De Zeven Provinciën Hans

Er wordt vaak een blok voor gebruikt, maar wat je ook wel zag was inderdaad een klamp die aan een hoofdtouw van het fokkewant vastgezet werd en waar de schoot doorheen gehaald kon worden. Je kon de schoot daarmee ook uit het schootsveld van de kanonen houden.
 
Je kon de schoot daarmee ook uit het schootsveld van de kanonen houden.

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik denk dat dit het addertje onder het gras is. De klamp diende om de schoot tijdelijk omhoog te halen vandaar dat deze open was, de Engelsen gebruiken hier een zogenaamd 'kinnebaksblok' voor, een blok met een ijzeren beslag waar een haak aan was bevestigd. Dit blok kon je met een klepje openmaken en zo de betreffende lijn er in leggen (in dit geval de schoot) en bijv. aan een hoofdtouw hangen.
JPG_8548_4443_bewerkt-1.jpg Tijdens de vaart hing de schoot gewoon los omdat anders de lengte van de schoot niet zoveel zin zou hebben. Deze lengte is er niet voor niets omdat met een korte schoot aan de onderzeilen de schoothoorn en de dus de hoek van het zeil te ver naar binnen zou worden getrokken indien de ra max. gebrast zou zijn waardoor het zeil minder wind zou vangen.
 
Ik realiseer me dat ik voor dit model voor het eerst de verrichtingen van dit model laat zien. Het maakt me ook een beetje huiverig om foto's te plaatsen;) er komen serieuze commentaren uiteraard en ik ben niet goed onderlegd om een juist antwoord te geven.
Ik laat het dus zo maar even zoals het gemaakt is.
 
Laatst bewerkt:
Nu laat ik het stagzeil zien.

Deze hangt dus aan de stag. Hiervoor is een 3-1 blok geplaatst aan de stag. Ook op dit punt is het halende part gestropt. Deze gaat door een 3-1 blok aan de schoothoek en wordt belegd op het kruishout aan de railing bakdek. Aan de andere schoothoek loopt het touw door een 3-blok die ook aan de stag is gestropt. Deze geleid dus enkel het touw en zorgt er voor dat het stagzeil hoog blijft.
Het halende part is belegd op de mars van de boegspriet.
Aan de onderste schoothoek is een dubbele schoot gemaakt. Deze zijn belegd op de uiterste korvijnnagels van railing bakdek.

20191220_213447.jpg
20191220_213431.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik vind die discussies wel interessant, maar soms kan ik het moeilijk volgen. Ik moet dan ook boeken erop naslaan waar jullie het over hebben. Soms zou een foto met een pijltje of cirkel veel meer vertellen. Nu moet ik op de gok meeluisteren.
 
Ik vind die discussies wel interessant, maar soms kan ik het moeilijk volgen. Ik moet dan ook boeken erop naslaan waar jullie het over hebben. Soms zou een foto met een pijltje of cirkel veel meer vertellen. Nu moet ik op de gok meeluisteren.
Ik snap wat je bedoeld. Ik probeer wel veel foto's te laten zien zodat iets duidelijk wordt maar door de vele lijnen en blokken is het lastig te fotograferen.
 
Het gaat over dit blok welke onder de rust zit. Hierdoor loopt de schoot en gebruik ik dit blok als een geleider. Het houd de schoot dus hoog. Nergens kan ik zelf hier over iets terug vinden of dit juist is uitgevoerd. En nu is er dus de discussie. Maar ik vind discussies zeker leerzaam en interessant. Maar ik moet dus er een klap op geven hoe te maken.
Uiteraard wil ik ook de tekening blijven volgen.

20191220_215814.jpg
 
Laatst bewerkt:
Kijknu is het mij duidelijk. En nu snap ik de discussie helemaal. Ik had dit blok niet gezien op de foto en dacht aan dat blok een stukje terug. Bedankt Hans

Dat Piet dat gezien had op de foto's, je ziet het bijna niet door het anker. We noemen hem vanaf nu Pietje Precies
 
Ik heb er iets over gevonden . Het kontwachtersblok geleid dus deze lange schenkel. Maar dit blok kon dus gevierd worden omdat deze aan een hoofdtouw was gezet. De hoogte onder de rust was dus haalbaar. Maar kon dus ook gehesen worden tot in het want.
20191220_224023_085.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hans als jij de kool uit het vuur haalt is hij voor mij minder heet [emoji106] wanneer ik hier over een jaar of wat aan toe kom. Hulde allen om het zo getrouw mogelijk te maken.
 
Ik realiseer me dat ik voor dit model voor het eerst de verrichtingen van dit model laat zien. Het maakt me ook een beetje huiverig om foto's te plaatsen;) er komen serieuze commentaren uiteraard en ik ben niet goed onderlegd om een juist antwoord te geven.
Ik laat het dus zo maar even zoals het gemaakt is.
Hans, het is een feit dat je hier een prachtig model neerzet. Ook de discussies met @*Hans* zijn voor mij leerzaam, ik zoek graag dingen uit wegens mijn grote interesse in de oude zeilvaart. Maar ik liet het al eerder weten, als je dit stoort in jou verslag dan doe ik dat natuurlijk niet meer.
En wat mij betreft hoef je niet huiverig te zijn om foto's te plaatsen, want mijn commentaar is nooit persoonlijk aan de bouwer gericht en mocht dat wel zo overkomen dan is het zeker niet de bedoeling.
 
Laatst bewerkt:
Hans, het is een feit dat je hier een prachtig model neerzet. Ook de discussies met de @*Hans* zijn voor mij leerzaam, ik zoek graag dingen uit wegens mijn grote interesse in de oude zeilvaart. Maar ik liet het al eerder weten, als je dit stoort in jou verslag dan doe ik dat natuurlijk niet meer.
En wat mij betreft hoef je niet huiverig te zijn om foto's te plaatsen, want mijn commentaar is nooit persoonlijk aan de bouwer gericht en mocht dat wel zo overkomen dan is het zeker niet de bedoeling.
Absoluut niet hoor Piet. Vandaar dat ik er een vette knipoog bij zette!
Mijn interesse heeft het ook absoluut. Ik kan het dan wel maken maar soms denk ik wel eens het zou mooi zijn om bijvoorbeeld een tocht met een zeilende Batavia mee te mogen maken om te zien wat de werking van alles is. Dus geen probleem om hier verder jou commentaar te blijven neer zetten.
Ik weet dat het verslag ook wel geraadpleegd wordt en hierdoor fouten voorkomen moeten worden.
 
Back
Top