Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zo te zien zit er te veel balsa, vooral boven bij het achterschip. Je balsa vulling moet daar zowel de bolling aan de onderkant als de wat holle vorm aan de bovenkant volgen en zo te zien zit er vooral op dat punt teveel, want het gedeelte wat lichtjes hol moet zijn staat ook bol. Wat hier vaak helpt, (wat nu te laat is) is het eerst afschuinen van je spanten voor het opvullen. Is wat meer werk, maar je hebt dan wel veel betere referentie punten. Dus je moet inderdaad nog wel het één en ander wegschuren.
Je kan met een potlood de lijn van het dek doortrekken tot de achtersteven en wat dan onder de lijn komt volgt de lichte bolling van het onderwaterschip en boven de lijn moet er nog flink wat weggeschuurd worden totdat het achteraan zelfs wat lichtjes hol word.
Ik hoop dat ik het goed heb gezien en anders komt er vanzelf wel commentaar van de andere bouwers van dit model.
Dank voor je reactie. Jij bevestigt eigenlijk mijn gedachte. Ik dacht er aan die “gaten” nog op te vullen voor een betere hechting van de lijm.Het achterste spant van de spiegel zou ik verder niet meer schuren aan de onderkant. Het klopt inderdaad dat je dan teveel materiaal weg gaat halen. Dit komt omdat dit spantje onder een hoek staat ten opzichte van de andere spanten.Wel kan het zijn dat je beplanking nu niet genoeg oppervlak heeft om stevig op te kunnen lijmen. Dit zou je misschien nog aan kunnen vullen met minimale stukjes balsa aan de onderkant op het spantje zelf en dit dan ook afschuinen tot aan de rand van de spiegel.
Dank je wel!ziet er strak uit
Dank je wel voor je reactie. Je uitleg is superduidelijk dus ik begreep het direct. In dit geval is de reactie van Hans hierboven ook van belang, ik had dat op een andere plek (de bouw van de Duyfken van Hans) ook al gelezen en probeerde zo te bouwen, niet echt nadenkend over de ligging van de dwarsbalken onder het dek...... In dit verband is natuurlijk de aannemelijke ligging van deze dwarsbalken wel van belang. Ik was gisteravond nog even verder gegaan en na het lezen van je bericht heb ik een aantal gelijmde planken weggehaald. Ik probeer nu de naden op één lijn te krijgen en ik probeer de bouwwijze van de Hollanders na te bootsen (ze gebruikten het hout dat voorhanden was, en niet perse een mooi lang stuk). Het resultaat wordt natuurlijk vanzelf weer zichtbaar 8n mijn bouwverslag. Hierbij nog wel even een foto van de “tijdelijke planken ravage”.....hoi kees je bent goed bezig maar probeer de dekplanken op 1 lijn aan elkaar te zetten dat maakt het wat mooier.
ik zou voorstellen dat je op elk span van spant naar spant een lijntje trekt met potlood en als je de dekplanken aan elkaar moet zetten doe dit dan op de lijn die je gezet hebt .
zomaar tegen elkaar zetten waar het uitkomt , komt slordig over en kan ook helemaal niet in het echt , er zitten namelijk balken onder het dek en op deze balken kan je enkel de dekplanken tegen elkaar zetten. ik heb geprobeert een voorbeeld te maken op jou foto
ik hoop dat het een beetje duidelijk is
Bekijk bijlage 307248
dus waar de rode kruisjes staan dit kan normaal gezien niet.moest het nu beter uitkomen tussen de spanten en niet er op kan het ook geen kwaad zolang je maar in 1 lijn blijft en ongeveer 50 cm ( in het echt) uitelkaar blijft voor de lijntjes
verder nog veel plezier met het bouwen
Beste Hans, zie mijn reactie hierboven! Ik heb nog wel een vraag over de huidbeplanking. Was het hier ook zo dat er door de Hollandse bouwers gegrepen werd naar een stuk dat te gebruiken was (niet perse lang)? En kan ik hierbij ook uitgaan (bij deze schaal) van zo’n 14 tot 16 cm? Of werden er andere lengtes gebruikt? Ik heb natuurlijk veel meer vrijheid qua huidplanklengte door mijn balsa vulling. Uitgaande van een onderlinge afstand van de spanten van 1 cm in het model.Het is natuurlijk strakker wanneer alle planken keurig in lijn liggen, maar het was niet helemaal zoals de Hollanders bouwden. Ieder plankje werd gebruikt, en een echte regelmaat zat er niet in de beplanking. Dus zoals het nu is, is het niet "fout" of zo.
Bedankt, hier kan ik goed mee uit de voeten.Als het even kon wel zo lang mogelijk. Van Yk wijdt in zijn boek uit 1696 nogal uit over de kosten van hout en wat je al kan of moet betalen voor grzaagde planken. Hij noemt daarbij lengtes tussen 25 en 45 voet, en geeft daarbij wel aan dat de kwaliteit goed moet zijn en het hout goed heeft moeten kunnen besterven.
25 voet is ongeveer 7 meter, 45 voet is bijna 13 meter, en bij schaal 1 op 50 is dit ca. 14 tot 25 cm lang.