De Zeven Provinciën Hans

De toppenanten van de bovenblinde gemaakt.
Dit start met een lus onder het ezelshoofd en via 4-1 blokken belegd op de marsring.
20191215_204352.jpg
 
En tenslotte toch de brassen van de blinde gemaakt.
Een tip waar over ik las toen ik al 4 schepen gebouwd had om het halende part eerst door het gat van de korvijnnagels te halen en hierna pas de korvijn er in drukken. Het scheelt enorm geklooi om de draad om de korvijnnagels te beleggen.
De brassen starten vanaf de stag met een draad die er aan is gestropt. Deze gaat terug naar een 4-2 blok die iets hoger er aan gestropt is. Hierna door een 4-1 blok aan de spriet en vervolgens... hoera ... naar de eerste korvijnnagel in de reling van het bakdek. Hoe meer touwwerk er nu verschijnt hoe mooier ik het ga vinden. Mochten de brassen straks in de weg zitten dan kan ik de korvijnnagels er nog gemakkelijk uit trekken.

20191215_215145.jpg
20191215_215212.jpg
20191215_222219.jpg
20191215_222139.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bedankt Piet en Peter
@pietsan
@* Hans*
even een vraag. Maar iedereen mag meedenken uiteraard maar jij had dit al eerder gemaakt wat betreft het opgerolde zeil. Waar blijven de geien en de buikgordingen. Werden de geien ingerold of zitten deze voor het zeil? Waar blijft het halende part.
 
Bedankt Piet en Peter
@pietsan
@* Hans*
even een vraag. Maar iedereen mag meedenken uiteraard maar jij had dit al eerder gemaakt wat betreft het opgerolde zeil. Waar blijven de geien en de buikgordingen. Werden de geien ingerold of zitten deze voor het zeil? Waar blijft het halende part.
De geien kun je beter weglaten omdat de blokken voor de geien aan de schoothoorn zitten en die is dus mee opgerold. . Daar je ook geen blokken voor de gordings op de ra hebt gezet heeft het halende part van de gordings ook niet zoveel zin, maar als je die wel wilt zetten moet je nog twee éénschijfs blokken ong. halverwege de ra plaatsen (aan beide kanten aan de achterkant van de ra) en de gording begint dan aan de bovenkant van het zeil aan de voorkant ter hoogte van het blok, loopt om het zeil heen (is dus aangetrokken) dan door het blok en naar een belegpunt.

Ik mis nog wel de brassen van de boven blinde en de schoten van de blinde, maar misschien wou je die pas later zetten.
 
De geien kun je beter weglaten omdat de blokken voor de geien aan de schoothoorn zitten en die is dus mee opgerold. . Daar je ook geen blokken voor de gordings op de ra hebt gezet heeft het halende part van de gordings ook niet zoveel zin, maar als je die wel wilt zetten moet je nog twee éénschijfs blokken ong. halverwege de ra plaatsen (aan beide kanten aan de achterkant van de ra) en de gording begint dan aan de bovenkant van het zeil aan de voorkant ter hoogte van het blok, loopt om het zeil heen (is dus aangetrokken) dan door het blok en naar een belegpunt.

Ik mis nog wel de brassen van de boven blinde en de schoten van de blinde, maar misschien wou je die pas later zetten.
Bedankt voor je antwoord Piet!

Inderdaad komen de brassen en de schoten er nog op. Maar gisteren was de tijd behoorlijk op en was ik al veel te lang doorgegaano_O
 
voor de geien aan de schoothoorn zitten en die is dus mee opgerold. .
Wanneer je kijkt naar oude afbeeldingen het volgende.
De bemanning zat op de ra of stond op de paarden aan de ra om het zeil omhoog te halen. Dat zal dan niet werkelijk opgerold worden, maar meer op een frot naar boven getrokken worden. De schoothoorn (de lus aan het lijkentouw onderaan de hoek van het zeil) zal dus niet zomaar "verdwijnen" in het zeil, maar altijd onderaan blijven hangen. Alle tuigage die daaraan zat kon ook blijven zitten - met als voordeel dat - wanneer er weer vol zeil gevoerd moest worden - dit vrij snel in orde gemaakt kon worden.
 
