Royal Caroline (koninklijk jacht uit 1749) schaal 1:47

Hallo Piet ik ben ook bezig met de R C maar als ik spant 2a en 3a plaats en het dek erop pas komt er een grote kromming in en dat lijkt mij gezien jouw foto,s niet de bedoeling , wat doe ik fout?
mijn naam is Boudewijn Piket en ben sinds kort lid van dit forum ik heb al diverse houten schepen gebouwd zoals de Victory en Granado van Caldercraft dus ik heb toch wel wat ervaring
 
Hallo Piet ik ben ook bezig met de R C maar als ik spant 2a en 3a plaats en het dek erop pas komt er een grote kromming in en dat lijkt mij gezien jouw foto,s niet de bedoeling , wat doe ik fout?
mijn naam is Boudewijn Piket en ben sinds kort lid van dit forum ik heb al diverse houten schepen gebouwd zoals de Victory en Granado van Caldercraft dus ik heb toch wel wat ervaring
1a en 2a zijn geen spanten, maar dek-balken en de kromming die hoort in het dek, deze is bij de boeg wat groter als de rest van het dek, hetgeen normaal is. Op de foto is te zien dat het dek voor sterker krom loopt als de rest. Normaal gezien zitten er op dat punt (op het echte schip) kluizen aan weerszijde om het overtollige water af te voeren. De zelfde bolling is ook wat groter bij het achterschip.
Dus in principe is het hele dek bol (afwatering) en voor en achter wat meer. Als het er echt heel vreemd uitziet plaats dan even een plaatje, zegt vaak meer dan woorden.
JPG_8047_4124_bewerkt-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is een plaatje op zich geworden. Prachtig werk. Wat ik zo mooi vind is dat je volgens mij alles eerst even lang maakt en dan gaat plaatsen ipv een voor een waardoor alles zo symmetrisch er uit ziet. Klopt dat?
 
Dat is een plaatje op zich geworden. Prachtig werk. Wat ik zo mooi vind is dat je volgens mij alles eerst even lang maakt en dan gaat plaatsen ipv een voor een waardoor alles zo symmetrisch er uit ziet. Klopt dat?
Dat is correct Frank, de ramen en deuren zaten gelazerd in het schot, dus dan zijn ze nagenoeg perfect van de zelfde maat, dus heb ik de stijltjes en deurposten ook precies even lang gemaakt en daarna in de sponningen gelijmd. Dat houd de boel in evenwicht;)
 
Hallo Piet ik denk dat mijn vraag gisteren niet goed doorgekomen is , ik had het over de dekbalken 2a en 3a dekbalk 3a is veel dikker dan 2a waardoor er in het dek een kuil komt normaal lopen de dekken naar de zijkant af .
B Piket
 
Hallo Piet ik denk dat mijn vraag gisteren niet goed doorgekomen is , ik had het over de dekbalken 2a en 3a dekbalk 3a is veel dikker dan 2a waardoor er in het dek een kuil komt normaal lopen de dekken naar de zijkant af .
B Piket
Ja nou zie ik het, dat zijn de dekbalkjes voor het bakdekje, die moet je gewoon gelijk schuren zodat het dekje er netjes en horizontaal op past. Het is natuurlijk een 4 sterren model wat de moeilijkheid graad betreft en dan word er een beetje verwacht dat je dit soort dingen zelf ziet, dingen die perfect passen kom je maar heel zelden tegen dus je moet heel wat aanpassingen zelf doen.
JPG_8055_4130_bewerkt-2.jpg

Op mijn model moest 1a bij geschuurd worden i.v.m. de hoogte, daar moest wat vanaf en evenzo van het dekbalkje 3a te zien bij de rode pijltjes. je kan op de foto zien dat ik de balkjes over de hele lengte bij geschuurd heb. Balkje 2a was hier goed. (ps, 3a hoort wel dikker (repectievelijk dieper te liggen) te zijn dan 2a, dus zuiver naar de bovenkant kijken door er bijv. een lat op te leggen, niet klakkeloos de balkjes even dik gaan schuren!)
 
Vandaag de vlaggenmast houder gemaakt en tegen het hakkebord/aan dek gelijmd (de mast zelf ook maar meteen, maar die gaat weer in de kast tot het model ver gereed is, want voor je het weet heb je daar een 'ongelukje' mee:rolleyes:
vlaggenmast_bewerkt-1.jpg

De knieën zaten in de kit en moesten wat in model geschuurd worden En de blokjes zijn van 12 x 12 x 6 mm berken triplex die ook in model moesten worden geschuurd waarna het gat van 2 mm in de blokjes is geboord. De mast is 2 mm rond varilla en de mastkloot is gemaakt van 4 mm rondhout. De kikker is uit eigen voorraad en het blokje had ik nog over van het Statenjacht.
 
