Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Klopt Stephan, lijkt ogenschijnlijk een zwakke plek, maar komt echt nooit meer los omdat de vloeibare lijm in het touw trekt en hard word, wegens de gleuf in de juffer is na het aantrekken van het touw de halve steek niet of nauwelijks zichtbaar. gewoon een keer proberen (oefenen) als je het ook zo wilt doen. Al mijn gestropte blokken voor het lopend want zitten op de zelfde manier vast en er is er nog nooit één los gekomen....:)
Dankjewel Piet. Ik vind dit een reuzehandige oplossing. Ik zag allemaal tips met koperdraad buigen en malletjes om ijzers te maken, kortom een boel ellende. Dit ziet er net zo top uit en veel makkelijker te doen. Net als ik deed met de luiken van de geschutpoorten. Iedereen maakt dit met messing onderdelen of driedeeprinters en ik plakte er gewoon een stukje fineer op dat ik zwart verfde, zo'n poortje is 9x9 mm en dat verschil zie je dan echt niet.:thumbsup: ik ben blij :p
 
Dankjewel Piet. Ik vind dit een reuzehandige oplossing. Ik zag allemaal tips met koperdraad buigen en malletjes om ijzers te maken, kortom een boel ellende. Dit ziet er net zo top uit en veel makkelijker te doen. Net als ik deed met de luiken van de geschutpoorten. Iedereen maakt dit met messing onderdelen of driedeeprinters en ik plakte er gewoon een stukje fineer op dat ik zwart verfde, zo'n poortje is 9x9 mm en dat verschil zie je dan echt niet.:thumbsup: ik ben blij :p
Ook voor jou geld natuurlijk; graag gedaan, kijk nog maar eens op deze pagina bijna onderaan (post 38) naar mijn gestropte blok, daar leg ik ook de zelfde halve steek en meer niet https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/page-2 is wat vast zetten betreft het zelfde principe, en voorkomt een 'lelijke' dikke knoop.
 
Dankjewel Piet. Ik vind dit een reuzehandige oplossing. Ik zag allemaal tips met koperdraad buigen en malletjes om ijzers te maken, kortom een boel ellende. Dit ziet er net zo top uit en veel makkelijker te doen. Net als ik deed met de luiken van de geschutpoorten. Iedereen maakt dit met messing onderdelen of driedeeprinters en ik plakte er gewoon een stukje fineer op dat ik zwart verfde, zo'n poortje is 9x9 mm en dat verschil zie je dan echt niet.:thumbsup: ik ben blij :p
Of een pootje van een nietje.
 
Vandaag alle overige rusten in model geschuurd van de romp, zodat ze goed passen en de grootrust en grootpardoenrust met houtlijm en nageltjes op hun plek in de scheepshuid vast gezet,
JPG_9260_4855_bewerkt-1.jpg

JPG_9259_4854_bewerkt-1.jpg
 
Aan een aantal rusten de omlijsting gelijmd en terwijl dat ligt te drogen heb ik de zorgketting voor het roer gemonteerd. Ik heb zoals eerder in dit verslag vermeld niet de meegeleverde ketting gebruikt, die ik wat aan de grove kant vind en niet in verhouding met de rest. Dus een iets fijnere ketting gebruikt,
JPG_9268_4857_bewerkt-1.jpg
 
De laatste rust aan BB is ook afgewerkt, de kruis(bezaan)rust.

Op de foto hieronder laat ik zien dat ik de touwen bij elkaar bind tegen de nagel met een héél dun draadje van amper 0,1 mm waardoor het nagenoeg onzichtbaar is,
JPG_9271_4861_bewerkt-1.jpg

Volgens de beschrijving van de bouwkit krijgt de kruismast slechts één pardoen, die op de verschansing word gezet hetgeen correct is, maar ik heb een pdf met het originele tuigplan waarop te zien is dat
er ook nog een vaste stengenpardoen aan een ring op de rust word gezet, te zien bij het witte pijltje hieronder,
JPG_9273_4863_bewerkt-1.jpg
juffers aan ring voor op de kruisrusten,
JPG_9266_4860_bewerkt-1.jpg


Dit alles maakt de rusten aan BB compleet,
JPG_9272_4862_bewerkt-1.jpg
 
Onder de fokkerust komt aan beide kanten de beschermplaat voor het geborgen anker, deze word gemaakt van notenhout; een balkje van 6 x 6 mm en een plaatje van 22 x 22 x 3 mm,
My Collage_bewerkt-1.jpg

Boven op de foto de onderdelen, in het midden een zicht van de zijkant na het in model schuren/vijlen en onder zicht van de voorkant na het verlijmen van de twee delen.

