Op deze vraag kan ik geen duidelijk antwoord geven. Een universeel schroefdraad afdichtingsmiddel bestaat nog niet.
Afhankelijk van druk, temperatuur en soort vloeistof/gas moet er een afdichtmiddel gebruikt worden.
Verder, moet de verbinding demontabel blijven of mag deze vastgekit worden?
Op de site van Locktite,
www.locktite.com en op de site van Brammer,
www.brammer.nl vind je veel informatie.
Maar om toch een beetje te helpen:
- Teflon tape op schroefdraad, de rode(dikke) voor gas en de blauwe(dun) voor vloeistoffen, beide voor lage drukken en temperatuur max. 150gr.C.
Metallieke afdichtringen, alleen indien de nippel een borst heeft en vlak aansluit op de basis.
Bij hydrauliek wordt soms een USIT ring gebruikt.
Sanitaire rubber afdichting, meestal neopreenrubber is bruikbaar tot ongeveer 110 gr.C
Ook hier kan ik geen duidelijk antwoord geven, omdat voor een draaiende of schuivende beweging andere dichtingen moeten worden toegepast.
Verder is de omwentel/schuifsnelheid van belang.
Uitleg, een oliekeerring voor draaiende/roterende afdichting is niet geschikt voor een schuivende afdichting.
Een O-ring is buiten als statische afdichting ook bruikbaar voor een langzame schuivende beweging.
Voor Viton O-ring, hogere temperatuur, het medium smeert de ring, water, olie maakt niet uit. Wel de montage uitvoeren met siliconen vet
Teflon voor water (blauw) tot snoer opgerold gebruik ik als statische afdichting op de peilglazen.
Aanvulling 15,10 uur.
Voor schuivende/glijdende afdichting gebruik ik in de pakkingbussen met pakkingdrukker, eveneens de tot snoer opgerolde Teflon blauw. Hierbij moet gedacht worden aan spindels van water/stoomafsluiters, schuif- en zuigerstang.