Wanneer je kijkt naar oude afbeeldingen het volgende.
De bemanning zat op de ra of stond op de paarden aan de ra om het zeil omhoog te halen. Dat zal dan niet werkelijk opgerold worden, maar meer op een frot naar boven getrokken worden. De schoothoorn (de lus aan het lijkentouw onderaan de hoek van het zeil) zal dus niet zomaar "verdwijnen" in het zeil, maar altijd onderaan blijven hangen. Alle tuigage die daaraan zat kon ook blijven zitten - met als voordeel dat - wanneer er weer vol zeil gevoerd moest worden - dit vrij snel in orde gemaakt kon worden.
Helder verhaal Hans. Ik heb de zeilen tijdens het oprollen ook naar binnen geslagen richting het blok van de gei en toen wel gaan rollen. Als je gelijk zou gaan rollen zonder naar binnen te slaan komt het door de trapeziumvorm veel breder uit. Ik denk dat je gelijk hebt wat dat frotje betreft. Vandaar dat de schoothoorn bij mij nu verdwenen is. Best een lastig dingetje dit na te bootsen. Ook tijdens het maken en modelleren is het zeil kletsnat geweest om de stof soepeler te laten worden.
 
Laatst bewerkt:
@*Hans* zal best wel gelijk hebben, er zijn echter 2 manieren van bergen nl; het tijdelijk bergen van het zeil voor bijv. herstel werkzaamheden en/of veel wind en het volledig bergen van het zeil. Bij de 1e manier waren de schoothoorns met blokken en tuig gewoon zichtbaar en kon het zeil weer direct in gebruik worden genomen (dit noemt men losjes bergen). Bij het volledig bergen werden de geiblokken en het tuig aan de ra-nok bevestigd waarna het zeil eroverheen geborgen werd en was dus ook de schoothoorn niet meer zichtbaar omdat alles netjes werd opgebonden. Voor het 'echte' bergen werden i.p.v. rattestaarten buik- en kruisseizings (driehoekige netten) gebruikt, die rechts en links op de ra met twee touwen werden aangeslagen. Hierin werd de buik van het zeil geborgen het overige zeil werd met rattestaarten tegen de ra gehaald.

Je kan natuurlijk keuzes maken en de schoothoorn met haar blokken en tuig los laten hangen, maar persoonlijk vind ik het er op een model netter uitzien als deze zijn weggewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Een tip waar over ik las toen ik al 4 schepen gebouwd had om het halende part eerst door het gat van de korvijnnagels te halen en hierna pas de korvijn er in drukken
Ja dat was ergens in mijn verslag, net toen ik mijn laatste nagel vastgelijmd had :(:( Maar dat vergeet ik nooit meer, dus bij mijn volgende projecten geen lijm meer in die kleine krengen....
De blinde steng is kwetsbaar.
Pssssst, niet verder vertellen die van mij ligt er al af...:eek: Dus pinnetje erin geboord aan de onderzijde zodat ik hem veeeeel later er weer in / op kan lijmen..

Maar het word wel een mooi schip zo Hans, knap werk ook en goed uitgelegd (dus daar moet ik straks best wel iets aan hebben ;))
 
Ja dat was ergens in mijn verslag, net toen ik mijn laatste nagel vastgelijmd had :(:( Maar dat vergeet ik nooit meer, dus bij mijn volgende projecten geen lijm meer in die kleine krengen....

Pssssst, niet verder vertellen die van mij ligt er al af...:eek: Dus pinnetje erin geboord aan de onderzijde zodat ik hem veeeeel later er weer in / op kan lijmen..

Maar het word wel een mooi schip zo Hans, knap werk ook en goed uitgelegd (dus daar moet ik straks best wel iets aan hebben ;))
Dank je Koos... Ik zat net in jou verslag die Davidsterren voor de zoveelste keer te zoeken..... Maar ik snap hem echt niet:weetnie: Maar ik heb duidelijke tekeningen waar van af ik werk. Maar toch probeer ik alles een beetje uit te zoeken in verschillende boeken en naslagwerken. Er gaat veel tijd verloren met denken hoe iets aan te pakken. Hiervoor kijk ik veel in andere verslagen.. Maar daar zie je net niet wat ik wilde zien. Helaas zijn er bij verslagen ook nog steeds de foto's niet zichtbaar. Maar we komen er wel toch saampies Koos?
 
Ja dat was ergens in mijn verslag, net toen ik mijn laatste nagel vastgelijmd had :(:( Maar dat vergeet ik nooit meer, dus bij mijn volgende projecten geen lijm meer in die kleine krengen....

Pssssst, niet verder vertellen die van mij ligt er al af...:eek: Dus pinnetje erin geboord aan de onderzijde zodat ik hem veeeeel later er weer in / op kan lijmen..

Maar het word wel een mooi schip zo Hans, knap werk ook en goed uitgelegd (dus daar moet ik straks best wel iets aan hebben ;))
Straks je hele schip in zeer doorzichtige kunsthars gieten.. scheelt een vitrine!
 
Back
Top