Bouwverslag H.M.S. Victory 1:98 Corel

Daar ben ik weer en weer een beetje verder met de Victory. Weer een klus geklaard en alle gaten voor de geschutspoorten zitten er in. Wat een klus!
20171013_104518.jpg

Nu wilde ik het achterdek plaatsen maar daar loop ik toch tegen een "probleem" aan en hoop op advies. Zoals te zien is op de tekening loopt op het achterdek de verschansing van een geringe hoogte naar de voorkant van het achterdek naar bijna nul. Dus dwars van de mast is eigenlijk geen sprake meer van een verschansing.
20171016_232231.jpg

Dat zou er dan later ongeveer zo uit zien:
dsc_4915.jpg
dsc_4915.jpg

Ik kan me niet voorstellen dat er op het achterdek helemaal geen verschansing is en je zo de plomp in kunt lopen! Hopelijk kan iemand mij vertellen hoe dat zit. Op foto's op internet is ook vaak te zien dat er met koperdraad gangboorden gecreëerd worden, maar dat is niet voorzien in de bouwdoos.
 
Hoi Martin, ik wou je wat foto's laten zien met uitleg, maar ik ben op vakantie en kan hier niet bij mijn foto's, die staan op een aparte harde schijf. Als Jan Zwart je verhaal leest, dan zal hij je wel van advies kunnen dienen hij weet erg veel van de Victory. Voor zover ik het uit mijn hoofd weet hebben het poopdek (achterschip) en de bak een lage verschansing en de kuil heeft geen verschansing alleen een potdek. Hier komen echter nog scepters op waarin de hangmat netten werden gestouwd hetgeen ook een soort van verschansing is. Je getoonde tekening is volgens mij wel correct.
 
Martin,
Pietsan heeft helemaal gelijk. Op die lage verschansing komen netten waarin overdag de hangmatten kunnen worden gestouwd. Die vormen dan echt wel een belemmering om de plomp in te lopen.
Hier zie je hoe het er uit ziet.
37029794954_1c9783a82b_b.jpg


Waar de verschansing laag is, bij de mast, zijn de netten hoog. Achteraan worden de netten lager. Bovenkant netten dus overal gelijk.
 
Jan en Piet bedankt!! Het is mij nu duidelijk. Op de bouwtekeningen en in de bouwdoos van Corel is hiervan niks terug te vinden. Ik moet dus even uitvogelen hoe ik aan die netten en staanders kan komen. Piet, prettige vakantie!!
 
Jan en Piet bedankt!! Het is mij nu duidelijk. Op de bouwtekeningen en in de bouwdoos van Corel is hiervan niks terug te vinden. Ik moet dus even uitvogelen hoe ik aan die netten en staanders kan komen. Piet, prettige vakantie!!
Bedankt Martin. Ik denk dat de bouwdoos van Corel wat minder accuraat is dan bijv. de modellen van Caldercraft en DeAgostini vandaar dat de scepters er niet bij zitten.
 
Hallo,
Ik ben zo'n beetje aan de 2e beplanking toe, maar loop tegen een probleem aan en kan wel wat goede raad gebruiken, De latten waar later de kanonlopen ingelijmd worden heb ik op sommige plaatsen wat te ver naar voren geplaatst waardoor de lopen volgens mij iets te ver uitsteken. Dit is denk ik wel op te lossen door de gaatjes wat groter te boren, zodat ook een klein deel van de loop zelf vastgelijmd wordt en dus een paar millimeter meer naar achteren komt. Vraag: is het raadzaam om de gaten voor de lopen al te boren voordat de 2e beplanking erop gaat?? Mocht er hierbij wat mis gaan is er nog wat aan te veranderen, maar als de 2e beplanking erop zit is dat natuurlijk niet meer mogelijk.
 
Voor of na de 2e beplanking boren maakt niets uit, de geschutpoorten blijven open dus je kan de gaatjes boren wanneer je wilt. Of begrijp ik je vraag niet goed ? Een foto zegt vaak meer dan woorden...
 
Ik heb de fout gemaakt om een aantal van de (zwarte) latjes waarin de kanonslopen gelijmd gaan worden te dicht naar de scheepswand te plaatsen, waardoor de lopen te ver uit gaan steken.
20170728_200934.jpg

Hoe ver moeten de lopen eigenlijk uitsteken? Volgens mij maar een millimeter of 5? Ik zit hier behoorlijk mee in mijn maag, want de meest rigoureuze oplossing zou zijn om de poorten dicht te laten wat doodzonde zou zijn. Volgens mij kan ik de gaten in de latjes alleen maar groter boren (6mm) zodat de achterkant van de loop in het latje verdwijnt, waardoor de lopen minder gaan uitsteken.
20170728_200934.jpg

20171023_093214.jpg

zoals het zou moeten
20171023_093303.jpg

20171023_093407.jpg

tot de helft van het latje een gat van 6mm boren waardoor de loop een paar millimeter naar achteren gaat.
20171023_093449.jpg

of de gaten zo groot boren dat de achterkant van de loop wordt vastgelijmd en niet alleen dat pinnetje. Dit is best een probleem vandaar mijn vraag of het handig is om de gaatjes te boren voordat de 2e beplanking erop gaat. Gaten van 6 mm in die latjes boren is nogal wat en nadat de 2e beplanking erop zit is er weinig meer te repareren als er iets fout gaat. Ik neem aan dat de lopen toch zeker niet meer dan 10mm buiten de scheepswand uit mogen steken? Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.
 