Laatst bewerkt:
Op het achterdek plaatst de bouwbeschrijving 4 vierkante paaltjes, waarvan ik niet begreep waar ze voor diende. Na enig rond snuffelen op het world wide web, kwam ik er achter dat deze diende voor de brasguns, ook wel swifelguns genoemd. Alleen de vierkante paaltjes plaatsen vind ik geen optie, dus na enig zoekwerk in mijn voorraad vond ik nog 4 kanonnen die ik wel kon gebruiken voor dit doel,
JPG_8514_4421_bewerkt-1.jpg

Ik heb voor ronde paaltjes gekozen van beukenhout (4 mm dik) de voeten waar de kanonnen op rusten zijn gemaakt van metalen rolpaard wielen en de beugeltjes heb ik gekregen van iemand uit de buurt, die ik koper-kleurig heb geschilderd.
Het geschut staat nog los op de paaltjes/stutten en worden pas later wegens de kwetsbaarheid definitief vast gezet, de stutten zelf zijn aan dek en met een inkeping aan het potdek gelijmd. (de voet van de paaltjes is een simpel rubber afdichtings ringetje wat ik behandel heb met olie tegen het uitdrogen.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de vier nagelbankjes gemaakt aan de verschansing van het Campagne dek,
JPG_8521_4424_bewerkt-1.jpg

De nagelbankjes zijn van 2x6 mm notenhout en de korvijnnagels zaten bij het beslag. Ik heb het iets anders gedaan als de beschrijving laat zien, die zet de nagelbankjes op 2 stutten, maar ik vind het mooier om ze 'zwevend' op te hangen. Daarvoor heb ik de achterkant met nog eens 2 mm breder gemaakt om wat meer lijm oppervlak te creëren, 2 mm is wat aan de zuinige kant om daar later lijnen op te beleggen...
JPG_8517_4423_bewerkt-1.jpg
 
Piet ik zie dat je een rubber af dicht ringetje hebt gebruikt en je zegt dat je dat met olie heb ingesmeerd tegen het uitdrogen. Hou er rekening mee dat sommige afdichtingssoorten niet tegen oliën kunnen en daardoor oplossen tot een kleverige substantie. Er zijn maar twee soorten rubber die wel bestand zijn. De ene is teflon en die is wit van kleur en de andere is viton. ( https://www.technirub.nl/plaatrubber-pakkingplaat/viton-fkm-plaatrubber.html) Die is zwart en wordt gebruikt in de auto industrie. Het zou zonde zijn als over een half jaar blijkt dat dit rubber niet bestand was tegen olie of zuren. Misschien kan je kijken voor houten kralen die je doormidden doet en uitboort.

Maar dat daargelaten, je laat weer veel moois zien
 
Knap staaltje werk wat je hier laat zien Piet.:wave
Vandaag de vlaggenmast houder gemaakt en tegen het hakkebord/aan dek gelijmd (de mast zelf ook maar meteen, maar die gaat weer in de kast tot het model ver gereed is, want voor je het weet heb je daar een 'ongelukje' mee:rolleyes:
Ik zal je tijdig waarschuwen als ik in de buurt van Hulst ben Piet.......:rofl::rofl:
 
Piet ik zie dat je een rubber af dicht ringetje hebt gebruikt en je zegt dat je dat met olie heb ingesmeerd tegen het uitdrogen. Hou er rekening mee dat sommige afdichtingssoorten niet tegen oliën kunnen en daardoor oplossen tot een kleverige substantie.
Bedankt voor de uitgebreide info, maar ik heb de olie (eigenlijk is het smeerbaar vet) van een loodgieter en is speciaal tegen uitdrogen van rubber pakkingen, dus ik neem aan dat het wel goed zit.
 
Bedankt voor de uitgebreide info, maar ik heb de olie (eigenlijk is het smeerbaar vet) van een loodgieter en is speciaal tegen uitdrogen van rubber pakkingen, dus ik neem aan dat het wel goed zit.
Dan zal het wel goed zitten. Siliconenvet?
Ik ben nooit een schipper geweest, maar ik heb jaren in de autobranche gezeten. Vandaar dat ik het ook opmerkte. ik weet hoe gevoelig dit is.
 
Back
Top