Q's Bird of Time

Q mijn richtingroer en vin tesamen nu 34 gram
Vin alleen 20 gram maar daar gaat zoals hij nu is weer iets af omdat ik de ronding naar de romp boven en onder toe ruim heb genomen die word pas gemaakt als hij vast zit.

2018-12-06 12.01.17.jpg
 
Bedankt Hajo, dat is een prachtig gewicht lijkt me zo en je hebt het busje dan al zitten voor het stabilo...

Met wat afslanken lijkt me m'n triplex dan ook wel werken. Ik was echter soortgelijk van plan op het vaste deel, maar dat laat ik wezen nu ik jullie werk zie.

Verder voel ik langzaam een BoT appreciation tref opkomen voor 2019 :weetnie:

Een stuk of 5 moet toch lukken :beer:

Groet Q
 
15441161521952708392432585287623.jpg


Toch maar de gaten geboord anders sta ik ff stil.
Zelf gemaakte frees/schuur/boor instalallatie AQ
En het past allemaal, ook de hevel gaat zonder problemen heen en weer, vanmiddag al geprobeerd met Stabilo.
15441170605799015040495245355363.jpg
 
Drommels Hajo, ik dacht al op eerdere foto's een installatie te herkennen, mooi zeg...

En de staart zit erop. Mooi moment en strak geheel!

Ik heb net triplex en hevel geplaatst. Nu moet et allemaal even drogen.. Onder het motto genoeg klemmetjes ;-)
5926ECFA-F0B5-495D-8FA4-D7BCA713984F.jpeg
 
Nou lijkt me echt heel leuk om een BoT meeting te plannen. Locatie maakt me niet zo heel veel uit. Beetje centraal waarschijnlijk makkelijk!?

Hajo = Stadskanaal
Q = Zwolle
Nico = Zeeland (!)
Discus = Rijswijk
Isola = Brecht (BE)
Huibert = IJselstijn
Merlin = Riethoven

Hmm, Duitsland (Sauerland)? :hammer:

Gr Q
 
Laatst bewerkt:
IMG_20181208_123915.jpg
Romp beplankt aan beide zijden.
De cockpit loopt iets door op de vleugel maar was niet ver genoeg naar mijn mening, dus moest verlengd worden, nu is een naad niet zo mooi daarom een donkere kleur balsa genomen en dat ingepast.
IMG_20181208_123840.jpg
IMG_20181208_123852.jpg


Nu afwachten hoe het eruit ziet na schuren en dan kan ik besluiten om misschien de mooie stuktuur die eruit komt in de blanke lak te zetten.

Groet Hajo
 
Laatst bewerkt:
Je gaat als de brandweer Hajo! Vanavond is m'n ega op pad en ga ik proberen een inhaalslag te maken .

Ik vind je donkere balsa V-stuktje bij de vleugel een mooie artistieke invulling. Hulde daarvoor; erg mooi detail!

Je hebt ook durf om het binnenwerk al te maken qua zwaartepunt. Maar jou staart is ook mooi licht, dus dat komt vast goed. Of heb je ook een 3D model met zwaartepunt berekening gebruikt?

Groet Q
 
Ik heb alleen de spanten getekend van de romp en de lijnen van als het taps word.
Voor de rest ga ik uit van hoe de meeste in elkaar zitten.
Alleen wij hebben een klein motortje van een 70 gram de motoren van 35 mm wegen meestal ruim over de 100 gram dus ik denk dat ik wel goed zit.
En mijn romp is de spinner lengte langer dan origineel.
Trouwens niets zit vast nog.

Groet Hajo
 
Hey Hajo, ik twijfel er ook niet aan hoor dat et goed komt. Maar wel fijn om te horen dat nog niet alles vast hebt gezet #justtobesure.

Je bent al zo'n beetje toe aan de vleugel of niet?

Gr Q
 
Zal niet lang meer duren Q maar zit ook veel na te denken over het Japans papier.
Ik vind het heel mooi maar om zonder ervaring het erop te zetten.
Het is kwetsbaar en je mag er als het er net op zit niet aankomen, en mij kennende moet ik een weekend weg..:)
En dan de reuk nog van de spanlak, ik wil eerst een proefstuk proberen met een waterdragende lak.
Misschien heeft iemand daar ervaring mee, morgen zal ik op de club ook ff navragen.

Groet Hajo
 
Ik vond het spanpapier aanbrengen bij m'n eerste parkflyer eigenlijk niet zo moeilijk hoor. Tis wel bewerkelijk en je miet dus wel geduld hebben.

Die spanlak is heerlijk: High van je hobby zogezegd :).

Et gaat zo:
  1. Eerst de delen waar het papier aan vast komt 2x met poriën vuller dicht strijken.
  2. Met de plantenspuit het papier goed nat maken zodat het geen vocht meer opneemt. Water druipt er zowat af.
  3. Leg het papier over de vleugel en zet een hoek vast door et met spanlak aan te strijken. B.v. Neus lijst vleugel bij de romp in het midden.
  4. Zonder echt trekken glad trekken / strijken en andere neuslijst uiteinde vastzetten met beetje spanlak. Het gaat erom dat het papier niet echt onder spanning hoeft te staan / getrokken te worden. Enkel mooi glad.
  5. Nu de achterlijst in de hoeken vast zetten.
  6. Dan de neus en achterlijst midden.
  7. Dan helemaal rondom vast zetten. Let erop dat tijdens alle stappen het papier goed nat blijft.
Om scheef trekken te voorkomen ook de onderkant zo doen als boven beschreven. Bovenkant echter ook vochtig blijven spuiten tijdens aanbrengen onderkant.

Hierna kan het papier zich mooi gaan verdelen / zetten tijdens het opdrogen. Hiervoor de vleugel op een rechte ondergrond met gewichten erop neer leggen.

Na opdrogen met spanlak verder gaan. Telkens ergens wat vast zetten op allerlei plekken rondom tot je de ribben enz mooi hebt vastgezet. Daarna "inkleuren" met de lak.

En daarna nog 1 a 2 keer met een wat grotere kwast.

Tis wel fragiel idd, maar het kan toch nog wel genoeg hebben en is makkelijk te repareren.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag het roer af kunnen maken! Uiteindelijk op 39gram uitgekomen. Eigenlijk te veel, maar tis zo wel gaaf met een vlijmscherp achterlijstje en rank profiel (al zeg ik et zelf ;-)):

BE944105-DBF1-4982-8FE2-93089A99F390.jpeg

11ACE5AE-F3A5-4FCF-A7AC-E6849B72747C.jpeg


Uiteindelijk is de achterlijst met verbinding v.h. Triplex nog weer ca 1cm groter geworden. Gezien de verhalen van veel roer nodig hebben bij lage snelheden vast niet verkeerd.

Met de scharnieren en een 2mm uitstekend stukje triplex is de spleet volledig weggewerkt!:

2253B7F3-DD78-49B9-8252-F69D56F50DD9.jpeg
E4B3C87B-6B74-4D87-93DD-9157C75C43D8.jpeg


Et was me wel een hoop passen, meten, schuren enz enz trouwens. Pfff.

Ik ga morgen wel weer verder, haha.

Groet Q
 
Back
Top