Op het model na het monteren en behandeling met Danish-Oil onder de fokkerust ziet dat er zo uit;
JPG_9281_4870_bewerkt-1.jpg

Nu een herhaling van de rusten enz. aan de SB kant....
 
Omdat er geen ruimte is voor schoren en de rusten maar 2 mm dik zijn heb ik ter versteviging een lat van 1,5 x 1,5 mm op de rusten tegen de scheepshuid gelijmd, waardoor de constructie een stuk steviger word. De meeste kracht met het aanspannen van de hoofdtouwen komt wel op de puttingijzers, maar ik moet er niet aan denken dat de boel breekt of los komt....:rolleyes:,
JPG_9283_4871_bewerkt-1.jpg

JPG_9284_4872_bewerkt-1.jpg

En inmiddels begonnen met het monteren van de rusten aan SB,
JPG_9288_4873_bewerkt-1.jpg
 
Vandaag de juffers en puttingijzers aan SB op de bezaan- en grootrust gezet, ik heb niet alleen de plaats van de rusten opgemeten zodat ze gelijk staan met die van BB, maar ook de bevestiging punten van de nagels tot op een halve mm, zodat het want straks precies gelijk staat aan beide kanten,
JPG_9296_4880_bewerkt-1.jpg

De nog niet geschilderde nagels staan er zo eigenlijk ook wel aardig bij, maar ik maak ze toch maar matzwart net als de andere kant. Te zien op de foto dat ik nog wat zwart moet aantippen onder de sierlijst boven de bezaanrust...
 
Gelukkig zeg dat jij ook nog wat onvolkomenheden ziet op je foto’s, was al bang dat ik dat alleen had Piet ;);)
Maar complimenten hoor de juffers staan er weer strak bij :thumbsup::thumbsup:
 
Gelukkig zeg dat jij ook nog wat onvolkomenheden ziet op je foto’s, was al bang dat ik dat alleen had Piet ;);)
Maar complimenten hoor de juffers staan er weer strak bij :thumbsup::thumbsup:
Daar zijn al die close-up foto's o.a. ook een beetje voor bedoeld Koos, er zijn nog wel meer plekjes waar de lijm wat heeft gereageerd met de verf die ik nog moet bijwerken, die je zo direct niet ziet maar wel op de foto's. Mijn ogen gaan al 65 jaar mee, die hebben inmiddels al zoveel gezien dat er wel eens wat bij inschiet...;). En als je wat tegen komt wat ik heb gemist mag je dat uiteraard altijd ff melden :).
De complimenten worden gewaardeerd!
 
Rusten, juffers en puttingijzers zijn ook aan SB allemaal gemonteerd, volgens het originele tuigplan komt er achter op de fokkerust nog een juffer aan een ring voor een 2e vaste pardoen, dus die zet ik er nog bij. (staat niet op de plannen van de bouwkit)
JPG_9298_4881_bewerkt-1.jpg

Wat rest aan de romp is de beschermplaat voor het anker aan SB, de ankers en de ornamenten en regelingen voor het galjoen. De plaat voor het anker ben ik inmiddels mee bezig en als die er op zit ga ik eerst de boegspriet helemaal klaar maken en monteren. Het voordeel van het eerst plaatsen van de spriet is dat je dan de woeling niet tussen al die regelingen hoeft te wurmen, maar daar nu volop ruimte voor hebt, dat werkt uiteraard niet bij ieder model, maar hier zit de spriet totaal niet in de weg om het galjoen af te bouwen.
 
Back
Top