Mijn stoom en verspaningsbelevenissen.

Op je 1-ste link is rechts de omkeerkoppeling zichtbaar Henk ;)

En hieronder ook :D

https://www.modelbouwforum.nl/attachments/p8041712-jpg.289464/

En hieronder ook maar dan links boven....................

https://www.modelbouwforum.nl/attachments/p8231723-jpg.291454/

Een verstelbare schroef heb ik wel veel info/plaatjes van op gezocht m.b.t. de werking en misschien komt het er ooit van. Heb tekeningen liggen van een 1-cil brandstof motor met open/ zichtbare klepbediening die je op gas kan laten draaien. Het zelfde gas dat we gebruiken om de ketels op te stoken :kwijl: http://www.model-engine-plans.com/engineplans/combustion/bill.htm?18,22. En dan in een "fikse" opduwer of zo..................
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk, Machine STOP, en overschakelen naar andere schroef draairichting.

Dat is met een schaar.................dit is de machine gewoon laten draaien en in de achteruit/vooruit rammen :D
Gewoon de knuppel vooruit of achteruit halen terwijl de machine loopt...........:rofl: De D10 heeft maar 1 draairichting en dat kastje bepaald de draairichting van de schroef.
 
Vanavond na het eten een extra lagersteun gemaakt en een vliegwiel gedraaid van gietijzer. Kan ik vanaf dat punt verder meten en passen voor het vertragings tandwiel ;)

P1201764.JPG
 
Vanavond na het eten een extra lagersteun gemaakt en een vliegwiel gedraaid van gietijzer.

Beste Dunsz,

Gietijzer?
Waarom speciaal gietijzer?
Strak draaiwerk dat gietijzer.
Die broosheid zie ik eigenlijk niet.
En het nieuwe lagerblok ga je straks gelijk zoals de andere afwerken?
Je bent al een flink stuk op weg.
Mooi wat ik hier zie.
Meer, meer...

Succes met de volgende stappen.
Veel modelbouwplezier,
Willum

Mooie berichtgeving Dunsz.

En je losse kop afstelhulp van Herman.
Leuk ding, handig. Wat een luxe ik moet het met minder doen.
Controleer met regelmaat of het ding goed staat.
 
Hoi Willum, uiteraard wordt het lagerblokje op de zelfde manier afgewerkt . M.b.t. het gietijzer..............ik had alleen kleiner stafmateriaal liggen en het gietijzer kon ik wel in de juiste diameter draaien.
Dit is trouwens perlitisch gegoten en dan heb je een mooie structuur zonder broosheid. ;)
 
Hoi Willum, uiteraard wordt het lagerblokje op de zelfde manier afgewerkt .
M.b.t. het gietijzer.......ik had alleen kleiner stafmateriaal liggen en het gietijzer kon ik wel in de juiste diameter draaien.
Dit is trouwens perlitisch gegoten en dan heb je een mooie structuur zonder broosheid.

Beste Dunsz,

Lagerblok identiek aan de andere, mooi. Een mooi strak geheel.
Maar wie heeft er hier gietijzer op voorraad liggen, jij dus.

Mijn dikste rondstaf is op dit moment 60mm.
Verder meerdere grotere stukken/lengten hardverchroomd assenstaal in verschillende maten.
Mooi draaimateriaal, alleen iets hard met zagen.
Van een zo'n stuk assenstaal heb ik een as gemaakt om mijn losse kop te kunnen controleren met met klokje over een lengte van 30 cm. Het assenstaal komt uit of was bedoeld voor hydraulic cilinders en is exact aan de maat.

Gietijzer,
ik heb lang geleden van een draaier beitelplaatjes gekregen hiervoor.
Als het gietijzer broos is pak ik deze erbij, normaal beitels gewoon voor staal.


Veel modelbouwplezier
Willum


 
Hey?
Kijk eens aan.
Het vierde lagerblok is ook van de partij. Het zelfde design.
Nu ben ik nieuwsgierig,
voor de tandwielen een zelfde olie-druppelpotje?

Je presentatie is verrassend, steeds weer een stukje meer.
Gedoseerd en planmatig de voortgang publiceren.
Je hebt de snelheid er goed in zitten, je hebt er zin in.

Mooi werk.
Plezierig om te zien en te lezen.

Veel modelbouwplezier,
Willum
 
Voordat ik de schijven verder kon bewerken heb ik eerst een "poor man's" komspantang gefreubeld waar de schijven van 30 mm inpassen.

Eenvoudig maar het werkt subliem ;)

P1261770.JPG
 
Back
Top