De Zeven Provinciën Hans

Dat is omdat de gemiddelde slimmerik wel een stuurachtig ding kent, maar geen helmstok met kolderstok eraan.
Gebruiken ze een kolderstok begrijpt 3/4 van Nederland niet wat daar gedaan wordt.
 
Ik heb tijdens de bouw van het "basismodel" de nodige boeken doorgespit. Met name het grote boek van Dik is daarbij een belangrijk naslagwerk geweest, maar heb me nooit 100% alleen op dit boek willen vastpinnen. En dan blijkt tijdens de bouw van het schip door anderen (en met name Hans Groenenberg die dit uitgebreide verslag bijhoudt) dat er toch nog de nodige dingen niet helemaal correct zijn (waarbij "correct" voor iets van ruim 300 jaar geleden een lastig te interpreteren ding is).
Mede dank zij dit verslag - maar ook dankzij oplettendheid van andere bouwers die zelf geen verslag bijhouden maar die via email met mij contact houden - heb ik het pakket al op diverse punten kunnen bijschaven, aanpassen en vervolmaken. Waarvoor een ieder bedankt!
Je zult echter nooit tot het volmaakte model komen waarvan je kunt zeggen: zo was het! Maar ieder die dit pakket aanschaft of aangeschaft heeft zal er - zoals ik ook in de bouwbeschrijving schrijf - een model van kunnen maken wat het origineel goed zal weergeven.
 
Ik heb tijdens de bouw van het "basismodel" de nodige boeken doorgespit. Met name het grote boek van Dik is daarbij een belangrijk naslagwerk geweest, maar heb me nooit 100% alleen op dit boek willen vastpinnen. En dan blijkt tijdens de bouw van het schip door anderen (en met name Hans Groenenberg die dit uitgebreide verslag bijhoudt) dat er toch nog de nodige dingen niet helemaal correct zijn (waarbij "correct" voor iets van ruim 300 jaar geleden een lastig te interpreteren ding is).
Mede dank zij dit verslag - maar ook dankzij oplettendheid van andere bouwers die zelf geen verslag bijhouden maar die via email met mij contact houden - heb ik het pakket al op diverse punten kunnen bijschaven, aanpassen en vervolmaken. Waarvoor een ieder bedankt!
Je zult echter nooit tot het volmaakte model komen waarvan je kunt zeggen: zo was het! Maar ieder die dit pakket aanschaft of aangeschaft heeft zal er - zoals ik ook in de bouwbeschrijving schrijf - een model van kunnen maken wat het origineel goed zal weergeven.
Dan wacht ik nog even met kopen.:)
 
Potverdrie Hans wat een goed verhaal van jou, en recht uit je hart, zoiets mag ik wel hoor.

En inderdaad als je met zoiets bezig bent dan waan je je vaak 300 jaar of langer terug in de tijd en automatisch ga je je verder verdiepen in het hoe, waarom en vooral het misschien kortom de anatomy van zo’n schip.

Maar het is en blijft een mooi schuitje hoor met een prima kapitein aan het roer :wave

Ook het meekijken en het met raad en daad bijstaan van onze “eigen” Admiraal is toch geweldig, welk ander pakket heeft dat nu o_O inderdaad geeneen.....

Dus lekker doorgaan zo en de discussie laten komen, volgen en meedoen maar uiteindelijk is er maar een de baas......:p:D

Veel succes nog met de laatste loodjes en we zullen hem met z’n allen in mei eens goed bekijken, en je voorzien met de nodige achs en ochs....

Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal Hans:wave En wat mij betreft, zoals ik al eerder liet weten, je zet hier een prachtig model weg en of het nu wel of niet klopt met de 'werkelijkheid' doet daar niets aan af. Gewoon ondanks commentaar en discussies (ook die van mij) lekker verder bouwen en doen wat je zelf het beste en mooi vind.
 
Hans je maakt een fantastisch mooi schip en ook een goed verslag, dat Ik nog vele malen zal raadplegen.

Je zegt dat de bevestiging van de stagzeilen je nog niet helemaal duidelijk is. Stagzeilen kun je op twee manieren hijsen , vliegend en met leuvers glijdend langs een stag. Vliegend dwz het stagzeil zit vast met drie lijnen , het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat deze methode op de 7P were toegepast. Om de tweede methode toe te passen moest een speciale lijn worden gehesen omdat de lijnen waarmee het loze stag àan het grote stag was verbonden het glijden van de leuvers langs het stag verhinderden.

Het is al meer gezegd: Ik zou me over de historische correctheid van je schip niet al te veel zorgen maken, we zullen de waarheid nooit te weten komen.
 
Voorzover bekend had Michiel maar een mannelijke nakomeling (Engel Baron de Ruyter) die kinderloos is gestorven. Dus als ik al een nakomeling zou zijn dan berust de naam de Ruiter op toeval. Hoewel de liefde voor zeilen, zee en alles wat daarmee te maken heeft wel te denken geeft.
 
Voorzover bekend had Michiel maar een mannelijke nakomeling (Engel Baron de Ruyter) die kinderloos is gestorven. Dus als ik al een nakomeling zou zijn dan berust de naam de Ruiter op toeval. Hoewel de liefde voor zeilen, zee en alles wat daarmee te maken heeft wel te denken geeft.
Ik heb uit zeer betrouwbare bronnen dat Michiel nogal een hitsig mannetje was en in elk stadje een schatje had. :p
 
De laatste brassen aan de fokkemast zijn gemaakt. Deze brassen van de fokkebramzeilra start vanaf de stag en door 4-1 blokken naar een blok aan een hoofdtouw van het want.
Ik heb niet zoveel gedaan de laatste dagen omdat we de puntjes op de I van het werk aan het zetten zijn op het aankomende seizoen en dat gaf een hoop overleg in de avonduren.
20200126_150658.jpg
 
Ik vermoed dat het nu wat gemakkelijker gaat worden aangezien de fokkemast samen met de tuigage van de boegspriet best ingewikkeld was. Ook over de nokgordingen neem ik nog een besluit maar gezien het aantal blokjes op een kluitje is dat nog best een dingetje.
 
Back
Top