening die het vast wel duidelijk maakt;
Bekijk bijlage 366618
a is de klamp of kikker en b het kruishout, beide lijnen worden op de zelfde manier belegd.

Bedankt Piet, weer wat geleerd. Ik zit nu dus helemaal fout, maar dat moet goed gaan komen!
 
Dan rijst ook weer een volgende vraag. Volgens de tekening worden er op de meeste kruishouten 2 touwen belegd. Is dat dan niet erg onhandig? Je kunt ze natuurlijk over elkaar heen leggen, maar als je dan net de onderste moet hebben...

IMG_7586.JPG
 
Martin, is het niet zo dat het ene (05 en 06) het nummer van het kruishout is en het andere (#139 G) het belegpunt van de betreffende tuigage aangeeft???
Dat lijkt mij het logischste....
Verder ziet het er allemaal knap uit hoor :thumbsup::thumbsup:
 
Martin, is het niet zo dat het ene (05 en 06) het nummer van het kruishout is en het andere (#139 G) het belegpunt van de betreffende tuigage aangeeft???
Dat lijkt mij het logischste....
Verder ziet het er allemaal knap uit hoor :thumbsup::thumbsup:

Volgens de tekening zijn 5 en 6 de pardoens (als ik de term goed heb). Het is dus niet het nummer van een onderdeel.
 
Ziet er prachtig uit! Ik mis de botteloef, of wordt die nog aangebracht?
Iets van persoonlijke smaak: ik vind spierwit touwwerk op een model erg storend en doet afbreuk aan al het werk dat er aan is verricht. Het steekt enorm af bij de kanonnen. Op geen enkel schilderij uit de 17e eeuw zie je wit touw afgebeeld. Het lopend want was altijd bruin, het staande want zwart. Op de huidige Batavia zie je wel wit touw, maar dat heeft te maken met de hedendaagse kwaliteit en het niet gebruiken van het touwwerk.
Constant
 
Back
Top