Het is mij volkomen duidelijk Martin. Dat de balken voor de insteek-kanonnen te dicht bij de scheepshuid zitten is uiteraard een foutje. Maar de gaatjes die je hiervoor moet boren moeten er pas in geboord worden als de poorten zijn uitgesneden na de beplanking en niet ervoor. Dus je beplankt je schip , dan snij je al je poorten uit en pas dan boor je de gaatjes! Anders heb je grote kans dat die gaatjes niet mooi centraal in je geschutpoorten staan. De lengte die de lopen uitsteken bepaal je min of meer aan de kanonnen die later op de rolpaarden aan dek komen te staan.
 
Laatst bewerkt:
Dat is duidelijk Piet. Natuurlijk zitten de gaten voor de poorten er al in. Nu kwam ik er pas achter dat veel van de latten voor de lopen wat te dicht bij de scheepshuid zaten waardoor ik grotere gaten moet boren zodat ook een deel van de loop wordt vastgelijmd. Alleen is dat boren handiger na de 1e beplanking? Door het boren van de grotere gaten kan er natuurlijk makkelijk iets mis gaan en dat is dan moeilijk te herstellen als de 2e beplanking erop zit.
20171013_104518.jpg
 
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zozeer, als je gaten nodig hebt van 6 mm zoals je schrijft, dan boor je eerst 2-, dan 4-, en tenslotte 6 mm (bijvoorbeeld) niet gelijk 6 mm op je boorkop zetten want dat is inderdaad vragen om problemen. En als je de gaten wilt boren voor de 2 e beplanking, dan is dat toch geen enkel probleem ?? M.a.w. of je nu eerst boort of na de 2e beplanking, dat maakt niets uit. Succes ermee.
 
Dit is zo'n beetje de lijn die de beplanking volgens de tekeningen moet gaan lopen. Ik ben wel blij dat ik jullie raad heb opgevolgd, want het is zo wel makkelijk om de poorten ook in de 2e beplanking uit te zagen! Wel zie ik een beetje tegen de beplanking op, dus ik neem eerst maar even een paar dagen afstand en ga een beetje genieten van dit mooie land.
20171024_092005.jpg
 
Dit ging dus fout! Na de 3 berghouten erop gelijmd te hebben in de lijn zoals op bovenstaande foto, dacht ik het wel voor elkaar te hebben. op de boeg ben ik begonnen met 1 joggle zoals hieronder.
boeg joggles.jpg

Dat bleek dus een fout te zijn want ik kwam bij de boeg steeds beroerder uit en de latjes eindigden in puntjes. Geen gezicht! Eerst nog geprobeerd het e.e.a. te verdoezelen met precies op maat gesneden latjes, maar het resultaat bleef >>!!...! Met de handleiding "how to" bij de hand, de spanten onderverdeeld in het aantal latjes, en toch kreeg ik het voor elkaar om de fout in te gaan. Toch maar het besluit genomen om alles eraf te schuren en opnieuw te beginnen.
20171116_111944.jpg

Volgens de handleiding moet ik met de 2e beplanking beginnen met de 3 onderste berghouten. Ik vind het wel moeilijk om ergens in het midden van het schip te bepalen hoe de onderste berghouten gaan lopen. Blijkbaar doe ik iets verkeerd, maar ik weet niet wat! Advies en goede raad is dus van harte welkom. Met de handleiding van "how to beplanken" er weer bij en nog maar een poging wagen! Ook zie ik op foto's van de Victory dat de onderste kanonspoorten achter, niet zover in de berghouten zitten zoals ik het gedaan had (wel vlgs tekening en handleiding). p.s. Is het niet makkelijker om gewoon bovenaan te beginnen met de beplanking?
 
Laatst bewerkt:
Martin,
Je zou een foto van de Victory kunnen plukken van internet, en aan de hand van die foto de berghouten gaan plaatsen.
Daarna moet je natuurlijk aan de hand van de how-to de beplanking aanbrengen, de instekers of Joggles zoals jij ze noemt, plaats je alleen als het nodig is.
 
Daar heb ik ook naar gekeken Peter. Op de tekening bij de bouwdoos verdwijnt de laatste kanonspoort in de onderste rij helemaal in de berghouten. Als ik op een foto van de Victory kijk zit bijna geen enkele kanonspoort in de berghouten, of maar een klein beetje.
1280px-HMSVictoryPortsmouthEngland.jpg
 
Kijk eens naar deze:
Ook de rest van de filmpjes zijn interessant voor jou denk ik, maar deze gaat over de plaatsing van de berghouten.
Zoals je ziet gaan de onderste berghouten de achterste luiken gedeeltelijk overlappen.

Patrick
 
Ik volg je bouw achter de schermen omdat ik nu eenmaal een fan van Engelse schepen ben. Ik ben haar zelfs nu voor de 2e keer aan het bouwen.
Je kunt plaats de berghouten niet van een foto af halen. Men denkt vaak dat de zwarte lijnen op de zijkant van het schip direct ook de berghouten zijn, maar dat is niet zo.
De gele en zwarte lijnen lopen gewoon over de berghouten heen en daartussen door. Het beste kun je het model goed haaks in de kielklem zetten en de berghouten uit meten met een hoogtemeter.
Het is even een meetklusje waar je de tijd voor moet nemen, maar als je ze goed uit meet op de romp dan past de rest vanzelf

Succes
 
Back
Top