SZD 51-1 - Junior | Vragen & Afbouw

disfunctioneren

Nou dat word er maar 1tje... ;)
Die van mij was ''gone in 60 seconds''. Ik baal nog stevig, en hoop echt dat deze kist (al dan niet in bouwdoosvorm) nog eens aan mij voorbij mag komen. ik was er echt aan verknocht...
Dus als iemand een Junior heeft. (of desnoods een romp?)

Verdomd nog aan toe, wat is de oorzaak van dit disfunctioneren.:schrik:
Had niet mogen gebeuren.

Innige deelneming.
Aurectar
 
Beste Aurectar,

http://www.modelbouwforum.nl/forums/3525934-post205.html

Ik baal er nog stevig van. Het was na al de jaren dat ik vlieg dé kist voor mij waar ik echt gelukkig mee was. Alles klopte tot het profiel aan toe. Ik was er echt mee in mijn nopjes. Ik weet dat er nog 1 ongebouwde exemplaar in Nederland is, En die ligt niet op mijn zolder. ;-)

Verder heb ik een vraag uitstaan op RC Network of iemand een opknapper of bouwdoos heeft. Met enkel een romp zou ik al gelukkig zijn, de rest is te maken cq over te zetten. Ik heb nog enkele onderdelen over die nog heel zijn... Verder gaat de heer Albers wat rondvragen in Polen, daar zouden meerdere exemplaren zijn.

Ik moet gewoon nog even geduld opbrengen.
 
Hihi ja bij mij ligt ie!

Ik denk inderdaad dat je in polen moet wezen. Of anders mijn romp afmallen. Maar dat schijnt een kostbare zaak te zijn. En ik wil mijn rompje niet aan een risico blootstellen. Als iemand t kan doen met garantie dat mijn romp onbeschadigd terug komt mag het wat mij betreft.
 
Nog wat beelden van afgelopen weekend tijdens het Vintage Glider Wintertreffen bij de ZCNOP te Marknesse. Het was koud, winderig en behoorlijk turbulent maar wel lekker gevlogen.


Douglas, als je de romp van een vergelijkbare 1:5 15m zwever neemt kun je daar toch vleugels met E214 bij bouwen? Bij Steinhardt hebben ze behoorlijk wat losse rompen, onder andere een Cirrus 75 en een ASW20L 1:5. Beiden met profielaanvorming E203, wat zo te zien niet heel veel problemen op zal leveren als je het op E214 aan wilt passen. Deze vliegtuigen hebben ook ongeveer dezelfde vleugelvorm (rechte voorlijst, enkele knik in de achterlijst).
Grootste probleem zal misschien zijn om het gewicht richting de 3kg te krijgen. Dat is voor een 3m zwever natuurlijk tamelijk veel en als je hem veel lichter maakt zal het heel anders gaan vliegen.

Ik heb deze Junior vooral omdat ik de SL na wilde bouwen. Qua vliegen vind ik hem niet heel bijzonder - in mijn ervaring vliegt alles met deze vleugelbelasting wel ongeveer zo, lekker lopen en niet al te nerveus, door de hogere vliegsnelheid wel heerlijk direct aan de knuppels. Wat ook meespeelt is dat de rolroeren bij de Anker Junior vrij groot zijn, daar hou ik ook wel van. Absoluut niet schaal maar maakt wel dat je een prima te sturen vliegtuig hebt.

Samengevat: bouw een 1:5 zwever met vleugels van de Junior (E214, grote rolroeren), zorg dat je op bijna 3 kg uitkomt en gaan met die banaan.

-edit- even nagekeken; een Graupner Cirrus (1600 gram) zit rond de 33 g/dm2, om die vleugelbelasting van de Junior (56 g/dm2) even in perspectief te zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan,

Bedankt voor jouw idee én antwoord. Ik heb met hetzelfde idee gezeten, maar op de een of andere manier heb ik een ''klik'' met deze Kist. Ik heb een soortgelijk model (Alsema Sagitta) maar heb de Junior altijd een bijzonder model gevonden.

Ik ga even eigenwijs zijn... ;-) Geduld is een schone zaak, wie weet wanneer ik geluk mag hebben... Heb jij de tekening nog?

@Jaap, bedankt voor het aanbod, we hadden daar al in Marknesse al over gesproken. Ook ik denk dat dit een duur grapje kan worden, en ook ik wil niet dat jouw romp enige schade gaat krijgen.

De romp ligt in een hoekje, daar blijft ie tot ik een ander toestel of romp kan bemachtigen.
 
okay, als het je gaat om dit specifieke model snap ik het. Ik dacht dat het je om de vliegeigenschappen ging en die zijn denk ik niet zo moeilijk in een ander model te bouwen.
 
Mijn Junior is niet meer, door een niet meer werkend hoogteroer.
Mogelijke oorzaken:
- de aansluiting van de stuurstang op het hoogteroer is afgebroken
- De stekker van de servo was los.
Achteraf is de oorzaak niet te achterhalen door de impact; is dit tijdens de vlucht, of tijdens de crash gebeurd? De servo werkt echter wel.
Kijk en huiver.

 
Kan je de gebroken delen niet in elkaar lijmen en er een mal van trekken en deze gebruiken om een nieuw toestel te bouwen ?
 
Inmiddels ben ik een beetje over het verdriet heen. Het helpt dat ik inmiddels bijna meer starts heb gemaakt met de echte dan met het model. Wat dan meteen verklaart waarom ik de laatste tijd nauwelijks nog actief ben op dit forum.....

PRACHTIG,!! :):)
 
Back
Top